Gå til innhold

Bedt i bryllup uten servering???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle som ønsker å feire bryllup på den tradisjonelle måten. Jeg har forståelse for at flere ønsker å gjennomføre sermonien slik man skal og bytte ut mye av det andre med å heller ha en fest, uten å forholde seg til alle reglene som gjelder for bryllup. Jeg tipper brudeparet har hatt lyst til å ha en fest, og gjort kompromiss med å invitere noen veldig få på en middag først. Jeg tipper heller ikke brudeparet har tenkt at de har vært frekke da de har skrevet listen over hvem de kunne ønske seg på denne festen. 

Spør deg selv: hva om du hadde blitt invitert til en 40-årsdag som var noe ala dette? Er det kun fordi det kalles bryllup du reagerer sånn og har forventninger ift hva DU skal få ut av det? Jeg hadde gledelig takket ja til en 40-års feiring med medbragt drikke kl 20. Pyntet meg hadde jeg også gjort. Og med glede tatt med gave, uten å veie og vurdere hva jeg skulle fått servert. 

 

 

Anonymkode: 53de7...337

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som ønsker å feire bryllup på den tradisjonelle måten. Jeg har forståelse for at flere ønsker å gjennomføre sermonien slik man skal og bytte ut mye av det andre med å heller ha en fest, uten å forholde seg til alle reglene som gjelder for bryllup. Jeg tipper brudeparet har hatt lyst til å ha en fest, og gjort kompromiss med å invitere noen veldig få på en middag først. Jeg tipper heller ikke brudeparet har tenkt at de har vært frekke da de har skrevet listen over hvem de kunne ønske seg på denne festen. 

Spør deg selv: hva om du hadde blitt invitert til en 40-årsdag som var noe ala dette? Er det kun fordi det kalles bryllup du reagerer sånn og har forventninger ift hva DU skal få ut av det? Jeg hadde gledelig takket ja til en 40-års feiring med medbragt drikke kl 20. Pyntet meg hadde jeg også gjort. Og med glede tatt med gave, uten å veie og vurdere hva jeg skulle fått servert. 

 

 

Anonymkode: 53de7...337

Hadde syntes det var like sært å bli bedt i 40- årsdag uten at det var servert kake, ja. 

Anonymkode: 6aa96...99a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må rette på meg selv. Trenger selvfølgelig ikke å være KAKE, men å bli invitert i selskap, enten det er barnedåp, bryllup, bursdag, uten at det er servering... Det er noe jeg ville reagert på, ja. Og jo, det ER frekt å i tillegg ha lagt ut ønskeliste. Medbrakt er en ting, men da får det være gaven, for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 6aa96...99a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be kaffegjester i et bryllup som er 3 timer unna, syns jeg er frekt nok i seg selv.

Å be til fyllekallass hvor de må ta med drikke selv - er enda verre.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Det er kanskje smålig å ikke invitere til kake, men er det ikke like smålig å bli sur over noe slik? Dette er tross alt deres dag. De gjør vel det slik de selv ønsker. Er ikke verre enn å takke nei.

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det er kanskje smålig å ikke invitere til kake, men er det ikke like smålig å bli sur over noe slik? Dette er tross alt deres dag. De gjør vel det slik de selv ønsker. Er ikke verre enn å takke nei.

Ingen som har blitt sur? Jeg hadde helt klart sagt nei takk, uten å utdype noe mer. (er forresten ikke TS). Klart brudeparet gjør som de vil, det skulle bare mangle. Syns derimot ikke det er rart at folk reagerer, men regner med brudeparet er klar over dette. 

Anonymkode: 6aa96...99a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Sinsiew skrev:

Å be kaffegjester i et bryllup som er 3 timer unna, syns jeg er frekt nok i seg selv.

Å be til fyllekallass hvor de må ta med drikke selv - er enda verre.. 

Jeg hadde blitt mer lei meg over å ikke bli invitert i det hele tatt, enn å bli invitert til kaffen. Om det ble for mye mas å dra hadde jeg jo bare takket nei, siden jeg er et voksent menneske og sånn... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt i denne bryllupsfesten, ved mindre jeg fikk noe annet ut av å dra til den byen. Om jeg samtidig kunne besøkt venner eller familie, og allikevel hadde planer om å gjøre det rundt den tiden hadde jeg absolutt dratt. Det hadde jo vært koselig å treffe familie igjen. Hadde syns at det var sært å ikke ha kaker, spesielt siden de sikkert har fått 15 tilbud om kaker fra familie og venner. Hadde jo ikke kostet dem noe som helst, unntatt papptallerker. Syns også det er spesielt at de ønsker seg gaver, det mener jeg at er noe man må droppe når man bare har en helt vanlig fest. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som ønsker å feire bryllup på den tradisjonelle måten. Jeg har forståelse for at flere ønsker å gjennomføre sermonien slik man skal og bytte ut mye av det andre med å heller ha en fest, uten å forholde seg til alle reglene som gjelder for bryllup. Jeg tipper brudeparet har hatt lyst til å ha en fest, og gjort kompromiss med å invitere noen veldig få på en middag først. Jeg tipper heller ikke brudeparet har tenkt at de har vært frekke da de har skrevet listen over hvem de kunne ønske seg på denne festen. 

Spør deg selv: hva om du hadde blitt invitert til en 40-årsdag som var noe ala dette? Er det kun fordi det kalles bryllup du reagerer sånn og har forventninger ift hva DU skal få ut av det? Jeg hadde gledelig takket ja til en 40-års feiring med medbragt drikke kl 20. Pyntet meg hadde jeg også gjort. Og med glede tatt med gave, uten å veie og vurdere hva jeg skulle fått servert. 

 

 

Anonymkode: 53de7...337

Nå skriver ts at det også er folk i 80-årene blandt gjestene som er invitert på kaffe. Er det like greit da, synes du?

Anonymkode: 361ef...9bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sinsiew skrev:

Å be kaffegjester i et bryllup som er 3 timer unna, syns jeg er frekt nok i seg selv.

Å be til fyllekallass hvor de må ta med drikke selv - er enda verre.. 

Det er jo ikke frekt å invitere noen. Om folk syns det er for langt å reise kan de jo bare takke nei. Er ikke alle som har mulighet til å invitere hele slekta og mer til middag. 

Anonymkode: 2570f...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har blitt sur? Jeg hadde helt klart sagt nei takk, uten å utdype noe mer. (er forresten ikke TS). Klart brudeparet gjør som de vil, det skulle bare mangle. Syns derimot ikke det er rart at folk reagerer, men regner med brudeparet er klar over dette. 

Anonymkode: 6aa96...99a

Enig i alt, bortsett fra at brudeparet selv automatisk skjønner at folk reagerer. Tror det er særdeles få som inviterer på en slik måte at de forventer at gjestebe reagerer (negativt) De har vel selv kanskje tenkt at dette var et smart trekk. Kanskje de er lavkarbo tilhengere? 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poserose skrev:

Jeg hadde blitt mer lei meg over å ikke bli invitert i det hele tatt, enn å bli invitert til kaffen. Om det ble for mye mas å dra hadde jeg jo bare takket nei, siden jeg er et voksent menneske og sånn... 

Nå mente jeg heller mer at om man har bryllup så langt borte, så ber man til både middag og kaffe - eventuelt til kaffe OG kaker, og skriver at amn ikke forventer gave. 

Når det er så langt borte, er det dyrt å komme kun til kaffe. Jeg hadde rett og slett sett på det som frekt å bli bedt til etterfest - hvor jeg måtte betalt selv(det er jo denne saken vi prater om nå, ikke sant?) og stått for overnatting.

Om brudeparet betaler overnatting, kan jeg dra og kjøpe gave. Må jeg betale overnatting selv, så hadde jeg sakt ifra om at jeg da ikke kan kjøpe gave, spesielt om jeg må kjøpe drikke og mat før kl 24 selv(men det gjelder for øvrig for bryllup langt borte, i det hele tatt. Syns det går sport i å forvente at gjester skal bruke masse penger på overnatting osv.) 

Aller helst tenker jeg på disse som selv til kaffegjester deler ut svindyre ønskelister osv. 

 

Og ja, kall meg gjerne sær: om jeg hadde blitt invitert i 40-års lag fra kl 20, hvor jeg må stå for overnatting selv - hadde dette gått ut over en eventuell gave og, hvor mye godt jeg kunne tatt med meg selv. Det samme gjelder - desverre - bryllup. 

Har også opplevd at folk, som må betale det meste selv(lang reisevei, overnatting og gave) takker nei fordi det blir for dyrt og etter å ha fått til svar, noe ala "Å nei,. det var trist" faktisk blir mer lei seg, enn hvis de ikke hadde blitt bedt til kaffe/fest i det hele tatt.

 

Fint du er et voksent menneske og sånn(vet ikke helt hva og sånn er), men ikke alle voksne mennesker tenker som deg, og noen blir lei seg fordi man - igjen - bare blir bedt til kaffe hvor man må kjøre 3t hver vei, og må takke nei fordi man ikke har råd. Det er noe helt annet å ta seg råd og tid til det når man får hele dagen(vielse +middag/med taler) og kaffe+kaker), enn kun for kaffe hvor man må bringe med drikke selv 

 

Forøvrig tar jeg her utg.pnkt i denne saken. Alle bryllup er individuelle, og det at jeg svarer negativt til dette, vil ikke si at jeg svarer negativbt i en annen tråd hvor utgangspunktet er ulikt ;) Har selv dratt som kaffegjest i et bryllup hvor jeg hadde ei jeg kunne overnatte hos gratis(hvor jeg fikk kaffe og kaker) og jeg er så heldig at jeg ikke kan drikke alkohol, så den utgiften slipper jeg ;) Men denne saken syns jeg var sær.. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Enig i alt, bortsett fra at brudeparet selv automatisk skjønner at folk reagerer. Tror det er særdeles få som inviterer på en slik måte at de forventer at gjestebe reagerer (negativt) De har vel selv kanskje tenkt at dette var et smart trekk. Kanskje de er lavkarbo tilhengere? 😜

Uff, nå fikk jeg vondt av brudeparet. Det hadde jeg ikke forventet, haha:tongue:

Anonymkode: 6aa96...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hvor ble det av folkeskikken?

Du har sagt ja til å gå i bryllupet, så da går du.

Men: de aller fleste har en klar forståelse av hva et bryllup er. Middagsinvitasjon til de nærmeste eller stor middag med flere gjester. Kaker med eventuelle kaffegjester etterpå. Velger du å avvike fra denne tradisjonen ja da skriver du dette i invitasjonen. 

Jeg kan ikke se for meg en eneste anledning der jeg har vært invitert der vertskapet verken har servert vått eller tørt. Det er rett og slett total mangel på folkeskikk - og siden gjestene her kan nyte medbrakt er ikke unnskyldningen denne gangen at alkoholen er så skrekkelig dyr å kjøpe fra lokalet de har festen i.

Jeg har vært i mange forskjellige bryllup - både dyrt og billig men det er første gang jeg hører om bryllup uten servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinsiew skrev:

Nå mente jeg heller mer at om man har bryllup så langt borte, så ber man til både middag og kaffe - eventuelt til kaffe OG kaker, og skriver at amn ikke forventer gave. 

Når det er så langt borte, er det dyrt å komme kun til kaffe. Jeg hadde rett og slett sett på det som frekt å bli bedt til etterfest - hvor jeg måtte betalt selv(det er jo denne saken vi prater om nå, ikke sant?) og stått for overnatting.

Om brudeparet betaler overnatting, kan jeg dra og kjøpe gave. Må jeg betale overnatting selv, så hadde jeg sakt ifra om at jeg da ikke kan kjøpe gave, spesielt om jeg må kjøpe drikke og mat før kl 24 selv(men det gjelder for øvrig for bryllup langt borte, i det hele tatt. Syns det går sport i å forvente at gjester skal bruke masse penger på overnatting osv.) 

Aller helst tenker jeg på disse som selv til kaffegjester deler ut svindyre ønskelister osv. 

 

Og ja, kall meg gjerne sær: om jeg hadde blitt invitert i 40-års lag fra kl 20, hvor jeg må stå for overnatting selv - hadde dette gått ut over en eventuell gave og, hvor mye godt jeg kunne tatt med meg selv. Det samme gjelder - desverre - bryllup. 

Har også opplevd at folk, som må betale det meste selv(lang reisevei, overnatting og gave) takker nei fordi det blir for dyrt og etter å ha fått til svar, noe ala "Å nei,. det var trist" faktisk blir mer lei seg, enn hvis de ikke hadde blitt bedt til kaffe/fest i det hele tatt.

 

Fint du er et voksent menneske og sånn(vet ikke helt hva og sånn er), men ikke alle voksne mennesker tenker som deg, og noen blir lei seg fordi man - igjen - bare blir bedt til kaffe hvor man må kjøre 3t hver vei, og må takke nei fordi man ikke har råd. Det er noe helt annet å ta seg råd og tid til det når man får hele dagen(vielse +middag/med taler) og kaffe+kaker), enn kun for kaffe hvor man må bringe med drikke selv 

 

Forøvrig tar jeg her utg.pnkt i denne saken. Alle bryllup er individuelle, og det at jeg svarer negativt til dette, vil ikke si at jeg svarer negativbt i en annen tråd hvor utgangspunktet er ulikt ;) Har selv dratt som kaffegjest i et bryllup hvor jeg hadde ei jeg kunne overnatte hos gratis(hvor jeg fikk kaffe og kaker) og jeg er så heldig at jeg ikke kan drikke alkohol, så den utgiften slipper jeg ;) Men denne saken syns jeg var sær.. 

Mente bare at man klarer å si nei til ting man ikke vil :) Og misforstå meg rett, jeg hadde ikke kommet i det bryllupet her. Og om jeg kom hadde gaven maks kostet 200 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 24.7.2016 at 9.18, Pinkee skrev:

Oi-oi oi, jeg lurer på hva som skal til for at jeg skal slutte å bli sjokkert over fantasifulle påfunn i bryllup? Tilreisende kaffegjest, uten å servere kake, og medbrakt alkohol??? Hadde det nå i det minste vært betal-bar, så kunne man fått fancy paraplydrink!

Hvis du drar, så ta i det minste med egen kake!!!! Er det medbrakt drikke, må det vel være greit med medbrakt kake? Nesten så jeg hadde dratt bare for å gjøre det.

Men, drit i gave i alle fall!! Si at den kan hun medbringe selv til bryllupet....

Genalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes egentlig det er rart at du i det hele tatt gjorde så mye styr (byttet vakt, reiser så langt, kjøpt ny kjole?) for å dra til kaffe (og kake).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er verkeleg "medbragt alkohol" så ille? 

Tenkjer på mitt eige bryllup, der me vurderer å be folk ta med eige alkohol til festen (me skal dog servere kake og kaffe, samt øl/vin). Å ha bar blir veldig dyrt, og me vil spare der me kan, då me inviterer 70 stk til middag, og det vert veldig dyrt i seg sjølv. Men er "spleisefest" verkeleg så sett ned på? Blir me sett på som kjipe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hohooo! Dette bryllupet hadde jeg garantert gått i, rett og slett for å se hvordan det ville bære av sted. (Og med en picknickkurv i bilen. Just in case den lett irriterte tanten har rett, og ikke bare har overdramatisert. ) For jeg har aldri egentlig hørt om et bryllup der Bruden ikke tar høyde for at gjestene får mat. ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...