Gå til innhold

reservert studieplass og bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser ut som jeg blir nødt til å søke om å reservere studieplassen min til neste år pga sykdom. Plassen jeg leier nå skal selges til høsten så da må jeg flytte. Jeg har søkt studentbolig til høsten. Hvis jeg er så heldig å bli tilbudt en bolig og får godkjent reservasjon, vil jeg da kunne takke ja til boligen? Eller må jeg finne en annen plass å bo i et halvt års tid? 

Anonymkode: c8bce...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du finne deg et annet bosted. 

Anonymkode: 0926d...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre med studentsamskipnaden der du skal leie av? 

Anonymkode: c62be...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å høre med studentsamskipnaden der du skal leie av? 

Anonymkode: c62be...f9c

Studenter blir prioritert uansett.

Anonymkode: eb662...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som jeg blir nødt til å søke om å reservere studieplassen min til neste år pga sykdom. Plassen jeg leier nå skal selges til høsten så da må jeg flytte. Jeg har søkt studentbolig til høsten. Hvis jeg er så heldig å bli tilbudt en bolig og får godkjent reservasjon, vil jeg da kunne takke ja til boligen? Eller må jeg finne en annen plass å bo i et halvt års tid? 

Anonymkode: c8bce...9b1

Reservere studieplassen? Du bare sykemelder deg. Da får du sykestipend, får bo i studentbolig og hvis du venter litt med å sykemelde deg kan du delta litt i studiet. Du kan også ta færre studiepoeng.

Dog er noen samskipsnader drittsekker, blant annet den i Trondheim. SiO er konge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, amativeReflection skrev:

Reservere studieplassen? Du bare sykemelder deg. Da får du sykestipend, får bo i studentbolig og hvis du venter litt med å sykemelde deg kan du delta litt i studiet. Du kan også ta færre studiepoeng.

Dog er noen samskipsnader drittsekker, blant annet den i Trondheim. SiO er konge da.

SIT er ganske strenge ja. Vil du bo i studentbolig må du nok gjøre som amativeR skriver, å sykemelde deg. Derimot vil du ikke få sykestipend om du er sykemeldt før studiet starter. Og sykestipend får du kun i 4-5 mnd (husker ikke eksakt tidsramme nå).

Anonymkode: be553...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

SIT er ganske strenge ja. Vil du bo i studentbolig må du nok gjøre som amativeR skriver, å sykemelde deg. Derimot vil du ikke få sykestipend om du er sykemeldt før studiet starter. Og sykestipend får du kun i 4-5 mnd (husker ikke eksakt tidsramme nå).

Anonymkode: be553...289

12 måneder. Og det haster jo ikke å sykemelde seg. Bare begynn, møt opp første dagen, kjøp bøkene og så sykemelde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

Reservere studieplassen? Du bare sykemelder deg. Da får du sykestipend, får bo i studentbolig og hvis du venter litt med å sykemelde deg kan du delta litt i studiet. Du kan også ta færre studiepoeng.

Dog er noen samskipsnader drittsekker, blant annet den i Trondheim. SiO er konge da.

Jeg vil ikke påstå at SiT er drittsekker bare fordi de har strenge krav til studieprogresjon og maks botid på fem år for de som leier av dem. Det har vært et problem i alle de større studentbyene at unge voksne har bodd i hybel fra samskipnaden nærmest uendelig, mens de har tatt kanskje ett emne i året ved siden av jobb. Dette gikk jo da på bekostning av reelle studenter som ikke fikk samskipnadsbolig.

Fra SiT's tildelingsregler:

§ 3. Søknadsberettigede

  1. 3.1  Studenter som skal starte på eller er i gang med høyere utdanning kan søke om bolig. Unntak: studenter som har fullført mastergrad, er doktorgradsstipendiater, post.dok, post.gradellerhospitanter.

  2. 3.2  For studenter som er i gang med høyere utdanning gjelder i tillegg følgende:

    1. Betalt semesteravgift

    2. Tilfredsstillende studieprogresjon på minimum 302 (153) studiepoeng/fagskolepoeng de 2 forutgående semester4. Sit kan kreve nødvendig dokumentasjon for å påse at kriteriene for fortsatt borett til enhver tid er tilstede. Unntak, se § 3, 3.

      1. Normert studietid.

      2. Maksimal botid er totalt 5 år5.

        For par eller studentfamilier der begge søkere er studenter, gjelder maksimal botid fra paret felles søker om parleilighet eller familieleilighet, minus den gjennomsnittlige tiden begge tidligere har bodd i Sit bolig. Hvis én er student, skal studentens botid telle for maksimal botid.

      3. Ingen mislighold av tidligere leieavtaler herunder

        1. Manglende betalt husleie

        2. Andre brudd på husleiekontrakt og/eller reglement for studentbolig.

      3.3 Unntak fra kravet om studieprogresjon
      1. Dersom det har vært opphold i studiet grunnet svangerskap, sykdom ol., kan kravet til

      minimum studieprogresjon fravikes. Beboer må selv søke Sit Bolig om unntak, og søknaden skal inneholde:

      a. Bekreftelse fra Lånekassen om innvilget sykestipend for perioden det søkes unntak for

      eller
      b. Bekreftelse fra studiestedet om innvilget permisjon fra studiet på grunn av

      svangerskap, sykdom eller verv. eller

      c. Bekreftelse fra studiestedet på tilpasset normert studietid.
      2. Studenter som gjennomfører forkurs/realfagskurs inneværende studieår.

      Dersom søknaden godkjennes vil kravet om studieprogresjon reduseres. Det kan totalt gis dispensasjon for studieprogresjonskravet i inntil ett studieår. Innvilget søknad om kontrakt etter denne paragrafen, kan gå utover normert studietid, men gir ikke rett til botid i Sit utover 5 år. Frist for å søke unntak: se § 4, b). 

      https://www.sit.no/sites/default/files/Vedtatt%20Tildelingsreglement%20Sit%20Bolig%20oppdatert%2014.04-16%20VT.pdf

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...