Gå til innhold

Er dette mye frokost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Carrot skrev:

Det kommer ann på mengden eggerøre og laks og type brød...

1 egg er ca 85 kalorier som eggerøre, hvis du lager av tre egg blir det ca 250 kalorier bare der. Røkt laks har 225 kalorier per 100 gram. Grovt brød har ca 230 kalorier per 100 gram - og vips så er du oppe i 800 kalorier uten rundstykket ditt og syltetøyet.. Syltetøy kan ha mye kalorier selv om det er sukkerfritt, sjekk din type - Nora sitt lettere jorbær har nesten 120 kalorier per 100 gram tror jeg.. Så frokosten din kan se ut til å ligge rundt 1000 kalorier - en kvinnes dagsinntak med normal aktivitet bør ligge på ca 2500 avhengig av vekt; Ta vekten din i kilo og gang med 33 kcal. Det betyr at dersom matchvekten er 60 kg, trenger du rundt 2000 kalorier daglig. Er matchvekten din 70 kg, trenger du 2300 kalorier.

Så du får i deg nesten halve dagsbehovet ditt på kalorier på frokosten..

Om det er mye eller ikke er helt avhengig av ditt aktivitetesnivå, hvis du som meg sitter på kontor i 8 timer er det veldig mye fordi kroppen din ikke trenger denne mengden å forbrenne mens den er inaktiv.

Merk også at mengden mat du spiser er noe du venner deg til, magen kan utvide seg til å ta imot enorme mengder om vi overspiser, men den trenger ikke denne mengden for å føle metthet når man føler sult osv..

 

Legger til denne linken om du vil sjekke din forbrenning sånn roughly: http://www.kalorikalkulator.no/

Men denne påstanden om "vipps så er du oppe i 800 kalorier" kun på den grove brødskiven er ganske latterlig egentlig.

For det første så er det ingen i verden som får plass til eggerøre fra 3 egg på en skive, så dette kan fint nedjusteres til to. 100 gram laks er faktisk en halv pakke laks av den typen man som regel kjøper, eller da rundt 4 skiver med røket laks. Jeg tror vi med sikkerhet kan si at de færreste bruker dette, så la oss kutte dette ned til 50 gram. En brødskive veier også som regel ikke 100 gram, så la oss ta litt i og si 80 gram.

Da er vi faktisk nede på rundt 470 kalorier.

INGEN bruker 100 gram syltetøy på en skive. Uansett hvor glad du er i syltetøy så får du ikke plass til det. La oss også her ta litt hardt i og si at man bruker 50 gram, og siden du i beregningen din har forutsatt at rundstykket har rundt 100 kalorier så blir dette rundstykket da på rundt 160 kalorier.

Totalt blir denne frokosten 630 kalorier, altså under 2/3 av ditt estimat.
Med andre ord, med et daglig kaloribehov på 2200 kcal så får man i seg litt over 1/4 av daglig energibehov fra frokosten. Noe som helst mindre enn dette vil jeg si at er uakseptabelt da man faktisk trenger energi for å jobbe effektivt.

Endret av LoneWolf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Carrot skrev:

Det kommer ann på mengden eggerøre og laks og type brød...

1 egg er ca 85 kalorier som eggerøre, hvis du lager av tre egg blir det ca 250 kalorier bare der. Røkt laks har 225 kalorier per 100 gram. Grovt brød har ca 230 kalorier per 100 gram - og vips så er du oppe i 800 kalorier uten rundstykket ditt og syltetøyet.. Syltetøy kan ha mye kalorier selv om det er sukkerfritt, sjekk din type - Nora sitt lettere jorbær har nesten 120 kalorier per 100 gram tror jeg.. Så frokosten din kan se ut til å ligge rundt 1000 kalorier - en kvinnes dagsinntak med normal aktivitet bør ligge på ca 2500 avhengig av vekt; Ta vekten din i kilo og gang med 33 kcal. Det betyr at dersom matchvekten er 60 kg, trenger du rundt 2000 kalorier daglig. Er matchvekten din 70 kg, trenger du 2300 kalorier.

 

En skive veier ca 35-40 gram (skåret i brødmaskinen på butikk type størrelse). Så en skive er jo ikke 230 kcal.

Sukkerfritt syltetøy fra lerum har 40 kcal per 100gram. Man har vel ca 22 gram på en skive (22 gram sies det er en porsjon i følge disse minipakkene med syltetøy).

Anonymkode: db0bd...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn og fin frokost! Noen spiser lite, noen spiser mer. Synes ikke denne frokosten var voldsom.

Anonymkode: 3ee38...3c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjott
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eggerøren ble laget av tre egg men vi var to stk som delte den helt likt. Brukte ekstra lett melk i. To skiver røkelaks fra en sånn mellomstor pakke. 

TS

Anonymkode: 544f2...1e1

Det er helt normal frokost for en normalvektig kvinne som beveger seg normalt. 

 

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et runstykke veier ca. 50 gram hvis det er snakk om de vanlige små fra Hatting (TS sier vanlig rundstykke fra frysedisken). Tenker røkelaksskiven ligger på ca. 20 gram. Det er ganske normal påleggsmengde på en brødskive. Oppskåret brød veier 30-45 gram ettersom hvor kompakt det er.

Dette er helt normal mengde frokost for en moderat aktiv gjennomsnittlig kvinne. Bra innhold også hvis TS drikker litt melk til. Syltetøy trenger vi strengt tatt ikke, men det er godt med litt søtt til frokost.

Anonymkode: 989f1...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eggerøren ble laget av tre egg men vi var to stk som delte den helt likt. Brukte ekstra lett melk i. To skiver røkelaks fra en sånn mellomstor pakke. 

TS

Anonymkode: 544f2...1e1

Da ligger du likevel potensiellt oppunder 800 kalorier bare på frokosten..

 

Edit; ser mange reagerer på 100gr vs reell vekt - det er en illustrasjon på hvor mte kalorier som er i msaten man spiser - de færreste veier maten sin men de som gjør det vet hvor fort kaloriinntaket stiger hvis man ikke passer på.. Noe som er et vesentlig poeng i forhold til hvor mye er dette spørsmålet..

Sjekk youtube for eksempel "hvor mye er 2000 kalorier" :)

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Carrot skrev:

Da ligger du likevel oppunder 800 kalorier bare på frokosten..

Nei, ikke om du ser på utregninger som er litt mer realistiske. Da ligger hun rundt 630 kalorier på frokosten, og noe mindre synes jeg ikke hun bør ha.

Endret av LoneWolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Da ligger du likevel oppunder 800 kalorier bare på frokosten..

Nei, det gjør hun ikke. Slutt å tull. 

Anonymkode: 4d074...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LoneWolf skrev:

Nei, ikke om du ser på utregninger som er litt mer realistiske. Da ligger hun rundt 630 kalorier på frokosten, og noe mindre synes jeg ikke hun bør ha.

du var kjappere enn meg på sitatknappen i fht edit.. men jeg har altså skrevet mer enn dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør hun ikke. Slutt å tull. 

Anonymkode: 4d074...cf8

igjen da - se hva jeg skrev i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde dette vært alt for lite.

Anonymkode: 9175c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

igjen da - se hva jeg skrev i tillegg :)

Om at hun potensiellt ligger på 800 kcal fordi du ikke klarer å regne? Hun spiser ikke 800 kcal til frokost, og det vet du godt. Ikke skrem normalvektige folk til å spise mindre.

Anonymkode: 4d074...cf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 stk Dansk runstykke Hatting: 125 kcal

1 skive grovbrød 40 gr: 96 kcal

Eggerøre stekt i myk margarin av 1,5 egg: 168 kcal

Røkelaks til to skiver totalt 40 gr: 99 kcal

Syltetøy med midre sukker 20 gr: 25 kcal

Totalt 513 kcal uten eventuelt melk og smør. 

 

Anonymkode: 989f1...cad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om at hun potensiellt ligger på 800 kcal fordi du ikke klarer å regne? Hun spiser ikke 800 kcal til frokost, og det vet du godt. Ikke skrem normalvektige folk til å spise mindre.

Anonymkode: 4d074...cf8

er du ute etter en krangel eller hva vil du oppnå her, hva er målet ditt?

( jeg foreslår du ser på det jeg la til og så kommenterer på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mye? Hva er lite? Hva slags brød er det, hvor store er skivene? Hvor mye pålegg, hvilke merker/hvordan er det tilberedt?

Hvor mye spiser du resten av dagen? Får maten deg til å føle deg sterk, mett og energisk? Er du normalvektig? Sliter du med å holde vekta? Er du fornøyd med din vekt og kropp?

Liker du maten? Liker du å spise dette til frokost?

Jeg skjønner ikke disse trådene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

1 time siden, Carrot skrev:

er du ute etter en krangel eller hva vil du oppnå her, hva er målet ditt?

( jeg foreslår du ser på det jeg la til og så kommenterer på nytt)

Hva er målet ditt med dine innlegg? Å gjøre folk redd for mat? Å få folk til og utvikle spiseforstyrrelser? Hva vil du egentlig? 

Anonymkode: 1ad6b...52b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carrot skrev:

Edit; ser mange reagerer på 100gr vs reell vekt

Ganske forståelig at folk reagerer på innlegget ditt. 

Anonymkode: 1ad6b...52b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva er målet ditt med dine innlegg? Å gjøre folk redd for mat? Å få folk til og utvikle spiseforstyrrelser? Hva vil du egentlig? 

Anonymkode: 1ad6b...52b

Beklager at eksemlpene og referansene til gram og kalorier ikke falt i god jord hos deg - målet var enkelt (som hos for eksempel både Grete Rhode, Fedon, Kari Jaquesson for å nevne noen) å sette ting i sammenheng, men jeg skjønner at for noen er det vanskelig å se eksempler som noe som ikke er helt konkret og fastlåst, og jeg beklager at du reagerer så sterkt på dette og føler at det er "å gjøre folk redde for mat"

Det er ekstremt mange i dag som spiser mye mer enn de trenger basert på aktivitet, de færreste vet hvor mange kalorier de har behov for eller tar til seg, og alle tror at grovt brød er ensbetydende med sunn mat.

Desverre er det ikke slik at alt som ser grovt ut er grovt, eller sunt. Å spise egg og laks er i seg selv ikke usunn mat, jeg har heller ikke skrevet det, men det betyr ikke at man kan spise så mye man ønsker, mengden er avgjørende. MAnge spier hele sitt kaloribehov i ett måltid - og tror de spiser lite mat..

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3471

nederst i denne linken ligger et "måltid hjemme" som er balansert - det er MYE mat i forhold til alle da 12 andre punktene for eksempel - merk; eksempel.. ikke påstand, ikke fasit, ikke skremsel.. eksempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:

er du ute etter en krangel eller hva vil du oppnå her, hva er målet ditt?

( jeg foreslår du ser på det jeg la til og så kommenterer på nytt)

Du skriver jo dette: 

Sitat

Så frokosten din kan se ut til å ligge rundt 1000 kalorier

Det er jo ikke et eksempel. Du har jo regnet ut her, og dine tall er jo på viddene. Hun spiser jo ikke 100 gram av alle matvarer heller. 

Anonymkode: a1250...487

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...