Gå til innhold

Konfirmasjonsfest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til mat å servere? Rimeligst mulig, og enklest mulig å lage! Til ca 70 stk. Takk!

Anonymkode: 5d4d2...d0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gryterett, ris, salat og brød.

Sodd/kjøttsuppe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva liker konfirmanten, da? Det er jo hans/hennes fest, så det mest naturlige er at konfirmanten velger, eller at man velger konfirmantene favorittrett.

Det sagt så er det meste tenåringer liker rimelig billig og lettvindt å lage opp i kvanta. Pizza, diverse enkle kaldretter (pastasalat, wraps, smørbrød) og/eller taco slår meg som det "folk flest" serverer. 

Er festen stor og tiden og budsjettet lite så er det verkeleg særlig til bry eller uvanlig å be gjestene ta med noe hver. En konfirmasjon er en uhøytidelig samling mer enn noe annet.

Anonymkode: 4bbde...055

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, lisske skrev:

Gryterett, ris, salat og brød.

Sodd/kjøttsuppe

Takk! Gode forslag.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva liker konfirmanten, da? Det er jo hans/hennes fest, så det mest naturlige er at konfirmanten velger, eller at man velger konfirmantene favorittrett.

Det sagt så er det meste tenåringer liker rimelig billig og lettvindt å lage opp i kvanta. Pizza, diverse enkle kaldretter (pastasalat, wraps, smørbrød) og/eller taco slår meg som det "folk flest" serverer. 

Er festen stor og tiden og budsjettet lite så er det verkeleg særlig til bry eller uvanlig å be gjestene ta med noe hver. En konfirmasjon er en uhøytidelig samling mer enn noe annet.

Anonymkode: 4bbde...055

Takk! Konfirmanten liker det meste. Økonomi begrenser menyen. Kan ikke få hjelp av gjester.

Skrevet

Lapskaus med svineknoke. Veldig godt og ikke dyrt.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at en gryte med f.eks kalvekjøtt med ris, salat og brød kan være en god konfirmasjonsmiddag. 

Gjest Marillia
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Konfirmanten liker det meste. Økonomi begrenser menyen. Kan ikke få hjelp av gjester.

Kan ikke få hjelp av gjester?

I min familie og vennekrets er det vanlig å bake kake til hverandres konfirmasjon, de siste årene har det også blitt mer vanlig å lage feks foccatiabrød eller pastasalat i stedet for kake. Mamma og svigermor har både lager kake og en rett til koldtbordet da vi hadde konfirmasjon. Til mine foreldre/svigerforeldrene har jeg gjort det samme.

Trodde det var vanlig å bytte på sånt jeg?!?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Marillia skrev:

I min familie og vennekrets er det vanlig å bake kake til hverandres konfirmasjon, de siste årene har det også blitt mer vanlig å lage feks foccatiabrød eller pastasalat i stedet for kake. Mamma og svigermor har både lager kake og en rett til koldtbordet da vi hadde konfirmasjon. Til mine foreldre/svigerforeldrene har jeg gjort det samme.

Ja, det er det definitivt i min krets også. Var kjøkkenhjelper i en konfirmasjon i vår, og da var det flere venner av moren som kom med foccacia, pastasalat, eggerøre, helstekt ørret osv. Topp for hun som var mor som hadde mange venninner og familie som hjalp til. Det ble mer enn nok kake, og om alle som tok med noe til koldtbordet skulle tatt med kake så hadde det blitt sinnsykt mye kaker, mye bedre å fordele det utover å få hjelp både til koldtbord og kakebord.

Dessuten så er det jo noen som ikke er særlig glad i å lage kake, kanskje kjekkere for de å bidra med f.eks en pastasalat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, cassio skrev:

Lapskaus med svineknoke. Veldig godt og ikke dyrt.

Takk! Høres godt ut.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg tenker at en gryte med f.eks kalvekjøtt med ris, salat og brød kan være en god konfirmasjonsmiddag. 

Takk! Lurt med gryte høres det ut som.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Lurt med gryte høres det ut som.

En gryte, eller en god suppe er veldig fint å servere til mange. Lettere å lage ting i kasseroller, enn f.eks i langpanner/ ildfaste former (slik som pizza, lasagne ol.). Enklere å servere varm mat til alle når maten kan varmes på en komfyr. :)

Hjortegryte vet jeg om flere som har servert i konfirmasjon, det er virkelig godt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Marillia skrev:

Takk! Du har helt rett i at det er normalen å få hjelp av familie og venner, heldigvis er det slik for de aller fleste! Det er helt vanlig å bytte på sånt, som du sier! Dessverre er ikke situasjonen min slik at det lar seg gjøre å få hjelp av gjester.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Stars skrev:

Ja, det er det definitivt i min krets også. Var kjøkkenhjelper i en konfirmasjon i vår, og da var det flere venner av moren som kom med foccacia, pastasalat, eggerøre, helstekt ørret osv. Topp for hun som var mor som hadde mange venninner og familie som hjalp til. Det ble mer enn nok kake, og om alle som tok med noe til koldtbordet skulle tatt med kake så hadde det blitt sinnsykt mye kaker, mye bedre å fordele det utover å få hjelp både til koldtbord og kakebord.

Dessuten så er det jo noen som ikke er særlig glad i å lage kake, kanskje kjekkere for de å bidra med f.eks en pastasalat.

Takk! Heldige er de som får hjelp av familie og venner, for det er virkelig ikke en selvfølge! Høres flott ut med koldtbord, men får ikke laget selv, og ikke økonomi til å bestille.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Stars skrev:

En gryte, eller en god suppe er veldig fint å servere til mange. Lettere å lage ting i kasseroller, enn f.eks i langpanner/ ildfaste former (slik som pizza, lasagne ol.). Enklere å servere varm mat til alle når maten kan varmes på en komfyr. :)

Hjortegryte vet jeg om flere som har servert i konfirmasjon, det er virkelig godt!

Takk! Høres veldig godt ut ja! Gryte må det nok bli.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan også lage chili con carne og servere med ris og/eller nacho chips. 

Skrevet
38 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du kan også lage chili con carne og servere med ris og/eller nacho chips. 

Enig med Blondie. Mye lurere enn å lage gryter av kalv og hjort til 70 personer, både arbeids- og prismessig. Det er dyrt kjøtt og mye arbeid å skjære opp og brune. Chilien kan også lages på forhånd, fryses og varmes og spisses til med ekstra krydder på konfirmasjonsdagen, og du kan slippe unna med kjøttdeig/karbonadedeig kjøpt på tilbud, åpne hermetiske tomater osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Marillia skrev:

Så fordi det er vanlig i din familie, så er det en selvfølge at man gjør sånt i alle familier? Sorry å måtte gi deg en realitetssjekk, men det er mange egoistiske mennesker i denne verden - også innad i familier. Eller kanskje ts har det som meg og min familie, alle bor langt unna hverandre. Kanskje ikke så naturlig å bake en kake og ta med på flyturen?? Blir alltid overrasket over folk som tror at alles liv er slik deres liv er.

Anonymkode: dd06c...2d2

Gjest Marillia
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi det er vanlig i din familie, så er det en selvfølge at man gjør sånt i alle familier? Sorry å måtte gi deg en realitetssjekk, men det er mange egoistiske mennesker i denne verden - også innad i familier. Eller kanskje ts har det som meg og min familie, alle bor langt unna hverandre. Kanskje ikke så naturlig å bake en kake og ta med på flyturen?? Blir alltid overrasket over folk som tror at alles liv er slik deres liv er.

Anonymkode: dd06c...2d2

Jeg er da fullstendig klar over at ikke alle familie gjør sånn...

Om alle 70 gjestene kommer langveisfra er det nok ikke så naturlig å bake kake til å ta med på flyturen. Som jeg skrev så er det vanlig i min omgangskrets å bake kake til hverandre; mao ikke bare familie, men både venner og arbeidskollegaer/naboer. Det er selvsagt en mulighet for at ts er nyinnflytter et sted og ikke kjenner så godt hverken kollegaer eller naboer, ei heller har så mange venner på det nye stedet. Alt er mulig, men det er nok heller uvanlig (og svært leit for ts) at man ikke kan få noe hjelp av de rundt seg, særlig når det er snakk om 70 gjester!

Forøvrig om du bor i sona der jeg bor, stiller jeg lett med en kake :)

AnonymBruker
Skrevet

70 gjester var veldig veldig mange (for mange) når ingen av dem kan bidra praktisk eller økonomisk og man har dårlig råd! Pizza og taco skal du ikke ha i konfirmasjon. Festmåltid bli en gryte, hva slags kjøtt eller fisk kan du få tak i som blir billigst? Ta utgangspunkt i det. 

Anonymkode: 7f52b...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...