Gå til innhold

Hvor lang tid tar politiattest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å dra til politistasjonen i morgen for å ordne attest som jeg trenger for studiet jeg skal gå.. hvor lang tid pleier det å ta før man mottar attesten? Føler meg litt stresset over akkurat den detaljen.. 

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener på at det bare tok noen dager hos meg

Anonymkode: 45c2c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte ta det over post og det tok litt over en måned.

Anonymkode: 8e11a...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pepperbiff skrev:

Står det er 2 ukers behandlingstid. De anbefaler alle å søke elektronisk:  
https://www.politi.no/tjenester/politiattest/

 

Men hvordan legger jeg inn brevet fra studieplassen inn i søknaden elektronisk? For det står ikke utdanning som alternativ for årsak til attest, og når jeg tar på skole og barnehage (studiet innebærer barnehagebarn) så står det at jeg må ha bekreftelse fra en arbeidsgiver, men det har jeg jo ikke.. Derfor jeg tenkte å heller reise til stasjonen og fikse den der. 

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, dersom du skal begynne på f.eks sykepleie så er det ikke alle som får levert politiattest til studiestart pga at mange får ikke plass før rett før på suppleringsopptakene, og det har de absolutt forståelse for. 

Anonymkode: 45c2c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det forøvrig elektronisk og det tok kanskje 3-4 dager max. Midt i sommerferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener på at det bare tok noen dager hos meg

Anonymkode: 45c2c...717

 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

jeg måtte ta det over post og det tok litt over en måned.

Anonymkode: 8e11a...801

Rart at det skal være så stor forskjell.. og skummelt.. tror jeg må ha attesten til skolestart, noen som har erfaring med dette? Hva skjer om jeg eventuelt har attesten en uke etter start? 

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pepperbiff skrev:

Jeg tok det forøvrig elektronisk og det tok kanskje 3-4 dager max. Midt i sommerferien. 

Hvordan la du inn svarbrevet ditt fra skolen, som bekreftelse på hva man skal ha attesten til? Skjønner ikke det.. 

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Rart at det skal være så stor forskjell.. og skummelt.. tror jeg må ha attesten til skolestart, noen som har erfaring med dette? Hva skjer om jeg eventuelt har attesten en uke etter start? 

Anonymkode: 62791...a79

les her.
 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, dersom du skal begynne på f.eks sykepleie så er det ikke alle som får levert politiattest til studiestart pga at mange får ikke plass før rett før på suppleringsopptakene, og det har de absolutt forståelse for. 

Anonymkode: 45c2c...717

Du kan ringe skolen om det. Men har du ikke fått svar elektronisk på hovedopptaket? Da trenger du ikke noen tilleggsdokumenter. Mener også på at jeg kanskje scannet inn noe i tillegg og sendte det elektronisk sammen med printscreen av samordna-opptaksiden. 

Anonymkode: 45c2c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan legger jeg inn brevet fra studieplassen inn i søknaden elektronisk? For det står ikke utdanning som alternativ for årsak til attest, og når jeg tar på skole og barnehage (studiet innebærer barnehagebarn) så står det at jeg må ha bekreftelse fra en arbeidsgiver, men det har jeg jo ikke.. Derfor jeg tenkte å heller reise til stasjonen og fikse den der. 

Anonymkode: 62791...a79

Du må velge alternativet som heter "Universitet og Høyskole"

Anonymkode: 3a888...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene sier at de skal ha det til skolestart. Men så lenge den er levert inn før praksis så går det nok helt fint! Det er jo flere studenter på venteliste som kommer inn 1 uke etter skolestart, de får tid på seg til å søke og levere inn politiattesten :) 

 

Jeg har logget meg inn på politi.no og fylt ut søknad, se her:  "Legg ved bekreftelse på formål" Her kan du laste opp dokumentet hvor  det er bekreftelse fra studiestedet ditt at du har fått plass og behøver politiattest. 

Fyll også ut Kategori: Univeristet og høgskoler. Formål: opptak til universitet/høyskoler. 

e6926b99cadd3ce4a42c5bf7ecc9ed93.png 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte politiattest elektronisk på torsdag formiddag. Mottok det på digipost fredag formiddag! Altså ca 24t faktisk! Ble overrasket :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan legger jeg inn brevet fra studieplassen inn i søknaden elektronisk? For det står ikke utdanning som alternativ for årsak til attest, og når jeg tar på skole og barnehage (studiet innebærer barnehagebarn) så står det at jeg må ha bekreftelse fra en arbeidsgiver, men det har jeg jo ikke.. Derfor jeg tenkte å heller reise til stasjonen og fikse den der. 

Anonymkode: 62791...a79

Hjelpes.... Du tar bilde av tilbudsbrevet og så legger du det ved søknaden, eller screenshotter det fra der du har takket ja. I nedtrekksgardinen som angir årsaken til du må ha politiattest trykker du på "utdanning". Jeg gjorde dette for kort tid siden, og det er neppe endre på et par uker. Tok to dager før jeg fikk politiattesten, vil tro det tar en del lengre tid når flere tusen studenter plutselig skal ha attest, og det tar i alle fall lengre tid å gjøre det på gamlemåten (hvis du i det hele tatt får lov). Du kastes ikke ut av skolen om du ikke leverer politiattest opptaksdagen, de er klar over at det kan ta litt tid før alle får. Ro ned.

Anonymkode: 73a5e...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lasta bare ned bekreftelsesbrevet fra Samorna Opptak og la det ved der man søker elektronisk. Søkte i går rundt kl 22 og fikk politiattesten i dag kl 13 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tålmodige svar. Jeg er litt stresset fordi jeg tenker på litt mye på en gang med dette - bolig, attest, pakking, flytting, registrering, lånekassen, bøker... klarer liksom ikke å ta én ting av gangen akkurat nå. Fint med svar som planter meg litt mer på jorda igjen :) tror jeg har forstått det nå. Skal gjøre det elektronisk. 

Det er dog en ting til jeg lurer på, som jeg har problem med, som jeg spør om i samme slengen.. jeg har problemer med å logge inn på studentweb, der jeg skal registrere svaret mitt, som det står i brevet. Har mottatt pinkode på epost (flere ganger da jeg har prøvd flere ganger), og skrevet inn fødselsnummer og pin som jeg skal.. men så kommer jeg likevel ikke inn. Driver jeg med dette for tidlig, eller er det en feil? Stod at fristen var 8.august da, så her skjønner jeg heldigvis selv at det ikke er krise i dag. 

TS 

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tålmodige svar. Jeg er litt stresset fordi jeg tenker på litt mye på en gang med dette - bolig, attest, pakking, flytting, registrering, lånekassen, bøker... klarer liksom ikke å ta én ting av gangen akkurat nå. Fint med svar som planter meg litt mer på jorda igjen :) tror jeg har forstått det nå. Skal gjøre det elektronisk. 

Det er dog en ting til jeg lurer på, som jeg har problem med, som jeg spør om i samme slengen.. jeg har problemer med å logge inn på studentweb, der jeg skal registrere svaret mitt, som det står i brevet. Har mottatt pinkode på epost (flere ganger da jeg har prøvd flere ganger), og skrevet inn fødselsnummer og pin som jeg skal.. men så kommer jeg likevel ikke inn. Driver jeg med dette for tidlig, eller er det en feil? Stod at fristen var 8.august da, så her skjønner jeg heldigvis selv at det ikke er krise i dag. 

TS 

Anonymkode: 62791...a79

Du er nok litt tidlig ute. Det er ganske vanlig at nye studenter blir lagt inn i august. 

Anonymkode: e7a2b...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok litt tidlig ute. Det er ganske vanlig at nye studenter blir lagt inn i august. 

Anonymkode: e7a2b...ea8

Takk for svar. Da skal jeg vente tålmodig til august med akkurat det :)

Anonymkode: 62791...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...