AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #1 Skrevet 15. juli 2016 Jeg er på tredje uken med lavkarbokosthold, etter anbefaling av min lege Første uken ned 2 kg. Neste uke ned 0.7. Denne uken OPP 0.1!! Hva i huleste? Har spist så og si det samme....kanskje litte grann mer av mat med søtningsstoffer men det er eneste endringen. Jeg ligger på under 20 karber daglig og er nok litt ut og inn av ketose. Nå lurer jeg på hva som gjør at jeg kan ha gått opp denne uken? (Ikke mens, eggløsning etc) Bør jeg endre på noe? Teller ikke kalorier, men bruker Lifesum appen og følger jo med, da kalorier kommer opp der...og spiser alt mellom 900 til 1700 kalorier daglig. Gjennsomsnitt på 1400. Men har forstått at kalorier ikke skal telles på LCHF, så henger meg lite opp i det. Og til dere som reagerer på 900, så er det rett og slett fordi fett metter vanvittig mye. Prøv selv å spis kylling med fyldig fløtesaus og hauger av grønnsaker, det blir man supermett av! Og egg og bacon til frokost blir man også svært mett av! Her er min dagsmeny, så og si: Frokost: egg og bacon eller omelett med kremfløte i, papkrika, tomat, skinke e.l Lunsj: Salat med kylling og mye dressing eller omelett, skinkemuffins e.l Middag: Kjøtt el kylling el fisk med salat eller mye grønnsaker, fløtesaus, dressinger o.l Spiser sjelden kvelds, kanskje en skinkemuffins. Snacks i helgene og noen ganger i ukedagene: Fromasj laget av gele(sukkerfri selvsagt), rømme og krem. ELLER sjokoladekake i en kopp (med kokosmel eller mandelmel...og her er en del søtningsmidler som sukrin, stevia eller natreen)... Min favoritt er fromasjen og den er mer fet enn søt, så det er nok bra,,,men litt usiker på om det er for tidlig med mye søtningsmidler. Skal ned 10 kg til. Hva kan det være som gjør at det stopper opp eller faktisk går opp? Og er det slik at man helst "skal" gå ned hver uke? Og vil jeg ned selv om jeg for eksempel legger meg på litt mer karber, rundt 30-40? syns under 20 er tøft noen dager...men stort sett går det bra. Anonymkode: 083cf...def
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #2 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Når kjæresten min begynte på lavkarbo, spiste han også lavkalori. Jeg ville lagt meg lavere på kalorier, men ikke på karbohydrater, hvis du synes det er vanskelig å holde deg på 20. Det er forresten helt normalt å ha uker der man ikke går ned, men hvis du er utålmodig må du nok holde deg under 1700 kcal. Hvor mye veier du og hvor høy er du? Anonymkode: e653e...2ca Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #3 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Takk for svar. Har vært innom tanken å gå litt mer lavkalori også ja. Når jeg ser tilbake på 1 og 2 uke, så har jeg ligger rundt 1200 i gjennomsnitt og hatt fin nedgang. Denne uken har det vært høyere. Jeg har jo også en del å ta av, skulle ned 12-13 kg. Nå er 2.5 borte ca, men mangler 10....Og jeg må faktisk ned pga en operasjon jeg skal ha (ikke slankeoperasjon altså ;)) Tror jeg skal klare å ligge på rundt 20 karbohydrater, kanskje heve til max 30. Ikke noe problem, og jeg er jo lite sulten. Bør kanskje gå tilbake og studere uke 1 og 2 litt mer nøye, og samtidig gå lavkalori som du sier. Det er muligens lureste løsningen. Hører flere som har stor suksess med det. Takk igjen for tips TS ps glemte si i HI at jeg gikk på lavkarbo en runde for 8 år siden. da spiste jeg mye med kunstig søtnng uten at det påvirket nedgangen,,,, Anonymkode: 083cf...def Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #4 Skrevet 15. juli 2016 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har vært innom tanken å gå litt mer lavkalori også ja. Når jeg ser tilbake på 1 og 2 uke, så har jeg ligger rundt 1200 i gjennomsnitt og hatt fin nedgang. Denne uken har det vært høyere. Jeg har jo også en del å ta av, skulle ned 12-13 kg. Nå er 2.5 borte ca, men mangler 10....Og jeg må faktisk ned pga en operasjon jeg skal ha (ikke slankeoperasjon altså ;)) Tror jeg skal klare å ligge på rundt 20 karbohydrater, kanskje heve til max 30. Ikke noe problem, og jeg er jo lite sulten. Bør kanskje gå tilbake og studere uke 1 og 2 litt mer nøye, og samtidig gå lavkalori som du sier. Det er muligens lureste løsningen. Hører flere som har stor suksess med det. Takk igjen for tips TS ps glemte si i HI at jeg gikk på lavkarbo en runde for 8 år siden. da spiste jeg mye med kunstig søtnng uten at det påvirket nedgangen,,,, Anonymkode: 083cf...def Å ja...og jeg er 175 høy, veier pr i dag 85. Skal ned til 75 ( i første omgang). Også er jeg 39 år, så nedgangen går jo litt senere når man ikke lenger er 30 liksom... Anonymkode: 083cf...def Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ja...og jeg er 175 høy, veier pr i dag 85. Skal ned til 75 ( i første omgang). Også er jeg 39 år, så nedgangen går jo litt senere når man ikke lenger er 30 liksom... Anonymkode: 083cf...def OK, da tror jeg det er fult mulig å oppnå en rask vektnedgang hvis du reduserer kcal. Vi har også brukt en del kunstig søtning, og det har heldigvis ikke påvirket negativt. Jeg vet ikke om du har gjort det, men vi lånte noen lavkarbo-bøker på biblioteket. Der fant vi mange gode oppskrifter. Etter hvert laget jeg klar måltider i porsjonsbokser og la i fryseren, slik at det ble lettere på travle dager. For han var det viktig med skikkelig middag under dietten, men det er ikke alltid det passer å lage skikkelige middager. Hadde også et lager av ting som kjøttkaker, kyllinggryte, grønnsaksmos og kake i fryseren, da kunne vi bare ta med en porsjon hvis vi ble bedt bort på middag. Han prøvde først å spise kjøtt/grønnsaker f.eks., men vi kjenner mange som lager kjipe, overkokte grønnsaker, og det gjorde det vanskeligere å følge dietten. Anonymkode: e653e...2ca Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: OK, da tror jeg det er fult mulig å oppnå en rask vektnedgang hvis du reduserer kcal. Vi har også brukt en del kunstig søtning, og det har heldigvis ikke påvirket negativt. Jeg trodde også 800 kcal skulle bli for lite, men det gikk helt fint for ham. Begynte med forskjellige retter for å se hva som mettet mest i forhold til kaloriinnhold, og så utviklet vi ukemenyene utifra det. Jeg vet ikke om du har gjort det, men vi lånte noen lavkarbo-bøker på biblioteket. Der fant vi mange gode oppskrifter. Etter hvert laget jeg klar måltider i porsjonsbokser og la i fryseren, slik at det ble lettere på travle dager. For han var det viktig med skikkelig middag under dietten, men det er ikke alltid det passer å lage skikkelige middager. Hadde også et lager av ting som kjøttkaker, kyllinggryte, grønnsaksmos og kake i fryseren, da kunne vi bare ta med en porsjon hvis vi ble bedt bort på middag. Han prøvde først å spise kjøtt/grønnsaker f.eks., men vi kjenner mange som lager kjipe, overkokte grønnsaker, og det gjorde det vanskeligere å følge dietten. Anonymkode: e653e...2ca Tusen takk for svar igjen! Gikk forresten gjennom dagboken min på lifesum nå, og ser at de to første ukene, klarte jeg ikke spise så mye fett jeg fikk oppgitt at jeg skulle (80% - 152 gram daglig). Hver eneste dag de første to ukene, lå jeg ca 50 gram under, altså på rundt 100 gram fett - og da gikk jeg jevnt og trutt ned. Når jeg så gjorde alt jeg kunne for å øke fettinnholdet den siste uken, og har da ligget på rundt 15 gr fett daglig, så går jeg ikke ned i det hele tatt. Noen sier det ikke kan bli for mye fett, men det tror jeg det kan - særlig fordi det er såpass mye kalorier i fett...og ergo går man ikke ned....tror du ikke? vet jommen ikke, men jeg tror jeg skal moderere litt, slik at jeg spiser litt mindre fett likevel... Kom gjerne med flere innspill Anonymkode: 083cf...def Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 Noe av poenget med lavkarbo er jo at man skal gå ned i vekt på en sunn måte. Å spise så lite som det blir anbefalt av en annen AB her virker mot sin hensikt. Skal du ned på noe, så er det nok karbohydrater. Jo færre karbohydrater, jo fortere går man som regel ned i vekt. Nullkarbo er også en greie. Her er en nullkarbogruppe på Facebook hvor du kan lese om det: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/ (over 600 medlemmer) 0,1 kg opp er heller ikke noe å ta på vei for. Man går ikke ned i samme tempo hver uke. Anonymkode: 74814...99c 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noe av poenget med lavkarbo er jo at man skal gå ned i vekt på en sunn måte. Å spise så lite som det blir anbefalt av en annen AB her virker mot sin hensikt. Skal du ned på noe, så er det nok karbohydrater. Jo færre karbohydrater, jo fortere går man som regel ned i vekt. Nullkarbo er også en greie. Her er en nullkarbogruppe på Facebook hvor du kan lese om det: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/ (over 600 medlemmer) 0,1 kg opp er heller ikke noe å ta på vei for. Man går ikke ned i samme tempo hver uke. Anonymkode: 74814...99c I alle lavkarbobøker jeg har lest anbefales lavkalori i kombinasjon med lavkarbo om man skal fort ned i vekt. På grunn av fettet holder man seg mett, derfor fungerer det. Lavkarbo som livsstil er noe annet, da skal man selvfølgelig spise normale mengder kcal. Anonymkode: e653e...2ca Endret 15. juli 2016 av Bond
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 Du skriver at du går inn og ut av ketose og da faller jo helle bunnen ut av dietten. Du må være i ketose. Konstant. Kjøpt deg sticks på apoteket og reguler kosten når du ser at du faller ut av ketosen. Anonymkode: 76306...186 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #10 Skrevet 15. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at du går inn og ut av ketose og da faller jo helle bunnen ut av dietten. Du må være i ketose. Konstant. Kjøpt deg sticks på apoteket og reguler kosten når du ser at du faller ut av ketosen. Anonymkode: 76306...186 Vurderer kjøpe sticks, for å ha kontroll. Skjønner det du sier. Har nå sittet og lest enormt mye om ketogen diett, og ser at det er der jeg ønsker ligge en stund. "Vanlig" lavkarbo (med daglig inntak rundt 50 gram) er ikke noe for meg enda, jeg vil ned i vekt litt kjapt i starten, men kan øke på når jeg når ønsket vekt. Tenker nå at jeg skal holde et øye med kaloriene også. Det sier seg selv at om jeg spiser mer enn jeg forbrenner går jeg opp....uansett lavkarbo eller ei, dette er forsket på - men man går mye senere opp enn om man hadde spist vanlig høykarbo. Jeg trenger rundt 1900 kalorier daglig for å vedlikeholde min vekt. Jeg legger meg derfor nå på 1400. Legger alt dette inn på lifesum og prøver en ny start på mandag. Jeg skal ikke ned veldig mye, 10 kg, og kan fint bruke et halvt år på det, ikke noe stress. Legger inn 70% fett, 6 % karber og 24% protein. Dvs 108 gram fett, 22 gram karber og 85 gram protein. Høres det lurt ut ifht min høyde og vekt? jeg tror det, i alle fall i følge flere kalkulatorer på nett som nå har hjulpet meg å regne ut dette og som da sier jeg kan miste ca 0.5 kg pr uke - noe jeg ser på som sunn nedgang Takk igjen for alle innspill. ts Anonymkode: 083cf...def
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Jeg tror tallene på vekta kan ha mer enn én forklaring. Første uke gikk du trolig ned ganske mye vann. Karbohydrater binder jo vann i kroppen, så når du går ned på mengden, vil du også binde mindre vann. Den andre uka hadde du en vektnedgang som høres logisk ut, når man tenker på antall kalorier du spiser. Den tredje uka: du sier du gikk OPP. Jeg vil kalle 0,1 for stagnering. Vekten kan variere litt gjennom døgnet, så du kan ha vært uheldig med timingen, og i tillegg har du hatt et høyere kaloriinntak enn tidligere. Da går man ikke så fort ned. Man kan telle karber så mye man bare vil: det er kaloriregnskapet som gjør at man går opp eller ned. Det er som du selv sier: man blir rett og slett veldig mett av fettrik mat, og det er dét som gjør at det knapt er mulig å få i seg for mange kalorier. Anonymkode: 1d166...d52 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #12 Skrevet 15. juli 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: I alle lavkarbobøker jeg har lest anbefales lavkalori i kombinasjon med lavkarbo om man skal fort ned i vekt. På grunn av fettet holder man seg mett, derfor fungerer det. Lavkarbo som livsstil er noe annet, da skal man selvfølgelig spise normale mengder kcal. Anonymkode: e653e...2ca Jeg vet ikke hva slags bøker du har lest, men ingen av bøkene jeg har lest anbefaler å telle kalorier med mindre man har prøvd mye annet. Som en siste utvei altså. Jeg har lest bøker fra Lutz, Skaldeman, Hexeberg, Eenfeldt, Dahlqvist, Poleszynski, Taubes. For de aller fleste skal det ikke være nødvendig å telle kalorier. Filosofien til lavkarbo er at man skal spise seg mett på sunn mat. Når man spiser lite karbohydrater regulerer kroppen sulten bedre selv. Mange ganger blir det faktisk anbefalt å øke energiinntaket for at ikke kroppen skal tro at det er sult på gang. Da tviholder den nemlig på fettet. Anonymkode: 74814...99c Endret 15. juli 2016 av Bond 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #13 Skrevet 15. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurderer kjøpe sticks, for å ha kontroll. Skjønner det du sier. Har nå sittet og lest enormt mye om ketogen diett, og ser at det er der jeg ønsker ligge en stund. "Vanlig" lavkarbo (med daglig inntak rundt 50 gram) er ikke noe for meg enda, jeg vil ned i vekt litt kjapt i starten, men kan øke på når jeg når ønsket vekt. Tenker nå at jeg skal holde et øye med kaloriene også. Det sier seg selv at om jeg spiser mer enn jeg forbrenner går jeg opp....uansett lavkarbo eller ei, dette er forsket på - men man går mye senere opp enn om man hadde spist vanlig høykarbo. Jeg trenger rundt 1900 kalorier daglig for å vedlikeholde min vekt. Jeg legger meg derfor nå på 1400. Legger alt dette inn på lifesum og prøver en ny start på mandag. Jeg skal ikke ned veldig mye, 10 kg, og kan fint bruke et halvt år på det, ikke noe stress. Legger inn 70% fett, 6 % karber og 24% protein. Dvs 108 gram fett, 22 gram karber og 85 gram protein. Høres det lurt ut ifht min høyde og vekt? jeg tror det, i alle fall i følge flere kalkulatorer på nett som nå har hjulpet meg å regne ut dette og som da sier jeg kan miste ca 0.5 kg pr uke - noe jeg ser på som sunn nedgang Takk igjen for alle innspill. ts Anonymkode: 083cf...def 50g karbohydrater per dag er vedlikeholds-lavkarbo, ikke vektnedgang-lavkarbo. De fleste må lavere enn det for å gå noe særlig ned i vekt. 70% fett, 6% karbohydarter og 24% protein er ca LCHF. Et fint vektnedgang-lavkarbo, men det kan hende du må enda lavere på karbohydratene. Jeg går ikke ned et gram hvis jeg spiser mer enn ca 20g karbohydrater per dag, men så er jeg veldig insulinresistent. Anonymkode: 74814...99c 3
Sugerøret Skrevet 15. juli 2016 #14 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Om du holder deg på rundt 15 karbo pr dag (ketogent kosthold a la atkins induksjon og ketolyse) - bør du ha en prosentfordeling på 5% karbo - 20% protein - 75% fett. Jeg gikk ned 23kg på 3mnd.Telte ikke en kalori..Men du MÅ få i deg nok fett. Mange klarer ikke det. Meld deg inn i lavkarbo grupper på nett (FB har mange fine). Samt hold styr på hva du spiser,bruk gjerne diett.no eller lignendes. Legg inn hva du spiser og se fordeling på fett -proteiner og karbo. Endret 15. juli 2016 av Kårky 1
Gjest Bond Skrevet 15. juli 2016 #15 Skrevet 15. juli 2016 Tråden ryddet for innhold som beskriver et for lavt matinntak og svar til dette. Bond, forumansvarlig
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #16 Skrevet 16. juli 2016 Prøver legge inn 70, 6,24 på lifesum men der kan man ikke endre macroene! Så irriterende Man velger enten ekstrem lchf som er 80%fett (for mye for meg) eller lett lchf med 70%fett men hele 50 har karber og karbene blir for mye igjen!! Noen som vet om dette kan stilles inn manuelt noe sted? Jeg vil spise rundt 70 fett, 6%karber og 24 protein... Ts Anonymkode: 083cf...def
OppNedPåAlt Skrevet 10. august 2016 #17 Skrevet 10. august 2016 Den 15.07.2016 at 0.37, Kårky skrev: Om du holder deg på rundt 15 karbo pr dag (ketogent kosthold a la atkins induksjon og ketolyse) - bør du ha en prosentfordeling på 5% karbo - 20% protein - 75% fett. Jeg gikk ned 23kg på 3mnd.Telte ikke en kalori..Men du MÅ få i deg nok fett. Mange klarer ikke det. Meld deg inn i lavkarbo grupper på nett (FB har mange fine). Samt hold styr på hva du spiser,bruk gjerne diett.no eller lignendes. Legg inn hva du spiser og se fordeling på fett -proteiner og karbo. Sluttet du på Lavkarbo etter disse månedene?
Sugerøret Skrevet 10. august 2016 #18 Skrevet 10. august 2016 5 timer siden, OppNedPåAlt skrev: Sluttet du på Lavkarbo etter disse månedene? Nei,holdt på et år etter på .Men da med litt høyre antall karber pr.dag. etter dette året,ble jeg drittlei alt og alle.Så dum som jeg var,la jeg om alt.Nå har jeg starta med å kutte ut div. ting samt spise litt mer etter lavkarboprinsippet
Gjest Runforit Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 1 gram tilsvarer en fis.... Bruk heller målebåndet.
OppNedPåAlt Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 4 timer siden, Kårky skrev: Nei,holdt på et år etter på .Men da med litt høyre antall karber pr.dag. etter dette året,ble jeg drittlei alt og alle.Så dum som jeg var,la jeg om alt.Nå har jeg starta med å kutte ut div. ting samt spise litt mer etter lavkarboprinsippet Kan jeg spør om du gikk opp i vekt igjen når du kutta ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå