Gå til innhold

Vitamin B-12 mangel.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok blodprøver som viste dette og skal til legen i morgen for å ta injeksjon 1 av 5. Greia er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg har fått denne mangelen.. Får i meg nok kjøtt, egg og melk. 

Burde jeg utredes for noe mer? 

Anonymkode: 8004b...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen din avgjør om du trenger videre utredning.

Anonymkode: 98f99...feb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok blodprøver som viste dette og skal til legen i morgen for å ta injeksjon 1 av 5. Greia er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg har fått denne mangelen.. Får i meg nok kjøtt, egg og melk. 

Ja, du kan f.eks. mangle instrictiv faktor eller ha en tarmsykdom som gjør at B12 ikke blir sugd opp i tarmen. da må du få det via injeksjoner (tabletter hjelper ikke pga det ikke blir sugd opp, det må rett i blodet - intramuskulær sprøyte i skinka hver 3. mnd mener jeg det var?)

Anonymkode: 146dc...d05

AnonymBruker
Skrevet

Legen din bør vel undersøke om det kan være årsaker i tarm el som gjør at du tar opp lite B12 når det ikke kommer av kostholdet? 

Anonymkode: c471f...938

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan f.eks. mangle instrictiv faktor eller ha en tarmsykdom som gjør at B12 ikke blir sugd opp i tarmen. da må du få det via injeksjoner (tabletter hjelper ikke pga det ikke blir sugd opp, det må rett i blodet - intramuskulær sprøyte i skinka hver 3. mnd mener jeg det var?)

Jeg skal først ha 5 injeksjoner annenhver dag, så hver tredje måned. Men lurer på hva dette kommer av..

AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne? Det er veldig vanlig at kvinner får mangel på B12 en eller annen gang i løpet av livet. Det er et vitamin som er vannskelig å holde på tilstrekkelig nivå. Man kan få mangel på B12 av å miste blod, og ja. Kvinner blør :P 

Men det kan også komme av andre ting, så om du ønsker videre utredning, så ta det opp med legen din :) 

Anonymkode: f0f64...54f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan f.eks. mangle instrictive faktor eller ha en tarmsykdom som gjør at B12 ikke blir sugd opp i tarmen. da må du få det via injeksjoner (tabletter hjelper ikke pga det ikke blir sugd opp, det må rett i blodet - intramuskulær sprøyte i skinka hver 3. mnd mener jeg det var?)

Intrinsic.

Det kan være mange grunner til anemier. Ts gir ingen informasjon vi kan bruke til å trekke noen konklusjoner. Hvorfor tror folk at kg fungerer som fastlege? Og hvorfor ikke stole på at behandlende lege faktisk gjør jobben sin?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blitt utredet av noen av de legene jeg har hatt, så sannslynligvis ikke så vanlig? 

Anonymkode: 95555...463

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke blitt utredet av noen av de legene jeg har hatt, så sannslynligvis ikke så vanlig? 

Det kommer jo helt an på hvordan du responderer på behandlingen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvordan du responderer på behandlingen.

Jeg regner med at TS tar opp B-vitamin gjennom sprøyter? Kan man få noe annet enn sprøyter i det hele tatt? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke legen din? Vi kan jo ikke svare på hvorfor legen din ikke utreder deg. Men hun/han har sikkert en grunn til det. Håper uansett du føler deg bedre😊

Anonymkode: ede5d...751

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at kvinner mangler B12, så lenge det ikke gir utslag på andre blodprøver eller du har andre alarmsymptomer, så trenger du ikke videre utredning. Jeg manglet i tillegg folat, jern og d-vitamin, hadde lav hb, kvalme og magetrøbbel, så jeg ble utredet for tsrmsykdom og cøliaki uten funn. Har stoffskiftesykdom så regner med det er en sammenheng der, men har både venninner og familie som mangler b12 uten klar årsak. Heldigvis holdes det greit i sjakk med sprøyter, og det går ikke lang tid før du merker bedring. 

Anonymkode: fbe16...9d8

Skrevet

ibs,leddproblemer kan være grunn.Eller sykdom i tarm. B12 er vel vanlig å mangel på ..sån egentlig

Gjest Becky48
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at TS tar opp B-vitamin gjennom sprøyter? Kan man få noe annet enn sprøyter i det hele tatt? 

Jepp, Triobe det får jeg. :) Går mer eller mindre konstant på Triobe, jern og d-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kropper klarer å suge opp og nyttegjøre seg alt kroppen trenger. Vær glad dette er oppdagetmog kan repareres med injeksjoner. Ikke alt kan forståes eller forklares, snakk med legen din.

Anonymkode: 24188...569

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Intrinsic.

Det kan være mange grunner til anemier. Ts gir ingen informasjon vi kan bruke til å trekke noen konklusjoner. Hvorfor tror folk at kg fungerer som fastlege? Og hvorfor ikke stole på at behandlende lege faktisk gjør jobben sin?

Flere tilfeller der fastlege ikke har gjort jobben sin. TS bør be om nøyere utredning da, for å finne ut årsak til B12 mangel.
Jeg hadde også B12 mangel, jeg fikk ikke injeksjoner, men tok ekstra B-vitaminer og spiste innmat, så tok jeg ny kontrollprøve noen mnd etterpå, da var den normalisert.

Det er vel mer at om det fortsatt er B12 mangel, så må videre utredning til.
Er det ikke så at cøliaki og på sikt kan gi B12-mangel+

Det kan være mange årsaker, blødninger - pga mens, blødninger i tarm, mangel på intrinsic faktor, dårlig kosthold, alkoholisme (her er det vel mer at man slurver med kosten tror jeg?). Jeg fikk B12 mangel da jeg var student og levde på Grandiosa... fikk altså i meg svært lite kjøtt... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere tilfeller der fastlege ikke har gjort jobben sin. TS bør be om nøyere utredning da, for å finne ut årsak til B12 mangel.
Jeg hadde også B12 mangel, jeg fikk ikke injeksjoner, men tok ekstra B-vitaminer og spiste innmat, så tok jeg ny kontrollprøve noen mnd etterpå, da var den normalisert.

Det kan være mange årsaker, blødninger - pga mens, blødninger i tarm, mangel på intrinsic faktor, dårlig kosthold, alkoholisme (her er det vel mer at man slurver med kosten tror jeg?). Jeg fikk B12 mangel da jeg var student og levde på Grandiosa... fikk altså i meg svært lite kjøtt... 

Så fordi du hevder a det finnes tilfeller der leger ikke har gjort jobben sin (hva nå det egentlig betyr), så skal ts gå ut fra at det er slik i hennes tilfelle?

Alt tyder på at legen faktisk gjør jobben sin i dette tilfellet. Ts blir behandlet med injeksjoner for å normalisere nivåene. Deretter vil hun bli fulgt opp en tid for å se om nivåene holder seg normale, eller om mangelen oppstår igjen (eventuelt vil hun bli bedt om å ta ny kontakt om symptomer gjenoppstår). 

Dersom tilstanden kommer tilbake vil utredning bli iverksatt. Om den ikke gjør det, så er det ikke noe å utrede. Det er ikke noe poeng i å utrede noe hvis det ikke er indikasjoner på at noe er galt.

AnonymBruker
Skrevet
Den 18.7.2016 at 18.06, Becky48 skrev:

Jepp, Triobe det får jeg. :) Går mer eller mindre konstant på Triobe, jern og d-vitaminer.

Nei, jeg tenkte mer på om det gikk an å få noe videre fra sprøyter. De pleier vel i de fleste tilfeller å prøve Triobe eller tilsvarende først :)

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En dryg påstand at fastleger ikke gjør jobbennsin. Ønsker pasienter informasjom eller trenger hjelp med å få forklart ting, så må de nesten spørre legen for å få svar. 

Her har legen i høy grad gjort jobben sin. Undersøkt pasienten og funnet sannsynlig forklaring på ts sitt problem. Deretter setter legen som naturlig er inn behandling. At ts vil ha mer informasjon enn det hun har fått kan ikke legen vite. Leger er nemlig ikke tankelesere. Mer utredning er heller ikke nødvendig, man har svar på plager og setter inn behandling. 

Anonymkode: 24188...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...