Gå til innhold

Vi klager over integrering i Norge

Fremhevede innlegg

Gjest pernillefn
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid tilbringer DU samme med "flyktninger" og migranter da?

Anonymkode: 67854...98b

Jeg jobber som frivillig ved et mottak via Røde Kors, noe mer du lurer på? I dag spiste jeg et knekkebrød med avokado på til frokost.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 time siden, pernillefn skrev:

Ja, pensjonister i Spania bidrar kanskje økonomisk - men ikke til videreføring av den spanske kulturen. De som opprinnelig er fra områdene blir presset ut fordi prisene stiger, da de ikke lønnes i nærheten av samme nivå. 

Og nei, kanskje ikke ALLE flyktninger er ressurser, men det er ikke ALLE nordmenn heller. Jeg kan ikke huske å få valget om fødeland da jeg ble unnfanget? :laugh: Dersom alle som klager over dårlig integrering av flyktninger og asylsøkere generelt heller hadde brukt tiden sin på å smile til eller til og med SNAKKE med disse menneskene (omså det må foregå på engelsk i starten), vil de kanskje forstå våre verdier og kultur? 

I tillegg er det vanskelig å bli integrert i et land hvor prosessene ikke tillater en å komme ut i samfunnet før søknaden er godkjent som kan ta opptil to år. Ingen ønskesituasjon for noen.

Intregrering er et problem. Jeg er enig i det. Men jeg kan ikke si at jeg vil sette meg ned og småprate med muslimer. Jeg har en datter på 10 år, og i land som Afghanistan er hun giftemoden. Hvis du sier det er fordommer, og at ikke alle afghanske menn tenker slik... Vel, hvis det er flått i området bruker jeg flåttbeskyttelse på barna og sjekker de nøye. Selv om ved 98% av flåttbitt skjer det ingen ting.

Overgrepene ved svenske badehus og festivaler sier sitt. Det er en mye større andel enn 2% av muslimer som har et kvinnesyn som er fullstendig ikke integrerbart i min familie.

75-80% av asylsøkerene er menn. Men hvis jeg ser en kvinne med hijab, så antar jeg at hun er en passiv tilhenger av kvinnediskriminering. Jeg skal ikke si så mye mer om det, men bare henvise til alle diskusjonene om barn og hijab, hijabbunad og burkini.

Jeg vet ikke om jeg vil ha et vennskap med en kvinne, hvis religion tilsier at ærbare og rene kvinner dekker seg til. Jeg vil aldri kunne stole på hennes såkalte vennskap. Jeg vil heller ikke like tanken på at hennes 14-årige sønn kanskje har blitt innforstått med at min datter ikke er ærbar.

Beklager, men jeg har blitt meget negativ til asylsøkere og de med bakgrunn fra Nordafrika og Midtøsten spesielt.

Flytter det inn en familie hvor moren og døtrene ikke går i hijab, og jeg ser datteren sykle avgårde med venner ute like mye som broren, da kan jeg god hilse og smile, og ville ikke være redd for å omgåes med de.

For å legge til: Min datters beste venn er en kristen jente, opprinnelig fra Eritrea.

Endret av ops2
  • Liker 2
Gjest pernillefn
Skrevet
17 minutter siden, ops2 skrev:

Intregrering er et problem. Jeg er enig i det. Men jeg kan ikke si at jeg vil sette meg ned og småprate med muslimer. Jeg har en datter på 10 år, og i land som Afghanistan er hun giftemoden. Hvis du sier det er fordommer, og at ikke alle afghanske menn tenker slik... Vel, hvis det er flått i området bruker jeg flåttbeskyttelse på barna og sjekker de nøye. Selv om ved 98% av flåttbitt skjer det ingen ting.

Overgrepene ved svenske badehus og festivaler sier sitt. Det er en mye større andel enn 2% av muslimer som har et kvinnesyn som er fullstendig ikke integrerbart i min familie.

75-80% av asylsøkerene er menn. Men hvis jeg ser en kvinne med hijab, så antar jeg at hun er en passiv tilhenger av kvinnediskriminering. Jeg skal ikke si så mye mer om det, men bare henvise til alle diskusjonene om barn og hijab, hijabbunad og burkini.

Jeg vet ikke om jeg vil ha et vennskap med en kvinne, hvis religion tilsier at ærbare og rene kvinner dekker seg til. Jeg vil aldri kunne stole på hennes såkalte vennskap. Jeg vil heller ikke like tanken på at hennes 14-årige sønn kanskje har blitt innforstått med at min datter ikke er ærbar.

Beklager, men jeg har blitt meget negativ til asylsøkere og de med bakgrunn fra Nordafrika og Midtøsten spesielt.

Flytter det inn en familie hvor moren og døtrene ikke går i hijab, og jeg ser datteren sykle avgårde med venner ute like mye som broren, da kan jeg god hilse og smile, og ville ikke være redd for å omgåes med de.

For å legge til: Min datters beste venn er en kristen jente, opprinnelig fra Eritrea.

Jeg skjønner uten tvil godt hva du mener, men jeg synes det er trist at veldig mange ikke forstår at dersom vi ikke engang klarer å gi et lite smil til de vi møter på gaten vil forskjellene og skillene bli enda større. Det jeg mener er ikke at jeg synes vi skal akseptere deres tankesett slik de er blitt oppdratt etc., men at vi burde forsøke i større grad å vise de godene med våres tankesett og kultur - slik at kanskje de forstår hvorfor det ikke fungerer der de kommer fra. 

Selv synes jeg heller ikke noe om de som kommer hit og ikke gjør noe for å bli en del av det norske, men jeg skjønner at det kan være vanskelig når de ikke vet noe særlig om hvor mye bedre ting kan bli dersom de går inn for å bli en del av det norske samfunnet (og i tillegg til at systemet er så tregt) :)

Gjest Kariannne
Skrevet (endret)
Den 23. juli 2016 at 14.30, AnonymBruker skrev:

men er vi noe bedre selv? 
Se bare i Spania, som blir mer og mer tatt over av nordmenn...

http://www.tb.no/avkleddavjakob/reiseliv/utenriks/notteroy-par-har-vart-30-ar-i-spania-vi-har-ikke-spanske-venner-og-kan-ikke-spansk/f/5-76-339647

Anonymkode: 0835e...126

Nå har spanjoler og nordmenn så og si samme levesett og verdier. Det blir kræsj når noen fra en kultur som mener det er greit å undertrykke kvinner blander seg med oss som heldigvis har kommet lenger enn som så. Vi lever i vesten hvor det er likestilling og ytringsfrihet. Mennesker som kommer fra Midtøsten er ikke vant til at kvinner og menn står likt, at en mann ikke kan gjøre noe en kvinne ikke kan og at en kvinne har rett til å ytre sin mening offentlig. Mange av innvandrerne i Europa og vesten generelt er heller ikke villig til å omstille denne mentaliteten. Å da går det bare ikke. Så enkelt er det.

Endret av Kariannne
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, pernillefn skrev:

Ja, pensjonister i Spania bidrar kanskje økonomisk - men ikke til videreføring av den spanske kulturen. De som opprinnelig er fra områdene blir presset ut fordi prisene stiger, da de ikke lønnes i nærheten av samme nivå. 

Og nei, kanskje ikke ALLE flyktninger er ressurser, men det er ikke ALLE nordmenn heller. Jeg kan ikke huske å få valget om fødeland da jeg ble unnfanget? :laugh: Dersom alle som klager over dårlig integrering av flyktninger og asylsøkere generelt heller hadde brukt tiden sin på å smile til eller til og med SNAKKE med disse menneskene (omså det må foregå på engelsk i starten), vil de kanskje forstå våre verdier og kultur? 

I tillegg er det vanskelig å bli integrert i et land hvor prosessene ikke tillater en å komme ut i samfunnet før søknaden er godkjent som kan ta opptil to år. Ingen ønskesituasjon for noen.

Lol, tror du alle asylsøkere kan engelsk? Mange er analfabeter. De vil ikke snakke med deg. Mange vil heller ikke integreres. Men kontantstøtte er greit. 

Anonymkode: bfed9...de4

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn bosatt i Spania har vel egentlig ingen rettigheter der, og de belaster ikke Spania økonomisk. Tvertimot. De er faktisk svært viktige inntektskilder for mange fattige spanske små byer i regioner som sliter økonomisk. Ingen tvil om hva som er artikkel-forfatters agenda ihvertfall.

I tillegg begår de vel ikke kriminalitet og vold heller, og de utgjør heller ikke noen særlig stor terror-fare. Det er også ingenting i veien for at spanjolene kan opprettholde deres egen kultur, religioner eller språk.

Ingen nordmenn (selv ikke de som er aller mest kritiske til innvandring) hadde brydd seg nevneverdig dersom en folkegruppe kom til Norge i hopetall, og levde på pensjonen fra hjemlandet - fremfor å sitte med sugerør i den norske statskassen.

Både Norge og Spania er uansett en del av EØS og Schengen, så nordmenn kan lovlig bosette seg (eller ta arbeid) i Spania (og vice versa)

Spania har vel 10 ganger folketallet i Norge.
Så dette kan uansett ikke sammenlignes.

Anonymkode: 67854...98b

Gjest pernillefn
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lol, tror du alle asylsøkere kan engelsk? Mange er analfabeter. De vil ikke snakke med deg. Mange vil heller ikke integreres. Men kontantstøtte er greit. 

Er fullt klar over at ikke ALLE kan engelsk, men som alle andre her drar du også alle under én kam. Lite vits å diskutere saklig med noen som går rundt med skylapper, og har en liten mengde medmenneskelighet i seg.

Skrevet
Den 25.7.2016 at 7.32, AnonymBruker skrev:

Det er så vanvittig respektløst. Liker ikke innvandrere som bor i Norge og ikke kan et ord norsk heller. Bryr meg fint lite om du snakker engelsk, lær deg norsk! Samme gjelder nordmenn i Spania, lær deg språke slik at de kan snakke til deg!

Anonymkode: e6fa5...4cd

For mange, mange år siden var ikke vi norske heller, men utlendinger som kom og oppdaget Norge.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, pernillefn skrev:

Er fullt klar over at ikke ALLE kan engelsk, men som alle andre her drar du også alle under én kam. Lite vits å diskutere saklig med noen som går rundt med skylapper, og har en liten mengde medmenneskelighet i seg.

Hvor drar jeg alle under en kam? Har du ikke argumenter å komme med, så du må dikte opp stråmenn? Hvor mange asylsøkere har du selv snakket med? Smiler du til alle du møter? Smiler du til nordmenn også, eller kun asylsøkere? Er det noen som har skylapper, er det deg.

Gjest pernillefn
Skrevet

Hvis du har lest hele tråden, har du kanskje også fått med deg at jeg jobber frivillig ved et mottak - så jeg VET at det er mange analfabeter. Men jeg vet også at mange av disse ikke har noe kunnskap om noe annet enn det de er vokst opp med. Jeg støtter selvfølgelig heller ikke de som kun er her for å utnytte, men jeg støtter de som faktisk er her fordi de ikke har noe valg; og som prøver å gjøre det beste ut av det. 

Og jeg smiler til alle jeg har øyekontakt med, samme hvilken opprinnelse de har.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tussi680 skrev:

For mange, mange år siden var ikke vi norske heller, men utlendinger som kom og oppdaget Norge.

Når var dette? 

Anonymkode: ec6a8...ed7

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, pernillefn skrev:

Hvis du har lest hele tråden, har du kanskje også fått med deg at jeg jobber frivillig ved et mottak - så jeg VET at det er mange analfabeter. Men jeg vet også at mange av disse ikke har noe kunnskap om noe annet enn det de er vokst opp med. Jeg støtter selvfølgelig heller ikke de som kun er her for å utnytte, men jeg støtter de som faktisk er her fordi de ikke har noe valg; og som prøver å gjøre det beste ut av det. 

Og jeg smiler til alle jeg har øyekontakt med, samme hvilken opprinnelse de har.

Hvem er det som ikke har valgt å komme hit? Som ikke har kunnet betale masse til menneskesmuglere? Det vil jo si at de rikeste har klart og valgt å komme hit, mens de fattigste sitter igjen. De har i høyeste grad valgt å komme hit, for de kunne stoppet i det første trygge landet de kom til. Men de vil helst til et land med gode velferdsordninger. Unntaket er kviteflyktninger, men de er det relativt få av i fht de andre. Du får fortsette å smile, og se om det gjør at de blir mer integrerbare.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...