AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #21 Skrevet 15. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter år med lesing, prøving, erfaring og samarbeid med flere av landets fremste inneklimaeksperter vil jeg påstå at det du her viser til er useriøst. Ifi har jeg liten tillit til. Anonymkode: 5cc44...71d Selv om du har liten tillit til dette, så må vel for pokker også mange menneskers egne erfaringer telle inn her. Det er jo helt latterlig at man skal undergrave andre menneskers erfaringer, bare fordi det ikke stemmer overens med ens egen kunnskap/erfaring. Det er flott at mange har god erfaring, men det ringer varsellamper hos meg når det er så mange som ikke har det. Så jeg skulle gjerne hørt hva de eventuellt har gjort for å løse problemet, hvis de har klart det (på en mer fornuftig måte enn luftfukter). For meg med sterk inneklimasensitivitet, så er dette et viktig spørsmål. Anonymkode: 5b3a6...a42 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #22 Skrevet 15. juli 2016 Den 14. juli 2016 at 9.41, AnonymBruker skrev: Jeg står i prosessen med å kjøpe bolig, og er veldig usikker på om jeg skal gå for nytt eller noe eldre. Mye delte meninger om TEK10, og jeg har alltid vært litt skeptisk. Det jeg hører fra flere er at de opplever veldig tørr luft om vinteren, slik at de må inn med luftfuktere for at det skal fungere å oppholde seg der. Er det flere som opplever dette? Anonymkode: 5b3a6...a42 Bare tull. Det som er en reell risiko i velventilerte hus er at luften er i for mye bevegelse. Er den det og du får den feks baki nakken når du ser på TV så kan du få stiv nakke. I så tilfelle må du enten justere ned luftmengden eller flytte på møbler - ikke noe problem. Den andre reelle risikoen er finstøv. Enkelte dårlig designede luftpumper sirkulerer støv på en slik måte at det knuses til støv så fint at det legger seg i lungene. Men det ser du lett (det er finstøv på gulv eller møbler). Tek10 er vidunderlig. Desse motforestillingene er ikke ulike folks skepsis til vaksiner og sånt: uvitenhet og internettmyter. Jeg har tørr luft inne om vinteren. Det plager potteplantene mine, og parketten,. Men jeg er ingen blomst og ikke er jeg laget av tre, så det plager ikke meg. Bare regn marginalt høyere forbruk av hudkrem. Det Internett ikke nevner noe om er at moderne luftpumper har filter som tar vekk alt som kan plage en allergiker. Jeg er hyperallergisk mot gress, men er døren lukket så kan plenen rundt huset klippes uten at jeg kjenner noe som helst. Samme med partiklene fra vedfyring: huset mitt er luktfritt og fylt med fersk, filtrert luft året rundt. Det har vært et solid oppsving for helsa. Men, altså: pass på finstøvet. For det er farlig. Anonymkode: 61ae3...0f8 2
Lutetium 71 Skrevet 15. juli 2016 #23 Skrevet 15. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke hvordan man kan oppleve at et inneklima kan ha for tørr luft? - det vises på parketten - det både vises og kjennes godt på huden - for den ekstra følsomme vil det også kjennes godt på helsen i negativ forstand Hvis du trenger dokumentasjon ut over "synsing": http://www.bygg.no/article/97101 Anonymkode: 5b3a6...a42 Den artikkelen snakker i hovedsak i forsvar for "sin syke mor" dvs parketten, og de anbefaler til og med bruk av luftfukter. De snakker med NAAF ( Astma- og allergiforbundet). Her er hva de sier om luftfuktere: Sitat Bruk av luftfukter bør kun tas i bruk i boligen når det foreligger medisinske grunner. Her er hva de sier om "følelsen av tørr luft": Sitat Ofte skyldes følelsen av «tørr luft» luftforurensninger i form av støv eller gasser. Altså er det ikke tørr luft som vanligvis er problemet, men støv. http://www.naaf.no/so/subsites/drift-og-helse/inneklima-og-helse/temperatur/luftfuktighet/
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #24 Skrevet 17. juli 2016 Den Friday, July 15, 2016 at 19.57, AnonymBruker skrev: Selv om du har liten tillit til dette, så må vel for pokker også mange menneskers egne erfaringer telle inn her. Det er jo helt latterlig at man skal undergrave andre menneskers erfaringer, bare fordi det ikke stemmer overens med ens egen kunnskap/erfaring. Det er flott at mange har god erfaring, men det ringer varsellamper hos meg når det er så mange som ikke har det. Så jeg skulle gjerne hørt hva de eventuellt har gjort for å løse problemet, hvis de har klart det (på en mer fornuftig måte enn luftfukter). For meg med sterk inneklimasensitivitet, så er dette et viktig spørsmål. Anonymkode: 5b3a6...a42 Jadde du kjent til hvem jer er og hvilken bakgrunn og ikke minst erfaring jeg er så hadde du ikke uttalt deg som du gjør. For min del opptrer du lite tillitvkende og temmelig både selvsikker og krass. Anonymkode: 5cc44...71d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #25 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jadde du kjent til hvem jer er og hvilken bakgrunn og ikke minst erfaring jeg er så hadde du ikke uttalt deg som du gjør. For min del opptrer du lite tillitvkende og temmelig både selvsikker og krass. Anonymkode: 5cc44...71d Jeg er verken selvsikker eller krass, jeg er oppgitt over at du undergraver andre mennesker sin erfaring og bekymring. Til Lutheum: Jeg er helt enig i at luftfukter er idioti. Artikkelen tar forøvrig også for seg temaet "helse", som er det essensielle for meg. Jeg tar heller spørsmålet med meg til Sintef. Anonymkode: 5b3a6...a42 2
Lutetium 71 Skrevet 17. juli 2016 #26 Skrevet 17. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er verken selvsikker eller krass, jeg er oppgitt over at du undergraver andre mennesker sin erfaring og bekymring. Til Lutheum: Jeg er helt enig i at luftfukter er idioti. Artikkelen tar forøvrig også for seg temaet "helse", som er det essensielle for meg. Jeg tar heller spørsmålet med meg til Sintef. Anonymkode: 5b3a6...a42 Prøv også forumet på byggebolig.no
prt90 Skrevet 1. august 2016 #27 Skrevet 1. august 2016 Den 14.7.2016 at 18.23, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er bedre isolert, men svært mange jeg snakker med forteller at de opplever at innelufta i slike hus er mye tørrere enn tidligere boliger. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, jeg spør bare andre brukere sin erfaring og hva de evnt har gjort for å løse det. Hvordan kan du mene at det er tull at brukere opplever tørr luft på vinterstid i slike hus? Har aldri sagt at luftfuktere er bra. Anonymkode: 5b3a6...a42 I Norge er for høy luftfuktighet inne et meget større problem enn for tørr luft. "Tørr luft" er en følelse som vanligvis skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv med kjemisk last. Ideell luftfuktighet inne er mellom 20% og 40% relativ luftfuktighet og iallfall ikke over 50%. Når det er høyere luftfuktighet ute, blir det tilsvarende høy luftfuktighet inne. For høy luftfuktighet inne fører svært ofte til kondens og fuktskader og/eller økt tendens til muggsoppvekst, bedre vilkår for husstøvmidd, mer avgassing fra diverse materialer Mennesket har ingen sans for luftfuktighet. "Tørr luft" er en følelse ved irritasjon av hud eller slimhinner som vanligvis skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv lastet med kjemi. Hver voksen person avgir ca 40 gram vann pr time i utåndingsluften og er selv en "luftfukter". Luftfuktere bør bare brukes til bevaring av antikke malerier, instrumenter o.l. og eventuelt til behandling av spesiell sykdom hvis legen mener det er riktig, og må da brukes i korte perioder I de fleste husholdninger produseres det mye fukt fra ulike fuktkilder (dusj, vaskemaskin, tørketrommel, matlaging o.s.v.) uten god nok utlufting. Det er en viktig årsak til dårlig inneklima. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #28 Skrevet 12. oktober 2022 Dytter litt på denne tråden som kom opp da jeg googlet. Nå er det sikkert flere som har erfaring med TEK10-hus. Hva synes dere? Her opplever flere i familien svært tørr hud i vinterhalvåret. Det har allerede startet for høsten. Hender og lepper sprekker opp, og minste får skurv rundt hele munnen. Vi har bodd her i ni år nå, og har (bortsett fra i perioden med koronatiltak) vært svært utsatt for infeksjonssykdommer på vinteren, noe som ikke er rart når slimhinnene tørker ut. Vi har byttet ut dusjsåpe med olje, smører hud og lepper og passer på å drikke nok vann. Det går på helsa, humøret, livskvaliteten og allmenntilstanden ut å ha det slik 6 mnd i året, og jeg ønsker å flytte til et "gammeldags" hus med ventiler i veggene og over vinduene. Mannen og ett av barna har ingen problemer, men de andre barna og jeg sliter. I fjor målte vi luftfuktigheten gjennom vinteren, og den lå på rundt 20%. Klær på tørkestativ tørker i løpet av et par timer. Hvordan opplever dere andre som bor i TEK10-hus det? Anonymkode: 2e206...b95
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #29 Skrevet 12. oktober 2022 Hvordan er tek17 i forhold til tek10? Anonymkode: 0c67c...227
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #30 Skrevet 12. oktober 2022 Trives veldig godt i mitt hus bygget etter TEK10. Av andre grunner er jeg på jakt etter "nytt" hus (det vil si: gammelt hus i sentrumsnabolag, hvor det dessverre kun finnes gamle hus) og det å flytte fra et moderne bygget hus med balansert ventilasjon +++ er noe av det jeg gruer meg til. Anonymkode: f73fe...be0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå