Gå til innhold

Den eldste nybilen i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For første gang i livet mitt har jeg råd til ny bil. Så så jeg i BT at de er så veldig dyre å reparere pga sensorer og den slags...men jeg har så lyst til å kjøpe nytt lel, bestemme farge og alt det der. Hvordan bil kan jeg kjøpe som er pålitelig og billig å holde ved like, uten all slags fancy teknologi. Har ca 300 000.

Anonymkode: 43d1e...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper du helt ny bil trenger du ikke bekymre deg om reparasjoner før etter 5 år, så det argumentet slipper du å tenke på.

Hvilket behov har du? Er dere flere i familien som skal være med? Er det sannsynlig med større familie i løpet av de nærmeste årene? Hvor kjører du, by eller motorvei? Har du behov for mye plass til bagasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem ann på kva behov du har.

Lotus pleier å være enkle.

Men viss eg svarer på trådtittelen så er E klasse, Golf og Passat er gamle modeller. Den eldste modellen er nok Porsche 911.

Land Rover Defender gjekk ut av produksjon 29. Januar 2016. Du finner kanskje ein nokså nye Defender på finn.

Jeep Wrangler kom i produksjon i 1986.

Mercedes Gelendewagen, G klasse har vore produsert lenge.

Mazda Mx5 jo ein gammalt modell.

Ford Mustang.

Morgan?

Caterham? Denne har frontrute og karosseriplater i motsetning til Ariel Atom og Nomad.

Ariel Atom og Nomad har bare motor, girkasse, sete, ratt, styring, rørramme, akslinger, bremser... Men her er du ikkje beskyttet mot vær og vind. Du må ha hjelm med visir.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fem i familien, bor i suburbia.

Tanta mi kjøpte nett ein heilt ny MX5 som kom på markedet i fjor. ;) Mye rart i lista overfor, Passat er også nyoverhalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fem i familien, bor i suburbia.

Tanta mi kjøpte nett ein heilt ny MX5 som kom på markedet i fjor. ;) Mye rart i lista overfor, Passat er også nyoverhalt.

Mange gamle modeller er oppgradert med nytt design, nye komponenter, nye teknologi og er nyoverhalte. 911, E klasse, Gelendewagen G klasse, Golf, Mustang kraftig fornyet. Defender var ikkje gjordt så mykje med fra 1980 tallet, og ein nye MB G klasse (G350 cdi) har faktisk bladfjører enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser hvordan du besvarer spørsmålet, men en ny G klasse er jo lel fullstappet med teknologi - og langt utenfor prisklassen min.

Planen min er å nedbetale lånet på bilen innen fem år, og så ha den i kanskje 15 år til. Så reparasjonskostnader er relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bil kan jeg kjøpe som er pålitelig og billig å holde ved like, uten all slags fancy teknologi. Har ca 300 000.

Kjøper du en elbil så gjør du deg en bjørnetjeneste i så måte. Du unngår flere tusen mekaniske deler som trenger service og har kun noen få bevegelige deler i drivverket. I tillegg har du opp til 8 års garanti på nye elbiler.

Anonymkode: d048a...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du en elbil så gjør du deg en bjørnetjeneste i så måte. Du unngår flere tusen mekaniske deler som trenger service og har kun noen få bevegelige deler i drivverket. I tillegg har du opp til 8 års garanti på nye elbiler.

Anonymkode: d048a...78a

Hva er "bjørnetjeneste" med disse argumentene?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte egtl Kia Niro før jeg leste artikkelen...men 7 års garanti er vel bare halve tiden jeg har lyst til å ha den bilen.

El-bil er uaktuelt. Bor langt fra jobb og barnehage, har hytte, og det blir kaldt her om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 20.7.2016 at 17.06, AnonymBruker skrev:

Tenkte egtl Kia Niro før jeg leste artikkelen...men 7 års garanti er vel bare halve tiden jeg har lyst til å ha den bilen.

El-bil er uaktuelt. Bor langt fra jobb og barnehage, har hytte, og det blir kaldt her om vinteren.

Kan du tåle en rekkevidde på ca 30 mil før lading? Da kan du kanskje vente på Opel Ampera-e? De fleste elbiler kan dessuten forvarmes med nett-strøm på morgenen.

Forslaget om elbil er ikke dumt, selv om rekkevidden er so-so. De er sjitbilige i drift, og kommer til å ha særfordeler selv etter utgangen av 2017. Det vil komme bompenger mm, men de vil legges lavere enn for tilsvarende fossilbiler.

Anonymkode: c4476...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du tåle en rekkevidde på ca 30 mil før lading? Da kan du kanskje vente på Opel Ampera-e? De fleste elbiler kan dessuten forvarmes med nett-strøm på morgenen.

Forslaget om elbil er ikke dumt, selv om rekkevidden er so-so. De er sjitbilige i drift, og kommer til å ha særfordeler selv etter utgangen av 2017. Det vil komme bompenger mm, men de vil legges lavere enn for tilsvarende fossilbiler.

Det er ikke pga forurensing de går gratis nesten over alt enda. Det fordi lille Norge skal redde resten av verden med å la elbiler kjøre gratis nesten over alt, enda. For når de er i flertall, om de blir det, ja så er bompriser etc like høy om ikke høyere. Og det er kort og godt fordi staten taper penger hver eneste dag på gratis bompasseringer. Det er bare et tidsspørsmål før de er likestil, da sitter alle med et elbil på et kjempetap. Akkurat nå er det 12718 fly på vingene, da hjelper ikke stort hverken globalt eller lokalt å kjøre bil på dildobensin ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, tdm900 skrev:

Det er ikke pga forurensing de går gratis nesten over alt enda. Det fordi lille Norge skal redde resten av verden med å la elbiler kjøre gratis nesten over alt, enda. For når de er i flertall, om de blir det, ja så er bompriser etc like høy om ikke høyere. Og det er kort og godt fordi staten taper penger hver eneste dag på gratis bompasseringer. Det er bare et tidsspørsmål før de er likestil, da sitter alle med et elbil på et kjempetap. Akkurat nå er det 12718 fly på vingene, da hjelper ikke stort hverken globalt eller lokalt å kjøre bil på dildobensin ;) 

Å, vi har visst lenge at elbilavgiftene kommer vi. Men det er dere fossilbillister som finansierer oss. Driftsutgiftene vil fortsette å være lave selv om særfordelene forsvinner, så lenge strømmen er billigere enn fossilt brensel, så hvem snakker om kjempetap? Hvorfor vil så få elbillister bytte tilbake til fossilbil tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 20. juli 2016 at 12.41, FantasDick skrev:

Hva er "bjørnetjeneste" med disse argumentene?

Er vel bare nok en bruker som prøver å pynte på språket sitt uten å ha peiling. Vedkommende mener nok tjeneste i stedet for bjørnetjeneste.

Anonymkode: d8f47...f75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, vi har visst lenge at elbilavgiftene kommer vi. Men det er dere fossilbillister som finansierer oss. Driftsutgiftene vil fortsette å være lave selv om særfordelene forsvinner, så lenge strømmen er billigere enn fossilt brensel, så hvem snakker om kjempetap? Hvorfor vil så få elbillister bytte tilbake til fossilbil tror du?

17s6ls.jpg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dacia duster er en ny men enkel bil. Så vidt jeg vet er den bygget på en tidligere godt utprøvd renault platform. 

Se http://www.tv2.no/a/4178092

"Dette er en tvers gjennom ærlig og ukomplisert bil. Den gjør alt det en bil av denne typen skal gjøre – til en pris ingen av konkurrentene er i nærheten av å matche."

Endret av DaciaDuster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DaciaDuster skrev:

Dacia duster er en ny men enkel bil. Så vidt jeg vet er den bygget på en tidligere godt utprøvd renault platform. 

Se http://www.tv2.no/a/4178092

"Dette er en tvers gjennom ærlig og ukomplisert bil. Den gjør alt det en bil av denne typen skal gjøre – til en pris ingen av konkurrentene er i nærheten av å matche."

Meiner at påfyllingsrøret i plast er litt utsett for skade i hjulbuen og at det ikkje er innanfor inderskjermen. Og litt overflaterust i navet på ein nye Duster. Det manglet senterkopp, kapsel i felgane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...