AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Vi er ett par som har vært sammen i 5 år og nå å har lyst på barn. Min samboer har lettere psykisk utviklingshemmet og er kjempe bekymret for at bv kan ta barnet ifra oss. Jeg jobber fulltid med grei økonomi og vi skal snart kjøpe oss leilighet mens min samboer går per i dag på nav. Jeg merker ikke stort at hun har den diagnosen borsett fra hun har problemer når det kommer til konsentrasjon og er kanskje ikke den aller "skarpeste" kniven i skuffen. Hun har heller ingen problemer med hygine lage mat eller å ha det ryddig. Men selvom har jeg hørt en del historier om mennesker som har denne diagnosen å blir fratatt barnet. Jeg vet ikke om det er annderledes siden jeg ikke har den diagnosen. Anonymkode: 9325e...211
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Tror nok det er individuelt. Går ut i fra at din kjæreste klarer seg selv, uten hjelp fra noen statlige instanser annet en nav? Er stor forskjell på grad av lett asperger, om det er d vi snakker om. Spørsmålet er hvorfor hun er redd for at barnet skal blitt tatt fra dere? Og det å klare seg selv, er ikke alltid det samme som å klare å se andre sitt behov. tenker da på barnet. 3
Sol88 Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 8 minutter siden, kikkana skrev: Tror nok det er individuelt. Går ut i fra at din kjæreste klarer seg selv, uten hjelp fra noen statlige instanser annet en nav? Er stor forskjell på grad av lett asperger, om det er d vi snakker om. Spørsmålet er hvorfor hun er redd for at barnet skal blitt tatt fra dere? Og det å klare seg selv, er ikke alltid det samme som å klare å se andre sitt behov. tenker da på barnet. Grunnen for at vi har vært litt bekmyret er at vi har hørt en del historier som har blitt fratatt barnet pga den diagnosen men som var alenemor. Det er vel kanskje litt annderledes og enn at man er 2 foreldre inni bildet.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Sannsynligvis vil barnevernet følge dere, om de ikke tar fra dere barnet. Det er snakk om en mor som ikke evner være mor da hennes intellektuelle/ mentale ferdigheter er merkbart under gjennomsnittet. Det vil sannsynligvis gi barnet en dårlig barndom der alle rundt vil vite at moren er dum og at faren er sammen med en som er laverestående intelligensmessig. Hun vil heller ikke ha nok innsikt i sosiale relasjoner til å lære barna å ikke være naive eller sosialt klønete. I tillegg så er der alltids en sjanse for at barnet vil arve tilstanden hennes Når jeg sjekker definisjonen: ICD-10 kode F70: Lettere psykisk utviklingshemming, IQ = 50 - 69 Anonymkode: af56d...893 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 Hva om dere tar en prat med legen eller noen andre instanser før dere setter i gang? Å legger frem bekymringene dere har? Da vet dere i det minste hva dere går til og kan forberede dere på det. Som over tror jeg kanskje det er lett for at dere blir fulgt av barnevernet. Men ikke i betydning at de rapper ungen uten mer grunn enn diagnosen. Anonymkode: 62717...c13 7
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis vil barnevernet følge dere, om de ikke tar fra dere barnet. Det er snakk om en mor som ikke evner være mor da hennes intellektuelle/ mentale ferdigheter er merkbart under gjennomsnittet. Det vil sannsynligvis gi barnet en dårlig barndom der alle rundt vil vite at moren er dum og at faren er sammen med en som er laverestående intelligensmessig. Hun vil heller ikke ha nok innsikt i sosiale relasjoner til å lære barna å ikke være naive eller sosialt klønete. I tillegg så er der alltids en sjanse for at barnet vil arve tilstanden hennes Når jeg sjekker definisjonen: ICD-10 kode F70: Lettere psykisk utviklingshemming, IQ = 50 - 69 Anonymkode: af56d...893 Handler nok om mer en bare iq. Men ja barnevernet vil nok se på saken, dog kommer det an på grad, type ditt og datt. Endret 14. juli 2016 av kikkana
Mari Y Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 Vet ikke, men går ut ifra at grunnlaget må være mer enn dette for at barnet blir fjernet. Om Barnevernet blir koblet inn, er det heller ikke alltid slik at barnet blir fjernet, så vidt jeg har skjønt, men at de trolig tilbyr oppfølging. 1
Mari Y Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis vil barnevernet følge dere, om de ikke tar fra dere barnet. Det er snakk om en mor som ikke evner være mor da hennes intellektuelle/ mentale ferdigheter er merkbart under gjennomsnittet. Det vil sannsynligvis gi barnet en dårlig barndom der alle rundt vil vite at moren er dum og at faren er sammen med en som er laverestående intelligensmessig. Hun vil heller ikke ha nok innsikt i sosiale relasjoner til å lære barna å ikke være naive eller sosialt klønete. I tillegg så er der alltids en sjanse for at barnet vil arve tilstanden hennes Når jeg sjekker definisjonen: ICD-10 kode F70: Lettere psykisk utviklingshemming, IQ = 50 - 69 Anonymkode: af56d...893 Jeg egentlig ikke helt 100% overbevist. Jeg har lest historier om folk som har vokst opp med psykisk utviklingshemmede foreldre, og opplevd en fantastisk barndom. Det kan også godt være mulig at foreldre, familiemedlemmer eller andre instanser hjelper til med å følge opp.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 21 minutter siden, kikkana skrev: Handler nok om mer en bare iq. Hvis jeg ikke tar helt feil går det fint an å være lettere psykisk utviklingshemmet og ha en grei iq, men samt kan det være andre ting denne personen ikke klarer. Asperger er det jo flere i høye stillinger som har f eks. Men ja barnevernet vil nok se på saken, dog kommer det an på grad, type ditt og datt. Asperger går ikke under psykisk utviklingshemming, aspergere sin intelligens er normalfordelt slik som nevrotypikere, kanskje den er høyere? Det vet jeg ikke. Men det er noe helt annet enn psykisk utvk. Kanskje du blander psykisk utviklingshemmet og utviklingsfortyrrelse? (som asperger noen ganger blir referert som) Psykisk utviklingshemmet minner mer om personer med downs, da skjønner du kanskje litt mer hvor dette landet ligger ... Anonymkode: af56d...893 13
Mari Y Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 58 minutter siden, kikkana skrev: Tror nok det er individuelt. Går ut i fra at din kjæreste klarer seg selv, uten hjelp fra noen statlige instanser annet en nav? Er stor forskjell på grad av lett asperger, om det er d vi snakker om. Spørsmålet er hvorfor hun er redd for at barnet skal blitt tatt fra dere? Og det å klare seg selv, er ikke alltid det samme som å klare å se andre sitt behov. tenker da på barnet. Jeg gjetter på at dette åpenbart er pga nettopp det med at vedkommende har en utviklingsforstyrrelse/utviklingshemming. Pga dette blir omsorgsevnen trukket i tvil. Ikke da rart hun er redd,men det betyr ikke at det kommer til å skje. 1
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asperger går ikke under psykisk utviklingshemming, aspergere sin intelligens er normalfordelt slik som nevrotypikere, kanskje den er høyere? Det vet jeg ikke. Men det er noe helt annet enn psykisk utvk. Kanskje du blander psykisk utviklingshemmet og utviklingsfortyrrelse? (som asperger noen ganger blir referert som) Psykisk utviklingshemmet minner mer om personer med downs, da skjønner du kanskje litt mer hvor dette landet ligger ... Anonymkode: af56d...893 Klønete av meg, du har rett her. I likhet med f eks cp, er ikke asperger en psykisk utv. Men enkelte har tendenser til å ha flere diagnoser samtidig. Har jobbet innenfor dette og skrev før jeg tenkte.
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 8 minutter siden, Mari Y skrev: Jeg gjetter på at dette åpenbart er pga nettopp det med at vedkommende har en utviklingsforstyrrelse/utviklingshemming. Pga dette blir omsorgsevnen trukket i tvil. Ikke da rart hun er redd,men det betyr ikke at det kommer til å skje. Du har sikkert rett i det. Tenkte mer på om hun faktisk har fått beskjeden fra helsevesen før etc. Er nok ikke uvanlig det heller.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 1 time siden, kikkana skrev: Tror nok det er individuelt. Går ut i fra at din kjæreste klarer seg selv, uten hjelp fra noen statlige instanser annet en nav? Er stor forskjell på grad av lett asperger, om det er d vi snakker om. Spørsmålet er hvorfor hun er redd for at barnet skal blitt tatt fra dere? Og det å klare seg selv, er ikke alltid det samme som å klare å se andre sitt behov. tenker da på barnet. Nei, lettere psykisk utviklingshemming har lav IQ som hovedkriterie. Anonymkode: b79c9...901 12
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 45 minutter siden, kikkana skrev: Klønete av meg, du har rett her. I likhet med f eks cp, er ikke asperger en psykisk utv. Men enkelte har tendenser til å ha flere diagnoser samtidig. Har jobbet innenfor dette og skrev før jeg tenkte. Siden du ikke har satt deg inn i det du jobber med, så kan jeg opplyse deg om at de fleste med CP har både helt normal intelligens og psykisk utvikling: http://www.lommelegen.no/artikkel/cerebral-parese Anonymkode: b79c9...901 5
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siden du ikke har satt deg inn i det du jobber med, så kan jeg opplyse deg om at de fleste med CP har både helt normal intelligens og psykisk utvikling: http://www.lommelegen.no/artikkel/cerebral-parese Anonymkode: b79c9...901 1 Jobbet med. 2 Jeg skrev: I likhet med f eks cp, er IKKE asperger en psykisk utv.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 21 minutter siden, kikkana skrev: 1 Jobbet med. 2 Jeg skrev: I likhet med f eks cp, er IKKE asperger en psykisk utv. Beklager så mye, da var det jeg som blingset. Anonymkode: b79c9...901
kikkana Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager så mye, da var det jeg som blingset. Anonymkode: b79c9...901 No problem, skrev feil selv ovenfor.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 3 timer siden, Sol88 skrev: Grunnen for at vi har vært litt bekmyret er at vi har hørt en del historier som har blitt fratatt barnet pga den diagnosen men som var alenemor. Det er vel kanskje litt annderledes og enn at man er 2 foreldre inni bildet. Så dere er to damer som skal få barn sammen? Kan ikke du føde barnet? Anonymkode: be4e0...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 5 timer siden, kikkana skrev: Handler nok om mer en bare iq. Hvis jeg ikke tar helt feil går det fint an å være lettere psykisk utviklingshemmet og ha en grei iq, men samt kan det være andre ting denne personen ikke klarer. Asperger er det jo flere i høye stillinger som har f eks. Men ja barnevernet vil nok se på saken, dog kommer det an på grad, type ditt og datt. NEI NEI NEI! Ikke bland inn Asperger i dette, eller noen andre former for autismespekterlidelser. Lettere PU er en diagnose som innebærer IQ lavere enn 70. Jeg vil tro og håpe at en person med lett PU får ekstra oppfølging gjennom svangerskap og etter fødsel, av helsestasjon og/eller barneverntjenesten. Anonymkode: 683b7...9ac 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #20 Skrevet 14. juli 2016 Barnevernet tar ikke barnet fra noen bare på bakgrunn av en diagnose, det gjøres en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle. Lett psykisk utviklingshemming hos foreldre er i seg selv ikke grunn til å hente barnet ut av hjemmet, med mindre den psykiske utviklingshemmingen fører til at barnet ikke får adekvat omsorg. Det kan f.eks. handle om at en lett psykisk utviklinghemmet forelder ikke alltid eri stand til å forstå hvilke behov barnet har, og dermed ikke klarer å møte behovene på en god måte. Når barna etterhvert kommer i skolealder kan det være vanskelig for foreldre med lett psykisk utviklingshemming å følge opp skolearbeidet. Dette er i seg selv ingen grunn til å ta barnet ut av hjemmet hvis alt annet er på stell, men kan utvikle seg til et problem hvis foreldrene er så redde for barnevernet at de ikke tørr ta imot hjelp. Ts, er du mann eller kvinne? Hvis du er kvinne kan det nok være lurt at du bærer fram barnet. Da er det du som blir sittende med fødsel og barsel, sånn at det er du som får den mest sårbare delen av overgangen til å bli foreldre. Samtidig trisikerer dere ikke at barnet arverden lette psykiske utviklingshemmingen fra din partner. Hvis du er mann synes jeg det kan være en god ide at dere snakker med legen hennes på forhånd og legger en plan i forhold til permisjonstiden. Jeg tror det kan være lurt om hun får gå sykemeldt vertfal den første delen av permisjonen, så du kan ta ut permisjon og være hjemme sammen med henne. Du skriver ikke noe om hvor gamle dere er, eller hva som er målsettningen for samboerens kontakt med nav. Hvis dere er forholdsvis unge, og målet er at hun skal ut i ordinært arbeidsliv, tror jeg det kunne vært lurt å vente til hun har greid det, og har stått i jobben lenge nok til å opparbeide seg rettigheter i folketrygden. En ting er at dette vil gi dere en større økonomisk trygghet, den delen av det er kanskje ikke så viktig, i og med at du har jobb og dere allerede har en grei økonomi. Men jeg tror at det å ha kommet seg ut i ordinært arbeidsliv vil kunne hjelpe på sin samboers selvtillit, samtidig som det også viser for omverden at hun er i stand til å fungere godt til tross for utviklingshemmingen. Anonymkode: 57cd6...3cf 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå