Gå til innhold

Sliten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere turer vært innom legen min, og tatt blodprøver. Det så greit ut, eneste var:

B leukocytter var 10.10 så ikke for høy, og jernverdien var litt lav. Ikke for ille, og blodtrykket litt lavt men heller ikke ille.

Blodsukkeret var på 4,7 ved fastende mage. Alt virker ganske normalt, problemet er egentlig at jeg er tungpustet og sliten/svimmel. Legene har gitt opp meg, og jeg har gitt opp litt også. Jeg presser meg selv hver dag, skal stå opp og skal fullføre jobb. Jeg er bare 20 år, så satser på at det er forbigående. Snart 2 år med intens (i perioder) slapphet. Starter på idrettslinje nå til høsten, men av og til vil jeg gi opp drømmene. 

Hvorfor er jeg en frisk ung jente, såpass sliten av INGENTING? Er normalvektig, men gått opp 8 kg fordi jeg ikke er like aktiv med sport lenger. Prøver å holde meg i form allikevel. 

Går på: Evra p-plaster, kosttilskudd (tran, vitaminer), tidligere gått mye på antibiotika, nesten hele året for kronisk UVI. (Som nå er borte) Går også på jerntabletter.

Fikk påvist Cøliaki i påsken, og har holdt meg unna gluten siden. Vært veldig nøye, fordi magen er veldig følsom. Nå har jeg ikke så mye problemer med magen lenger. Opererte også bort en hemoride, noe som gikk veldig bra. Tror ikke dette har så mye og si.

Noen som vet hva det kan være? Eller er jeg bare ungdomsslapp?... Hilsen fortvilet jente 20 år.

Anonymkode: 1d80d...30b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke legen din vet, så vet ihvertfall ikke vi på kvinneguiden. Men skjønner jo at det må være svært slitsomt for deg:icon_frown: Er du utredet for mer? Astma, depresjon, ME for eks? Hvor lenge har du tatt jern? Jeg følte meg først bedre etter 1-2 mnd på jern. Er jo viktig å få aktivitet inn i hverdagen igjen, i tillegg til en sunt kosthold. Jeg blir isåfall slappere av å ligge på sofaen og sove etter jobb osv. Er jo ikke sikkert det er noe fysisk galt med deg, kanskje har du havnet i en dårlig spiral. Man skal som sagt ikke undervurdere gode hverdagsrutiner, mat, aktivitet, sosial ting og hvile.

Anonymkode: 2ae61...a62

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke legen din vet, så vet ihvertfall ikke vi på kvinneguiden. Men skjønner jo at det må være svært slitsomt for deg:icon_frown: Er du utredet for mer? Astma, depresjon, ME for eks? Hvor lenge har du tatt jern? Jeg følte meg først bedre etter 1-2 mnd på jern. Er jo viktig å få aktivitet inn i hverdagen igjen, i tillegg til en sunt kosthold. Jeg blir isåfall slappere av å ligge på sofaen og sove etter jobb osv. Er jo ikke sikkert det er noe fysisk galt med deg, kanskje har du havnet i en dårlig spiral. Man skal som sagt ikke undervurdere gode hverdagsrutiner, mat, aktivitet, sosial ting og hvile.

Neida, forventer ikke svar av leger heller. Men kanskje noen med lik erfaring?

Takk for tipset. ME er ikke noe jeg vil tenke en gang, og vil ikke ha noe psykisk sykdom som man ikke påviser. Dessuten har jeg ikke de symptomene heller.. Bare noen få.

Det med vaner er ikke lett når energien ikke er på plass. Ca 1 uke med jerntablettene, før var verdiene veldig lave. Lå på rundt 7... Men på 11 nå sist:)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, forventer ikke svar av leger heller. Men kanskje noen med lik erfaring?

Takk for tipset. ME er ikke noe jeg vil tenke en gang, og vil ikke ha noe psykisk sykdom som man ikke påviser. Dessuten har jeg ikke de symptomene heller.. Bare noen få.

Det med vaner er ikke lett når energien ikke er på plass. Ca 1 uke med jerntablettene, før var verdiene veldig lave. Lå på rundt 7... Men på 11 nå sist:)

Men er det usannsynlig at du kan være deprimert for eks? Jeg ville isåfall sjekket det med tung pust, kan jo være atsma eller noe du er allergisk mot. Men det kan jo være jernmangelen din som er årsak her. Jeg var helt gåen når jeg hadde dette. 1 uke på tabletter er jo ingenting, du må gi det litt tid. Er det jern eller ferritin som er lav?

AnonymBruker
Skrevet

Hemoglobin eller noe sånt var på rundt 6-7 sist gang. Nå har det økt, men har ikke gått på tablettene lenge. Husker ikke nøyaktig, men fikk beskjed at det var veldig lavt.

Kan være en depresjon, men blir man slik av den? Har vært ganske tøft for meg dette året med nedturer.

Astma og allergi tror jeg ikke selv. Da hadde jeg pustet annerledes, men det er liksom en klump når jeg puster inn. Litt den følelsen når man ikke har snus, om man er avhengig av det.. Sånn lei følelse ved pust.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemoglobin eller noe sånt var på rundt 6-7 sist gang. Nå har det økt, men har ikke gått på tablettene lenge. Husker ikke nøyaktig, men fikk beskjed at det var veldig lavt.

Kan være en depresjon, men blir man slik av den? Har vært ganske tøft for meg dette året med nedturer.

Astma og allergi tror jeg ikke selv. Da hadde jeg pustet annerledes, men det er liksom en klump når jeg puster inn. Litt den følelsen når man ikke har snus, om man er avhengig av det.. Sånn lei følelse ved pust.

Bra du har startet på jern da, kanskje du føler deg bedre etterhvert:) Jeg har aldri fått diagnosen depresjon, men har vært nedstemt i lengre perioder. Jeg blir isåfall svært trøtt, svingende humør og tristhet, orker ikke å gjøre noe, litt dårligere selvtillitt og økt apetitt. Slike symptomer er vanlig ved depresjon. Klumpen i halsen kan også tyde på at det er noe psykisk? Men du kjenner sin kropp best, men det er langt fra usannsynlig at symptomene du beskriver skyldes at du har hatt et tøft år.

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av Raiu
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MXB skrev:

Ja det kan være depresjon.

Jeg var sånn som du helt til jeg innså at jeg var deprimert og hvor mye det faktisk påvirka meg. Jeg gikk også opp i vekt rett og slett fordi jeg ikke hadde energi til å gjøre noe som helst. Det begynte for meg når jeg var rundt 16 år og vi tok allverdens tester.

Var konstant sliten, kunne sove hele tiden noen ganger 20 timer om dagen. Sov dårlig, våknet opp med at jeg ikke kunne puste ordentlig, tung følelse i brystet hele tiden, svimmel og nær på å svime av ofte.

For meg er det følesen av å være sliten og klumpen i halsen som er mest irriterende. Siden for meg er den klumpen i halsen så ekte, som om jeg kan insistere på at det er noe der men det er det jo ikke. Var skummelt når jeg først innså at depresjon kunne vise seg så fysisk.

Forstår godt at du ikke ønsker å bli diagnosert med en psykisk lidelse pga dette men kanskje det hjelper deg litt å vite at det ikke er noe feil med deg sånn fysisk sett? Hvis du føler at du har en depresjon så kan du jo ta det videre derfra.

Føler det er slik jeg har det. Kanskje jeg har en "underliggende" depresjon av noe slag. Har aldri tenkt på at det kan være en årsak.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt kyssesyken? 

Hvordan føler du deg resten av dagen og dagen etter om du f.eks. går en lengre tur?

Hvordan føler du deg når du over en periode tar det helt med ro og bare slapper av?

Anonymkode: 3f2b4...d56

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere turer vært innom legen min, og tatt blodprøver. Det så greit ut, eneste var:

B leukocytter var 10.10 så ikke for høy, og jernverdien var litt lav. Ikke for ille, og blodtrykket litt lavt men heller ikke ille.

Blodsukkeret var på 4,7 ved fastende mage. Alt virker ganske normalt, problemet er egentlig at jeg er tungpustet og sliten/svimmel. Legene har gitt opp meg, og jeg har gitt opp litt også. Jeg presser meg selv hver dag, skal stå opp og skal fullføre jobb. Jeg er bare 20 år, så satser på at det er forbigående. Snart 2 år med intens (i perioder) slapphet. Starter på idrettslinje nå til høsten, men av og til vil jeg gi opp drømmene. 

Hvorfor er jeg en frisk ung jente, såpass sliten av INGENTING? Er normalvektig, men gått opp 8 kg fordi jeg ikke er like aktiv med sport lenger. Prøver å holde meg i form allikevel. 

Går på: Evra p-plaster, kosttilskudd (tran, vitaminer), tidligere gått mye på antibiotika, nesten hele året for kronisk UVI. (Som nå er borte) Går også på jerntabletter.

Fikk påvist Cøliaki i påsken, og har holdt meg unna gluten siden. Vært veldig nøye, fordi magen er veldig følsom. Nå har jeg ikke så mye problemer med magen lenger. Opererte også bort en hemoride, noe som gikk veldig bra. Tror ikke dette har så mye og si.

Noen som vet hva det kan være? Eller er jeg bare ungdomsslapp?... Hilsen fortvilet jente 20 år.

Undersøk på Klara Klok eller Doktoronline.no. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo være mye dette, men tungpusten og sliten/svimmel.

Har du testet deg for astma?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke om du har astma hos legen med en spirometri. Hvis du ikke skal til legen med det første kan du kjøpe en såkalt PEF-måler på apoteket. Du måler PEF ved å blåse inn fort og så hardt du klarer mens du står oppreist. Dersom du er av normal høyde og vekt til å være 20 år og jente bør PEF-målingen din være rundt 450, men fra 400 og opp er greit. Får du lavere enn dette kan det være du har astma. Får du lavere enn 290 kontakter du lege så fort som mulig. Test gjerne mens du jogger eller når du føler deg tungpustet. 

Mange inkludert meg blir veldig trøtt og sliten i dårlige astmaperioder. Hoste og pipelyder ved pusting er vanlig symptom med astma, men jeg kan f.eks være veldig rastløs, svimmel, trøtt, kvalm, brennende følelse i lungene når jeg strekker meg etter ting o.l, så man trenger ikke ha typiske symptom :) 

Anonymkode: 047a7...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...