Gå til innhold

Slippe anden min fri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan slippe anden min fri i Østensjøvannet Fuglereservat eller om det er ulovlig. Vi kan dessverre ikke lenger ha han og ønsker ikke å ta livet av han.

Anonymkode: 5c1ee...457

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Østensjøvannet er så langt jeg vet et naturreservat, og å slippe ut en fugl av en fremmed rase i et naturreservat mener jeg er ulovlig. Dessuten er det nærmest dyreplageri å kaste stakkaren ut fra et liv hvor han er tam og har mat nok.

Anonymkode: 34839...12b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kontakt med viltnemda i kommunen din å høre om de er interessert i overtakelse. Hvis ikke så må dere være ansvarlige å avlive. Sannsynligvis er vel anda tam i en viss grad, og vet knapt å finne mat selv, så å bare dumpe den et sted er direkte uansvarlig. 

Anonymkode: 0e6e9...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut annonse på finn, noen vil ha ham

Anonymkode: 6ae68...d3f

Skrevet

Hvilken and er det?

Skrevet

Anden din? Har du hatt den lenge? En tam and? 
Om det er en tam and som er oppvokst i fangenskap kan den ikke slippes ut, den vet ikke hvordan den skal overleve. Det er for enkelt å bare si at dere ikke kan ha den lenger. 
Gjør ALT dere kan for å beholde den, dere har tross alt tatt på dere ansvaret for den. Om ikke må dere omplassere den, det er kanskje andre om har ender.

Å drepe en and fordi dere ikke har tid/skal flytte/ikke gidder/skal på ferie (sett inn det som passer) er uakseptabelt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det en type and som kan spises?

Anonymkode: 510b6...811

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker å slippe en tam and ut i det fri? Hør med viltnemda, eller evt. en bondegård. 

Anonymkode: 7b4b7...d3b

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker å slippe en tam and ut i det fri? Hør med viltnemda, eller evt. en bondegård. 

Anonymkode: 7b4b7...d3b

Viltnemda tar seg av ville dyr. Tamme dyr er eiers ansvar, eller mattilsynet om eier ikke tar skikkelig var på dyrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for svar fra alle. Det er egentlig ikke min and, men lillesøsteren min sin. De har mange dyr som har det veldig bra, med god plass og mye frihet. De har heller aldri kvittet seg med noen av dem før, men problemet er at han har vært svært aggressiv i over ett år nå. Han angriper alle som kommer nær han og plager de andre i hønsegården (han bor sammen med to andre ender, høner og en hane). Ingen andre enn min mor klarer å tolerere han, noe som har ført til at hun har tatt seg mye av han. Det ønsker hun ikke lenger og sa i dag at hun skulle ta livet av han. Lillesøsteren min ble selvsagt veldig lei seg og hun og min far prøver nå å finne en løsning på dette. 

Jeg skjønner nå at det ikke riktig å slippe han ut i det fri, men vi kan ikke gi han bort heller i og med at han er så aggressiv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Chibi skrev:

Hvilken and er det?

Moskusand

AnonymBruker
Skrevet

Har han blitt sjekket for sykdom/smerter?

Anonymkode: 0ec41...eef

Skrevet

Du må kontakte noen som har peiling på dette!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar fra alle. Det er egentlig ikke min and, men lillesøsteren min sin. De har mange dyr som har det veldig bra, med god plass og mye frihet. De har heller aldri kvittet seg med noen av dem før, men problemet er at han har vært svært aggressiv i over ett år nå. Han angriper alle som kommer nær han og plager de andre i hønsegården (han bor sammen med to andre ender, høner og en hane). Ingen andre enn min mor klarer å tolerere han, noe som har ført til at hun har tatt seg mye av han. Det ønsker hun ikke lenger og sa i dag at hun skulle ta livet av han. Lillesøsteren min ble selvsagt veldig lei seg og hun og min far prøver nå å finne en løsning på dette. 

Jeg skjønner nå at det ikke riktig å slippe han ut i det fri, men vi kan ikke gi han bort heller i og med at han er så aggressiv. 

Har han vært aggressiv hele tiden? Kanskje bør han sjekkes av en dyrlege for å finne ut om den har smerter. Kanskje kan man kastrere ham? Vet det kan hjelpe katter/hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Spis den? And er dødsgodt! :)

Anonymkode: 33dfe...021

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spis den? And er dødsgodt! :)

Anonymkode: 33dfe...021

Når det er en lillesøster som eier den og hun blir lei seg?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moskusand

Gi den til noen som er plaget av brunsnegler i hagen?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er en lillesøster som eier den og hun blir lei seg?

Perfekt mulighet til å lære lillesøster om naturens gang, spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han blitt sjekket for sykdom/smerter?

Anonymkode: 0ec41...eef

Jeg spurte nå og det ble gjort for en stund siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...