AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Ja, så kom dagen i går og jeg fikk en dårlig nyhet. Kom ikke inn på 1. valget mitt, noe som jeg var helt sikker på å gjøre på grunn av tidligere poenggrenser. Det er snakk om et årsstudium på UiO. Jeg fant ut at hadde jeg søkt på bachelorgraden innenfor det samme, så hadde jeg mest sannsynlig kommet inn, og kunne ha hoppet av etter et år med akkurat de samme fagene. Siden alle på bachelor har kommet inn tidligere år, så håpet jeg at det skulle være noen restplasser i dag på torget. Men da jeg søkte, fant jeg ut at det ikke er lagt ut et eneste studie fra UiO på resttorget. Hva er grunnen for dette? Er det noen som har er faring med om dette kan endre seg? En annen ting er at det de siste årene virker som om UiO ikke tar inn flere folk på suppleringsopptaket, som var mitt andre håp. Får beskjed på samordna at studiet mest sannsynlig ikke vil ta inn etterslipp. Altså, hva er greia? Noen som har erfaring med UiO de siste årene med disse tingene? Lever fortsatt i håpet! Anonymkode: d88e6...140
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Restetorget blir vel ikke lagt ut før etter 26/7. Alle må jo få tid til å svare på om de vil ha studieplassen eller ikke, så ser man hva som er til overs. Ha litt is i magen og vent til svarfristen har gått ut. Anonymkode: b3873...2cc 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Sendte mail og fikk svar: "Vi etterfyller dessverre ikke studiene våre. Vi kommer derfor dessverre ikke til å gi flere tilbud denne opptaksrunden." Betyr det at ingen blir tatt inn på suppleringsopptak heller da? Anonymkode: d88e6...140
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Det er vanlig å overbooke studier, dvs at det tas inn flere studenter enn det er plass til ut fra tidligere erfaringer om hvor mange som takker nei, ikke møter opp eller faller fra i begynnelsen av studiet. Det står da gjerne at studiet ikke etterfyllet på listen på SO, for ikke å gi de på venteliste et falskt håp om plass. Si det er tatt inn 100 studenter mer enn det er plasser til og du er nr 1 på venteliste, så er du i realiteten nr 101 fordi det må være 100 som takker nei før de tar fra ventelisten. Kår de skriver at de ikke vil gi flere tilbud så er sannsynligvis alle studier overbooket. Grunnen til at det ikke er lagt ut plasser på restetorget er at det ikke er ledige studieplasser igjen, de har fått fylt alle studiene sine. Pleier forresten å ligge en oversikt på SO sine nettsider om hvor mange som er tilbudt plass pr studium, finner den ikke dr nå, men du kan jo sjekke etterhevrt. Anonymkode: 564bf...c93 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Fant statestillen forresten, men ant planlagte studieplasser og søkere pr plass er ikke lagt inn ennå, så damå du sjekke mot studiet.https://www.samordnaopptak.no/tall/2016H/hoved/tilbud_per_plass Anonymkode: 564bf...c93
Rosa Sitron Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sendte mail og fikk svar: "Vi etterfyller dessverre ikke studiene våre. Vi kommer derfor dessverre ikke til å gi flere tilbud denne opptaksrunden." Betyr det at ingen blir tatt inn på suppleringsopptak heller da? Anonymkode: d88e6...140 Uio etterfyller ikke. Men er du heldig rekker du å søke enkeltemner.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 3 minutter siden, VinterSnø skrev: Uio etterfyller ikke. Men er du heldig rekker du å søke enkeltemner. Ja, jeg fikk tips om det, selv om jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram. Har jo nå takket ja til 2. valget, som også er på UiO, så slik jeg forstår det kan jeg prøve å søke meg inn på emnene de har på det studiet jeg egentlig ville ta? (De har ingen spesielle krav utenom generell studiekompetanse, i utgangspunktet). Anonymkode: d88e6...140
Rosa Sitron Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Jeg ville søkt enkltemne i tillegg. Da kan det være du stiller sterkere. De ulike fagene er litt ulike, men enkeltemne er sjelden feil.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Skrevet 19. juli 2016 Takk for tips. Men jeg har vel ikke mulighet å søke om enkeltemne før i august? Anonymkode: d88e6...140
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 5 timer siden, VinterSnø skrev: Uio etterfyller ikke. Men er du heldig rekker du å søke enkeltemner. Jo, UiO etterfyller. Jeg har selv blitt tatt opp fra venteliste til medisin høst ved UiO. Det avhenger av hva slags studium man har søkt. Anonymkode: 5f745...e7c
Rosa Sitron Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, UiO etterfyller. Jeg har selv blitt tatt opp fra venteliste til medisin høst ved UiO. Det avhenger av hva slags studium man har søkt. Anonymkode: 5f745...e7c Etterfylle slik jeg tenkte på det var gjennom restetorget. Tenkte ikke på ventelistene da de ikke er et separat opptak. Beklager at det var upresist Endret 20. juli 2016 av VinterSnø 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #12 Skrevet 19. juli 2016 Men er det noen som vet om jeg kan registrere meg i søknadsweb for å søke på enkeltemner, samtidig som jeg sier ja til tilbudet om et årsstudium? Jeg mister ikke plassen min da eller? Anonymkode: d88e6...140 1
Rosa Sitron Skrevet 20. juli 2016 #13 Skrevet 20. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det noen som vet om jeg kan registrere meg i søknadsweb for å søke på enkeltemner, samtidig som jeg sier ja til tilbudet om et årsstudium? Jeg mister ikke plassen min da eller? Anonymkode: d88e6...140 Det kan du. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå