Apple- Skrevet 14. juli 2016 #1 Del Skrevet 14. juli 2016 Vi har to biler, en 7-seter som jeg kjører (jeg som leverer barn på morgenen) og en "pendlerbil" som mannen min kjører til og fra jobb. Jeg er temmelig lei av "mannebilene" til mannen min som sluker bensin til opp mot 2000 kr i måneden og koster en formue å forsikre. Han har nå gått med på å selge sin digre Merce, og jeg har tatt en liten titt på finn for å prøve å komme med alternativer. Jeg tenkte å foreslå en småbil siden disse stort sett er billige i drift og billige å forsikre, men mannen min steiler helt fordi de stort sett har 1 eller 1,2 liters motor. "Alle" (de mannlige) vennene til mannen sier han ikke må finne på å kjøpe bil med så dårlig motor, de drar ikke i det hele tatt, bla, bla, bla Er det virkelig så ille? Jeg skjønner at det ikke blir noen racerbil, men dette er ca. 20 minutters pendling hver vei til og fra jobb og en annen tur i lokalmiljøet ellers. Vi kjører alltid min bil når vi kjører sammen og han kjører den når han selv velger det. Alle svar tas imot med stor takk, og veldig gjerne fra menn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #2 Del Skrevet 14. juli 2016 25 minutter siden, Apple- skrev: Er det virkelig så ille? Jeg skjønner at det ikke blir noen racerbil, men dette er ca. 20 minutters pendling hver vei til og fra jobb og en annen tur i lokalmiljøet ellers. Vi kjører alltid min bil når vi kjører sammen og han kjører den når han selv velger det. Alle svar tas imot med stor takk, og veldig gjerne fra menn Med så korte pendleravstander så bør dere snarest bytte til elbil. Da kan dere redusere drivkostnadene til nesten ingenting. Dessuten (som mann) så kan det nevnes at dreiemomentet på en elbil kan gi tilsvarende orgasmisk følelse mellom beina på eldre menn som en stor motor. Bra prøv selv. Anonymkode: 7132b...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Del Skrevet 14. juli 2016 53 minutter siden, Apple- skrev: Vi har to biler, en 7-seter som jeg kjører (jeg som leverer barn på morgenen) og en "pendlerbil" som mannen min kjører til og fra jobb. Jeg er temmelig lei av "mannebilene" til mannen min som sluker bensin til opp mot 2000 kr i måneden og koster en formue å forsikre. Han har nå gått med på å selge sin digre Merce, og jeg har tatt en liten titt på finn for å prøve å komme med alternativer. Jeg tenkte å foreslå en småbil siden disse stort sett er billige i drift og billige å forsikre, men mannen min steiler helt fordi de stort sett har 1 eller 1,2 liters motor. "Alle" (de mannlige) vennene til mannen sier han ikke må finne på å kjøpe bil med så dårlig motor, de drar ikke i det hele tatt, bla, bla, bla Er det virkelig så ille? Jeg skjønner at det ikke blir noen racerbil, men dette er ca. 20 minutters pendling hver vei til og fra jobb og en annen tur i lokalmiljøet ellers. Vi kjører alltid min bil når vi kjører sammen og han kjører den når han selv velger det. Alle svar tas imot med stor takk, og veldig gjerne fra menn Det kommer helt an på bilen og motoren, det. Hva slags biler er det dere har sett på? Husk også at motorstørrelse og hestekrefter ikke bare dreier seg om fart, men også om å ha akselerasjon nok til smidig og effektiv kjøring, f.eks. å kunne utnytte normalt store luker i rundkjøringer og kryss. Jeg kjører en bil med 1,2 lites motor og godt under ett tonn egenvekt selv. Selv om bilen er kvikk og rask nok med bare meg i, merkes det på kjøreegenskapene bare jeg får én passasjer. Faktisk kan bare det å glemme at jeg har på AC en varm sommerdag gjøre at jeg bruker lengre tid på å kjøre igang fra stillestående enn beregnet (ikke gøy i kryss og rundkjøringer). Så en bil med 1-1,2 l motor bør virkelig være liten om den ikke skal bli en plage i det daglige. Og så ligger det selvsagt en del følelser i det, noe som ikke bør undervurderes. Det å henvise en mann med bildilla til en bil med 1 liters motor er vel litt som å gi ei dame med skodilla beskjed om at heretter blir det kun fotformsko, for det er mye mer fornuftig. (Hilsen dame med sansen for både sko og biler.) Anonymkode: fbef1...3af 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Del Skrevet 14. juli 2016 Jeg kan ikke mye om bil, men jeg har kun hatt biler med 1,1 og 1,2 liters motor (Opel Kadett, VW Golf og Fiat Punto) i over 21 år nå og jeg har aldri hatt noe reelt problem. Ja, dersom jeg har bilen full av folk og/eller har vært i Sverige og hamstra 60 1,5 liters flasker med brus merker jeg det godt i bakkene, men til vanlig merker jeg ingenting. Jeg kjører rundt 20 000 km i året og jeg er ikke akkurat liten og nett med mine 159 kg (og i tillegg har jeg en normalvektig samboer som stort sett alltid også er med i bilen). De som sier at de har problemer med såpass liten motor har enten fullstappa bil til enhver tid eller problemer med å holde seg til fartsgrensene. Det er min mening. For ordens skyld kjører jeg jevnlig bil med kraftigere motor også, og merker utrolig lite forskjell. Anonymkode: 95a15...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 19. juli 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 19. juli 2016 Den 14.07.2016 at 12.05, AnonymBruker skrev: Med så korte pendleravstander så bør dere snarest bytte til elbil. Da kan dere redusere drivkostnadene til nesten ingenting. Dessuten (som mann) så kan det nevnes at dreiemomentet på en elbil kan gi tilsvarende orgasmisk følelse mellom beina på eldre menn som en stor motor. Bra prøv selv. Anonymkode: 7132b...244 Vi har hatt elbil, og det er for tiden uaktuelt med en ny. Kanskje senere, men ikke nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg har gått fra en 1,6l til 1,2 nå siste månedene, og må si jeg merker stor forskjell (ikke at 1,6 er så stort heller)! Til min småkjøring til og fra jobb osv så er det null problem (5 minutt hver vei), og en lenger tur på ca 1,5t ene veien gikk forsåvidt ok, men jeg merker at den ikke drar slik jeg er vant til. Så skulle jeg kjørt 20 minutt hver vei til og fra jobb, så hadde jeg definitivt valgt en bil med større motor. Anonymkode: f398d...f9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 19. juli 2016 #7 Del Skrevet 19. juli 2016 Den 14. juli 2016 at 11.37, Apple- skrev: Vi har to biler, en 7-seter som jeg kjører (jeg som leverer barn på morgenen) og en "pendlerbil" som mannen min kjører til og fra jobb. Jeg er temmelig lei av "mannebilene" til mannen min som sluker bensin til opp mot 2000 kr i måneden og koster en formue å forsikre. Han har nå gått med på å selge sin digre Merce, og jeg har tatt en liten titt på finn for å prøve å komme med alternativer. Jeg tenkte å foreslå en småbil siden disse stort sett er billige i drift og billige å forsikre, men mannen min steiler helt fordi de stort sett har 1 eller 1,2 liters motor. "Alle" (de mannlige) vennene til mannen sier han ikke må finne på å kjøpe bil med så dårlig motor, de drar ikke i det hele tatt, bla, bla, bla Er det virkelig så ille? Jeg skjønner at det ikke blir noen racerbil, men dette er ca. 20 minutters pendling hver vei til og fra jobb og en annen tur i lokalmiljøet ellers. Vi kjører alltid min bil når vi kjører sammen og han kjører den når han selv velger det. Alle svar tas imot med stor takk, og veldig gjerne fra menn Er det en sugemotor er det ikke noe å satse på, det blir som å trekke opp en strikk. Derimot en 1,4 og kanskje mef ei lita sotvifte(turbo) blir det noe helt anna. Da går i allefall drivstoffutgift ned, og det er en lettkjørt og fin bil. Selv har jeg en 1,6tdi med "bare" 75hk, men den duger! Har lasta den ganske tungt, og den tar seg likevel greit fram og er langt i fra noen sinke i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 19. juli 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 19. juli 2016 Den 14.07.2016 at 12.51, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på bilen og motoren, det. Hva slags biler er det dere har sett på? Husk også at motorstørrelse og hestekrefter ikke bare dreier seg om fart, men også om å ha akselerasjon nok til smidig og effektiv kjøring, f.eks. å kunne utnytte normalt store luker i rundkjøringer og kryss. Jeg kjører en bil med 1,2 lites motor og godt under ett tonn egenvekt selv. Selv om bilen er kvikk og rask nok med bare meg i, merkes det på kjøreegenskapene bare jeg får én passasjer. Faktisk kan bare det å glemme at jeg har på AC en varm sommerdag gjøre at jeg bruker lengre tid på å kjøre igang fra stillestående enn beregnet (ikke gøy i kryss og rundkjøringer). Så en bil med 1-1,2 l motor bør virkelig være liten om den ikke skal bli en plage i det daglige. Og så ligger det selvsagt en del følelser i det, noe som ikke bør undervurderes. Det å henvise en mann med bildilla til en bil med 1 liters motor er vel litt som å gi ei dame med skodilla beskjed om at heretter blir det kun fotformsko, for det er mye mer fornuftig. (Hilsen dame med sansen for både sko og biler.) Anonymkode: fbef1...3af VI har ikke sett på noe ennå, men jeg har, f.eks. Toyota Aygo og Yaris. Jeg tenker primært en småbil, disse har stort sett egenvekt på et tonn. Mannen min har ikke bildilla i det hele tatt, det er mer snakk om midtlivskrise... Plutselig måtte han ha statusbil, helst størst mulig *stønn* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #9 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg er helt enig med mannen din. Du merker det godt dersom du skal inn i en luke på motorveien og du har en 1 eller 1,2 liters motor! Anonymkode: 50296...2d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 19. juli 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 19. juli 2016 Den 14.07.2016 at 13.04, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke mye om bil, men jeg har kun hatt biler med 1,1 og 1,2 liters motor (Opel Kadett, VW Golf og Fiat Punto) i over 21 år nå og jeg har aldri hatt noe reelt problem. Ja, dersom jeg har bilen full av folk og/eller har vært i Sverige og hamstra 60 1,5 liters flasker med brus merker jeg det godt i bakkene, men til vanlig merker jeg ingenting. Jeg kjører rundt 20 000 km i året og jeg er ikke akkurat liten og nett med mine 159 kg (og i tillegg har jeg en normalvektig samboer som stort sett alltid også er med i bilen). De som sier at de har problemer med såpass liten motor har enten fullstappa bil til enhver tid eller problemer med å holde seg til fartsgrensene. Det er min mening. For ordens skyld kjører jeg jevnlig bil med kraftigere motor også, og merker utrolig lite forskjell. Anonymkode: 95a15...5b1 Vi kan også godt se på VW Golf eller Polo, tror de kanskje er litt mer ok for ham. Virker som det er delte meninger på dette, men det er jo derfor jeg spør. Mannen min jobber på en mannsdominert arbeidsplass og fikk masse pes den tiden han kjørte elbil. Da brydde han seg ikke om det, men nå er det altså litt midtlivskrise på gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #11 Del Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, Apple- skrev: VI har ikke sett på noe ennå, men jeg har, f.eks. Toyota Aygo og Yaris. Jeg tenker primært en småbil, disse har stort sett egenvekt på et tonn. Mannen min har ikke bildilla i det hele tatt, det er mer snakk om midtlivskrise... Plutselig måtte han ha statusbil, helst størst mulig *stønn* Liter'en sier lite. Vi hadde en en liten bil ett par år, og gikk igjennom svært mange biler på jakt etter noe som fungerte for oss. Blandt annet fant vi at Aygo var bedre enn Yaris på omentrent samme spec. Så se mere på hvor mange hk de har skremt ut av motoren og kalkuler inn at den kansje varer kortere og bruker mer bensin. Småbiler kan være kule nok de, men vår erfaring er at man ofrer mere enn det smaker på ikke å sikre at motoren duger. Anonymkode: 9e68e...79d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple- Skrevet 19. juli 2016 Forfatter #12 Del Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Liter'en sier lite. Vi hadde en en liten bil ett par år, og gikk igjennom svært mange biler på jakt etter noe som fungerte for oss. Blandt annet fant vi at Aygo var bedre enn Yaris på omentrent samme spec. Så se mere på hvor mange hk de har skremt ut av motoren og kalkuler inn at den kansje varer kortere og bruker mer bensin. Småbiler kan være kule nok de, men vår erfaring er at man ofrer mere enn det smaker på ikke å sikre at motoren duger. Anonymkode: 9e68e...79d Det jeg har sett er at hk ofte følger liter, altså en 1 liter har kanskje 68 hk, mens en 1,3 liter har 89 hk. Er uansett ikke akkurat snakk om høye tall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #13 Del Skrevet 19. juli 2016 2 minutter siden, Apple- skrev: Det jeg har sett er at hk ofte følger liter, altså en 1 liter har kanskje 68 hk, mens en 1,3 liter har 89 hk. Er uansett ikke akkurat snakk om høye tall. Det er avhengig av markedsposisjonering, merke og modell . VW tar f.eks ut 60, 75 og 90 HK ut av sin 1,0 liter på Polo og 60, 68 og 75 på Up! På en slik transportetappe som du skisserer, hadde jeg seriøst vurdert Golf GTE. Da får du bensinkosten på pendling i bunn, en funksjonabel bil nr to som kan avlaste 7 seteren, som neppe er billigere i drift enn Merca. Og GTE er en behagelig bil, noe som egentlig er ett poeng når du skal tilbringe 40 minutter i den hver eneste arbeidsdag. (bil nummer 2 hadde kort levetid hos oss, selv om det hadde med flere ting å gjøre.) Anonymkode: 9e68e...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #14 Del Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På en slik transportetappe som du skisserer, hadde jeg seriøst vurdert Golf GTE. Da får du bensinkosten på pendling i bunn, en funksjonabel bil nr to som kan avlaste 7 seteren, som neppe er billigere i drift enn Merca. Og GTE er en behagelig bil, noe som egentlig er ett poeng når du skal tilbringe 40 minutter i den hver eneste arbeidsdag. Anonymkode: 9e68e...79d TS skal liksom spare penger og du foreslår en liten bil til 400 000+ som bruker omtrent like mye drivstoff og bom osv. Det er like rasjonelt som svaret fra TS om at elbil er uaktuelt når hun spør om den smarteste "motoren" for gubben sin slik at de kan spare penger. Det blir dyrt. Anonymkode: 7132b...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Micki* Skrevet 19. juli 2016 #15 Del Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med mannen din. Du merker det godt dersom du skal inn i en luke på motorveien og du har en 1 eller 1,2 liters motor! Anonymkode: 50296...2d3 Har hatt 1,4 og det er elendige greier når man skal opp i fart ja! Aldri igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 19. juli 2016 #16 Del Skrevet 19. juli 2016 Jeg kan ikke fordra å kjøre bil med så liten motor. Nå kjører jeg en 2,2l og den bruker ikke mer enn 0,5-0,6 på mila så det har MYE med kjørestilen og gjøre også. Jeg kan LETT få den til å bruke det dobbelte om jeg kjører som en idiot, så jeg ville heller bedt han om å legge om kjørestilen sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dodge Skrevet 19. juli 2016 #17 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Kva med Ford Fiesta 1.0 med 140 hk? Eller Fiesta ST? ST er 1,5 eller 1,6 bensinturbo. Renault Clio RS 200, Clio RS 220 trophy. Du får ein rask og kompakt bil. Den skiller seg ut fra mengden, men skiller seg ikkje så mye ut frå dei andre Clioene. Clio RS er 1.6 bensinturbo. Fiat Panda 4x4? Denne er kanskje lurest å kjøpe nyere brukt, på grunn av verditap og litt penger å spare. Den gjordre det bra offroad under ein test i Fifth Gear. Citroën Cactus. Denne har gummiputer, luftputer for å beskytte seg for hakk og bulker. Endret 19. juli 2016 av Dodge St og RS er 1,6. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #18 Del Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, *Micki* skrev: Har hatt 1,4 og det er elendige greier når man skal opp i fart ja! Aldri igjen. Kjørte en Ford med Ford sitt nye ecoboost system og med bare tre sylindre for en stund siden. Hadde liten tro på det, men fy faen for et drag med en så liten motor. Det blir kanskje neste bilen jeg kjøper. Anonymkode: 91433...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Micki* Skrevet 19. juli 2016 #19 Del Skrevet 19. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kjørte en Ford med Ford sitt nye ecoboost system og med bare tre sylindre for en stund siden. Hadde liten tro på det, men fy faen for et drag med en så liten motor. Det blir kanskje neste bilen jeg kjøper. Anonymkode: 91433...93c M-m, liker ikke Ford jeg men den er sikkert god å kjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #20 Del Skrevet 19. juli 2016 Vet ikke hvor mye det har å si, men jeg har 1,6L og den drar veldig godt, mye bedre enn de fleste andre biler faktisk. Det er en Volvo, da. Men samme motor som enkelte Ford Anonymkode: 56329...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå