Gå til innhold

Wok med fisk


Gjest MrsL

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele med meg en god oppskrift på wok med fisk i?

Det bør helst være hvit fisk eller laks og det bør være enkelt og raskt å tilberede :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnsakswok med fisk og reker (4 pers.)

2 ss sesamolje

1 ts salt

1 finhakket hvitløksbåt

1 finhakket løk

1 rød paprika i små biter

1 grønn paprika i små biter

100 g bønnespirer

1 gul squash

2,5 dl buljong

2 ss soyasaus

3 ss mangochutney

300 g fiskefilet i små stykker

200 g reker

saften av 1 sitron

evt karri

Oljen varmes i wokpannen, og salt og hvitløk tilsettes. De oppdelte grønnsakene legges i og stekes under konstant omrøring. Buljong, soyasaus og mango-chutney tilsettes. Det hele gis et oppkok.

Fiskestykkene dyppes i sitronsaft og fordeles over. Surres 5-10 min. Rekene tas i. Smakes til og jevnes ev. med maizennamel.

Laks i wok med lime og koriander (4 pers.)

ca 700 g laksefilet

1 gul paprika

1-3 vårløk

2 lime

½-1 rød chili

1 ss revet ingefær

2 dl koriander

salt/pepper

Skjær laksefileten i biter. Rens og skjær paprika og vårløk i strimler/biter. Skrell lime og skjær i båter, finhakk chili. Surr grønnsakene i litt olje noen minutter. Tilsett laksebiter og la trekke med i 2-3 min. Smak til med salt og pepper og dryss over frisk koriander.

Server med nykokt jasminris og soyasaus.

Steinbit-wok (4 pers.)

800 g steinbitfilet

150 g brokkolibuketter

1 liten gulrot

150 g kinakål

2 dl purre/vårløk i biter

1 ts revet ingefær

1 rød chili

2 hvitløksbåter

1 løk

1 dl fiskekraft

½ dl soyasaus

½ ts kinesisk femkrydder

½ ts maisenna

salt/pepper

Skjær grønnsakene i strimler eller skiver, brokkolien deles i små buketter og stilken i skiver, fisken skjæres i terninger. Stek fisken gyllen i olje og ta ut av pannen, dryss litt salt og pepper over. Stek brokkoli, gulrot, kinakål og purre 2-3 minutter og legg over fisken. Stek deretter løk, hvitløk, ingefær og chili et par minutter. Tilsett soyasaus og kraft og hevn med maisenna rørt ut i litt vann. Smak til med krydder. Hell sausen over fisken og grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Tusen takk

Det blir nok denne jeg må prøve først:

Laks i wok med lime og koriander (4 pers.)

ca 700 g laksefilet

1 gul paprika

1-3 vårløk

2 lime

½-1 rød chili

1 ss revet ingefær

2 dl koriander

salt/pepper

Skjær laksefileten i biter. Rens og skjær paprika og vårløk i strimler/biter. Skrell lime og skjær i båter, finhakk chili. Surr grønnsakene i litt olje noen minutter. Tilsett laksebiter og la trekke med i 2-3 min. Smak til med salt og pepper og dryss over frisk koriander.

Server med nykokt jasminris og soyasaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syntes at velsignelsen med wok er at man ikke trenger å følge oppskrift... Bare å outte oppi hva enn man har lyst på, godt blir det alltid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syntes at velsignelsen med wok er at man ikke trenger å følge oppskrift... Bare å outte oppi hva enn man har lyst på, godt blir det alltid!  :)

Det synes jeg også. Men mitt inntrykk er at selv om alle klarer å slenge sammen noen grønnsaker er det mange som er litt usikre på hvilke sauser/krydre de skal bruke til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...