AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Jeg står i prosessen med å kjøpe bolig, og er veldig usikker på om jeg skal gå for nytt eller noe eldre. Mye delte meninger om TEK10, og jeg har alltid vært litt skeptisk. Det jeg hører fra flere er at de opplever veldig tørr luft om vinteren, slik at de må inn med luftfuktere for at det skal fungere å oppholde seg der. Er det flere som opplever dette? Anonymkode: 5b3a6...a42
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg står i prosessen med å kjøpe bolig, og er veldig usikker på om jeg skal gå for nytt eller noe eldre. Mye delte meninger om TEK10, og jeg har alltid vært litt skeptisk. Det jeg hører fra flere er at de opplever veldig tørr luft om vinteren, slik at de må inn med luftfuktere for at det skal fungere å oppholde seg der. Er det flere som opplever dette? Anonymkode: 5b3a6...a42 Dette kommer jo også mye an på HVOR du skal kjøpe bolig. I Oslo er boliger fra 1890 nesten likt priset med boliger under oppføring, mens på landet vil nytt være MYE dyrere enn brukt. Hvis prisforskjellen ikke er så stor burde du definitivt gå for nytt. Mikroskopiske vedlikeholdskostander de neste 10-15 årene, mye bedre bo-komfort, bedre brannsikring, osv. Disse folka med luftfuktere har jeg aldri forstått meg på, mennesker har ikke noen sanser som føler luftfuktighet og følelsen av "tørr luft" har vanligvis helt andre årsaker enn lav luftfuktighet. Luftfukter er dog en kjempefin måte å få muggproblemer på. 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg står i prosessen med å kjøpe bolig, og er veldig usikker på om jeg skal gå for nytt eller noe eldre. Mye delte meninger om TEK10, og jeg har alltid vært litt skeptisk. Det jeg hører fra flere er at de opplever veldig tørr luft om vinteren, slik at de må inn med luftfuktere for at det skal fungere å oppholde seg der. Er det flere som opplever dette? Anonymkode: 5b3a6...a42 Jeg har et helt nytt hus, da også etter TEK10. Ja luften blir veldig tørr vinterstid, sikkert pga at husene er etter min mening altfor tette. Men, uansett det er ingen problem å oppholde seg innendørs. Det jeg merker det på, er at jeg får støt. Litt mer fuktighet innendørs, og det hadde nok vært unngått. Ville nok i alle tilfeller gått for et nyere hus Anonymkode: c53c6...f7d
vea Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 De er i prosessen med å lette på noen av kravene innenfor TEK10 siden husene blir alt for tett og blir fortere plaget med mugg. Men igjen, en eldre bolig vil jo trolig også kunne være utsatt for dette nettopp fordi det er en eldre bolig.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 20 minutter siden, prt90 skrev: Dette kommer jo også mye an på HVOR du skal kjøpe bolig. I Oslo er boliger fra 1890 nesten likt priset med boliger under oppføring, mens på landet vil nytt være MYE dyrere enn brukt. Hvis prisforskjellen ikke er så stor burde du definitivt gå for nytt. Mikroskopiske vedlikeholdskostander de neste 10-15 årene, mye bedre bo-komfort, bedre brannsikring, osv. Disse folka med luftfuktere har jeg aldri forstått meg på, mennesker har ikke noen sanser som føler luftfuktighet og følelsen av "tørr luft" har vanligvis helt andre årsaker enn lav luftfuktighet. Luftfukter er dog en kjempefin måte å få muggproblemer på. Jeg lurte ikke på pris, kun inneluft Jeg får helseproblemer når luften blir for tørr i en bolig, derfor er dette viktig å få klarhet i før jeg vurderer det videre. Anonymkode: 5b3a6...a42 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, vea skrev: De er i prosessen med å lette på noen av kravene innenfor TEK10 siden husene blir alt for tett og blir fortere plaget med mugg. Men igjen, en eldre bolig vil jo trolig også kunne være utsatt for dette nettopp fordi det er en eldre bolig. Jeg trodde det var motsatt? En utbygger jeg nettopp snakket med fortalte om TEK15 og enda tettere hus. Har du noen linker til dette? Hvis TEK10 hus er plaget med mugg så styrer jeg langt unna (hyperallergisk). Om en eldre bolig har mugg avhenger jo i stor grad av vedlikeholdet. Anonymkode: 5b3a6...a42
vea Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var motsatt? En utbygger jeg nettopp snakket med fortalte om TEK15 og enda tettere hus. Har du noen linker til dette? Hvis TEK10 hus er plaget med mugg så styrer jeg langt unna (hyperallergisk). Om en eldre bolig har mugg avhenger jo i stor grad av vedlikeholdet. Anonymkode: 5b3a6...a42 Det kom frem på et boligbyggermøte jeg var på her om dagen, så har ikke noen dokumentasjon på det annet enn det som kom frem der i muntlig samtale. Mulig noe dukker opp med litt søk. Men uansett, med riktige tiltak, lufting og vedlikehold så vil jeg anta at det slipper å være noe problem overhode.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 3 minutter siden, vea skrev: Det kom frem på et boligbyggermøte jeg var på her om dagen, så har ikke noen dokumentasjon på det annet enn det som kom frem der i muntlig samtale. Mulig noe dukker opp med litt søk. Men uansett, med riktige tiltak, lufting og vedlikehold så vil jeg anta at det slipper å være noe problem overhode. Jeg trodde lufting helst skulle unngås for at det balanserte ventilasjonsanlegget skal fungere optimalt? Jeg vet det vil bli mugg i selve kanalene til anlegget over tid, da det vil hope seg opp utrolig mye "dritt" der. Så det er viktig å få kanalene rengjort (mulig av fagfolk?) regelmessig (enten årlig eller annnehvert år?), samt bytte filter 2 ganger årlig. Ikke minst at anlegget brukes riktig mtp innstillinger, og at anlegget faktisk er montert riktig. Jeg tror det er mange brukere som ikke vet dette, og slurver med service/bruker anlegget feil. Men hvis alt dette gjøres riktig, da er det greit? Anonymkode: 5b3a6...a42 1
vea Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde lufting helst skulle unngås for at det balanserte ventilasjonsanlegget skal fungere optimalt? Jeg vet det vil bli mugg i selve kanalene til anlegget over tid, da det vil hope seg opp utrolig mye "dritt" der. Så det er viktig å få kanalene rengjort (mulig av fagfolk?) regelmessig (enten årlig eller annnehvert år?), samt bytte filter 2 ganger årlig. Ikke minst at anlegget brukes riktig mtp innstillinger, og at anlegget faktisk er montert riktig. Jeg tror det er mange brukere som ikke vet dette, og slurver med service/bruker anlegget feil. Men hvis alt dette gjøres riktig, da er det greit? Anonymkode: 5b3a6...a42 Det er nok mye slurv rundt om ja som gjør at det kan bli en norm av det hele. Men slik er det med alle hus, nye som gamle. Med forhåndsregler og godt vedlikehold så vil nok ikke problemer oppstå
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurte ikke på pris, kun inneluft Jeg får helseproblemer når luften blir for tørr i en bolig, derfor er dette viktig å få klarhet i før jeg vurderer det videre. Anonymkode: 5b3a6...a42 Tek10 er bedre isolert og tetter enn eldre hus. Litt avhengig av ventilasjonen burde det bety mindre problemer med tørr luft. I et dårlig isolert / utett hus der du kjører på med masse varmeovner vil lufta bli mye tørrere. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg står i prosessen med å kjøpe bolig, og er veldig usikker på om jeg skal gå for nytt eller noe eldre. Mye delte meninger om TEK10, og jeg har alltid vært litt skeptisk. Det jeg hører fra flere er at de opplever veldig tørr luft om vinteren, slik at de må inn med luftfuktere for at det skal fungere å oppholde seg der. Er det flere som opplever dette? Anonymkode: 5b3a6...a42 Tull. Følt tørr luft skyldes omtrent alltdi partikler i luften som ikke skal være der. Det største problemet med nyere boliger er at folk bruker dem feil og ja, setter inn luftfuktere som ødelleger og gir store muggskader. De eneste som mener luftfuktere er bra, er dem som tjener penger på at de blir solgt. Luftfuktighet på under 40 % er bra for oss, og noe vi bør etterstrebe. I innlandet bør det være mulig å oppnå så lav luftfuktighet, i kysstrøk er det vanskeligere. Anonymkode: 5cc44...71d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 5 timer siden, prt90 skrev: Tek10 er bedre isolert og tetter enn eldre hus. Litt avhengig av ventilasjonen burde det bety mindre problemer med tørr luft. I et dårlig isolert / utett hus der du kjører på med masse varmeovner vil lufta bli mye tørrere. Jeg vet det er bedre isolert, men svært mange jeg snakker med forteller at de opplever at innelufta i slike hus er mye tørrere enn tidligere boliger. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, jeg spør bare andre brukere sin erfaring og hva de evnt har gjort for å løse det. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull. Følt tørr luft skyldes omtrent alltdi partikler i luften som ikke skal være der. Det største problemet med nyere boliger er at folk bruker dem feil og ja, setter inn luftfuktere som ødelleger og gir store muggskader. De eneste som mener luftfuktere er bra, er dem som tjener penger på at de blir solgt. Luftfuktighet på under 40 % er bra for oss, og noe vi bør etterstrebe. I innlandet bør det være mulig å oppnå så lav luftfuktighet, i kysstrøk er det vanskeligere. Anonymkode: 5cc44...71d Hvordan kan du mene at det er tull at brukere opplever tørr luft på vinterstid i slike hus? Har aldri sagt at luftfuktere er bra. Anonymkode: 5b3a6...a42 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 http://www.siste.no/politikk/bolig/innenriks/boliger-er-for-tette/s/5-47-63628 Anonymkode: 5b3a6...a42
Lutetium 71 Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er bedre isolert, men svært mange jeg snakker med forteller at de opplever at innelufta i slike hus er mye tørrere enn tidligere boliger. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, jeg spør bare andre brukere sin erfaring og hva de evnt har gjort for å løse det. Hvordan kan du mene at det er tull at brukere opplever tørr luft på vinterstid i slike hus? Har aldri sagt at luftfuktere er bra. Anonymkode: 5b3a6...a42 Hvordan opplever disse brukerne tørr luft da?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det er bedre isolert, men svært mange jeg snakker med forteller at de opplever at innelufta i slike hus er mye tørrere enn tidligere boliger. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, jeg spør bare andre brukere sin erfaring og hva de evnt har gjort for å løse det. Hvordan kan du mene at det er tull at brukere opplever tørr luft på vinterstid i slike hus? Har aldri sagt at luftfuktere er bra. Anonymkode: 5b3a6...a42 Fordi der er forskning på hva opplevd / subjektiv tørr luft inneholder. Imneluft er aldri for tørr, den har andre uønskede partikler og er ikke tørr. Der folk påstår at luftfukter hjelper så er det igjen en subjektiv opplevelse - tro kan flytte fjell. Anonymkode: 5cc44...71d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi der er forskning på hva opplevd / subjektiv tørr luft inneholder. Imneluft er aldri for tørr, den har andre uønskede partikler og er ikke tørr. Der folk påstår at luftfukter hjelper så er det igjen en subjektiv opplevelse - tro kan flytte fjell. Anonymkode: 5cc44...71d Det kan nok faktisk være at luftfukter hjelper på den "tørre lufta". Jeg vil tippe det folk egentlig reagerer på er støv. Tilføring av fukt binder støvet, og man tror man har løst problemene. Anonymkode: d54db...4a1
A4-livet Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 Nå har vi bare bodd her et år, men har ikke reagert på tørr luft. Bare utrolig deilig med balansert ventilasjon etter å ha bodd i bolig fra 70-tallet
Stars Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 Jeg bygde meg et TEK-10 hus, og har nå bodd i det i 3 år. Har nok slurvet med å skifte filter på ventilasjonsannlegget, men det er fordi det ikke er noen som har fortalt meg før for noen få måneder siden dette skulle gjøres. (Har en svoger som skal hjelpe meg å skifte når han er tilbake fra ferie.) Kan ikke si at jeg opplever tørr luft, eller andre problemer hjemme. Bruker svært lite oppvarming, selv på vinteren når det er beinkaldt. Synes det er helt topp å bo her jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 1 time siden, Lutetium 71 skrev: Hvordan opplever disse brukerne tørr luft da? Du forstår ikke hvordan man kan oppleve at et inneklima kan ha for tørr luft? - det vises på parketten - det både vises og kjennes godt på huden - for den ekstra følsomme vil det også kjennes godt på helsen i negativ forstand Hvis du trenger dokumentasjon ut over "synsing": http://www.bygg.no/article/97101 Anonymkode: 5b3a6...a42 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #20 Skrevet 15. juli 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du forstår ikke hvordan man kan oppleve at et inneklima kan ha for tørr luft? - det vises på parketten - det både vises og kjennes godt på huden - for den ekstra følsomme vil det også kjennes godt på helsen i negativ forstand Hvis du trenger dokumentasjon ut over "synsing": http://www.bygg.no/article/97101 Anonymkode: 5b3a6...a42 Etter år med lesing, prøving, erfaring og samarbeid med flere av landets fremste inneklimaeksperter vil jeg påstå at det du her viser til er useriøst. Ifi har jeg liten tillit til. Anonymkode: 5cc44...71d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå