AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Hei KG's språkinteresserte! Vi skal jobbe med en fordypningsoppgave i norsk neste skoleår, og jeg vil gjerne få kommet igang med den i sommer, mens jeg har litt bedre tid. Problemet er at jeg er helt i villrede, jeg aner ikke hvilket tema/problemstilling jeg skal velge. Jeg vil helst klare en 6er, blir veldig glad for en 5er og fornøyd med en 4er. Men når jeg prøver å finne et tema blir det enten alt for omfattende eller altfor overfladisk. F.eks tror jeg ikke jeg vil klare å komme meg gjennom alle Fjodor Dostojevskijs bøker for å gjøre et forfatterstudium av han, mens jeg er redd "sammenlign 3 bøker om vanskelig oppvekst" blir for enkelt til en god karakterer. Har heller ingen anelse om gode problemstillinger og er ærlig talt litt usikker på hva slags analyse oppgaven spør om. Er det f.eks relevant å ta med hvilke virkemidler som er brukt, språk, fortellerstil, analyse av hovedpersoner og handling, miljø, tema budskap osv eller er det helt andre ting oppgaven skal handle om? F.eks min mening om hvordan bøkene fremstiller temaet i forhold til virkeligheten, ved sammenlikning, vil den ene være mer realistisk enn de andre? Hvordan utvikler forfatteren seg? Hva er grunnene til at forfatteren fremstillet det og det som hen gjorde? Har dere noen forslag? Jeg setter pris på alle tips, innspill og forslag😊 (Også håper jeg at jeg slipper kommentarer om at jeg må gjøre jobben selv. Det er jeg klar over, og ser frem til. Men et dytt i riktig retning/litt perspektiv hadde virkelig hjulpet) Og beklager det dårlige språket, blir litt nervøs av å skrive på språkforumet fra mobil og med dårlig tid😂 Anonymkode: 77731...68c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 Vet like lite som deg, så kan ikke hjelpe deg mye Men på biblioteket her har de en egen særemne side på nettsiden med mye bra informasjon. Man kan også spørre de ansatte på biblioteket om hjelp. Kanskje de har noe lignende der du bor? Anonymkode: fc211...256 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 Jeg valgte Are Kalvø og problemstillingen min var vel om hvordan han brukte ironi til å få frem dagsaktuelle spørsmål. Fikk 5+, og det var greit nok for meg ihvertfall. Dette var på VG3 Anonymkode: d961d...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Takker for svar. Det er VG3 ja. For en utrolig bra problemstilling, du som svarte sist! Jeg tror jeg skal prøve å tenke i liknende baner. Jeg har vært innom biblioteket, både fysisk og på forskjellige nettsider. Bibliotekarene på biblioteket jeg var innom virket irriterte over at jeg spurte de om forslag, mens nettsidene kanskje ikke gir forslag som er bra nok til en god karakter? (sammenlign 2 romaner om homofili). Jeg innbiller meg at jeg må skrive om de store forfatterne som Ibsen og Dickens, de kolossale russerne og/eller skrive om noe veldig originalt/kreativt for å få en bra karakter. Jeg er ikke kjempegod i norsk, men ser på dette som en fantastisk mulighet til å lære masse. Nå høres jeg sikkert helt frelst ut, men jeg vil gjerne forbedre meg mest mulig i faget, og det ideelle hadde jo vært å lære noe i arbeidet med fordypningsoppgaven som også kunne være nyttig på eksamen. Anonymkode: 77731...68c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #6 Skrevet 29. juli 2016 Jeg valgte å skrive en oppgave om bøkene til Harper Lee, om hvorfor de var aktuelle på den tiden handlingen foregår og hvorfor de er aktuelle i dag også. Da tok jeg med informasjon om hvordan samfunnsforholdene er og var for mørkhudede, hvordan det blir beskrevet i bøkene, litt om likestilling og litt om de virkemidlene og symbolene som er brukt i bøkene. Fikk 5, vg3. Jeg tror nok ikke det er så viktig å velge en av de store forfatterne så lenge du har en god problemstilling og gjør en grundig og god oppgave. Jeg liker veldig godt analyse av den typen der man går inn i teksten og ser på hva som egentlig er ment og hvordan det er ment å påvirke. Jeg liker også veldig godt samfunnsfag. Derfor valgte jeg den problemstillingen. Anonymkode: 524cb...fbe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå