Gjest Sobril Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 (endret) Klødde meg litt bak på skuldra i sta, og lurte på hvorfor føflekken jeg fjernet for noen år siden var tilbake. Da slo det meg at det sikkert var en flått Sannelig var det ikke en liten rakker på størrelse med en kvart-halv ert kanskje (så den ikke - hadde nok med å svette som en gris og holde meg for ørene mens mannen fjernet den). Vet ikke hvor lenge den har sittet for å få den størrelsen. Mannen sa også at den så litt punktert ut på en måte. Nå er det hovent, rødt og litt ømt, og hysteriske meg frykter det verste. Det røde er vel en cm i diameter (selv om det ser ut som en liten kvise på bildet). Noen som har erfaring med disse krypa? Takk. Endret 21. juli 2016 av Sobril
Frøken Smilla Skrevet 21. juli 2016 #2 Skrevet 21. juli 2016 Jeg har ingen egen erfaring med flåttbitt, men mannen ble bitt for noen år siden. Da var krypet falt av/klødd bort før han oppdaget det, men han fikk raskt den karakteristiske "ringen" rundt bittet. Neste morgen så området rundt bittet ut som en blink, med flere ringer utenpå hverandre utenfor bittet. Da ringte vi en lege vi kjenner, som umiddelbart ba Ham dra på legevakten (en lørdag). Der kom han ganske fort inn. Han måtte antibiotikabehandles, ganske kraftig og lang kur mener jeg å huske, men jeg er usikker på om det var av føre var-prinsipp eller fordi disse ringene er symptomer på borrelia. Jeg ville ringt legevakten og hørt, var jeg deg. Heller det enn å være engstelig i natt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #3 Skrevet 21. juli 2016 Det er vanlig å få litt irritert hud som ligner på en kvise sånn som dette. Anonymkode: 5e23f...754 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #4 Skrevet 21. juli 2016 Det der er vel normalt. Det er bare 2 prosent av alle flåttbitt som gir sykdom, altså 98 av 100 bitt fører ikke til sykdom, så slapp av Men skader ikke å være obs på hudforandringer i området fremover. Anonymkode: 223b5...cd2 1
Thorn Skrevet 21. juli 2016 #5 Skrevet 21. juli 2016 Sånn som du har nå er helt normalt. Det er hvis du senere får en ring rundt bittet eller influensalignende symptomer du skal komme deg til legen. Fordelen med at du fant flåtten er at du kan følge med i tiden fremover! Så lenge allmenntilstanden er god og du ikke har den ekstra ringen er det ingenting å bekymre seg for. Men ja, det er sykt ekkelt å finne flått på seg selv 1
Gjest Sobril Skrevet 21. juli 2016 #6 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det der er vel normalt. Det er bare 2 prosent av alle flåttbitt som gir sykdom, altså 98 av 100 bitt fører ikke til sykdom, så slapp av Men skader ikke å være obs på hudforandringer i området fremover. Anonymkode: 223b5...cd2 Nei, jeg leser det - men at de bør fjernes innen 24 timer. Tipper min beit seg fast etter joggetur mandag. Leser også at 30-40 % er smittebærere
Gjest Sobril Skrevet 21. juli 2016 #7 Skrevet 21. juli 2016 1 minutt siden, Thorn skrev: Sånn som du har nå er helt normalt. Det er hvis du senere får en ring rundt bittet eller influensalignende symptomer du skal komme deg til legen. Fordelen med at du fant flåtten er at du kan følge med i tiden fremover! Så lenge allmenntilstanden er god og du ikke har den ekstra ringen er det ingenting å bekymre seg for. Men ja, det er sykt ekkelt å finne flått på seg selv Ja, de er noe av det ekleste jeg vet. Svetter fortsatt og har gåsehud. Ringer legen i morgen
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 Et øyeblikk siden, Sobril skrev: Ja, de er noe av det ekleste jeg vet. Svetter fortsatt og har gåsehud. Ringer legen i morgen Legen har da vel andre ting å gjøre enn å se på flåttbitt han ikke kan gjøre noe med. Han kommer bare til å si at du skal observere det fremover. Slapp av. Anonymkode: 223b5...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Skrevet 21. juli 2016 2 minutter siden, Sobril skrev: Nei, jeg leser det - men at de bør fjernes innen 24 timer. Tipper min beit seg fast etter joggetur mandag. Leser også at 30-40 % er smittebærere Og nettopp derfor bør du til lege i morgen og få vurdert om du trenger antibiotika. Jeg har hatt mye flått opp igjenom, men aldri har det sett slik ut etter at de har blitt fjernet. Anonymkode: c5a20...98e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #11 Skrevet 21. juli 2016 En lokal reaksjon der flåtten har vært er jo helt vanlig, man trenger ikke å være syk fordi. Det er utslettet med ring som er tegn på smitte. En lege kan jo ikke teste alle som er redd fordi de har blitt bitt av flått. Anonymkode: 223b5...cd2 3
Thorn Skrevet 21. juli 2016 #12 Skrevet 21. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt mye flått opp igjenom, men aldri har det sett slik ut etter at de har blitt fjernet. Anonymkode: c5a20...98e Sitat - I de fleste tilfeller fører et flåttbitt kun til en rød hevelse. Hentet herfra. Veldig vanlig å få en reaksjon som et vanlig stikk etter flåttfjerning!
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #13 Skrevet 21. juli 2016 Flått er smittebærere av flere sykdommer. Sjansen er ca. 50 % får at du får en eller flere. F.eks. TBE får du straks etter bittet. Den kan ikke helbredes. Helt jævlig. Anonymkode: 863d2...24f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #14 Skrevet 21. juli 2016 Jeg forstår godt at du er bekymret. Nå er det imidlertid vanlig å få en slik rød flekk etter flottbitt, og det er synlige ringer og/eller videre nedsatt allmenntilstand som bør få varsellampene til å blinke. Om dette skulle dukke opp må du ta kontakt med legevakt umiddelbart. Det kan være greit å ta en telefon til fastlegen din i morgen for å være på den sikre siden. Det ville nok jeg ha gjort. Anonymkode: 8c2fc...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #15 Skrevet 21. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flått er smittebærere av flere sykdommer. Sjansen er ca. 50 % får at du får en eller flere. F.eks. TBE får du straks etter bittet. Den kan ikke helbredes. Helt jævlig. Anonymkode: 863d2...24f Hva er TBE? Anonymkode: 999f1...b89
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #16 Skrevet 21. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flått er smittebærere av flere sykdommer. Sjansen er ca. 50 % får at du får en eller flere. F.eks. TBE får du straks etter bittet. Den kan ikke helbredes. Helt jævlig. Anonymkode: 863d2...24f Så egentlig burde halve den norske befolkningen vært på sykehuset? Vil gjerne ha den rapporten du har fått dette fra. TBE har en litt større risiko i visse fylker, men er svært SJELDEN i Norge. SÅ slutt å skrem folk. Anonymkode: 223b5...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #17 Skrevet 22. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er TBE? Anonymkode: 999f1...b89 Tick-Borne Encephalitis. Betennelse i hjernen. Det er en svært alvorlig tilstand, men det er veldig sjeldent i norge, og det har kun vært en håndfull tilfeller. TBE kan man vaksinere seg mot. Anonymkode: c5519...6c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå