Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har sannsynligvis ment å sende e-post til sin private, men dessverre var han for rask til å trykke send og istedet ble den sendt til meg. Vi har nesten samme forbokstav i navnet.

Der har h*n loggført alt jeg har gjort siden jeg var nyansatt for mange år siden.  Hvilket tema jeg snakket med kollegaer om i pausen, at jeg tok imot en tlfsamtale på min private mobil som varte i 2minutter. Brukte litt for lang tid å lese gjennom ett brev. Jeg gikk på do og var borte lenge osv...osv...

Vitset med en kollega, og en påminnelse om å spørre kollegaen  om h*n ble plaget av meg. 

Alt er loggført med dato. 

Er dette i det hele tatt lov? 

Anonymkode: 1156c...18c

Skrevet

Overvåking av ansatte er ikke lov.

• Liker 4
Skrevet

Det er i hvertfall utrolig strengt regelverk rundt det.
Å sitte å høre på lunsjsamtalene dine skjønner jeg ikke hva sjefen ønsker å få ut av.

Jeg ville meldt meg inn i fagforening og bedt om veiledning. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Paeonia skrev:

Overvåking av ansatte er ikke lov.

Takk for svar.

Hva kan jeg gjøre med dette? Anmelde til politiet eller Datatilsynet? 

Denne var ikke ment å sende til meg, men er dette bra nok bevis? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det agurktider her inne også? 

Anonymkode: 13e15...273

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fagforening og arbeidstilsynet.

Organiser deg.

Anonymkode: ee25f...b37

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Hva kan jeg gjøre med dette? Anmelde til politiet eller Datatilsynet? 

Denne var ikke ment å sende til meg, men er dette bra nok bevis? 

Det kommer jo fra hans mail, men det er alltid vanskelig å bevise hvem som har sendt mailen.
Det er uansett greit å ta dette videre, på en eller annen måte, så du slipper å føle på at du blir overvåket. 

Du kan absolutt kontakte datatilsynet, men tror de jobber mer med elektronisk overvåkning som telefon og video.
Alternativet er som sagt å kontakte fagforening - de vet hvor du bør henvende deg.

ELLER - du kan ta det opp med lederen over/tillitsvalgt, dersom det er en.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt mørkeredd av å få en sånn mail. Håper noen tar tak i din sjef og fillerister ham litt.

Anonymkode: 9a2a0...c9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hva formålet med registreringen har vært og hvordan det brukes og til hva. Så lenge du ikke opplyser om dette, så er det umulig å vite om dette er i strid med personopplysningsloven. Den er det Datatilsynets jobb å påse at følges. 

Her kan det jo spille en vesentlig rolle om du er en arbeidstaker som bruker mye tid på andre ting enn å gjøre jobben din, om de planlegger en oppsigelse og ikke minst hvolken type (sikkerhet) arbeidsplass det dreier seg om. 

Ellers er det en smule merkelig at arbeidsgiver feilsender ved at dere har nesten samme bokstav i navnet deres. Navnelister på arneidplasser pleier jo å ligge lagret. 

Anonymkode: d4cd9...aee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er hva formålet med registreringen har vært og hvordan det brukes og til hva. Så lenge du ikke opplyser om dette, så er det umulig å vite om dette er i strid med personopplysningsloven. Den er det Datatilsynets jobb å påse at følges. 

Her kan det jo spille en vesentlig rolle om du er en arbeidstaker som bruker mye tid på andre ting enn å gjøre jobben din, om de planlegger en oppsigelse og ikke minst hvolken type (sikkerhet) arbeidsplass det dreier seg om. 

Ellers er det en smule merkelig at arbeidsgiver feilsender ved at dere har nesten samme bokstav i navnet deres. Navnelister på arneidplasser pleier jo å ligge lagret. 

Formålet med registreringen vet jeg like mye som deg. Det har aldri vært noe snakk om oppsigelse og loggen viser tilbake fra jeg startet i firmaet fram til for noen dager siden. Det har heller ikke vært noen grunn til oppsigelse, da jeg kun har hatt gode skussmål fra sjefens overordnede, kollega og kunder. Jeg og sjefen har ikke hatt så god tone uten at jeg kan begrunne det. Vi er uenig når det gjelder måter å jobbe på. Flere kollegaer har også reagert på måten jeg blir behandlet og dette har blitt tatt opp/forsøkt ryddet. Sjefen har også fått skriftlig advarsler. Jeg har også blitt tilbudt lederjobben når sjefen har hatt perm eller er på ferie, men har takket nei og dette vet alle i firmaet. 

Jeg syns det er ubehagelig at h*n har ført logg på alt jeg har foretatt meg. Jeg har følt meg overvåket, men jeg tenkte at det bare var jeg som var paranoid. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Formålet med registreringen vet jeg like mye som deg. Det har aldri vært noe snakk om oppsigelse og loggen viser tilbake fra jeg startet i firmaet fram til for noen dager siden. Det har heller ikke vært noen grunn til oppsigelse, da jeg kun har hatt gode skussmål fra sjefens overordnede, kollega og kunder. Jeg og sjefen har ikke hatt så god tone uten at jeg kan begrunne det. Vi er uenig når det gjelder måter å jobbe på. Flere kollegaer har også reagert på måten jeg blir behandlet og dette har blitt tatt opp/forsøkt ryddet. Sjefen har også fått skriftlig advarsler. Jeg har også blitt tilbudt lederjobben når sjefen har hatt perm eller er på ferie, men har takket nei og dette vet alle i firmaet. 

Jeg syns det er ubehagelig at h*n har ført logg på alt jeg har foretatt meg. Jeg har følt meg overvåket, men jeg tenkte at det bare var jeg som var paranoid. 

Hvis du har god tone med hans overordnede ville jeg utvilsomt bedt om et møte med h*n og vist mailen og stilt spørsmålstegn ved det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg bør du organisere deg, hvis du ikke er organisert. 

Anonymkode: 72487...718

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Iht datatilsynets reglement, kan man opprette digitale personalregistre med sensitive personopplysninger uten å søke konsesjon, men dette tror jeg ikke de vil like. Slik jeg ser det, er det et grovt overtramp. Det er kjempestrengt å lagre personalopplysninger. Og dette er jo helt usaklig. 

Når det gjelder denne saken, sier min mann, den tillitsvalgte. at man bør være medlem før en sak kan tas videre. Melder du deg inn nå, er det ikke sikkert at fagforbundet gjør noe. 

men - lykke til

Anonymkode: 7726c...667

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iht datatilsynets reglement, kan man opprette digitale personalregistre med sensitive personopplysninger uten å søke konsesjon, men dette tror jeg ikke de vil like. Slik jeg ser det, er det et grovt overtramp. Det er kjempestrengt å lagre personalopplysninger. Og dette er jo helt usaklig. 

Når det gjelder denne saken, sier min mann, den tillitsvalgte. at man bør være medlem før en sak kan tas videre. Melder du deg inn nå, er det ikke sikkert at fagforbundet gjør noe. 

men - lykke til

Forstår jeg deg rett? At man ikke kan melde seg inn og ta opp saker som allerede har hendt?

Mulig jeg misforstår, men dette stemmer hvertfall ikke. Man kan melde seg inn og ta opp saker bakover i tid, men det er karantenetid  (som i noen tilfeller omgåes) slik at du må ha vært medlem en mnd eller noe sånt før du får bistand. :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du hvor motstridene du skriver her, dels fakta og dels subjektivt til egen fordel? Her ligger nok langt mer under enn hva du skriver her, som det alltid gjør med slike saker der den ene part fremstiller sin situasjon. Husk at en sak alltid har minst to sider, din og den andre innvolvertes, sannheten pleier å ligge et sted midt i mellom. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men - lykke til

Dette har blitt ytret og hevdet på kg tidligere. Det er fosikringsselskaper som ikke går bakover i tid og som har karenstid ikke fagorganisasjoner - sistnevnte skulle virkelig tatt seg ut! 

Hvem sier forøvrig at Fagforbundet er ts sin organisasjon? Det kan like gjerne være parat, Nito eller Handel og Kontor....

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har blitt ytret og hevdet på kg tidligere. Det er fosikringsselskaper som ikke går bakover i tid og som har karenstid ikke fagorganisasjoner - sistnevnte skulle virkelig tatt seg ut! 

Hvem sier forøvrig at Fagforbundet er ts sin organisasjon? Det kan like gjerne være parat, Nito eller Handel og Kontor....

HK har anbefalt karenstid på en mnd. Opplevde selv at de droppet den i mitt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Til AB aeee:

Selvfølgelig taler jeg subjektivt til egen fordel, da det er disse faktaene jeg har kjennskap til. Jeg vet jo ikke hvorfor sjefen har ført logg på meg. Stalker-issues? Jeg vet virkelig ikke. Jeg har skrevet denne tråden her for å få råd fra noen her. Jeg er fagorganisert og har vært det i mange år. Jeg syns det var litt lenge til mandag. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

En fagforening kan hjelpe. Når det gjelder oppsigelsessaker og streik, kan ikke fagforeningen hjelpe når denne er oppstått før man melder seg inn. I andre tilfeller vil dette være en vurderingssak om man kan gjøre noe eller ikke.

Når det gjelder TS' problemstilling kan jeg ikke begripe hva sjefen skal med en slik detaljert logg. Hvor mange år tilbake er loggen ført? Det er uansett ikke noe sjefen kan bruke til noe som helst mot deg. 

I et tenkt scenario der TS og sjefen havner i drøftelser vedrørende TS' stilling fordi TS har handlet i strid med bedriftens reglement eller fått klage mot seg så vil jo et møte skje ganske umiddelbart. Hva i all verden skal "jeg ser også at 3. desember 2014 var du på do i hele 14 minutter" bidra til? Selv om den tenkte saken skulle gjelde at TS' i flere dager i strekk har forsovet seg vil ikke "noe du også gjorde 4. April 2013, 12. Mai 2014 og 7. Januar 2015" bidra med noe som helst - med mindre man har hatt tilfeller av gjentatte forsovelser i disse andre datoene og drøftet det med den ansatte med protokoll fra drøftelsene.

Jeg ville innkalt din sjef og hans/hennes overmodne til et møte og spurt hva din sjef holder på med.

Gjest solavskjerming
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du hvor motstridene du skriver her, dels fakta og dels subjektivt til egen fordel? Her ligger nok langt mer under enn hva du skriver her, som det alltid gjør med slike saker der den ene part fremstiller sin situasjon. Husk at en sak alltid har minst to sider, din og den andre innvolvertes, sannheten pleier å ligge et sted midt i mellom. 

Jeg mener det hadde vært på sin plass at fagforeninger ikke tok saker fra før medlemskap var inngått. Hvorfor skal man kunne komme springende når man har problemer dersom man ikke bryr seg om å betale resten av året?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

En fagforening kan hjelpe. Når det gjelder oppsigelsessaker og streik, kan ikke fagforeningen hjelpe når denne er oppstått før man melder seg inn. I andre tilfeller vil dette være en vurderingssak om man kan gjøre noe eller ikke.

Når det gjelder TS' problemstilling kan jeg ikke begripe hva sjefen skal med en slik detaljert logg. Hvor mange år tilbake er loggen ført? Det er uansett ikke noe sjefen kan bruke til noe som helst mot deg. 

I et tenkt scenario der TS og sjefen havner i drøftelser vedrørende TS' stilling fordi TS har handlet i strid med bedriftens reglement eller fått klage mot seg så vil jo et møte skje ganske umiddelbart. Hva i all verden skal "jeg ser også at 3. desember 2014 var du på do i hele 14 minutter" bidra til? Selv om den tenkte saken skulle gjelde at TS' i flere dager i strekk har forsovet seg vil ikke "noe du også gjorde 4. April 2013, 12. Mai 2014 og 7. Januar 2015" bidra med noe som helst - med mindre man har hatt tilfeller av gjentatte forsovelser i disse andre datoene og drøftet det med den ansatte med protokoll fra drøftelsene.

Jeg ville innkalt din sjef og hans/hennes overmodne til et møte og spurt hva din sjef holder på med.

Jeg har jobbet i firmaet i nærmere 10år, fagorganisert i omtrent like lenge. Loggen virker å være opprettet omtrent like etter. Innholdet i loggen er kun negative ting jeg har gjort og ifølge sjefen er det MYE! Alt fra jeg kokte for mye vann i vannkoker når jeg kun skal ha en kopp. Jeg leste avis i arbeidstiden, noe jeg også har gjort, men her har jeg alltid vært konsekvent og lest i pausene mine. De gangene jeg faktisk tar pause. Vi har mange røykere på jobb som ofte tar lange røykepauser, sjefen inkludert, men jeg har aldri tenkt på det som ett problem. 

Det har vært en uenighet mellom to kollegaer på jobb og det hele var egentlig bare en misforståelse og jeg bidro til å oppklare denne misforståelsen. Men på loggen står det at jeg var roten til denne konflikten. Jeg blir helt matt!  

Jeg skal innrømme at jeg har følt meg mobbet av denne personen over tid, men av erfaring har det roet seg når jeg ikke svarer tilbake eller tar igjen. Det roet seg ned da kollegaer sendte en klage på vegne av meg og jeg har blitt kalt inn til samtale, sjefen fikk advarsler. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...