Gå til innhold

Sykemeldt men ta ekstravakter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er sykemeldt 100% fra en 40 % stilling i noen uker. Kan jeg ta ekstravakter i en annen jobb da? Det er samme bransje begge jobbene, men det er betraktelig hardere å jobbe der jeg er sykemeldt fra. 

Må jeg høre med fastlegen slik at han skriver det på sykemeldingen eller bør man ringe nav?

Anonymkode: 27df0...335

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette spørs veldig på hvorfor du er sykemeldt. Ta en prat med fastlegen først, h*n burde vite det. I teorien er det ingenting galt med det du beskriver, forutsatt at den ene jobben virkelig er umulig å utføre når du er sykemeldt. 

Anonymkode: f3f99...a5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til reglene for dette. Men min umiddelbare ryggmargsrefleks er at dersom man har ekstra arbeidskapasitet bør den brukes der man er sykemeldt, kanskje det ikke er nødvendig med 100% sykemelding? 

Anonymkode: fdc50...38e

• Liker 14
Skrevet

Det tror jeg neppe. Når du er sykemeldt, krysser fastlegen av for at du faktisk ikke er i stand til å utføre  arbeid i det hele tatt. Det blir jo rett og slett trygdesvindel å være sykemeldt 100% ett sted, og jobbe ett annet sted.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, MorTil2 skrev:

Det tror jeg neppe. Når du er sykemeldt, krysser fastlegen av for at du faktisk ikke er i stand til å utføre  arbeid i det hele tatt. Det blir jo rett og slett trygdesvindel å være sykemeldt 100% ett sted, og jobbe ett annet sted.

Skjønner hva du tenker. Men hvis man for eks har knekt hånda, kan det jo hende man ikke fungerer i en jobb, men en annen?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, MorTil2 skrev:

Det vil selvsagt avhenge av hva jobbene går ut på. Det er ikke automatisk svindel. 

Anonymkode: e49f6...6b2

• Liker 3
Skrevet

Du kan fint være friskmeldt i ett arbeidsforhold selv om du er 100% sykmeldt i et annet. Dersom jobbene dine er så ulike at det er mulig å jobbe i den ene, men ikke den andre, så har ikke lege lov til å sykmelde deg i den jobben der du faktisk kan jobbe.

Dette fordrer selvsagt at du er ansatt i begge. Du kan ikke ta deg en annen jobb dersom du allerede har en jobb i 100% som du er sykmeldt fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Angelheart2 skrev:
12 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Du kan fint være friskmeldt i ett arbeidsforhold selv om du er 100% sykmeldt i et annet. Dersom jobbene dine er så ulike at det er mulig å jobbe i den ene, men ikke den andre, så har ikke lege lov til å sykmelde deg i den jobben der du faktisk kan jobbe.

Dette fordrer selvsagt at du er ansatt i begge. Du kan ikke ta deg en annen jobb dersom du allerede har en jobb i 100% som du er sykmeldt fra.

Det er ikke en 100 % stilling jeg er sykemeldt fra, det er 40 %. Skulle tro det er bra at en prøver å jobbe der man greier det, tross sykemelding en annen plass. Men skjønner selvfølgelig at man ikke kan jobbe i en helt lik jobb, da burde man jo dratt seg på den jobben man er sykemeldt fra.

AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som om 100% sykmelding ikke er riktig. Dersom du har restarbeidsevne burde du kunne bruke denne i den faste jobben din. Arbeidsplassen din har også plikt til å tilrettelegge slik at du kan benytte deg av restarbeidsevnen din (f. eks. unngå tunge løft, ha mulighet til å sette deg ned osv.) 

Dersom du har en fast stilling på 40% og tar ekstravakter et annet sted blir det feil å få sykepenger i den faste jobben og bruke restarbeidsevnen til å få ekstrainntekt fra en annen jobb, etter min mening, særlig dersom jobbene er i samme bransje. 

Anonymkode: e9332...24e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her høres det ut som om 100% sykmelding ikke er riktig. Dersom du har restarbeidsevne burde du kunne bruke denne i den faste jobben din. Arbeidsplassen din har også plikt til å tilrettelegge slik at du kan benytte deg av restarbeidsevnen din (f. eks. unngå tunge løft, ha mulighet til å sette deg ned osv.) 

Dersom du har en fast stilling på 40% og tar ekstravakter et annet sted blir det feil å få sykepenger i den faste jobben og bruke restarbeidsevnen til å få ekstrainntekt fra en annen jobb, etter min mening, særlig dersom jobbene er i samme bransje. 

Anonymkode: e9332...24e

Jobbene er i samme bransje, men det er veldig forskjellig arbeidstempo og type ansvar og jobb. Dette er ikke en jobb jeg bare kan sette meg ned å ta en pause i når det passer meg. Til tider er det ikke rom for standard 30 min pause. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Man kan være sykemeldt fra jobb i firma A og likevel være i arbeid i firma B. En sykemelding gjelder for den arbeidsgiveren som er oppgitt. Det er selvsagt en forutsetning at arbeidsforholdet i firma B er startet før sykemelding for firma A starter. 

Trådstarter er sykemeldt for hele arbeidstiden i en 40 % stilling. Dvs at hun mottar sykepenger for en 40 % stilling. De resterende 60 % står det ingenting om.

Jeg må likevel si at dersom en av mine ansatte var sykemeldt hos meg og jobbet med det samne et annet sted samtidig, ville jeg bestridt sykemeldingen da jeg selvsagt mener at sykemeldingstiden skal brukes til å bli frisk, ikke til å jobbe for andre. 

I klartekst betyr dette: klarer med legen din hvordan du kan jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Man kan være sykemeldt fra jobb i firma A og likevel være i arbeid i firma B. En sykemelding gjelder for den arbeidsgiveren som er oppgitt. Det er selvsagt en forutsetning at arbeidsforholdet i firma B er startet før sykemelding for firma A starter. 

Trådstarter er sykemeldt for hele arbeidstiden i en 40 % stilling. Dvs at hun mottar sykepenger for en 40 % stilling. De resterende 60 % står det ingenting om.

Jeg må likevel si at dersom en av mine ansatte var sykemeldt hos meg og jobbet med det samne et annet sted samtidig, ville jeg bestridt sykemeldingen da jeg selvsagt mener at sykemeldingstiden skal brukes til å bli frisk, ikke til å jobbe for andre. 

Takk for svar:) Ja, har tidligere jobbet i den jobben jeg ikke er sykemeldt fra. Jobbene er veldig forskjellig med tanke på arbeidsoppgaver og tempo, lell om det er i samme bransje. De kan egentlig ikke sammenlignes. Men forstår hva du mener. Skal ringe legekontoret å avklare i morgen. Man må kanskje krysse av på sykemeldingen om man jobber en annen plass?

Gjest Citronella
Skrevet
51 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hør på @Blondie65. Dette har hun peiling på. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan feks være sykemeldt fra en jobb ja, men da må det stå i sykemeldingen, hvilket sted du er sykemeldt fra. 

Jobber du feks i pleie, men har en ekstra jobb på kontor, så kan du bli sykemeldt i pleiejobben, men likevel forsette på kontoret :) 

Anonymkode: e986b...404

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er sykemeldt 100% fra en 40 % stilling i noen uker. Kan jeg ta ekstravakter i en annen jobb da? Det er samme bransje begge jobbene, men det er betraktelig hardere å jobbe der jeg er sykemeldt fra. 

Må jeg høre med fastlegen slik at han skriver det på sykemeldingen eller bør man ringe nav?

Ingen kan jobbe mer enn 100 %. Er du 100 % sykemeldt så er du 100 % ute av stand til å jobbe, i lovens forstand. Jobber du likevel, uten friskmelding fra legen, så er dette trygdesvindel.

Anonymkode: 7e634...286

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forstår dette, har TS en fast stilling på 40%, og den er TS sykemeldt fra. Til tross for sykemelding, ønsker TS å ta EKSTRAVAKTER i en annen jobb. Det blir i mitt hode uansvarlig overfor arbeidsgiver og kolleger i den faste stillingen TS har. Ekstravakter er noe en tar når en har overskudd og tid til å jobbe mer enn det ens faste stillingen innebærer. Er TS sykemeldt, finner jeg det rart at TS har overskudd til å jobbe ekstra.

TS bør bruke overskuddet sitt på å bli frisk, og komme tilbake i sin faste stilling. Er den faste stillingen av en slik arbeidsart at det er vanskelig for TS å arbeide slik, er det attføring/omstilling/overføring til annen stilling som er aktuell.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen. Jeg sliter med ryggen, og hadde noen lengre sykemeldingsperioder i forrige jobben min fordi det var total mangel på vilje til tilrettelegging som variasjon av arbeidsoppgaver, pauser ved behov etc. I den jobben jeg har nå har jeg (selvfølgelig) akkurat samme ryggproblemer, men her er de utrolig flinke til å tilrettelegge. Trenger jeg en ekstra pause, så får jeg det. Trenger jeg andre arbeidsoppgaver i en periode, så fikser de det. Har kun vært sykemeldt i én uke pga ryggproblemer i løpet av de fem årene jeg har jobbet der, mens jeg på det verste var borte i nesten tre måneder i strekk fra min tidligere jobb. Hadde jeg jobbet i begge parallellt ser jeg på det som ganske sannsynlig at jeg hadde kunnet bli sykemeldt fra den ene, og likevel kunne gått på den andre, også med ekstravakter. Men ville ha diskutert det med legen, og hørt hva han tenkte om det. Det er jo litt tvilsomt, selv om jeg som sagt skjønner at det fint kan være mulig.

Anonymkode: 8a9b7...898

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, MorTil2 skrev:

Slik jeg forstår dette, har TS en fast stilling på 40%, og den er TS sykemeldt fra. Til tross for sykemelding, ønsker TS å ta EKSTRAVAKTER i en annen jobb. Det blir i mitt hode uansvarlig overfor arbeidsgiver og kolleger i den faste stillingen TS har. Ekstravakter er noe en tar når en har overskudd og tid til å jobbe mer enn det ens faste stillingen innebærer. Er TS sykemeldt, finner jeg det rart at TS har overskudd til å jobbe ekstra.

TS bør bruke overskuddet sitt på å bli frisk, og komme tilbake i sin faste stilling. Er den faste stillingen av en slik arbeidsart at det er vanskelig for TS å arbeide slik, er det attføring/omstilling/overføring til annen stilling som er aktuell.

Har ikke fast stilling nei, jeg har 40 % sommervikariat. Overføring til annen stilling osv tror jeg ikke er aktuelt i dette tilfellet. Man kan da vel ha overskudd til å jobbe en annen plass? Er da vel ikke alltid snakk om utbrenthet eller noe når d er snakk om sykemelding. Fysiske forhold finnes også. Det er 2 veldig forskjellige arbeidsplasser, lell om det er samme bransje. Men skal som sagt tavdet opp med lege i morgen, så får han avgjøre. Er jo bra om jeg ønsker å jobbe der jeg kan, istedefor å sose hjemme.

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fast stilling nei, jeg har 40 % sommervikariat. Overføring til annen stilling osv tror jeg ikke er aktuelt i dette tilfellet. Man kan da vel ha overskudd til å jobbe en annen plass? Er da vel ikke alltid snakk om utbrenthet eller noe når d er snakk om sykemelding. Fysiske forhold finnes også. Det er 2 veldig forskjellige arbeidsplasser, lell om det er samme bransje. Men skal som sagt tavdet opp med lege i morgen, så får han avgjøre. Er jo bra om jeg ønsker å jobbe der jeg kan, istedefor å sose hjemme.

TS

Å kunne arbeide er alltid bra. Men, hvis det å ta ekstravakter medfører at det tar lengre tid for deg å bli friskmeldt til den jobben du nå er sykemeldt ifra, så er det et problem. Da er det kanskje bedre å bli delvis friskmeldt og heller få tilrettelagt arbeidet/bli fritatt fra enkelte arbeidsoppgaver i en periode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, MorTil2 skrev:

Å kunne arbeide er alltid bra. Men, hvis det å ta ekstravakter medfører at det tar lengre tid for deg å bli friskmeldt til den jobben du nå er sykemeldt ifra, så er det et problem. Da er det kanskje bedre å bli delvis friskmeldt og heller få tilrettelagt arbeidet/bli fritatt fra enkelte arbeidsoppgaver i en periode.

Ja, det skjønner jeg selvfølgelig:) Har ikke planer om å ta masse ekstravakter, var snakk om muligheten for 1-2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...