Gå til innhold

Mariuskofte, herre. Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg strikker for tiden en mariuskofte, herremodell (fra mariusboka). For halsfelling står det følgende: "fell til hals ved å felle 5 oppklippsmasker. Strikk mønster frem og tilbake, og fell videre til hals i begynnelsen av hver pinne (5) 6 (7) 8 (9) 9 m 1 gang. Deretter annenhver p 4,3,2,2,1,1,1 m. Strikk til diagrammet er ferdig"

Jeg får ikke dette til å gå opp, det skal vel felles like mange masker på hver side til halsen, men hvordan blir det da? Noen som kan hjelpe?

Anonymkode: aae1c...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først skal du felle fem oppklippsmasker, det er til ermene. Så må du regne ut hvor halsen skal være, og der skal du felle 5-9 masker avhengig av hvilken størrelse du strikker (den midterste masken skal være på midten). Deretter strikker du hver side av halsen for seg, og da skal du alltid felle i forbindelse med halsfellingen og så strikke vanlig tilbake igjen. Så tar du den andre siden og gjør det på samme måte, men da må du felle når du strikker vrang.

Var det forståelig?

Anonymkode: f329c...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de 5 oppklippsmaskene som felles er jo midt forran, og som jeg forstår det så strikkes hele øvre del av mønsteret i en del, ikke to sider hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersdemensen er i ferd med å sette inn for fullt her. Jeg overså glatt at du skrev kofte. Da skal du seff felle som du beskriver, og så feller du i begynnelsen av annenhver pinne som beskrevet.

Anonymkode: f329c...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldersdemensen er i ferd med å sette inn for fullt her. Jeg overså glatt at du skrev kofte. Da skal du seff felle som du beskriver, og så feller du i begynnelsen av annenhver pinne som beskrevet.

Anonymkode: f329c...b78

Hehe! Men der kommer nettopp det jeg ikke skjønner helt... For om man feller på annenhver pinne når man strikker frem og tilbake vil det jo bare bli felt på en side...eller?  Og skal det vare felles 9 masker på den ene siden? Må tydeligvis ha dette inn med teskje jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse strikker du? 

Størrelsen avgjør hvor mange ganger du skal felle etter tallene som står inni og mellom parantesene. Så skal du på hver side Og på annrnhver pinne felle 4, 3, 2 og alle de tallene. 

(Anbefaler forøvrig å slutte av nå og begynne på ny frisk i morgen.)

Anonymkode: 2e624...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...