Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lille vennen er to uker og har sine stunder på dagen som han bæsjer en del og det går litt bleier i skift.  

Bare i dag har jeg de siste 4 timene skiftet 7 bleier, fordi det kommer litt og litt, og at jeg ikke ønsker å la det ligge. Smører med sink-salve (apoteket sin), og lurer på om jeg overdriver med skift? Er det nødvendig å skifte så snart han bæsjer? Det kan fort gå 20 minutter før neste 'ladning' kommer, og jeg synes det er for lenge å gå uten å skifte. 

Erfaringer eller tanker? 

Anonymkode: 6c691...346

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er bæsj i bleien bør den skiftes så snart som mulig, selv om det blir mange om dagen. Anbefaler forresten Inotyolsalve for sår stump! :) Pass også på å ikke vaske med såpe, spesielt ikke når det er så ofte. Vann og litt babyolje er fint :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ugunstig skrev:

Hvis det er bæsj i bleien bør den skiftes så snart som mulig, selv om det blir mange om dagen. Anbefaler forresten Inotyolsalve for sår stump! :) Pass også på å ikke vaske med såpe, spesielt ikke når det er så ofte. Vann og litt babyolje er fint :)

Takk for tips. :) Ja, vasker med mesoft og vann, gjerne med litt olje. Er det særlig forskjell på kvaliteten av babyoljer? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lille vennen er to uker og har sine stunder på dagen som han bæsjer en del og det går litt bleier i skift.  

Bare i dag har jeg de siste 4 timene skiftet 7 bleier, fordi det kommer litt og litt, og at jeg ikke ønsker å la det ligge. Smører med sink-salve (apoteket sin), og lurer på om jeg overdriver med skift? Er det nødvendig å skifte så snart han bæsjer? Det kan fort gå 20 minutter før neste 'ladning' kommer, og jeg synes det er for lenge å gå uten å skifte. 

Erfaringer eller tanker? 

Er det bæsj hver gang? Når bæsj kommer på huden irriterer det huden!

JEg har stomi - så jeg ser jo hver dag h va som skjer, om det kommer bæsj på huden. Da blir den sår med en gang!
Og det kan jeg tenke meg hender med babyrumper og.

Jeg har hatt to babyer og de ble fort såre. men jeg merket at de reagerte litt på maten og, om je f.eks. spiste jordbær, så var det akkurat som om bæsjen ble surere eller noe, for da ble de enda sårere.

Skift ofte hvis de har ofte avføring, men du trenger ikke ta på bleie med en gang, luft er bra for sår stump,

og ikke vask med engangsvaskeservietter. Jeg syndet litt der da mine var små, og jeg har hørt at de kan gjøre vondt verre...

Bruk heller engangskluter som er tørre eller en myk klut og fukt med lunkent vann. 
Ta av bleien, vask forsiktig, ikke gni, til alt er borte. Klapp tørt med en tørr klut. 
La baby ligge og kose seg litt med f.eks. en rangle eller noe mens du tuller med baby :D
Slik at baby for lufttørre litt mellom bleieskiftene. 
Om det blir fuktig, så er det lurt å drysse talkum eller potetmel på, det er gjerne i overgangen til lårene at det er litt trangt og klamt, så litt der.
Ellers med mine så synts jeg vanlig sinksalve ikke hjalp noe særlig på sår stump, Inotyol er mye bedre. 
Det kan være en ide å prøve en annen type bleie og, som er mykere. Vet at noen av billigbleiene er litt røffere for huden. 
Pampers er myke og gode, kanskje prøve de?

Ellers oppsummert: Vask med rent vann, ikke gni, klapp forsiktig tørt, la lufttørre, ha talkum eller potetmel der det er fuktig, smør på Inotyol på de såre stedene og bytt bleie hver gang det er avføring, da det irriterer 10 ganger mer enn urin!
I alle fall om den er litt flytende. Om det bare er små klumper, så irriterer jo ikke det noe særlig, men er det litt rennende, så svir det og irriterer huden. Lykke til.

Anonymkode: b8dbd...55a

AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å amme og så vente litt med å skifte fordi diingen utløser utdrivningsreflekser på de aller minste. Men da mener jeg ikke å vente i en time, 10 minutter kanskje, da får du med deg større ladning i hver bleie. 

Anonymkode: 0c5fc...cd8

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringer eller tanker? 

Åh! Skift med en gang.

Vi brukte over en bleiepakke til dagen fordi hun tisset eller bæsjet litt om gangen. Hun ble litt rød av all vaskingen men bort må det jo. Bare bruk vann og myke kluter. Ikke bruk såpe eller sånne våtservietter, det blir for sterkt. 

Sinksalva virket ikke, vi brukte bare Bephantene som ble favoritten her. Hun er nå over tre og har aldri hatt sikkelig sår stump da Bephantene har fungert fantastisk bra på henne. 

Skrevet

Vår ble sår av Pampers, men det ble bra igjen etter en runde med Inotyl og bytte til Libero. Ellers smører vi bare med Bepanthen, og har ikke hatt sår stump siden. 

Potetmel er også et godt tips. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bleier bruker du? Hvis du bruker pampers anbefaler jeg deg å bytte merke. Ellers; minst mulig produkter, altså ikke bruk olje med mindre det er helt nødvendig for å få henne rein. Ikke bruk sinksalve med mindre hun er sår.  Vask med vann(ser du gjør det allerede), også lar du babyen ligge å lufttørke litt med bleia under seg en stund før du fester den. Ellers så er potetmel et gammelt triks. Det viktigste er at det er tørt og rent, og minst mulig salver og oljer,for det er strengt tatt ikke nødvendig.

Anonymkode: 319e4...628

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg i alle fall unna Pampers om du bruker det. Inneholder mineralolje (?), i alle fall ikke bra for huden! Ikke til hverken baby eller andre. Jeg fikk selv beskjed på barsel om at Sink salve er veldig sterkt for babyrumer og at man heller skal bruke Purelan. Har brukt det på baby selv og det røde forsvinner veldig fort. Ser også ut som det danner seg en hinne. Så kanskje det hjelper mot neste bæsjebleie?

Anonymkode: 3eb40...86a

Skrevet

Vi brukte også utrolig mange bleier i starten, fordi hun som din bæsjet litt av gangen. Måtte bare skifte ofte, da babyen ble fort sår. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bleier bruker du? Hvis du bruker pampers anbefaler jeg deg å bytte merke. Ellers; minst mulig produkter, altså ikke bruk olje med mindre det er helt nødvendig for å få henne rein. Ikke bruk sinksalve med mindre hun er sår.  Vask med vann(ser du gjør det allerede), også lar du babyen ligge å lufttørke litt med bleia under seg en stund før du fester den. Ellers så er potetmel et gammelt triks. Det viktigste er at det er tørt og rent, og minst mulig salver og oljer,for det er strengt tatt ikke nødvendig.

Anonymkode: 319e4...628

Vi bruker Libero touch. Lar han ligge etter bleieskift, hvorpå dette av og til resulterer i en fin stråle om han har sparket vekk det jeg legger foran når han tisser 😂

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg i alle fall unna Pampers om du bruker det. Inneholder mineralolje (?), i alle fall ikke bra for huden! Ikke til hverken baby eller andre. Jeg fikk selv beskjed på barsel om at Sink salve er veldig sterkt for babyrumer og at man heller skal bruke Purelan. Har brukt det på baby selv og det røde forsvinner veldig fort. Ser også ut som det danner seg en hinne. Så kanskje det hjelper mot neste bæsjebleie?

Anonymkode: 3eb40...86a

Har Purelan liggende. Kandre prøve dette. Var ikke klar over at sink-salve er sterkt. Fikk selv høre at dette var bra å bruke om de var sår. :/ 

Skrevet

Min hadde bleieutslett en kort periode, og da var det luft mot huden som hjalp. Lot han ligge en del naken (med tykt håndkle under seg) på kveldstid. Brukte også hårtørkeren (på svak varme) for å være helt sikker på at han var helt tørr før ny bleie kom på. Ellers fungerte sinksalve godt her - da som en barriere mellom avføring/urin og huden. Brukte det den tiden han var rød, men nå trenger vi det ikke. Og utslettet har heller ikke kommet tilbake. :)

AnonymBruker
Skrevet

Får han tid og fred til å gjøre seg ferdig før du forstyrrer han og skal bytte på han? 

Anonymkode: 0d650...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...