AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #1 Skrevet 20. juli 2016 Jeg fikk diagnosen fibromyalgi for 1,5 år siden etter smerter overalt i 10 år. Har hele tiden jobbet i helsevesenet. Men kjenner nå at strikken snart ryker.... Før ferien var jeg et vrak i 2 mbd, alt dreide seg om å hvile hvile hvile for å klare å gå på jobb dagen etter. Etter 2 ukers ferie begynte energien å komme, og jeg klarte å gjøre noe!! Så gikk det en uke, så var det på jobb igjen. Har nå jobbet 8 dager og kjenner at nå klarer jeg snart ikke mer! Livet vestår kun av jobb, og hvile for å klare jobben neste dag. En time hver dag med det nødvendigste husarbeidet er det jeg klarer... Ellers sitter jeg/ligger på sofaen for å samle energi. Føler jeg bare eksisterer, uten å leve. Ute i sola en formiddag før kveldsvakt kan jeg glemme, da klarer jeg ikke gå på jobb. Legen ber meg ta paracet og voltaren for smerrene, men de siste ukene har jeg hatt vondt øverst i magen... Hvordan skal jeg klare dette? 100 % arbeid i et annet yrke kan jeg glemme, hvem vil ansette noen som er sykemeldt flere ganger i mnd??? er så sliten og lei!!!!! Anonymkode: 93c5d...b1e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #2 Skrevet 20. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk diagnosen fibromyalgi for 1,5 år siden etter smerter overalt i 10 år. Har hele tiden jobbet i helsevesenet. Men kjenner nå at strikken snart ryker.... Før ferien var jeg et vrak i 2 mbd, alt dreide seg om å hvile hvile hvile for å klare å gå på jobb dagen etter. Etter 2 ukers ferie begynte energien å komme, og jeg klarte å gjøre noe!! Så gikk det en uke, så var det på jobb igjen. Har nå jobbet 8 dager og kjenner at nå klarer jeg snart ikke mer! Livet vestår kun av jobb, og hvile for å klare jobben neste dag. En time hver dag med det nødvendigste husarbeidet er det jeg klarer... Ellers sitter jeg/ligger på sofaen for å samle energi. Føler jeg bare eksisterer, uten å leve. Ute i sola en formiddag før kveldsvakt kan jeg glemme, da klarer jeg ikke gå på jobb. Legen ber meg ta paracet og voltaren for smerrene, men de siste ukene har jeg hatt vondt øverst i magen... Hvordan skal jeg klare dette? 100 % arbeid i et annet yrke kan jeg glemme, hvem vil ansette noen som er sykemeldt flere ganger i mnd??? er så sliten og lei!!!!! Anonymkode: 93c5d...b1e Kjære deg, skjønner godt at du er sliten og lei! Vet du, jeg ville tatt en ny prat med legen. De smertene øverst i magen tror jeg kan komme som bivirkning av smertestillende. Kanskje er det mulig å bli delvis sykemeldt? Dette er selvsagt noe legen må vurdere,men slik du beskriver det synes ikke jeg du skal ha det! Det finnes muligheter, men da er første steg at du og legen får til en skikkelig dialog, og at han/hun forstår hvor ille du virkelig har det, tenker nå jeg. Og så vil jeg si at når du ligger der på sofaen og hviler for å samle energi, så forsøk som best er å ikke la bekymringer om jobb ta overhånd. Gi deg selv heller påfyll av noe som er bra, om det er favorittserien eller lydbok eller -om du orker- å ringe noen. Jeg vil ikke at du skal bli deprimert på toppen av det hele. Om legen overhode ikke vil høre på deg, så hadde jeg rett og slett sett meg om etter en ny. Håper du får det bedre! Anonymkode: 86327...dda 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #3 Skrevet 21. juli 2016 Jeg har Fm selv og lever slik som du ts. Sosialt liv har jeg ikke hatt på 3 år. Jeg har også en angst som gjerne slår ut på jobb og ellers I de utroligste situasjoner, mao helt uberegnelig når det skjer. Jeg trives ikke på jobb, ingen trives der men vi kommer ingen vei med den som gjør alt utrivelig. Jeg ringer inn syk når det er som verst men nå vurderer jeg å kaste inn håndkleet og si opp...men jeg trenger lønna da. Jeg har søkt andre jobber men....det er mange søkere innenfor mitt felt og er jeg heldig og kommer på intervju så får jeg angstanfall der..og det synes godt for svetten renner skikkelig og jeg leter etter ord og tenker ikke klart. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, ferien preges av at kroppen stritter imot å begynne på jobb...den kniver, stikker og verker. Jeg har smertestillende til de helt ille dagene men nå er de så mange....ikke bra med for mye slikt heller. Jeg har vikarlege nå. Håper min faste snart kommer så jeg kan få hjelp uten å starte fra 0 igjen. Huff, jeg svarer jo ikke på noe for deg TS men nå vet du at vi er flere. ❤ Anonymkode: 94f1d...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #4 Skrevet 21. juli 2016 Det er faktisk ikke slik at man har krav på å ha overskudd til å gjøre en masse kos etter jobb. Sånn er livet, og slik har det alltid vært: Først plikter og mat på bordet, deretter lek. Det er ganske mange mennesker som går på jobb og deretter er kokt og ligger på sofaen resten av dagen. De er ikke syke engang, men de blir slitne sv å jobbe og har ikke overskudd til mer. HELT NORMALT!! Anonymkode: a73d7...0e9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #5 Skrevet 21. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke slik at man har krav på å ha overskudd til å gjøre en masse kos etter jobb. Sånn er livet, og slik har det alltid vært: Først plikter og mat på bordet, deretter lek. Det er ganske mange mennesker som går på jobb og deretter er kokt og ligger på sofaen resten av dagen. De er ikke syke engang, men de blir slitne sv å jobbe og har ikke overskudd til mer. HELT NORMALT!! Anonymkode: a73d7...0e9 Jeg krever hverken masse kos etter jobb eller annet dill. Jeg vil ha overskudd til å lage middag uten å gråte av utmattelse samtidig, uten at sausen koker over fordi jeg ikke klarer å fokusere på matlagingen, hjelpe ungene med lekser uten å sitte som en gjøk og ikke forstå de enkleste regnestykker fordi hodet er totalt avkoblet. Du må forstå at vi også vet at mange friske legger seg nedpå etter jobb av og til men med en sykdom som Fm med fatigue så blir dere andres slitne dager blåbær for oss. Anonymkode: 94f1d...7b9 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #6 Skrevet 21. juli 2016 Jeg har også fm, har hatt det i 10 år. Jeg er selvsagt sliten etter jobb, men jeg jobber. Det du burde gjøre er å finne deg en annen jobb som ikke er like slitsom. For meg var kontorjobb redningen. Jeg husker veldig godt hvordan de første par årene etter diagnosen var. Men det er utrolig hva man venner seg til. Kluet er å finne akkurat riktig balanse mellom jobb, kroppslig aktivitet og hvile. Jeg lover deg, du kommer dit. Pass på kostholdet ditt, det er også svært, svært viktig. Og evt overvekt gjør det verre. Alt dreier seg om balanse. Å legge seg ned å kjenne på smerter og symptomer er noe av det verste du kan gjøre. Jeg går heller ikke på medisiner lenger siden bivirkningene var veldig hardt for magen min og sugde krefter. Da valgte jeg aktivitet som lindring for smerter i musklene i stede. Så får det heller være at jeg har dager hvor jeg må brekke meg opp av senga. Anonymkode: 1bc56...0e5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #7 Skrevet 21. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke slik at man har krav på å ha overskudd til å gjøre en masse kos etter jobb. Sånn er livet, og slik har det alltid vært: Først plikter og mat på bordet, deretter lek. Det er ganske mange mennesker som går på jobb og deretter er kokt og ligger på sofaen resten av dagen. De er ikke syke engang, men de blir slitne sv å jobbe og har ikke overskudd til mer. HELT NORMALT!! Anonymkode: a73d7...0e9 Helt enig. Hvordan hadde de det ikke før? De la seg klokka 21 og stod opp 4/5 tiden for å rekke jobb. Viktigste er å jobb. I dag sykemelder folk seg for å klare et aktivt liv utenom jobb. Det må det bli slutt på. Jobben først. Anonymkode: f4c24...d20
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Hvordan hadde de det ikke før? De la seg klokka 21 og stod opp 4/5 tiden for å rekke jobb. Viktigste er å jobb. I dag sykemelder folk seg for å klare et aktivt liv utenom jobb. Det må det bli slutt på. Jobben først. Anonymkode: f4c24...d20 Så alt annet enn å ligge som et slakt på sofaen, det vil du beskrive som et aktivt liv? Det er faktisk meningene at man skal klare visse ting utenom jobb også, som å hjelpe eventuelle barn med lekser, lage mat og gjøre litt husarbeid. Når man blir uføretygdet er slike ting også en del av det de ser på. Man trenger ikke ha overskudd til ukentlige toppturer og middagsselskaper for å leve et OK liv, men det er heller ikke det TS etterlyser her. Før var forresten èn av foreldrene som oftest hjemmeværende, dermed trengte man ikke ha overskudd til både jobb og husarbeid (èn jobbet ute, èn jobbet med å ta seg av hus og hjem). Dette gnålet om at jobben må komme først synes jeg du kan spare deg i en sammenheng som denne. Man kan ikke prioritere jobben foran alt annet i lang tid, det ender bare med at man har det dårlig, presterer dårlig på jobb og neglisjerer familien. Til TS: Ta en alvorsprat med legen din, legg frem hvordan du har det, og be om andre løsninger. Det kan være alt fra svømming i varmtvannsbasseng, trening (her kan det kanskje hjelpe med en gradvis sykemelding, slik at du får tid til å trene), andre medisiner (det finnes så mange forskjellige som kan virke mot fibromyalgi), fysioterapi, rehabiliteringsopphold, èn hviledag i uka osv. Vil ikke legen høre, så kan du bytte. Hvis du hadde bodd i Akershus kunne jeg anbefalt en fantastisk lege som tar fibromyalgi og pasientene sine på alvor. Jeg skjønner godt hvordan du har det, for jeg har hatt det sånn selv. Nå er jeg i en prosess for å finne ut hva kroppen faktisk tillater at jeg jobber med, og jeg gleder meg til å finne ut hva som kan fungere for meg. Jeg savner å jobbe (nå jobber jeg bare to dager i uka), men jeg savner ikke hvordan jeg følte meg på/etter jobb i den gamle jobben. Jobben skal faktisk ikke suge livskraften ut av deg, det er det ikke verdt. Anonymkode: 97759...77d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå