Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Tips til oppkjøring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har oppkjøring imorgen for tredje gang. Har holdt på med lappen i 2 år, men har hatt minimalt med tid til å kjøre ettersom jeg har studert utenlands og bare kunnet kjøre i juleferien og om sommeren. Min faste kjørelærer er på ferie, så jeg kjører med en annen i en helt annen bil. Føler jeg mistet all min kunnskap med en gang jeg prøvde den nye bilen, og jeg mistet også all selvtilliten i trafikken. Giringen føles annerledes og jeg sliter veldig mye med å tilpasse meg den nye bilen, noe som igjen gjør meg stresset i trafikken. Læreren er forsåvidt veldig grei og flink, men jeg merker på han at han ikke synes jeg er klar for oppkjøring. Dessverre fikk jeg ikke kjørt med han før fristen for avbestillingen var over, så han må jo bare prøve å hjelpe meg så mye han kan. Så nå sitter jeg her fortvilt og skulle ønske jeg avbestilte før det ble for sent. 

Hjemme har jeg øvelseskjørt masse med automatgir og jeg føler jeg mestrer det veldig bra, og det samme mener min mor og far. Dessverre fokuserer jeg for mye på giringen nå, så jeg overser ting i trafikken. Er ganske sikker på at jeg kommer til å stryke, så det er sure penger. 

Trenger virkelig all motivasjon og tips som finnes, så om noen av dere vil dele erfaringer og tips så hadde jeg vært utrolig takknemlig. 

Anonymkode: 1e476...f09

AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt ikke for sent å ta lappen med en automatgirbil. Virker som om det er det som er flaskehalsen din. Egentlig helt unødvendig.

Jeg ville heller gjort det, enn å kaste bort penger på å stryke.

Skulle du få behov for sertifikat med manuell gir senere, er det bare å ta en nye oppkjøring. Da er du mest sannsynlig erfaren nok i trafikken til at det ikke blir noe problem å få giringen inn i ryggmargen ganske raskt.

Et sertifikat med automatgir er ikke så ubrukelig som mange skal ha det til. Det er snakk om noen år før de fleste bilene på norske veier har automatgir. (Fortsatt er det flest med manuell, men det skyldes en gammel bilpark)

i USA er 98% av alle biler på veien automatgir.

I 2015 var 65% av alle nye biler solgt i Norge automatgir.

Anonymkode: 195fb...34d

Skrevet (endret)
Den 14/07/2016 at 21.35, AnonymBruker skrev:

Har oppkjøring imorgen for tredje gang. Har holdt på med lappen i 2 år, men har hatt minimalt med tid til å kjøre ettersom jeg har studert utenlands og bare kunnet kjøre i juleferien og om sommeren. Min faste kjørelærer er på ferie, så jeg kjører med en annen i en helt annen bil. Føler jeg mistet all min kunnskap med en gang jeg prøvde den nye bilen, og jeg mistet også all selvtilliten i trafikken. Giringen føles annerledes og jeg sliter veldig mye med å tilpasse meg den nye bilen, noe som igjen gjør meg stresset i trafikken. Læreren er forsåvidt veldig grei og flink, men jeg merker på han at han ikke synes jeg er klar for oppkjøring. Dessverre fikk jeg ikke kjørt med han før fristen for avbestillingen var over, så han må jo bare prøve å hjelpe meg så mye han kan. Så nå sitter jeg her fortvilt og skulle ønske jeg avbestilte før det ble for sent. 

Hjemme har jeg øvelseskjørt masse med automatgir og jeg føler jeg mestrer det veldig bra, og det samme mener min mor og far. Dessverre fokuserer jeg for mye på giringen nå, så jeg overser ting i trafikken. Er ganske sikker på at jeg kommer til å stryke, så det er sure penger. 

Trenger virkelig all motivasjon og tips som finnes, så om noen av dere vil dele erfaringer og tips så hadde jeg vært utrolig takknemlig. 

Jeg startet på lappen i november og kjørte opp i april. Frem til langkjøringa kjørte jeg en dieseldrevet VW Golf og hadde full kontroll på giring, bremsing og styring, veldig komfortabel med bilen i det hele tatt. Etter langkjøringa byttet kjørelæreren min kjøreskole og dermed også bil til en liten BMW cab av noe slag. Grusom girkasse, ekle fjæringer og det verste av alt; bensindrevet. Jeg brukte fire ekstra kjøretimer før oppkjøring bare på å lære meg hvor kløtsjen tok. :murvegg:

Men jeg klarte da å kare til meg lappen likevel. Den nye bilen vi kjøpte like før jeg begynte å ta lappen er automat, så jeg slipper å sloss med en kjip girkasse. :) Vurderer dog sterkt å kjøpe meg en liten Golf etter hvert...

Edit; Det er lov å si til sensor at bilen er ny for deg. Det gjorde jeg og de ble tatt med i vurderingen. Selv kjørelærere og sensorer synes det er litt ekkelt når de får ny bil som oppfører seg annerledes.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

Tusen takk for tips og erfaringer. Jeg var utrolig heldig og fikk en enkel rute og en veldig hyggelig sensor som mente jeg var mer enn trygg nok til å ferdes i trafikken alene videre. Nevnte for han at jeg akkurat hadde fått ny bil som jeg ikke hadde helt kontroll over mtp giring, men han så bort i fra det. Etter så lang tid har jeg endelig fått lappen! :bolledeig:

• Liker 1
Skrevet
Den 16/07/2016 at 11.55, AnonymBruker skrev:

TS her: 

Tusen takk for tips og erfaringer. Jeg var utrolig heldig og fikk en enkel rute og en veldig hyggelig sensor som mente jeg var mer enn trygg nok til å ferdes i trafikken alene videre. Nevnte for han at jeg akkurat hadde fått ny bil som jeg ikke hadde helt kontroll over mtp giring, men han så bort i fra det. Etter så lang tid har jeg endelig fått lappen! :bolledeig:

Gratulerer! :strix:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...