AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har en stund gått til en psykolog og hadde siste avslutningssamtale, jeg lot han og fastlegen prate fritt. Altså jeg hadde fjernet taushetsplikten. Hadde avslutningssamtale med psykologen og var ferdig der 05.07. 06.07, altså dagen etter, møter fastlegen og psykologen hverandre tilfeldig og fastlegen forteller noe om meg. (Samme hva det var, men det var ikke noe jeg hadde behov for at psykologen skulle vite når vi avsluttet, så sa det ikke - dette var også noe psykologen reagerte på og ringte til de det gjaldt) Er dette greit? Det er ikke det at det er så sykt krise, men føler litt at fastlegen visste at jeg hadde ferdig, og må vel skjønne at hvis dette var noe jeg ville at psykologen som jeg avsluttet med skulle vite det, så hadde jeg vel sagt det? Vet liksom ikke om jeg skal ta det opp med legen etter sommeren... Anonymkode: 6b216...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Er det ikke krise så lar du det vell være, vanskeligere er det ikke....... Anonymkode: 53522...57d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Samarbeidende helsepersonell har ikke taushetsplikt overfor hverandre. Du ble avsluttet dagen før, og din fastlege sa noe til din psykolog, som også har taushetsplikt. Er det egentlig så farlig? Det er kanskje feil, men samtidig var kanskje ikke fastlegen klar over at dere avsluttet dagen før? Hva tenker du blir konsekvensen av dette for deg? Du er jo avsluttet hos psykologen, og denne sier jo ikke noe av dette videre. Så hvilken skade har egentlig skjedd? Jeg ville ikke lagd noen sak ut av det. Anonymkode: 13495...307
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 Hva mener du med at psykologen ringte de det gjaldt? Jeg synes det er litt vanskelig å ta stilling til dette. Ettersom du har gitt tillatelse til fritt spillerom mellom lege og psykolog er det vel generelt sett ikke noe som er galt. Legen var vel ikke klar over at du har avsluttet behandlingen med psykolog? Psykolog her burde vel ha opptrådt litt annerledes da han da ikke lenger var din behandler. Ny informasjon om deg har han med andre ord ikke noe med. Det er uansett vanskelig å si noe konkret når det er så lite detaljer i saken. Jeg forstår uansett godt at du vil verne deg selv her. Anonymkode: 408e2...3ee
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Det pleier være en fordel at folk som skal hjelpe en har en dialog? Anonymkode: bda30...3c5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Dette kan ingen vurdere her inne uten å vite nøyaktig hva som er utvekslet av informasjon og hva formålet har vært. Bare spekuleringer kommer ut av en slik tråd. Anonymkode: fa345...f13 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at psykologen ringte de det gjaldt? Jeg synes det er litt vanskelig å ta stilling til dette. Ettersom du har gitt tillatelse til fritt spillerom mellom lege og psykolog er det vel generelt sett ikke noe som er galt. Legen var vel ikke klar over at du har avsluttet behandlingen med psykolog? Psykolog her burde vel ha opptrådt litt annerledes da han da ikke lenger var din behandler. Ny informasjon om deg har han med andre ord ikke noe med. Det er uansett vanskelig å si noe konkret når det er så lite detaljer i saken. Jeg forstår uansett godt at du vil verne deg selv her. Anonymkode: 408e2...3ee Legen var veldig klar over at avslutningssamtalen var den dagen, da jeg hadde time med han dagen før. Nei, det er ikke så farlig, men er ikke helt komfortabel med at psykologen som jeg aldri kommer til å ha timer med mer blander seg inn i en sak han forsåvidt ikke har noe med å gjøre, uten at jeg får snakket med han og vet hva som blir sagt... Det var også derfor jeg ikke hadde noe behov for at han skulle vite. Jeg kommer ikke til å klage e.l, men har litt lyst til å si til legen at jeg ikke synes det er greit (forøvrig liker jeg ikke at to fagpersoner diskuterer meg når de møtes tilfeldig heller, men det er jo en annen sak) Anonymkode: 6b216...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan ingen vurdere her inne uten å vite nøyaktig hva som er utvekslet av informasjon og hva formålet har vært. Bare spekuleringer kommer ut av en slik tråd. Anonymkode: fa345...f13 Det handler om en klagesak til helsevesenet, jeg vil ikke si noe mer enn det. Anonymkode: 6b216...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 Dersom de møtte hverandre tilfeldig, hvorfor snakket de om deg? Det burde være unødvendig. Anonymkode: 74ac1...fb2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 Vi kjenner ikke til hva slags avtale du har gjort, om taushevetsplikten er gradert opphevet eller hva formålet med dette har vært, og kan derfor ikke si så mye, MEN: Dersom du ikke har trukket samtykket ditt tilbake har ikke legen gjort noe galt. Har man fått lov til å konferere om en pasient, så har man det inntil pasienten trekker samtykket tilbake eller en eventuell tidsavgrensning utløper. Anonymkode: b3287...8d5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen var veldig klar over at avslutningssamtalen var den dagen, da jeg hadde time med han dagen før. Nei, det er ikke så farlig, men er ikke helt komfortabel med at psykologen som jeg aldri kommer til å ha timer med mer blander seg inn i en sak han forsåvidt ikke har noe med å gjøre, uten at jeg får snakket med han og vet hva som blir sagt... Det var også derfor jeg ikke hadde noe behov for at han skulle vite. Jeg kommer ikke til å klage e.l, men har litt lyst til å si til legen at jeg ikke synes det er greit (forøvrig liker jeg ikke at to fagpersoner diskuterer meg når de møtes tilfeldig heller, men det er jo en annen sak) Anonymkode: 6b216...fc0 Tror du skal se på det hele som at du ikke i forhold til noe eller noen kan ha full kontroll på alt som blir sagt eller skrevet om deg. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler om en klagesak til helsevesenet, jeg vil ikke si noe mer enn det. Anonymkode: 6b216...fc0 Når du så kommer med denne opplysningen så blir ikke dette noe enklere. Men det pussige her er at du har fått vite om at denne samtalen har funnet sted. Selv om psykiatribehandlingen er avsluttet så er det da ingenting i veien for å ta en telefon til behandleren du hadde ? Anonymkode: fa345...f13 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #12 Skrevet 18. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjenner ikke til hva slags avtale du har gjort, om taushevetsplikten er gradert opphevet eller hva formålet med dette har vært, og kan derfor ikke si så mye, MEN: Dersom du ikke har trukket samtykket ditt tilbake har ikke legen gjort noe galt. Har man fått lov til å konferere om en pasient, så har man det inntil pasienten trekker samtykket tilbake eller en eventuell tidsavgrensning utløper. Anonymkode: b3287...8d5 OK, men da får jeg gjøre det. Trodde den ble avsluttet når jeg ikke lenger var pasient hos den ene parten, men da er det jo greit. Tusen takk for svar! Anonymkode: 6b216...fc0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, men da får jeg gjøre det. Trodde den ble avsluttet når jeg ikke lenger var pasient hos den ene parten, men da er det jo greit. Tusen takk for svar! Anonymkode: 6b216...fc0 Den gjør nok i prinsippet det, ettersom det da ikke lenger vil være noe behov for informasjonsutveksling, men det kan jo ta litt tid å avslutte behandlingen formelt med skriving av epikriser etc, og man kan ha behov for å innhente informasjon for å ferdigstille journalen. Det er i hvert fall ikke dumt å understreke at samtykket trekkes. Anonymkode: b3287...8d5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Samarbeidende helsepersonell har ikke taushetsplikt overfor hverandre. Du ble avsluttet dagen før, og din fastlege sa noe til din psykolog, som også har taushetsplikt. Er det egentlig så farlig? Det er kanskje feil, men samtidig var kanskje ikke fastlegen klar over at dere avsluttet dagen før? Hva tenker du blir konsekvensen av dette for deg? Du er jo avsluttet hos psykologen, og denne sier jo ikke noe av dette videre. Så hvilken skade har egentlig skjedd? Jeg ville ikke lagd noen sak ut av det. Anonymkode: 13495...307 Er det ikke I sammenheng med hva de samarbeider om så har de taushetsplikt ovenfor hverandre. Feks hvis de samarbeider om depresjon så kan ikke fastlegen feks fortelle om skjønnssykdommer. Sånn er det faktisk. Les lov om taushetsplikt. Anonymkode: 2e085...b75
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #15 Skrevet 19. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke I sammenheng med hva de samarbeider om så har de taushetsplikt ovenfor hverandre. Feks hvis de samarbeider om depresjon så kan ikke fastlegen feks fortelle om skjønnssykdommer. Sånn er det faktisk. Les lov om taushetsplikt. Anonymkode: 2e085...b75 De skal bare dele opplysninger som er relevante for behandlingen, ja. Men om pasienten blir deprimert pga kjønnssykdom, eller har et utrygt sexliv, så kan det være relevant for en psykolog å vite også. Noen psykiske lidelser gjør at man blir ukritisk seksuelt, og så får man trumer i ettertid. Men pasienten må samtykke, selvsagt. Anonymkode: 13495...307
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå