Gå til innhold

Er det virkelig så ille med 1 eller 1,2l motor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Dodge skrev:

Snakka med en BMW selger om hybridbiler. Jeg spurte han om det gjekk å spare strøm til lange bratte motbakker og regenerering i bratte og eller lange nedoverbakker. Han sa at det går fint å styre dette selv via computeren. BMW selgeren sa også at på en langtur, viss du legger inn destinasjonen, så vil bilen spare strøm til du kjem til en by du skal innom eller igjennom.

Jeg har selv tenkt på at hybridbiler kan ha lågere forbruk på langturer enn en tilsvarende bil som ikkje er hybrid. Forutsett at det lar seg gjere å spare strøm til bakkane. Og regenerering i nedoverbakke for å holde igjen, og ikkje bremse mye, og gire ned og kjøre ned på litt høgt turtall.

Forutsetningene her er at bilen kan regenerere, er ladbar, har litt større batteri. Og at der er bakker. Fint viss du skal over fjellet.

Her var det mye teori. Tror du bør prøve deg i praksis. Med netto batterier ned mot 1 kWh og 2 tonns premium SUV så kan den teorien i verste fall vare i noen hundre meter. God tur!

Anonymkode: 7132b...244

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Dodge skrev:

Snakka med en BMW selger om hybridbiler. Jeg spurte han om det gjekk å spare strøm til lange bratte motbakker og regenerering i bratte og eller lange nedoverbakker. Han sa at det går fint å styre dette selv via computeren. BMW selgeren sa også at på en langtur, viss du legger inn destinasjonen, så vil bilen spare strøm til du kjem til en by du skal innom eller igjennom.

Jeg har selv tenkt på at hybridbiler kan ha lågere forbruk på langturer enn en tilsvarende bil som ikkje er hybrid. Forutsett at det lar seg gjere å spare strøm til bakkane. Og regenerering i nedoverbakke for å holde igjen, og ikkje bremse mye, og gire ned og kjøre ned på litt høgt turtall.

Forutsetningene her er at bilen kan regenerere, er ladbar, har litt større batteri. Og at der er bakker. Fint viss du skal over fjellet.

Det nettopp slik jeg fikk høre av en med Outlander. Det har nok blitt tatt for tak i det negative med plugin hybrider. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...