AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Hei! Jeg begynner mitt 3.år på økonomi og administrasjon nå, og er usikker på veien videre. Planen har vært å ta master på NHH, men i det siste har jeg tenkte på byggingeniør. Er dette to bachelorer man kan kombinere? Er det er fordel i byggebransjen å ha en økonomigrad? Noen som har noen tanker rundt dette eller har gjort det samme selv? Anonymkode: 3e160...63e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Ingen dum idé! Jeg er selv ingeniør og kjenner flere med to bachelorgrader. Du må jo da ha 3+3 år og ikke 5, så tar lengre tid. Som ingeniør er man en potet - den kan brukes til mye. Å ha økonomiutdanning i tillegg vil åpne mange muligheter, da dette er noe som ofte blir etterspurt. Du vil nok få mange råd om mastergrad, men da blir du liksom en i rekka. De jeg kjenner som hadde to bachelorer hadde også jobb sikret før de som valgte master. Anonymkode: d33ee...018
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen dum idé! Jeg er selv ingeniør og kjenner flere med to bachelorgrader. Du må jo da ha 3+3 år og ikke 5, så tar lengre tid. Som ingeniør er man en potet - den kan brukes til mye. Å ha økonomiutdanning i tillegg vil åpne mange muligheter, da dette er noe som ofte blir etterspurt. Du vil nok få mange råd om mastergrad, men da blir du liksom en i rekka. De jeg kjenner som hadde to bachelorer hadde også jobb sikret før de som valgte master. Anonymkode: d33ee...018 Takk for svar! nå ble jeg litt mer sikker i mitt valg. Anonymkode: 3e160...63e
ism85 Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Svaret du fikk er uriktig, for hver grad kan utdanningsinstitusjonen kreve mellom 60 og 90 nye stp. Noen grunnfag er så like at de kan brukes opp igjen. Feks vil du trolig ha nok matte til å kunne droppe det første matte faget. Og hvis du skulle tatt to ganske like Bachelor grader kunne du trolig gjort det på 4 år, ulike 5. To mastergrader 6-7 år. Bachelor + master 5 år. Hva som lønner seg for deg i penger eller livskvalitet er vanskelig å si. Vil anbefale deg å gjøre det du har mest lyst til, tror ikke du gjør feil enten det blir jobb, ny bachelor eller en master.
Stars Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 Jeg hadde nok gått for en master, enn enda en bachleor, men du må jo tenke på hva du ønsker å jobbe med. Noe mer frihet i jobbmarkedet med en bachleor til, men tipper at du lønnsmessig kommer bedre ut med en master fra NHH (iallfall på sikt, en nyutdannet masterkandidat fra NHH har ikke all verdens i lønn til å begynne med, men øker relativt raskt.) 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 7 timer siden, ism85 skrev: Svaret du fikk er uriktig, for hver grad kan utdanningsinstitusjonen kreve mellom 60 og 90 nye stp. Noen grunnfag er så like at de kan brukes opp igjen. Feks vil du trolig ha nok matte til å kunne droppe det første matte faget. Og hvis du skulle tatt to ganske like Bachelor grader kunne du trolig gjort det på 4 år, ulike 5. To mastergrader 6-7 år. Bachelor + master 5 år. Hva som lønner seg for deg i penger eller livskvalitet er vanskelig å si. Vil anbefale deg å gjøre det du har mest lyst til, tror ikke du gjør feil enten det blir jobb, ny bachelor eller en master. Svaret er absolutt ikke uriktig. Les deg opp bedre. Det er sant at flere fag kan brukes om igjen, men det krever at de har samme oppbygging og innhold. Med en økonomi bachelor + en byggfag kan jeg garantere det ikke er like fag, selv om du kanskje har like tema. Det eneste faget jeg vet om du kanskje får unntak fra er økonomi som på min skole utgjorde 10 sp. Det er også slik at man må skrive bacheloren på våren, så selv om du har tatt alle nødvendige fag må du vente på resten av kullet. Tror du virkelig ikke jeg vet hva du snakker om? Og økonomimatte er ikke lik ingeniørmatte. Den eneste jeg vet som fikk fritak var en som studerte for å bli lektor i matematikk. Anonymkode: d33ee...018
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 Men TS, det beste du kan gjøre er å snakke med en veileder på skolen, så vil dere kunne sette opp en fagplan sammen. Her kan du også legge frem hvilket pensum du har hatt fra før og søke om fritak hvis det er mulig. Anonymkode: d33ee...018
Fysikeren Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svaret er absolutt ikke uriktig. Les deg opp bedre. Det er sant at flere fag kan brukes om igjen, men det krever at de har samme oppbygging og innhold. Med en økonomi bachelor + en byggfag kan jeg garantere det ikke er like fag, selv om du kanskje har like tema. Det eneste faget jeg vet om du kanskje får unntak fra er økonomi som på min skole utgjorde 10 sp. Det er også slik at man må skrive bacheloren på våren, så selv om du har tatt alle nødvendige fag må du vente på resten av kullet. Tror du virkelig ikke jeg vet hva du snakker om? Og økonomimatte er ikke lik ingeniørmatte. Den eneste jeg vet som fikk fritak var en som studerte for å bli lektor i matematikk. Anonymkode: d33ee...018 For det første kommer det nok litt an på hvilken grad du tar først. Tar du ingeniørgraden først bør du definitivt få matematikken godkjent, men ikke motsatt. For det andre har mange studier har noen "frie emener", emner du kan velge akkurat hva du vil, da vil du kuune fylle på med vilkårlige emner fra den graden du tok først. For det tredje kommer det inn et aspekt som heter modning og studieteknikk. Dvs. at etter en endt bachelorgrad vil du være så mye mer rutinert som student enn de som ikke har studert før at du fint bør kunne ta 40 stp / semester. Så etter min mening bør det ikke ta deg mer enn 5 år å ta disse to bachelorgradene. Jeg kjenner også flere som har tatt akkurat disse to bachelorgradene på 5 år. De er nemlig ingen dårlig kombinasjon.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 2 minutter siden, Fysikeren skrev: For det første kommer det nok litt an på hvilken grad du tar først. Tar du ingeniørgraden først bør du definitivt få matematikken godkjent, men ikke motsatt. For det andre har mange studier har noen "frie emener", emner du kan velge akkurat hva du vil, da vil du kuune fylle på med vilkårlige emner fra den graden du tok først. For det tredje kommer det inn et aspekt som heter modning og studieteknikk. Dvs. at etter en endt bachelorgrad vil du være så mye mer rutinert som student enn de som ikke har studert før at du fint bør kunne ta 40 stp / semester. Så etter min mening bør det ikke ta deg mer enn 5 år å ta disse to bachelorgradene. Jeg kjenner også flere som har tatt akkurat disse to bachelorgradene på 5 år. De er nemlig ingen dårlig kombinasjon. Enig med deg, men ts har økonomi først - dermed vil matten mest sannsynlig ikke dekke samme pensum som ingeniørmatten. Hun vil derimot dekke økonomidelen. Det er vanskelig å si konkret hva ts vil bruke av tid, da noen kan overlappe to parallelle fag uten problemer. I byggfag har du emner som konstruksjonsteknikk, materiallære, mekanikk, statistikk (mulig du kvalifiserer for dette), teknisk planlegging, fysikk, kjemi, matte, byggfysikk, geoteknikk ect. Frie emner vet jeg ikke helt hva er, med mindre det er det samme som valgemner, som bestemmer retningen du går videre. Disse er for sisteåret. Da velger du om du vil gå retning vann og avløp, vei, energi, konstruksjon osv. Det vi ikke må glemme er at ingeniørfag krever realfag, men noen studier har noe som kalles TRESS (Tresemesterordning), som gjør at man kan ta realfagene man mangler parallellt med studiene. Dette er for studenter med generell studiekompetanse. Anonymkode: d33ee...018
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #10 Skrevet 15. juli 2016 Glemte å si at man også kan ta TRESS med fagbrev og man kan ta Forkurs til ingeniørfag med generell studiekompetanse. Anonymkode: d33ee...018
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Ts her:) tusen takk for tips og råd alle sammen. Skal snakke med en veileder så fort skolen starter igjen. Har forresten hatt fysikk 1 og R matte på VGS, så jeg har de fagene jeg trenger for å komme inn. Anonymkode: 3e160...63e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #12 Skrevet 15. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her:) tusen takk for tips og råd alle sammen. Skal snakke med en veileder så fort skolen starter igjen. Har forresten hatt fysikk 1 og R matte på VGS, så jeg har de fagene jeg trenger for å komme inn. Anonymkode: 3e160...63e Supert. Jeg studerte selv på Bygg på HiØ (da i Sarpsborg - ligger nå i Fredrikstad) og samboeren min studerte ingeniørfag (med TRES) på det som nå er HBV. Vi gikk vanlig studieløp begge to og avsluttet innen normal tid. En jeg studerte med tok også maskin i tillegg, noe som den gang hadde 5-6 "like" fag. Han klarte dermed å skaffe seg enda en bachelor på 1,5 år ekstra. Det handler om å være heldig med hvordan de legger opp timeplanen. Anonymkode: d33ee...018
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå