Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

Jeg bare lurte på hvilket kattefôr dere bruker, og hvorfor? :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Purina One, den for steriliserte katter. Bruker den fordi den har lite innhold av salt. Katten min fikk for en tid tilbake blod i urinen. Hun fikk medisiner, men mat med mindre salt regulerer slik at hun ikke blir syk igjen. Purina One fungerer bra på min katt og hun spiser den maten :)

Anonymkode: bed9f...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter mellom orijen, kingsmoor og taste of the wild. Bruker disse merkene fordi vi ønsker å fôre dem med kornfritt fôr siden de ikke har behov for korn. 

Anonymkode: 40b62...a1c

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi bytter mellom orijen, kingsmoor og taste of the wild. Bruker disse merkene fordi vi ønsker å fôre dem med kornfritt fôr siden de ikke har behov for korn. 

hvor kjøper du dette?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Magnifiq skrev:

hvor kjøper du dette?

Animail.no :)

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Animail.no :)

Takk!

Da skal jeg sjekke ut den siden. Har dere noen favoritt på de tre du nevnte? Noen forskjell på disse?

Endret av Magnifiq
Skrevet

Mine får Royal Canin Dental (fungerer bra mot plakk) og RC sterilized (skal bytte til outdoor nå, da de har tatt av). Orien har et høyt saltinnhold, mener jeg å huske. Acana (kortfritt) har vi prøvd ut, men mine katter likte det ikke.

Gjest Anubiel
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Mine får Royal Canin Dental (fungerer bra mot plakk) og RC sterilized (skal bytte til outdoor nå, da de har tatt av). Orien har et høyt saltinnhold, mener jeg å huske. Acana (kortfritt) har vi prøvd ut, men mine katter likte det ikke.

Orijen inneholder 0.4% salt. Ikke akkurat mye. Hadde vært mer bekymret for å mate katten med RC, som ikke en gang vet hva slags kjøtt de har i fôret. De første ingrediensene i RC : Tørket fjørfeprotein, ris, mais, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, maismel, vegetabilske fibre. Ris og mais har katter ingen ernæringsmessig nytte av. Det er billig fyllstoff for produsenten.

Ingrediensene i Orijen cat and kitten:

Boneless chicken,* chicken meal, chicken liver,* whole herring,* boneless turkey,* turkey meal, turkey liver,* whole eggs,* boneless walleye,* whole salmon,* chicken heart,* chicken cartilage,* herring meal, salmon meal, chicken liver oil, chicken fat, red lentils, green peas, green lentils, sun-cured alfalfa, kelp, pumpkin,* butternut squash,* spinach greens,* carrots,* apples,* pears,* cranberries,* mixed tocopherols (preservative), chicory root, dandelion root, chamomile, peppermint leaf, ginger root, caraway seeds, turmeric, rose hips, freeze-dried chicken liver, freeze-dried turkey liver, freeze-dried chicken, freeze-dried turkey, dried Enterococcus faecium fermentation product + vitamins and minerals

Her fôrer vi kun med kornfritt fôr, veksler mellom Orijen, Acana, Kingsmoor og Canagan. 
Skrevet

Jeg bruker kun taste of the wild nå jeg :) brukte orijen, men er ikke det et ganske kraftig fôr, egentlig, husker ikke helt? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Olivers fordi det er kornfritt og som en bonus leverer det det uten frakt rett hjem på døra.

Anonymkode: 72a88...f89

Gjest Sylphrena
Skrevet (endret)

Akkurat nå får de Hills Prescription Diet Metabolic. Største gutten ble så tjukk uten at jeg merket det. Skjedde så gradvis og jeg var i fornektelse "for det er jo bare pelsen og han er en stor gutt". Var så flau da jeg var på årlig skjekk og de veide han. Så nå slankes han! Tenker på å bytte ut med kornfritt når han er ferdig med slankekuren. 

De får også denne fordi han hadde en del trøbbel med fordøyelsen en periode, og denne maten var den eneste jeg fant som gjorde det bedre.

Endret av Sylphrena
lagt til litt
Skrevet

Katten vår spiser friskies... 15 år er han og nekter å spise noe annet... Uansett hva vi kjøper så skal han bare ha friskies

Gjest Bøllefrøa
Skrevet

Eukabuna (?). Brukte hills før, men fikk beskjed at det foret var så utvannet og ikke inneholdt nok animalsk fett/kjøtt. Så byttet til eukabuna. Det har visstnok 91% kjøtt i seg. Var ikke noe problem å bytte fôr, gjorde det i samme slengen som vi flyttet (dårlig planlagt men gikk smertefritt). Hun elsker det og sålangt som jeg kan se så tåler pelsen hennes det bedre!! Og det er ikke småtteri. Måtte helbarbere hele katten jevnlig, flere ganger i året pga hun bare hadde knyter. Tette pelsfloker som ble så tovet at de lugget. Alle de 5 forskjellige veterinærbarbererene sa hun hadde den værste pelsen de noen sinne hadde sett. Hun er en blå/grå mainecoon, og alt av hår på den kroppen tovet seg til de grader at hun ikke kunne gå med mindre vi skambarberte hun. Hun har nå vært langhåret i 4mnd uten tegn til toving!

Krysser fingrene! :skya:

Gikk forresten kun på royal canin før hills-fôret.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Akay skrev:

Katten vår spiser friskies... 15 år er han og nekter å spise noe annet... Uansett hva vi kjøper så skal han bare ha friskies

Jeg har litt fordommer til friskies. Er ikke det som å leve på first-price? Vi tok imot en problemkatt med problempels, som ble bedre når vi byttet fôr. Han elsker friskies/whiskas når han får det som snop/bløtfôr innimellom, kunne sikkert levd på det om han fikk bestemme..  men næringsmessig- er det greit?  

Prøver ikke å være frekk. Men vil stille sprøsmål til dette merket jeg har holdt meg langt unna. Er det bare fordommer? ? :P

Anonymkode: fbcce...6a5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi brukte tidligere Whiskas, men for noen år siden ble den "ny og bedre", men alt de gjorde var å fjerne de gode fylte bitene og krympe posen.

Royal Canin for kresne katter (den rosa) brukte vi deretter fordi hun ikke var noe glad i det vi fikk på dagligvarebutikken. Vi visste at hun likte denne veldig godt etter å ha fått anbefalte smaksprøver, og synes hun bør spise noe hun liker.

Men så ble hun lei av det rett etter vi kjøpte en ny svær sekk. Da kjøpte jeg det dyreste hos Coop, Purina One (den mørkeste) og den likte hun. Nå tror jeg hun begynner å bli lei den også, ligner altfor mye på meg den katten der.

Felles for begge de sortene vi bruker nå er at bitene er ganske små. For en katt på snart 14 år virker det å være en fordel, tror jeg ihvertfall.

Endret av applestories
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt fordommer til friskies. Er ikke det som å leve på first-price? Vi tok imot en problemkatt med problempels, som ble bedre når vi byttet fôr. Han elsker friskies/whiskas når han får det som snop/bløtfôr innimellom, kunne sikkert levd på det om han fikk bestemme..  men næringsmessig- er det greit?  

Prøver ikke å være frekk. Men vil stille sprøsmål til dette merket jeg har holdt meg langt unna. Er det bare fordommer? ? :P

Snakk om tørrfor her da... Katten er langhåret og har fin pels... Fyller straks 15 år og har hatt ham siden han var 8 uker.. Han har det greit han vil jeg påstå..:)

AnonymBruker
Skrevet
Den 16.7.2016 at 9.52, Magnifiq skrev:

Takk!

Da skal jeg sjekke ut den siden. Har dere noen favoritt på de tre du nevnte? Noen forskjell på disse?

Beklager veldig sent svar! Vi liker i grunn alle tre like godt, men det ser ut som pusene foretrekker orijen. Men, man bør passe på hvor mye de spiser om de får kornfritt da. Hvertfall når det gjelder orijen. Fort gjort at pusen blir tjukk :P 

Den 17.7.2016 at 3.07, disgusted skrev:

Jeg bruker kun taste of the wild nå jeg :) brukte orijen, men er ikke det et ganske kraftig fôr, egentlig, husker ikke helt? :) 

Stemmer vel at det er ganske kraftig ja. Må passe på at de ikke spiser seg ihjel, for da blir de gjerne feit. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friskies (og whiskas) er vel egentlig verre enn at et menneske lever på first-price. First price kommer tross alt fra samme plassene som annen mat kommer fra og er stort sett det samme produktet. Friskies og whiskas burde man i grunn ikke fôre med. En gang i blant går greit, men hver dag er ikke særlig bra siden det er aaalt for salt,  (og de fleste vet at katter flest allerede drikker for lite vann). Det er nok også derfor katten hans ikke vil ha noe annet når han får tilbudet, fordi det ikke smaker liker godt som friskies. Kan ikke se for meg det er særlig næringsrikt heller. har en pose her etter et nødtilfelle, og på den står det at det er kun 10% kjøtt og animalske biprodukter. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ga Orijen og RC om hverandre. Fungerte desidert best på RC outdoor faktisk, fikk så mye skryt fra veterinæren. Men hoveddietten var nok mus og fugler ;)

Skrevet

Bruker råforing/menneskemat, og noen ganger Provit og Vom siden det meste av annen kattemat er fullt av kunstige tilsetningsstoffer, særlig glutamat. Og katter får nesten alt vannet fra maten de spiser, det er altså ikke naturlig for dem å drikke mye vann utenom.

Skrevet (endret)

Canagan fordi det er kornfritt og inneholder mye kjøtt :) 

Endret av Salibali

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...