AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #21 Skrevet 19. juli 2016 Enig med mannen din. Jeg gikk fra en 2,3 til en 1,7 liters motor med bare ca 10% mindre hestekrefter. Forskjellen er som natt og dag. Jeg kjører veldig mye bånn gass, nokså binært, bare for å følge trafikken og ikke være sinke. Klart det sliter på motoren; med slik kjørestil burde vi bytte olje hver 5000de kilometer. Hos oss er det min kone som kjører storbilen med 2,4 liter. Den vil hun selvsagt aldri bytte. Men selv om bilen hennes er automat går den på 0,85, mens min sjuseter går på 0,75. Ikke store forskjellen altså, noen tusenlapper i året. Men skal si deg, store bilen til min kjære går så det suser! Og det bare gjør hverdagen litt gøyere, noe som vi gjerne betaler litt for. Barna våre synes at minivanen høres ut som en motorsykkel pga all pågassing på 5-7000 omdreininger. Anonymkode: 9a7b2...538 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #22 Skrevet 19. juli 2016 Hvis du skal ha en "liten" bil i B eller C-segmentet så holder 1 og 1,2 liters bensinmotorer med turbo i massevis. Du kjører en diger Mercedes med 7 seter i dag. De småbilene (som for eksempel Ford Fiesta som nevnes av Dodge) vil føles ut som sportsbiler i forhold - ikke på grunn av hvor fort de går, men på grunn av hvor godt de ligger på veien. Mannen din er enten veldig gammel, eller har veldig lite peiling på bil siden han mener 1000cc er for lite på en liten bil. Anonymkode: 8e5e9...569 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #23 Skrevet 20. juli 2016 Det er faktisk mannen din som skal/må bytte bil, og da syns jeg faktisk han må få bestemme hvilken bil han skal ha selv, innenfor en fornuftig prisklasse. Jeg har selv kjørt mye bil i Oslo og omegn, både i og utenfor rushtid, og jeg hadde aldri orket det i lengden med for liten motor. Aldri. Man rekker ikke å komme inn i luker om en så står på gassen, rundkjøringer er et mareritt, og det er umulig å holde den flyten som kreves for ikke å irritere sjåførene rundt seg unødvendig. Anonymkode: c74e6...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #24 Skrevet 20. juli 2016 turbo er ihvertfall temmelig ubrukelig i rushtrafikken. Når man gir gass så skjer det omtrent ingenting i 1-2 sek mens trykket bygges opp.Deretter kommer det for mye hvis man ikke har 4x4 og fordekkene spinner. Det dere med store bensinslukere glemmer å nevne er at vekten på fordekkene er mye større med monstermotorer enn puslete turbosaker. Du unngår dermed å stå å spinne hver gang du må gi mye gass. Anonymkode: 7132b...244
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #25 Skrevet 20. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: turbo er ihvertfall temmelig ubrukelig i rushtrafikken. Når man gir gass så skjer det omtrent ingenting i 1-2 sek mens trykket bygges opp.Deretter kommer det for mye hvis man ikke har 4x4 og fordekkene spinner. Det dere med store bensinslukere glemmer å nevne er at vekten på fordekkene er mye større med monstermotorer enn puslete turbosaker. Du unngår dermed å stå å spinne hver gang du må gi mye gass. Anonymkode: 7132b...244 Du har åpenbart ikke kjørt en turbobil siden 80-tallet. Turboene i moderne motorer er designet for å fungere fra lavt turtall. Kjøper man ordentlige dekk også, ikke de billige kinadekkene du åpenbart triller rundt med, så står man ikke og spinner heller. Både god gummi og god elektronikk er en effektiv stopp for hjulspinn. Anonymkode: 8e5e9...569 2
tdm900 Skrevet 20. juli 2016 #26 Skrevet 20. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: turbo er ihvertfall temmelig ubrukelig i rushtrafikken. Når man gir gass så skjer det omtrent ingenting i 1-2 sek mens trykket bygges opp.Deretter kommer det for mye hvis man ikke har 4x4 og fordekkene spinner. Det dere med store bensinslukere glemmer å nevne er at vekten på fordekkene er mye større med monstermotorer enn puslete turbosaker. Du unngår dermed å stå å spinne hver gang du må gi mye gass. Anonymkode: 7132b...244 Lær deg å håndtere en bil du For det kan du ikke, og langt mindre kjøre i kø. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #27 Skrevet 20. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: turbo er ihvertfall temmelig ubrukelig i rushtrafikken. Når man gir gass så skjer det omtrent ingenting i 1-2 sek mens trykket bygges opp.Deretter kommer det for mye hvis man ikke har 4x4 og fordekkene spinner. Det dere med store bensinslukere glemmer å nevne er at vekten på fordekkene er mye større med monstermotorer enn puslete turbosaker. Du unngår dermed å stå å spinne hver gang du må gi mye gass. Anonymkode: 7132b...244 Haha, det var kanskje deg jeg så i rushen for et par måneder siden. Bånn gass etter fletting (skikkelig rush hvor det var førstegirskjøring eller stillestående), hvor han/hun måtte bråbremse for å ikke treffe bilen foran. Hva i all verden, satt jeg å tenkte... Jeg trodde først vedkommende fikk sola i øynene, men... Nå ser jeg at det trolig var en treg turbo i bilen. Anonymkode: 54cdb...725
Cata Skrevet 20. juli 2016 #28 Skrevet 20. juli 2016 Jeg er enig med mannen din. Har hatt leiebiler med 1 liters motor og de trekker vanvittig dårlig. Så lenge man kjører i jevnt tempo på flat mark har det ikke så mye å si , men skal man opp en bakke eller kjøre forbi noen, så merker man straks mangelen på kraft. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #29 Skrevet 21. juli 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har åpenbart ikke kjørt en turbobil siden 80-tallet. Turboene i moderne motorer er designet for å fungere fra lavt turtall. Kjøper man ordentlige dekk også, ikke de billige kinadekkene du åpenbart triller rundt med, så står man ikke og spinner heller. Både god gummi og god elektronikk er en effektiv stopp for hjulspinn. Anonymkode: 8e5e9...569 Det var med nyeste 1.4 TSI fra VAG på nyere16" Continental dekk. Anonymkode: 7132b...244
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #30 Skrevet 21. juli 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, det var kanskje deg jeg så i rushen for et par måneder siden. Bånn gass etter fletting (skikkelig rush hvor det var førstegirskjøring eller stillestående), hvor han/hun måtte bråbremse for å ikke treffe bilen foran. Hva i all verden, satt jeg å tenkte... Jeg trodde først vedkommende fikk sola i øynene, men... Nå ser jeg at det trolig var en treg turbo i bilen. Anonymkode: 54cdb...725 Jeg har ikke kjørt fossilteknologi på snart 2 år. Anonymkode: 7132b...244
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #31 Skrevet 21. juli 2016 13 timer siden, Cata skrev: Jeg er enig med mannen din. Har hatt leiebiler med 1 liters motor og de trekker vanvittig dårlig. Så lenge man kjører i jevnt tempo på flat mark har det ikke så mye å si , men skal man opp en bakke eller kjøre forbi noen, så merker man straks mangelen på kraft. Hvordan bil kjører du i dag, siden du sammenligner 1l turbomotorer som "vanvittig dårlig"? Sammenligner du med en sportsbil, så ja da trekker de dårlig. Sammenligner du med det folk flest kjøper, så trekker det like bra (om ikke bedre siden det sitter turbo på de småmotorene). Anonymkode: 8e5e9...569
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #32 Skrevet 21. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke kjørt fossilteknologi på snart 2 år. Anonymkode: 7132b...244 Da er det ikke rart du synes det er tregt. Du er vant til elmotorens umiddelbare respons og vet ikke lenger hvordan man kjører bil med forbrenningsmotor. Det eneste som blir raskt nok for deg da blir hyperbiler, men de stopper ikke moroa etter 150km/t heller da. Anonymkode: 8e5e9...569
Cata Skrevet 21. juli 2016 #33 Skrevet 21. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bil kjører du i dag, siden du sammenligner 1l turbomotorer som "vanvittig dårlig"? Sammenligner du med en sportsbil, så ja da trekker de dårlig. Sammenligner du med det folk flest kjøper, så trekker det like bra (om ikke bedre siden det sitter turbo på de småmotorene). Anonymkode: 8e5e9...569 Det sto da ikke et ord om turbo i HI? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #34 Skrevet 21. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var med nyeste 1.4 TSI fra VAG på nyere16" Continental dekk. Anonymkode: 7132b...244 Skulle tro det var min bil du snakket om, men så ser jeg at du må ha kjørt en feilvare. Eventuelt tråkket gasspedalen så langt ned at du aktiverte kickdown, for den har en sånn forsinkelse. Med en smule mykere pedalbruk kan den fint sprette som en loppe, det er ikke akkurat de tyngste bilene fra VAG som har den motoren. Anonymkode: 53f27...69d
Apple- Skrevet 27. juli 2016 Forfatter #35 Skrevet 27. juli 2016 Her uteblir man noen dager så tar det helt av Turbo er uaktuelt og unødvendig. Mannen min kjører meget sjelden i rush, da han ikke jobber 8-16, så det er virkelig bare strake veien fram og tilbake. Jeg takker så mye for mange fine tilbakemeldinger, jeg har lært litt I går avslørte min kjære at han vil få firmabil etter sommeren, så da løste det seg helt av seg selv og Merca skal ut på markedet så fort den har fått seg en liten rustbehandling 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #36 Skrevet 27. juli 2016 Hva med en A3 med 1.2 tfsi motor? Anonymkode: ff55d...b29
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #37 Skrevet 27. juli 2016 Jeg konstaterer nå at oppgitt forbruk på feks en MB CLA er lavere på 200 enn 180, enda 200 har større motor og flere hester. Bygget om motorsykkelen min fra 883 kubikk til 1200, og da ble det mindre giring og lavere forbruk. Men klart, en mindre motor er billigere i innkjøp pga avgiftene. Anonymkode: 66eba...57f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #38 Skrevet 27. juli 2016 Den 19. juli 2016 at 15.07, AnonymBruker skrev: TS skal liksom spare penger og du foreslår en liten bil til 400 000+ som bruker omtrent like mye drivstoff og bom osv. Det er like rasjonelt som svaret fra TS om at elbil er uaktuelt når hun spør om den smarteste "motoren" for gubben sin slik at de kan spare penger. Det blir dyrt. Anonymkode: 7132b...244 TS skisserer at hun vil spare bensin og forsikring. Golf GTE er plugin hybrid, og vil typisk gå på strøm mye av rushen. Du vinner ikke på bompenger, det er det bare elektrisk som gjør, og elektrisk var av en eller annen grunn uaktuelt. Jeg kan ikke si mye om forsikring, for de prisene er nesten umulig å sammenligne hvis jeg ikke vet intime detaljer og alt om den gamle bilen, men jeg har ikke inntrykk av at GTE er dyr å forsikre. Med 40 minutter pendling, og mye unødvendig bruk av familiebilen, vil man typisk ikke vinne mye på å kjøpe den minste kassa man kan finne. Jeg regner men at ved å velge en såpass stor bil som Golf er, kan avlaste 7 seteren for alt som ikke krever hele familien på tur. Og siden 7 seteren antagelig er dyrere , både i innkjøp og drift, er det mye å spare på dette. Spesielt hvis man er aktiv lader. Hybrid har typisk kun to markante ulemper: på langtur vil de typisk bruke mer bensin enn en vanlig bensinbil, og de har litt lav topphastighet. Gitt at ingen av disse problemene slår inn slik disse ønsker å bruke bilen, er ikke det en issue. Anonymkode: 9e68e...79d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #39 Skrevet 28. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hybrid har typisk kun to markante ulemper: på langtur vil de typisk bruke mer bensin enn en vanlig bensinbil, og de har litt lav topphastighet. Gitt at ingen av disse problemene slår inn slik disse ønsker å bruke bilen, er ikke det en issue. Anonymkode: 9e68e...79d Hva er egentlig vitsen med små batterier i hybrider? Er det for å late som om man er miljøfokusert? I praksis kan jeg tenke med at få hybrideiere gidder å styre med ledninger i vinterkulden når de er på tur. Det er ofte heller ikke noe poeng da enkelte hybrider som VW/Audi nekter å kjøre på strøm hvis det er kaldt. I store SUV-er så kan hybriden nesten ikke trekke hengere heller pga. elektronikken. Og er 2 tonn+ SUV som kan knapt kjøre 4-5 km på ren strøm miljøbiler? Da blir dette jalla og mest for folk som ikke tør å gå over til 100% rene biler, men fortsatt prøver med krampetrekninger å overbevise seg at salgsargumenter og politikerprat kan overskygge real life fossilt forbruk og mangel på ren energi bruk. De som kjører diesel er da ofte mer ærlige fordi de dritter i miljøet og prøver å heller ikke late som om de bryr seg. Anonymkode: 7132b...244
Dodge Skrevet 28. juli 2016 #40 Skrevet 28. juli 2016 (endret) Snakka med en BMW selger om hybridbiler. Jeg spurte han om det gjekk å spare strøm til lange bratte motbakker og regenerering i bratte og eller lange nedoverbakker. Han sa at det går fint å styre dette selv via computeren. BMW selgeren sa også at på en langtur, viss du legger inn destinasjonen, så vil bilen spare strøm til du kjem til en by du skal innom eller igjennom. Jeg har selv tenkt på at hybridbiler kan ha lågere forbruk på langturer enn en tilsvarende bil som ikkje er hybrid. Forutsett at det lar seg gjere å spare strøm til bakkane. Og regenerering i nedoverbakke for å holde igjen, og ikkje bremse mye, og gire ned og kjøre ned på litt høgt turtall. Forutsetningene her er at bilen kan regenerere, er ladbar, har litt større batteri. Og at der er bakker. Fint viss du skal over fjellet. Edit: Og at føraren kan endre modus, og kjøre på bare diesel, bensin, biodiesel, e85, gass ..., drivstoff og strøm, bare strøm. Endret 28. juli 2016 av Dodge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå