Gå til innhold

Kjøp av organer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er sånn jeg føler det. Jeg vil være hel når jeg kommer til Hel :-)

Greit nok, det må jo respekteres. Og så lenge du ikke har noe donorkort, er det også tvilsomt at dine pårørende ville fått spørsmålet. Det er derfor donorkortene er kommet, for at det skal være lett for sykehusene å skille mellom hvem som ønsker å gi bort sine organer ved sin bortgang og de som ikke vil.

Jeg kan faktisk forstå at mange synes tanken er ubehagelig...

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulselinemor
Skrevet

Lompa: Min samboer vet at jeg ønsker å sjekke meg når den tiden kommer. Han kommer til å ta det opp med legen sin, under neste samtale med han. Når det gjelder resten av hans familie, så vil de ikke høre snakk om sykdommen. Det er akkurat som om han ikke er syk.

Skrevet
Lompa: Min samboer vet at jeg ønsker å sjekke meg når den tiden kommer. Han kommer til å ta det opp med legen sin' date=' under neste samtale med han. Når det gjelder resten av hans familie, så vil de ikke høre snakk om sykdommen. Det er akkurat som om han ikke er syk.[/quote']

Hva behager? Vil de ikke snakke om det?Hvorfor i all verden ikke?det er jo en av deres nærmeste som er syk, og som de,hvis de selv er friske og alt stemmer, kan hjelpe....

Gjest Anonymous
Skrevet

Greit nok, det må jo respekteres. Og så lenge du ikke har noe donorkort, er det også tvilsomt at dine pårørende ville fått spørsmålet. Det er derfor donorkortene er kommet, for at det skal være lett for sykehusene å skille mellom hvem som ønsker å gi bort sine organer ved sin bortgang og de som ikke vil.

Folk må jo synes hva de vil, om det er nå rasjonelt eller ikke. Hvis det er viktig for dem å gi markene et helt lik, eller bli til rett mengde aske, så for all del.

Men én ting mener jeg virkelig: De som ikke vil donere organer etter sin død, bør også nektes å motta slike fra avdøde personer. Egentlig burde de nekte selv, hvis de virkelig mener det er "galt", men det er det merkelig nok ikke mange som gjør.

Ja til donorkort som krav for mottak av donerte organer fra avdøde. Kanskje folk hadde begynt å ta stilling til dette spørsmålet før de sto med begge føttene i det.

Skrevet

Det er faktisk vanlig at sykehusene spør de pårørende om avdødes organer kan doneres bort...

Skrevet

Laban:

Det visste jeg ikke. Det jeg skrev er det jeg har fått opplyst, men det kan jo være de har endret rutinene etterpå...?

Skrevet

Om jeg holdt på å dø så tror jeg nok det, ja..

Jeg går forøvrig rundt med donorkort i lommeboka, og om jeg skulle dø på en slik måte at jeg gjør meg som donor, så håper jeg virkelig de bruker hva som brukes kan.

Disse organene klarer jeg meg utmerket uten den dagen jeg vandrer likevel, og ingenting ville vært hyggeligere enn om min tragedie kunne brukes til noe positivt.

Skrevet

Tror ikke det. Fristende kanskje ja, men hadde ikke gjort det nei. Hadde ikke klart å støtte et så umoralsk foretak som det nei. Hadde heller ikke hatt samvittighet til at noen andre må lide resten av livet, fordi jeg skal få leve. Det er absolutt ikke greit.

Kanskje noe vil si at jeg sitter på min høye (etiske) hest, siden jeg ikke har vært oppe i akkurat dette etiske dilemmaet selv. Men nå har jeg blitt prøvet om jeg står fast ved mine etiske regler før i andre situasjoner, og det har jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...