Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kanskje dumt spørsmål, men jeg lurer på hvordan det fungerer med anskaffelse av studiebøker når man har kommet inn på et studie?

Jeg skal studere på NTNU til høsten, og lurer på om jeg da vil få en liste over bøkene jeg trenger når skolen begynner? Hvor mye vil nye bøker i så fall koste?

Takk for svar

Anonymkode: 323f0...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avhenger bittelitt av hvilket studie du skal studere. "Tror" de fleste studiene har en pensumliste til hvert fag. Da kan du google pensumlisten og kjøpe bøkene. Men foreleser vil noen ganger i første forelesningstime gi noen tips angående bøker. Det samme vil fadderne dine. Og mange billige brukte bøker blir lagt ut for salg i ukene etter skolestart. Anbefaler derfor å vente. Og de fleste studentene åpner boka 2 uker før eksamen uansett =)

Men så vil noen fag, slik som Medisin, ikke ha en pensumliste. Her kan du velge fritt blant 2-5 bøker, men 1 bok vil ofte være vanligst (80-90 % bruker den).

Kostnad avhenger av om du kjøper brukt eller ny. Anbefaler adilibris.no istedenfor akademika (billigere) for nye bøker. En ny bok kan koste 780 kroner, mens en lite brukt bok uten tusjing kan koste 150 kr.

Anonymkode: c0d83...4f5

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Pensumlistene finner du på hjemmesiden til NTNU, tror det skal være rimelig greit å google seg frem til. Ellers vil de også være tilgjengelig på Akademika på ditt campus. Anbefaler forøvrig iBok.no for kjøp og salg av brukte bøker, og er enig med AB over her om at det er lite hensiktsmessig å kjøpe noe før skolestart :) Vi har flere ganger fått beskjed om hvilke bøker vi burde ha, hvilke som heller kan lånes på biblioteket, og andre som de vegler å fjerne fra listen i løpet av de første ukene, så ha litt is i magen :) 

Endret av Raindrops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...