AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #41 Skrevet 15. juli 2016 28 minutter siden, johanan skrev: Har bodd både på landet og i Bergen. Hadde ikke bil i begynnelsen i Bergen og fant dette som upraktisk. Når jeg skulle handle for hele uka måtte jeg og kjæresten drasse med oss 4 poser hver på bussen for å etterpå gå 700 meter med disse varene, i tillegg kunne vi ikke handle akuratt der vi ville. Tenk deg ikea uten bil eller andre store innkjøp uten bil. Er man student er det greit å bruke sykkel. Her jeg bor nå er det helt uaktuelt å ikke ha bil, vet om folk som ikke har bil her og synes synd på de. Jeg har 3 km til nærmeste matbutikk, bussen går 3-4 ganger daglig og i helgene så kommer du deg ikke frem og tilbake til "sentrum" der det er mer enn matbutikker. Skal også komme seg mellom jobb og skole/barnehage.Hadde jeg flyttet til Bergen hadde jeg tatt med bilen, orker ikke 4 månedskort på buss/bybane da jeg i tillegg måtte betalt ekstra om jeg skulle ut av sone Bergen Jeg husker en ting da jeg var ung og singel, da jeg flyttet ut av byen, var det langt til nærmeste butikk, og om sommeren osv syklet jeg til butikken, jeg var ekspert på å balansere poser på styret så jeg klarte å styre uten å vingle, jeg hadde gjerne 3 tunge nett på hver side av sykkelen! Men om vinteren måtte jeg gå denne lange veien med disse tunge posene... Jeg ble veldig sterk og sprek kan du si :D En ulempe meg at jeg er så avhengig av bil nå (pga levering i barnehage/skole, rekke jobb, rekke å hente før 9 timers regelen) - er at jeg har lagt på meg. Jeg fikk jo mye gratis trim før når jeg gikk/syklet så langt til jobb/skole/butikk hver dag - og bar disse tunge posene en gang i uka :D Men men, jeg har sagt at når ungene blir større, skal jeg sykle mer til jobb i alle fall. Det blir nok fortsatt litt kjøring pga skolekretsen er slik at vennene blir litt spredd, og da må jeg gjerne kjøre de når de skal besøke enkelte av vennene eller når de skal på trening. Det går ikke så mye busser rundt her. Anonymkode: 85858...d49
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #42 Skrevet 15. juli 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg passet det ikke med hentetidene i barnehage pga 9 timers regelen. Om jeg skulle tatt bussen hjem fra jobb, hadde jeg måttet gå fra jobb minst en halvtime før egentlig arbeidsslutt for å rekke bussen som gikk i det tidspunktet som gjorde at jeg rakk å hente ungene... Jeg måtte i tillegg gå et stykke fra busstoppet, så jeg hadde nok sprunget i tillegg.. stress! Nei, så lenge jeg har småbarn og er i full jobb er jeg avhengig av bil. Anonymkode: 85858...d49 9-timers reglen? Anonymkode: 9eb56...c1c
FriCol Skrevet 15. juli 2016 #43 Skrevet 15. juli 2016 Jeg trenger bil fordi det ikke går kollektivt til treningsområdet til hundeklubben jeg er medlem i, det går ikke kollektivt til hytta, det er lettere å handle sjeldnere og det er lettere å komme seg fort ut i skog og mark. Ikke at jeg ikke kommer meg ut i skogen uten bil, men da må jeg alltid gå på samme sted og det er så kjedelig, bilen gir så mange flere muligheter. Ellers bruker jeg ikke bil til jobb eller skole, der fungerer kollektivtrafikken utmerket. Det er forøvrig også mye enklere å komme seg til veterinær med både katter og hund når jeg har bil, spesielt kattene er litt engstelige av seg og liker ikke å reise, da er det mye greiere å kunne kjøre i 5-10 min enn å måtte bytte buss to ganger.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #44 Skrevet 15. juli 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hææh? Det største tøvet jeg har hørt- Tror du virkelig på det selv? Hund og bil passer i hvertfall ikke sammen. Og en tralle/vogn til sykklen hadde fort gjort sin nytte til å frakte med seg hundemat. Geez, så hjelpesløse folk er.. Anonymkode: 428b2...fb8 Selv her i Oslo, hvor det er lov med hund på kollektivt synes jeg det er nødvendig å ha tilgang på bil, i tilfelle man må til dyrlege fort og/eller midt på natta, siden det er langt mellom drosjesjåfører som er villig til å ta med hunder, spesielt dersom det er en skadd blødende hund som kaster opp i bilen. Og med en gang du kommer utafor stor-Oslo er det ikke lov med hund på buss i det hele tatt, og siste bussen går gjerne i fem-tida. I forhold til jobb er det også nødvendig å ha bil for mange. Å argumentere med at folk skal pendle tre timer hver hver dag eller sykle 5 mil er bare tull, og alle skjønner at det er for spesielt interesserte. Da jeg bodde på bygda var den eneste bussen en skolebuss, som kun gikk på skoledager, og tillot en å jobbe rundt fem timer hver dag. Selv bor jeg altså i Oslo, og trenger ikke bil i det daglige, men jeg synes det er mest ansvarlig å ha en, siden jeg har dyr. Det er også praktisk, da jeg har mye familie og venner utafor byen, og den er kjekk å ha til storhandel. Derimot bruker jeg den ikke til jobb og andre ting i bykjernen, da det både er dyrt og upraktisk. (Drivstoff, bompenger og forsikring koster, og parkering blir bare vanskeligere og vanskeligere.) Så jeg har både månedskort og bil, dette behøver ikke å være enten/eller. Anonymkode: 5b954...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #45 Skrevet 16. juli 2016 Bor i ei bygd med dårlig kollektivtilbud. Videre har jeg gård og må levere produkter til fruktlager. Svært upraktisk å bære 100 tonn frukt til bussen. Ellers brukes bilen til transport til fjells, ferieturer, til og fra jobb osv. Anonymkode: 92e81...226
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #46 Skrevet 16. juli 2016 På studiestedet har kjæresten bil grunnet lange avstander til jobb (det går heller ikke buss). Jeg hadde nok greid meg uten om jeg var alene, men synes det er praktisk at han har bil når vi skal storhandle. På hjemstedet mitt er jeg avhengig av bil for å komme meg til sommerjobben. Bussrutene passer ikke med arbeidstidene og da hadde jeg brukt over to og en halv time t/r fremfor tjuefem minutter med bil. I helgene begynner ikke bussen å gå før to timer etter jeg starter på jobb. Det er ikke lovlig å sykle langs veien. Anonymkode: 716d0...dd8
Ya84 Skrevet 1. august 2016 #47 Skrevet 1. august 2016 Jeg bor i Bergen. Trenger bil fordi jeg har 50 km tur/retur reisevei til og fra jobb hver dag. Kollektivtrafikken er så som så. Jeg har valget mellom å bruke 2 timer + hver vei eller 35 min i bil. Har ikke noe flexitid på arbeidstiden min, og må være på jobb på samme tid hver dag. Sykkel er uaktuelt!! Noen her tenker sikkert hvorfor ikje el-bil? Jo, hadde jeg hatt lademuligheter på jobb eller hjemne, ok.. I tillegg så reiser jeg også ganske mye på fjellet om vinteren. Dit er det 250 km, og med fare for kollonnekjøring, er det kun Tesla som holder, og Tesla har ikke den vanlige mannen råd til (vet det kommer en folke-Tesla snart, men den vet man jo ikke helt når kommer, og i tillegg vil den mest sannsynligvis skyte i været prismessig den og pga popularitet). Men, jeg er enig med TS, om at alt for mange som bor nærme jobb, bruker bil, når det går helt fint med bein, sykkel eller kollektivt. Men forstår veldig godt de som må levere i bhg osv.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #48 Skrevet 1. august 2016 Den Thursday, July 14, 2016 at 18.53, AnonymBruker skrev: Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du? Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? Anonymkode: 00808...8ae Fordi ikke alle har fysikk til å sykle eller å gå. Bil kan være et hjelpemiddel. Anonymkode: 699e4...3f1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #49 Skrevet 1. august 2016 Den 7/14/2016 at 18.53, AnonymBruker skrev: Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du? Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? Anonymkode: 00808...8ae Mange grunner til det: Er bare noen grunner for at folk velger å ha bil. Anonymkode: 8cfee...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #50 Skrevet 1. august 2016 Fordi det går to busser her. En om morgenen og en på ettermiddagen. Og jeg bor i en større norsk by, i den grad norske byer kan kalles by. Anonymkode: 0d36d...acf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #51 Skrevet 3. august 2016 Kunne syklet til jobb, men det blir med livet som innsats. Veiene er smale og svingete. Har stoppet da en dame ble presset ut i grøften av en bil. Buss går det, men ikke så ofte. Så skal unger kjøres på trening, og det er ikke så lett å ta buss med våpen. Går ned på nærbutikken når jeg skal ha noen små ting, men storhandelen tar jeg på andre butikker. Mannen bruker motorsykkel, da sparer han en time i reisetid. Anonymkode: 2f073...892
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #52 Skrevet 3. august 2016 Vi trenger faktisk ikke bil, har ikke hatt det siden vi flyttet til Oslo i 2007! Bor sentralt, sykler til og fra jobb og barnehagen, sykler for kortere utflukter også. Er medlem i bilkollektivet da, så vi har bil når vi trenger det til hyttetur eller en større handel. Utrolig å tenke på hvor mye penger vi har spart på å ikke eie bil alle disse årene. Anonymkode: 43b66...832 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #53 Skrevet 3. august 2016 Jobber med kollektivtransport og for å få selvrettferdige, nedlatende, jeg-er-så-fantastisk-som-stemmer-grønt folket på jobb, så må jeg komme meg TIL jobb før kollektiven er igang. Har ikke unger selv, men er snodig hvordan alle disse som forherliger sykkel og hater biler ikke har unger. Gleder meg rått til den dagen de har 2 unger og skal frakte de rundt på kaldeste vinterdag, innom barnehage, skole, jobb, handle, hente på skole, så barnehage, og etter middag og lekser skal minstemann på svømming mens eldstemann skal på hockey på andre siden av byen. De grønne har jo planen da. Riv alle eneboliger i Oslo med hage og sett opp blokker. Blir så mye grønnere av det. Da slipper å bruke bil. Og blir det trangt kan man jo bare kvitte seg med alle parkene og bygge blokk der og. Tenk på alle som får plass på slottet! Kan la det gå en bussrute til marka da, så ungene får sett et ekte tre på skoletur. (Sorry, har bare null respekt for de grønne). Anonymkode: 19a4f...422 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #54 Skrevet 3. august 2016 Fordi det er praktisk, iallfall for å kunne være med på den fritidsaktiviteten jeg har, samt å kunne besøke pappa og venninner i min hjemgrend. Bor bare 4 km fra sentrum, men i motsatt retning av der jeg vokste opp, så har 9 km til pappa, 15 km til venninner, samt til øvingslokale jeg er i en gang i uka. Og så har jeg venninner i den andre retningen også (ca 6 km). Så hadde blitt rimelig isolert om jeg ikke hadde hatt bil da det går svært lite busser her, og de som går er på dagtid og ikke på kvelden når jeg er fri fra jobb. Anonymkode: 4e123...597
EvaLena Skrevet 3. august 2016 #55 Skrevet 3. august 2016 Må kjøre til jobb pga ugunstige arbeidstider.. Å ta buss for handling er uaktuelt for mitt vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #56 Skrevet 3. august 2016 Jeg har to hunder som jeg er veldig aktiv med. De skal til fysio, treninger, konkurranser osv. Umulig å ikke ha bil Anonymkode: 907fb...829
prt90 Skrevet 3. august 2016 #57 Skrevet 3. august 2016 (endret) Den 14.7.2016 at 18.53, AnonymBruker skrev: Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du? Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? Anonymkode: 00808...8ae Flyttet til Oslo sentrum for å kunne kvitte meg med bilen. Nå har jeg gangavstand til jobb og sparer nesten 100.000 kroner (kostnaden av 2 biler) i året, og nesten 1 time i reisetid hver eneste dag. Økonomisk er det jo galskap å bosette seg på et sted der man gjør seg avhengig av bil. Å kvitte seg med bilen førte til noen millioner i økt boliglån, men færre bekymringer (vedlikehold, uforutsette utgifter, etc) mer fritid, og mye bedre økonomi. Endret 3. august 2016 av prt90
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #58 Skrevet 3. august 2016 Frihet! Elsker å kjøre bil I det daglige trenger jeg den ikke. Bor i sentrum og sykler til jobb. Men hadde ikke kunnet delta på noe sosialt utenfor sentrum om jeg ikke hadde den. Og familie og venner bor flere mil fra meg. Anonymkode: 9d213...753 1
Zienna Skrevet 3. august 2016 #59 Skrevet 3. august 2016 Trenger bil fordi jeg ellers ikke ville kommet meg på jobb. Busstidene passer ikke min arbeidstid, og det er 2 mil mellom hjem og jobb.
Athene Skrevet 3. august 2016 #60 Skrevet 3. august 2016 Bor i Bærum og jobber i sentrum, så kunne enkelt tatt kollektivt eller syklet. Men... Har en jobb der jeg stadig må ut til klienter, og være fleksibel gjennom dagen. Kan ta taxi, men føler jeg da er like langt miljømessig. Og ofte er det langt utenfor sentrum. Tid er den viktigste faktoren for meg. Sparer timer og dager på å kjøre. Trygghet. Jobber ofte sent. Både kollektivt og taxier er dårligere valg enn egen bil. Men bruker stort sett el-bilen til sentrumskjøring, så føler jeg er litt økonomisk og miljøvennlig likevel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå