Gå til innhold

Vasker du kjøtt?   

47 stemmer

1. 1. Vasker du kjøtt før du bruker det?

• Ja
      4
    • Nei
      41

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett blodig, pakket kyllingkjøtt i butikken. 

Men ved å gjøre som du gjør så risikerer du å spre eventuelle bakterier både med fingrene, bollen med vann og ikke minst der du tømmer ut bollen med vann etter bruk. Det som er av helseskadelige bakterier enten det er kylling eller kjøttdeig eller andre ting, blir drept under varmebehandling dersom man er nøye på å få kjernetemperaturen på produketet høy nok/kjøttet godt gjennomstekt. 

@Mynona jeg vil tro noe her er snakk om kultruforskjeller og noe muligens at slakting og bearbeidelse av mat har andre tradisjoner og dermed og rutiner enn det vi er vant til i Norge? Temperaturen og måten varer oppbevares på i Norge er vel og noe annerledes? Jeg er ikke sikker fordi jeg ikke har vært lenger mot øst enn til Tyrkia og Kypros. 

Anonymkode: 66618...a85

Da kjøper vi nok kylling på ulike steder. Jeg har til nå aldri sett hel kylling eller kyllinglår uten blod inni/på.

At bollen og kjøkkenvasken min får bakterier på seg er da vel ikke mer dramatisk enn at fingrene mine, kjøttkniven og skjærefjøla får bakterier på seg når jeg feks kapper kyllingfilet til strimler? Og det er sånn generelt uansett ingen grunn til å uroe seg voldsomt over desse bakteriene med mindre en har nedsatt immunforsvar. Ja, vi vet at media liker å påstå det er skummelt. Mattilsynet synes det er helt udramatisk at folk omgås og tar på bakteriene i rå kylling (var det dramatisk ville bransjen fått pålegg om å ale kylling bakteriefri).

Til ettertanke: i Japan spiser en rå kylling (det er ikke særlig normalt, men det forekommer). De har såpass kontroll på oppdrett og slakt at den er fri for e-coli.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å skylle det av, fordi jeg syns slimet rundt er litt ekkelt... Fisk skyller jeg hver gang, blitt en vane. Vet egentlig ikke hvorfor, men foretrekker å gjøre det. :)

Anonymkode: cbc00...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller kjøtt og fisk i kaldt vann, og tørker godt med tørkepapir beregnet på mat før tilberedning.

Ikke for å få vekk bakterier (det tar i så fall varmebehandlingen seg av, selvsagt), men for smakens skyld. Rå fileter eller stykker av kjøtt og fisk som har ligget litt i kjøleskapet får fukt på overflaten som har litt slim og blodslim i seg, og som påvirker smak og feks gjør kraft grumset. Å bare tørke kan også fungere litt avhengig av hvordan stykkene ser ut.

Om det er rå kylling eller and jeg skyller bruker jeg faktisk engangshansker, selv om det er litt overkill. Skjærefjøl og kniv går rett i oppvaskmaskin, og stålbenken rundt vasken vaskes grundig før jeg fortsetter med matlaging. 

Anonymkode: bde5a...a34

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett blodig, pakket kyllingkjøtt i butikken. 

Men ved å gjøre som du gjør så risikerer du å spre eventuelle bakterier både med fingrene, bollen med vann og ikke minst der du tømmer ut bollen med vann etter bruk. Det som er av helseskadelige bakterier enten det er kylling eller kjøttdeig eller andre ting, blir drept under varmebehandling dersom man er nøye på å få kjernetemperaturen på produketet høy nok/kjøttet godt gjennomstekt. 

@Mynona jeg vil tro noe her er snakk om kultruforskjeller og noe muligens at slakting og bearbeidelse av mat har andre tradisjoner og dermed og rutiner enn det vi er vant til i Norge? Temperaturen og måten varer oppbevares på i Norge er vel og noe annerledes? Jeg er ikke sikker fordi jeg ikke har vært lenger mot øst enn til Tyrkia og Kypros. 

Anonymkode: 66618...a85

Hmm... Han er fra et annet vestlig land, så skulle tro det ikke var voldsom forskjell. Men det er kanskje det likevel. 

Gjest The damned
Skrevet

Nei,men om kjøttet er blodig eller har mye væske så legger jeg gjerne litt tørkepapir på fatet hvor jeg så legger kjøttet og tørker av litt oppå.

Mest gjør jeg det for at det ikke skal sprute så mye når jeg steker det og for at det skal bli lettere å håndtere kjøttet. Kjøttsaft og blod kommer egentlig med det å håndtere kjøtt,så det bryr jeg meg ikke om.

Jeg har alltid hørt at man ikke skal vaske kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...