Gå til innhold

Blodprøve - hva ser man?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle sette inn kobberspiral spurte jeg legen om jeg kunne sjekkes for alle kjønnssykdommer først. I motsetning til min gamle lege som var "gjerrig" på hva han ville sjekke for ("du har ikke hatt så mange partnere så HIV-test er ikke nødvendig"), er min nye lege veldig behjelpelig og hyggelig.

Jeg tok en urinprøve og en blodprøve, og han krysset av for å sjekke for klamydia, HIV, gonore, hepatit-C og en rekke andre ting som jeg ikke husker i farten. Alt var heldigvis fint.

Jeg vet at man krysser av spesifikt for det man blir testet for men, jeg lurer på er om det er andre ting man i realiteten sjekkes for ved at det ville "dukket opp" uansett. 

Eksempelvis kjenner jeg en jente som tok blodprøve for å sjekkes for anemi, og så fikk beskjed om at hun var gravid. Det viste seg nemlig uansett. 

Så om man tar blodprøve, er det andre ting som kan utelukkes ved at det ikke viser seg, som leukemi el.l.? Noen som har peiling her?

Anonymkode: 3f508...029

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blodprøver krysset avbpå et elektronisk eller et papirakr er en betilling som en "handleliste" til en butikk. Bestillingen går fra legen til abben på legekontoret som tapper pasienten for blod på glass tilpasset de prøvene som er bestilt. Deretter går blodprøvene til det laboratoriet som legen bruker og blir i all hovedsak kjørt i maskiner for de ulike ananlysene. Det samme gjelder urin og avføringsprøver og andre prøver fra menneskekroppen. 

Altså man ser spesifikt på det man er ute etter og har ingen skjult agenda. Hva som har skjedd med din venninnes prøver er umulig å svare på, men den typen fremgangsmåte/resultat er helt uvanlig. 

Anonymkode: 5324a...48f

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eller, leukemi kan jo vise seg når man tar et fullt blodbilde med hemoglobin, hvite blodceller og blodplater, men det finnes jo ikke en spesifikk test for leukemi. 

Den eneste måten man kan fastslå graviditet utifra blodprøver er ved å måle HCG som er en egen spesifikk prøve, og derfor må legen ha krysset av på denne når han bestilte prøvene til venninnen din - det er komplett umulig at man bare tilfeldigvis "fant ut" av det utifra en anemiprøve. 

Anonymkode: 6ea3e...841

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Eller, leukemi kan jo vise seg når man tar et fullt blodbilde med hemoglobin, hvite blodceller og blodplater, men det finnes jo ikke en spesifikk test for leukemi. 

Den eneste måten man kan fastslå graviditet utifra blodprøver er ved å måle HCG som er en egen spesifikk prøve, og derfor må legen ha krysset av på denne når han bestilte prøvene til venninnen din - det er komplett umulig at man bare tilfeldigvis "fant ut" av det utifra en anemiprøve. 

Ok. Hun gikk til legen da hun var svimmel og slapp, så da har han vel kanskje sagt at det kan være anemi, og krysset av for det og andre mulige ting, inklusive graviditet. 

Det hender vel at leger krysser av for flere ting uten at de nevner alt? Jeg så ikke hele skjema før han sendte det av gårde. 

Anonymkode: 3f508...029

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lager man et blodutstryk så ser en raskt i et mikroskop om det er snakk om leukemi på grunn av blodcellenes mengde og fasong. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lager man et blodutstryk så ser en raskt i et mikroskop om det er snakk om leukemi på grunn av blodcellenes mengde og fasong. 

En standard serologi vil også som oftest være temmelig indikativ for dette, selv om den ikke i seg selv er diagnostisk.

Anonymkode: 1dc32...cfd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...