Gå til innhold

Champagnebrus bannlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Ja, ja. De får eventuelt gi den et nytt navn da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med litt fornorsking da? Sjampanjebrus :P

Gjest Genevieve
Skrevet
Hva med litt fornorsking da? Sjampanjebrus :P

Høres ut som babyspråk :)

Skrevet

Jeg skjønner at de vil ha navnet endret, når champagne er et beskyttet navn. Men på den annen side, det finnes neppe noen som tror champagnebrus og champagne har noe som helst med hverandre å gjøre.

Gjest LoisLane
Skrevet

Høres ut som babyspråk :)

HØRER du forskjell på champagnebrus og sjampanjebrus? Da er du voksen, da! :wink:

Gjest Genevieve
Skrevet

HØRER du forskjell på champagnebrus og sjampanjebrus? Da er du voksen, da! :wink:

Tenkte på etiketten.

Gjest Fighter
Skrevet

Er enig i at å kalle det Sjampanjebrus vil se teit ut. Da er det bedre å gi det et helt nytt navn.

Skrevet
Er enig i at å kalle det Sjampanjebrus vil se teit ut. Da er det bedre å gi det et helt nytt navn.

Enig i denne!

Skrevet

Det ender vel med å hete "festbrus" eller "sprudlebrus" da..

Gjest Fighter
Skrevet

Fordi Villa Farris (det heter vel forresten bare Villa nå?) er et egennavn på linje med Solo og 7up. Jeg synes Festbrus var et fint navn.

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg kaller forresten det fortsatt for villa farris (iallefall den champagnebrusen med det hvite huset på), mens de andre champisbrusen er champis. Villa farris er min favoritt, synd de ikke har den i light :)

Skrevet

På Sunnmøre slet man med den samme problematikken med den klassiske pærebrusen fra Oscar Sylte. Den består nemlig av sju e-stoffer, vann og sukker og har aldri vært i nærheten av en pære...

Men ettersom det er en kultbrus, og den ( i allefall for oss som er indoktrinert fra barnsben av) smake3r fantastisk godt så kunne man ikke bare avvikle den.

Løsningen ble å kalle den "brus med pæresmak". Samme løsningen er valgt for ananasbrusen.

Så kanskje "brus med champagnesmak" er løsningen?!

Skrevet
På Sunnmøre slet man med den samme problematikken med den klassiske pærebrusen fra Oscar Sylte. Den består nemlig av sju e-stoffer, vann og sukker og har aldri vært i nærheten av en pære...

Men ettersom det er en kultbrus, og den ( i allefall for oss som er indoktrinert fra barnsben av) smake3r fantastisk godt så kunne man ikke bare avvikle den.

Løsningen ble å kalle den "brus med pæresmak". Samme løsningen er valgt for ananasbrusen.

Så kanskje "brus med champagnesmak" er løsningen?!

¨

Enig! :)

Den pærebrusen og ikke minst ananasbrusen er utrolig god :sike:

Annonse
Skrevet

Hmm....synes hele navnet er litt teit jeg, for det smaker da ikke som Champangne i det hele tatt :wink:

Skrevet

*har lager av ananasbrus i kjøleskapet* :sjarmor:

Jeg hadde skjønt franskmennenes problem dersom dette var noe nytt nordmenn hadde funnet på. Men den omtalte brusen har hett champagnebrus i hundreogni år, så hvorfor ble det plutselig et problem nå....?

Skrevet

Bare den ikke forsvinner fra butikken spiller det liten rolle for meg hva den heter.

Sjampanje ser kanskje litt dumt ut men det er faktisk tillatt å skrive det slik nå i følge Norsk Språkråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...