Gå til innhold

Vasker du kjøtt?   

47 stemmer

1. 1. Vasker du kjøtt før du bruker det?

• Ja
      4
    • Nei
      41

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en "diskusjon" på hvem som er den rare, så da får det bli en sjekk på KG - vasker dere kjøtt og kylling før dere bruker det? :fnise: 

jeg synes han er rar (ikke norsk) og han synes nordmenn er rare! 

Endret av Mynona
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Mulig jeg er ignorant her, men det har jeg aldri hørt at man skal gjøre, og kjenner ingen som gjør det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker og tørker hel kylling, kalkun og and. Ellers vasker jeg ikke fileter eller annet kjøtt.

Anonymkode: 67336...f3f

Skrevet
1 minutt siden, Silvermist skrev:

Nei. Mulig jeg er ignorant her, men det har jeg aldri hørt at man skal gjøre, og kjenner ingen som gjør det.

Samme her, jeg tenker jo at kjøttet er rent. Det er jo pakket i et sterilt miljø. Men han mener man må vaske bort "slimet" for det svetter i plasten. :ler: 

Skrevet

I Asia er det vanlig å vaske kjøttet. Så ei en gang som åpna en pakke kjøttdeig for så å skylle den i vann :fnise: Tror nok vi er ganske heldige som kan være såpass sikre på at det som kommer fra butikken er "rent" og klart til matlaging.

• Liker 1
Skrevet

Vasker det meste som er rått. Selvsagt ikke det som er marinert og krydret men sånt kjøper jeg sjeldent. 

Skrevet

Har vel vasket noe kjøtt som har vært veldig blodig, men som regel så synes jeg det holder å tørke av med kjøkkenpapir.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dvs, hel fugl vaskes inni, og det har hendt at jeg har skylt av kyllingfileter. 

Anonymkode: 78c08...6da

Skrevet

Nei, men kan tørke av, hvis det er veldig slimete/blodig.

Skrevet

Ja, jeg skyller ofte kjøttet og tørker det med tørkepapir før tilberedning.

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler vel mer om hvor heldige nordmenn er som ikke trenger å tenke på slike ting og så syns vi uteleninger er rare fordi de faktisk må være obs på bakterier og dritt

Anonymkode: 980eb...125

• Liker 4
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Har aldri vasket av kjøtt, og har aldri blitt syk av maten. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Mynona skrev:

Har en "diskusjon" på hvem som er den rare, så da får det bli en sjekk på KG - vasker dere kjøtt og kylling før dere bruker det? :fnise: 

jeg synes han er rar (ikke norsk) og han synes nordmenn er rare! 

Nei, vet du hva? Jeg er oppvokst med besteforeldre som hadde gård på landet. Når kjøttet/dyret var ferdigslaktet og lagt i fryseren for å bli til middag senere så var det klart til bruk. Det samme vil jeg tro gjelder kjøtt fra butikken. Kylling skal man heller ikke ta i, eller bearbeide men legge rett i gryta/panna av hensyn til bakterier. 

Heller ikke i min tid på husmorskole lærte vi sånt tull som å vaske kjøtt.

Fisk derimot som ikke er ferdig sløyd når den kommer i hus, den blir skylt i rennend vann. 

Anonymkode: 66618...a85

• Liker 2
Gjest Sukkerbit
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vet du hva? Jeg er oppvokst med besteforeldre som hadde gård på landet. Når kjøttet/dyret var ferdigslaktet og lagt i fryseren for å bli til middag senere så var det klart til bruk. Det samme vil jeg tro gjelder kjøtt fra butikken. Kylling skal man heller ikke ta i, eller bearbeide men legge rett i gryta/panna av hensyn til bakterier. 

Heller ikke i min tid på husmorskole lærte vi sånt tull som å vaske kjøtt.

Fisk derimot som ikke er ferdig sløyd når den kommer i hus, den blir skylt i rennend vann. 

Det er fordi vann som er kaldt eller lunket ikke kan drepe bakterier uansett, så det er ikke vits (i tillegg til at bakteriene er I kjøttet, og ikke PÅ det som oftest). Å steke kyllingen sånn at den blir helt gjennomstekt, vil drepe det aller, aller meste av bakteriene, og da er det så lite igjen av bakterier at det ikke er noen stor sannsynlighet for at man blir syk. Det er jo sånn at det skal en viss mengde av en viss type bakterie til for å bli syk av det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler vel mer om hvor heldige nordmenn er som ikke trenger å tenke på slike ting og så syns vi uteleninger er rare fordi de faktisk må være obs på bakterier og dritt

Anonymkode: 980eb...125

Dersom du leser årsaken til vedkommende TS snakker om mener han at "man må vaske bort "slimet" for det svetter i plasten". Dette er jo snakk om et luksusproblem, og ikke dårlige matforhold. 

Anonymkode: 1e4da...f57

• Liker 1
Skrevet

Har noen ganger vasket raskt av slimet på kyllingfilet men ikke noe annet.

Skrevet

Oi, det er faktisk verre å skylle enn å ikke gjøre det. Det skal jeg si til han. 

Han er jo bare vant til det fra han vokste opp, så for han er det like naturlig å gjøre det som det er unaturlig for meg. 

Skrevet

Jeg vasker noe kjøtt. Ikke fordi jeg er redd bakterier, men fordi mye kjøtt, særlig kylling, kommer pakket blodig. Så da finner jeg frem en bolle, fyller den med kaldt vann, og så vasker jeg kjøttet slik jeg ville vasket en pære eller nektarin. Ikke noe unormalt i å vaske kjøtt. :vetikke: jeg har gjort det i årevis. Om en koker feks suppe på blodig kylling blir den fort full av sånne litt udelikate blobber av størknet blod, og om en steker kylling hel uten å vaske den inni blir også maten litt udelikat med størknet blod inni på bordet, synes jeg. Plager det ikke andre så slipper de å vaske den.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Anje skrev:

Jeg vasker noe kjøtt. Ikke fordi jeg er redd bakterier, men fordi mye kjøtt, særlig kylling, kommer pakket blodig. Så da finner jeg frem en bolle, fyller den med kaldt vann, og så vasker jeg kjøttet slik jeg ville vasket en pære eller nektarin. Ikke noe unormalt i å vaske kjøtt. :vetikke: jeg har gjort det i årevis. Om en koker feks suppe på blodig kylling blir den fort full av sånne litt udelikate blobber av størknet blod, og om en steker kylling hel uten å vaske den inni blir også maten litt udelikat med størknet blod inni på bordet, synes jeg. Plager det ikke andre så slipper de å vaske den.

Jeg har aldri sett blodig, pakket kyllingkjøtt i butikken. 

Men ved å gjøre som du gjør så risikerer du å spre eventuelle bakterier både med fingrene, bollen med vann og ikke minst der du tømmer ut bollen med vann etter bruk. Det som er av helseskadelige bakterier enten det er kylling eller kjøttdeig eller andre ting, blir drept under varmebehandling dersom man er nøye på å få kjernetemperaturen på produketet høy nok/kjøttet godt gjennomstekt. 

@Mynona jeg vil tro noe her er snakk om kultruforskjeller og noe muligens at slakting og bearbeidelse av mat har andre tradisjoner og dermed og rutiner enn det vi er vant til i Norge? Temperaturen og måten varer oppbevares på i Norge er vel og noe annerledes? Jeg er ikke sikker fordi jeg ikke har vært lenger mot øst enn til Tyrkia og Kypros. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...