Gjest Sly Skrevet 14. juli 2016 #21 Skrevet 14. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts, er du mann eller kvinne? Anonymkode: 57cd6...3cf Brukernavnet er Sol88 og brukeren er registrert som kvinne.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #22 Skrevet 14. juli 2016 Begge mine foreldre har diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. Oppveksten min har vært ok, men ikke optimal. Det var mangler på plan som angikk bl.a det hygieniske, sosiale og oppfølging i skolen. Barnevernet var inne i bildet hele barndommen min, men på grunn av diagnosen. De ble koblet inn på grunn av at den ene av mine foreldre også slet sterkt psykisk og har vært en del innlagt på grunn av det. Jeg har et søsken som er normalt, et søsken som har fått samme diagnose og selv har jeg en iq over gjennomsnittet. Har mastergrad, jobb, eier hus, mann og egne barn (som ikke har noen diagnose). I barndommen slet jeg veldig med at jeg måtte ta ansvar for hele husholdningen. Alt for tidlig måtte jeg ta rollen som oppdrager og forelder ovenfor mine egne foreldre (og søsken). Spesielt i perioden jeg "vokste forbi" mine foreldre kognitivt var svært vanskelig. Å ikke ha noen veileder hjemme var også problematisk (ingen til å oppmuntre om skolegang, gi råd videre i utdannelse eller karrieremessig, ingen som kunne hjelpe med lekser en gang). Jeg skrev litt om meg selv slik at dere kanskje kan ha en innsikt i hvordan det var for et barn når det ikke fungerte. Jeg tenker at om den ene av dere ikke har en slik diagnose og kan trå til sterkere på områder hvor mor har mangler, så kan dette gå bare fint. Det er ingen automatikk i at barnevernet skal bli koblet inn så lenge dere klarer å følge opp barnet skikkelig på alle måter. Du må trå til ekstra og mor må også ha en forståelse for at hun må be om hjelp på områder hun føler hun mestrer dårlig. Ellers er det ingenting å frykte fra barnevernet altså, de ønsker bare barnets beste! Anonymkode: c5073...55b 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #23 Skrevet 14. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Asperger går ikke under psykisk utviklingshemming, aspergere sin intelligens er normalfordelt slik som nevrotypikere, kanskje den er høyere? Det vet jeg ikke. Men det er noe helt annet enn psykisk utvk. Kanskje du blander psykisk utviklingshemmet og utviklingsfortyrrelse? (som asperger noen ganger blir referert som) Psykisk utviklingshemmet minner mer om personer med downs, da skjønner du kanskje litt mer hvor dette landet ligger ... Anonymkode: af56d...893 Asperger er ikke utviklingshemming nei. En person med Asperger har ofte høyre "intelligens" på noen områder, men kan ha vansker på mer sosiale plan blant annet. Men ikke psykisk utviklingshemmet nei. Kanskje heller et viderekommet steg i utviklingen på noen plan etter minnlegg mening. Anonymkode: 15452...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #24 Skrevet 14. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som har vært sammen i 5 år og nå å har lyst på barn. Min samboer har lettere psykisk utviklingshemmet og er kjempe bekymret for at bv kan ta barnet ifra oss. Jeg jobber fulltid med grei økonomi og vi skal snart kjøpe oss leilighet mens min samboer går per i dag på nav. Jeg merker ikke stort at hun har den diagnosen borsett fra hun har problemer når det kommer til konsentrasjon og er kanskje ikke den aller "skarpeste" kniven i skuffen. Hun har heller ingen problemer med hygine lage mat eller å ha det ryddig. Men selvom har jeg hørt en del historier om mennesker som har denne diagnosen å blir fratatt barnet. Jeg vet ikke om det er annderledes siden jeg ikke har den diagnosen. Anonymkode: 9325e...211 Hvis hun ikke klarer å gi barnet den omsorgen og oppfølgingen han/hun trenger, så kan hun jo ikke ha ansvar for barn. Å følge opp et barn er mer enn å rydde og lage mat og vaske seg. Men så lenge du tar hovedansvaret og ser til at ting går bra, så ser jeg ikke problemet. Men ikke legg ansvaret på henne siden hun er hjemmeværende. Psykisk utviklingshemmet er mer enn å ikke være den skarpeste kniven i skuffen. Og psykisk utviklingshemmet er selvsagt ikke Asperger, og heller ikke autisme. Om et menneske med autisme også er psykisk utviklingshemmet, så kommer denne diagnosen i tillegg til autisme-diagnosen. Aspergere er normalt-begavede (eller over). Men kan selvsagt også være uegnet som forelder (som alle både med og uten diagnose kan være). Anonymkode: 86e5e...2be 3
Gjest Sly Skrevet 14. juli 2016 #25 Skrevet 14. juli 2016 Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår at noen velger seg en psykisk utviklingshemmet partner når man ønsker barn. Det er krevende nok å oppdra og følge opp barn når man er frisk. Jeg hadde ikke overlatt mine barn til en psykisk utviklingshemmet, uansett om det var aldri så mye familie.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #26 Skrevet 14. juli 2016 16 minutter siden, Sly skrev: Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår at noen velger seg en psykisk utviklingshemmet partner når man ønsker barn. Det er krevende nok å oppdra og følge opp barn når man er frisk. Jeg hadde ikke overlatt mine barn til en psykisk utviklingshemmet, uansett om det var aldri så mye familie. Må bare si meg helt enig med Sly her. Jeg hadde ikke latt en med psykisk utviklingshemmet sittet barnevakt for mine barn. Anonymkode: 86e5e...2be 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #27 Skrevet 14. juli 2016 Har dere vurdert å ikke få barn? Men ja, det er en stor sjanse for at dere vil få ekstra oppfølging fra helsepersonell og barnevern. Anonymkode: 15843...e92 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #28 Skrevet 14. juli 2016 15 timer siden, kikkana skrev: Handler nok om mer en bare iq. Hvis jeg ikke tar helt feil går det fint an å være lettere psykisk utviklingshemmet og ha en grei iq, men samt kan det være andre ting denne personen ikke klarer. Asperger er det jo flere i høye stillinger som har f eks. Men ja barnevernet vil nok se på saken, dog kommer det an på grad, type ditt og datt. For å få diagnosen mild PU, må man ha en IQ under 70 og i tillegg ha vansker på andre områder (IQ under 70 er altså nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å få diagnosen). Det skal foretas en evnetest, men også kartlegges funksjonsnivå på andre områder enten v observasjon eller kartleggingsverktøt. Dette kan gå på evnen t å f.x stelle seg, kontakte lege v behov etc. Asperger er ikke det samme som PU da personer m AS i utg.pkt har normalt evnenivå, men en ujevn profil som viser seg v at de er veldig flinke på noen områder og dårligere på andre. Anonymkode: c109c...f11 3
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #29 Skrevet 14. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI NEI NEI! Ikke bland inn Asperger i dette, eller noen andre former for autismespekterlidelser. Lettere PU er en diagnose som innebærer IQ lavere enn 70. Jeg vil tro og håpe at en person med lett PU får ekstra oppfølging gjennom svangerskap og etter fødsel, av helsestasjon og/eller barneverntjenesten. Anonymkode: 683b7...9ac Vet vet vet. Blanda utv forstyrrelse generelt med psyk utv, var på min 4 nattv= trøtt i pappen
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #30 Skrevet 14. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som har vært sammen i 5 år og nå å har lyst på barn. Min samboer har lettere psykisk utviklingshemmet og er kjempe bekymret for at bv kan ta barnet ifra oss. Jeg jobber fulltid med grei økonomi og vi skal snart kjøpe oss leilighet mens min samboer går per i dag på nav. Jeg merker ikke stort at hun har den diagnosen borsett fra hun har problemer når det kommer til konsentrasjon og er kanskje ikke den aller "skarpeste" kniven i skuffen. Hun har heller ingen problemer med hygine lage mat eller å ha det ryddig. Men selvom har jeg hørt en del historier om mennesker som har denne diagnosen å blir fratatt barnet. Jeg vet ikke om det er annderledes siden jeg ikke har den diagnosen. Anonymkode: 9325e...211 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer på at du ikke legger større merke til hennes diagnose. Hun har jo fått den av en grunn. Så om ikke du klarer å se omfanget av diagnosen så lurer jeg på i hvor stor grad du vil evne å være forelder selv. Vil du klare å se barnets behov? Vil du klare å være der for barnet på de områdene hun ikke klarer? Vil du klare å se når hun ikke strekker til? Anonymkode: 510fe...adb 2
Sol88 Skrevet 14. juli 2016 #31 Skrevet 14. juli 2016 Den diagnosen ble satt når hun var veldig liten å er heller ingen som kan forstå at hun har den. Så hun burde fått tatt en ny test.
Gjest Sly Skrevet 14. juli 2016 #32 Skrevet 14. juli 2016 7 minutter siden, Sol88 skrev: Den diagnosen ble satt når hun var veldig liten å er heller ingen som kan forstå at hun har den. Så hun burde fått tatt en ny test. Så hvorfor har hun ikke gjort det? Det er da ingen som vil ha en diagnose som psykisk utviklingshemmet på seg hvis man ikke er det? Og er hun det ikke er ikke barnevernet noe å frykte heller.
lingua franca Skrevet 14. juli 2016 #34 Skrevet 14. juli 2016 Er dette en slags reaksjon på den saken med det paret der kvinnen var lettere psykisk utviklingshemmet, og de fikk tvillinger og rømte til Polen pga barnevernet? Jeg synes personlig det er veldig rart at en normalt begavet person vil være kjæreste med en psykisk utviklingshemmet person. Man vil jo være på veldig forskjellige steder mentalt sett, slik at den med normal intelligens alltid vil være mentalt overlegen den andre. Er det et godt utgangspunkt for et samliv? Det fremste kriteriet for psykisk utviklingshemming er lav IQ, dvs IQ under 70. Nå har ikke jeg formell kompetanse på dette området, men jeg kan si utfra de lett psykisk utviklingshemmede personene jeg har møtt at man merker det VELDIG godt. Mange av dem fungerer godt slik at de kan bo alene, ha venner og kanskje jobb i vernet bedrift, men de kan ikke ha ansvaret for et barn. I alle fall ikke for et større barn. Å ha ansvar for barn blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre de blir (det praktiske blir lettere, men den mentale/kognitive biten eller ansvarsdelen blir vanskeligere). Mange psykisk utviklingshemmede vil kanskje kunne ta seg av en baby/lite barn med litt hjelp, men de kan ikke veilede og oppdra et større barn. Tenk når de vokser opp og har spørsmål, de må hjelpes med lekser, de går gjennom perioder med mange følelser (trassalder, pubertet osv), de opplever noe vanskelig osv. Ikke snakk om at en lett psykisk utviklingshemmet person kan veilede et barn gjennom barndommen og ungdomsårene på en god måte. Beklager. Dersom dere er to kvinner, bør i alle fall du bære frem barnet og ha hovedansvaret. Snakk med helsepersonell på forhånd om at dere planlegger for å få råd og veiledning. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #35 Skrevet 14. juli 2016 21 timer siden, kikkana skrev: Tror nok det er individuelt. Går ut i fra at din kjæreste klarer seg selv, uten hjelp fra noen statlige instanser annet en nav? Er stor forskjell på grad av lett asperger, om det er d vi snakker om. Spørsmålet er hvorfor hun er redd for at barnet skal blitt tatt fra dere? Og det å klare seg selv, er ikke alltid det samme som å klare å se andre sitt behov. tenker da på barnet. Asperger er ikke det samme som psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 4fd1c...d41
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #36 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asperger er ikke det samme som psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 4fd1c...d41 Vet vet vet, skrev uten å tenke. Tenkte på utviklingsforstyrelser generelt,
Gjest Snuppi Skrevet 14. juli 2016 #37 Skrevet 14. juli 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Asperger går ikke under psykisk utviklingshemming, aspergere sin intelligens er normalfordelt slik som nevrotypikere, kanskje den er høyere? Det vet jeg ikke. Men det er noe helt annet enn psykisk utvk. Kanskje du blander psykisk utviklingshemmet og utviklingsfortyrrelse? (som asperger noen ganger blir referert som) Psykisk utviklingshemmet minner mer om personer med downs, da skjønner du kanskje litt mer hvor dette landet ligger ... Anonymkode: af56d...893 IQ er vurdert til å være mellom 69 og 50 og mental alder er rundt 9-12 år. Lett psykisk utviklingshemming innebærer oftest at personen kan ta hånd om seg selv på en god måte. Personen mestrer mange av dagliglivets ferdigheter som personlig hygiene, matlaging og andre praktiske og huslige ferdigheter. De største problemene oppstår vanligvis med teoretisk skolearbeid, og mange har problemer med å lese og skrive. Mange kan delta i alminnelige samtaler, men de språklige ferdighetene varierer, både når det gjelder å forstå og å uttrykke seg. Mange kan ha en vanlig jobb eller en jobb som er tilpasset personens mestringsnivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå