AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Del Skrevet 17. juli 2016 Hvis en kjører i høyre felt på motorvei. Bilen foran kjører rett under gjeldende fartsgrense og kjører av motorveien etter en stund. Til venstre kjører det noen biler og jeg kan ikke legge meg ut der. Jeg har fri bane i høyre felt og kan kjøre etter fartsgrensen. Dersom jeg øker farten til gjeldende fartsgrense så vil jeg passere noen av bilene i venstre felt, siden de kjører saktere enn fartsgrensen. Er det regnet som lovlig? Tenker da på regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi i høyre felt. Dette er situasjoner jeg har vært oppi et par ganger, gjerne når det har vært litt mye trafikk og en del legger seg ut i venstre felt, samtidig som en del i høyre felt kjører av motorveien og en da får mer eller mindre fri bane til å i alle fall følge fartsgrensen. Anonymkode: 41479...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 17. juli 2016 #2 Del Skrevet 17. juli 2016 Ja, det er lovlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Del Skrevet 17. juli 2016 Så det er kun dersom en kjører over fartsgrensen at en ikke kan kjøre forbi i høyre felt? Anonymkode: 41479...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 17. juli 2016 #4 Del Skrevet 17. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en kjører i høyre felt på motorvei. Bilen foran kjører rett under gjeldende fartsgrense og kjører av motorveien etter en stund. Til venstre kjører det noen biler og jeg kan ikke legge meg ut der. Jeg har fri bane i høyre felt og kan kjøre etter fartsgrensen. Dersom jeg øker farten til gjeldende fartsgrense så vil jeg passere noen av bilene i venstre felt, siden de kjører saktere enn fartsgrensen. Er det regnet som lovlig? Tenker da på regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi i høyre felt. Dette er situasjoner jeg har vært oppi et par ganger, gjerne når det har vært litt mye trafikk og en del legger seg ut i venstre felt, samtidig som en del i høyre felt kjører av motorveien og en da får mer eller mindre fri bane til å i alle fall følge fartsgrensen. Anonymkode: 41479...cd7 Får svare direkte på det du spør etter, så er svaret nei. Du har IKKE lov til å kjøre forbi på høyre side, uansett hvor fort/sakte trafikken går i venste felt. Står den stille er det lov å kjøre forbi. Dette er en fenomen i Norge som er helt på trynet! Man skal ligge i venstre felt å bruke laaaang tid på komme seg forbi, ikke slik det er i andre europeiske land, ut i venstre felt, fort forbi og inn i høyre felt igjen. Ola Dunk på sitt beste i trafikken dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #5 Del Skrevet 18. juli 2016 Det er ikke lov, men det er praksis. Anonymkode: f46e9...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #6 Del Skrevet 18. juli 2016 Er det kollektivfelt på høyre side så har f.eks. du i en null-utslippsbil mulighet å kjøre forbi på høyre side siden dette finnes unntak i reglene. Anonymkode: 43b84...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #7 Del Skrevet 18. juli 2016 Trasig regel. Jaja, får heller kjøre i kø i venstrefila da ;) Anonymkode: 41479...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Del Skrevet 18. juli 2016 Du kommer aldri til å få bot for å kjøre i fartsgrensen i høyrefeltet, selv om trafikken i venstrefeltet går saktere. Regelen er der for å unngå at folk kaster seg over i høyrefeltet for å kjøre forbi "trege" bilister i venstrefeltet, for så å bytte til venstrefeltet igjen. Dette er både trafikkfarlig og ulovlig. Det du driver med hadde du aldri fått bot for, ingen er tjent med at bilistene i høyrefeltet kjører under fartsgrensen fordi det er kø i det andre feltet. Anonymkode: 5075e...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 19. juli 2016 #9 Del Skrevet 19. juli 2016 Jo, du har lov til å passere biler i venstrefilen hvis de kjører under fartsgrensen. Loven definerer ikke noen hastigheter det er forbudt å passere til høyre for en annen bil i flerfeltsvei. Den sier derimot at du har lov til å følge trafikken i den filen du er i. Hvis det ikke er biler foran deg har du selvsagt lov til å ligge i fartsgrensen (såfremt det ikke er stillestående kø i venstrefilen for da tar du ikke hensyn til annen trafikk). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå