AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Har lest og hørt at det ideelle er å gå opp ca. 0,5 kg per uke. Hvis man har et kalorioverskudd på 1000 kcal per dag (altså 7000 per uke) som tilsvarer ca. 1 kg, hvilke konsekvenser vil det ha å gå så fort opp i vekt? Er noen kilo undervektig i startfasen, hvis det har noen betydning for eventuelle konsekvenser Anonymkode: b7f47...17b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Eneste jeg kommer på sånn i farta er strekkmerker. Anonymkode: d190c...501
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste jeg kommer på sånn i farta er strekkmerker. Anonymkode: d190c...501 Hmm, okei :/ Det er jo ikke noe jeg veldig gjerne vil ha... Men er det noe man kan gjøre for å unngå strekkmerker ved så rask vektoppgang? Og kan det utgjøre SÅ stor forskjell om man går opp 0,5 eller 1 kg per uke? Det er jo snakk om bare et halvt kilo mellom. Anonymkode: b7f47...17b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Har du veid mer tidligere? Hvis huden din har vært strukket før vil jeg tro det er mindre sjans for strekkmerker. Anonymkode: 62b99...966
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du veid mer tidligere? Hvis huden din har vært strukket før vil jeg tro det er mindre sjans for strekkmerker. Anonymkode: 62b99...966 Jeg veide noen kilo mer før, men det er et par år siden. Vet ikke om det er for lenge siden? Anonymkode: b7f47...17b
Vesentlig Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Kommer vel an på. Du kan jo reagere med litt magesmerter og muligens strekkmerker, men kroppen er utrolig god til å tilpasse seg ting. Kan godt hende at selv om du spiser 1000 kcal ekstra klarer du ikke 1kg i uken likevel. Kroppen er ikke så eksakt vitenskap fordi man er forskjellig fra person til person. Noen legger rett og slett ikke like lett på seg som andre. Men om du forøvrig kommer fra en periode med lite mat og vektnedgang så kan det være lurt å trappe opp og ikke hoppe rett på. Feks øke med 200kcal annenhver dag ish?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 32 minutter siden, Vesentlig skrev: Kommer vel an på. Du kan jo reagere med litt magesmerter og muligens strekkmerker, men kroppen er utrolig god til å tilpasse seg ting. Kan godt hende at selv om du spiser 1000 kcal ekstra klarer du ikke 1kg i uken likevel. Kroppen er ikke så eksakt vitenskap fordi man er forskjellig fra person til person. Noen legger rett og slett ikke like lett på seg som andre. Men om du forøvrig kommer fra en periode med lite mat og vektnedgang så kan det være lurt å trappe opp og ikke hoppe rett på. Feks øke med 200kcal annenhver dag ish? Jeg har hatt stabil vekt de siste 1,5 årene, og spist normal mengde mat (men ikke nok til å gå opp i vekt), så jeg kommer ikke fra noen periode med lite mat og vektnedgang nå i det siste Nå ligger jeg på ca. 500 kalorier i overskudd per dag, men ønsker å trappe opp enda mer slik at jeg går fortere opp i vekt. Men er jo litt redd for konsekvensene. Noen sier at den økte vekta vil skyldes vann i kroppen, hva betyr egentlig det? Og vil dette vannet forsvinne, slik at jeg går ned igjen det jeg hadde gått opp...? Anonymkode: b7f47...17b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Tvilsomt at du merker en vesentlig endring. At det mest ideelle er å gå opp 0,5 kg per uke har nok mer med fysiologiske årsaker å gjøre enn symptomer på vektoppgang. Det eneste jeg kan tenke meg er du muligens får magesmerter, men det er jo på grunn av økt matinntak. Det er jo mange som går opp i vekt i rekordfart. At klærne blir trangere er nok hovedårsaken til at de fleste merker til vektoppgangen. Ellers er det lurt å ha en samtale om dette med en fagkyndig. Anonymkode: 8b612...9bf
Lill3My Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Om du er undervektig og skal opp så er det viktigste at du over tid ligger i overskudd. Om d blir 0,5 kg en uke og 1 kg en annen uke er ikke så viktig. At du har hørt at 0,5 anbefales kan ha vært i sammenheng med muskelbygging /trening da en ønsker at mest mulig av vekta skal være muskelmasse og ikke fett og det er begrenset hvor nye av kcaloverskuddet som kan benyttes til muskelvekst og dermed anbefales d ikke å gå opp særlig mer enn det. En annen sammenheng med denne anbefalingen er underernæring, altså hvis noen over tid har spist veldig lite. Da trenger kroppen tid på seg til å reparere skadene som følge av underernæringen, pluss at det tar tid å tilpasse til økt inntak. Du faller ikke inni noen av disse kategoriene og jeg ser ikke helt for meg at vektøkning over 0,5 kg er farlig. Livsstil, hva maten består av, psyke osv er viktigere for helsa enn tallene alene
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 Da jeg var innlagt på sykehuset for å gå opp i vekt var vektøkningskravet 1 kg/uke. Gikk jeg ikke opp økte kostlisten min med 300 kcal. Spiste ca 3200 kcal daglig for å oppnå ønsket vekt innen normalområdet (BMI 20-25). Jeg fikk ikke strekkmerker, jeg fikk derimot strekkmerker nå jeg gikk veldig fort ned i vekt. Anonymkode: d0ce4...8f6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 Jeg har gått opp (mer enn) en kilo per uke, og det gikk helt fint. Gikk vel opp 15 kg tilsammen på noen måneder. Det var etter en periode med mye alkohol og kanskje bare et måltid i uken over lengre tid, og jeg fikk skikkelig "ulvehunger" når jeg sluttet å drikke og skulle leve normalt igjen. Jeg tenkte som så, at om (alt for mye) mat kunne hjelpe meg la være å drikke, ville det være verdt litt overvekt. Og det gjorde det og var det! 😊 Har gått ned kiloene for lengst, og vært to år uten alkohol. Woho! Men for å komme tilbake til poenget; jeg ingen strekkmerker eller andre plager av den raske vektoppgangen, men her vil jeg tro genetikk spiller en stor rolle. Jeg har ingen strekkmerker i en alder av 30, men hadde (slanke) venninner med mange av de allerede på ungdomskolen. Så det kommer nok litt ann på om du er predisponert for det eller ikke. En annen ting er at når man går opp mye på kort tid blir man jo mye "dvaskere", enn om man tar det sakte med regelmessig trening. Uansett vil nok styrketrening hjelpe på dette, om enn i mindre grad ved rask oppgang. Om du har tid og lyst kan du jo dele opp slik at du trener hver dag, da får du litt "tilbake" også, ikke bare fett, hehe. Men ved tung styrketrening bør hver muskelgruppe ha minst et døgns pause, derfor bør du ikke trene samme muskelgruppe flere dager etter hverandre. Anonymkode: 7ca3a...57c
Gjest Astrix01 Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm, okei :/ Det er jo ikke noe jeg veldig gjerne vil ha... Men er det noe man kan gjøre for å unngå strekkmerker ved så rask vektoppgang? Og kan det utgjøre SÅ stor forskjell om man går opp 0,5 eller 1 kg per uke? Det er jo snakk om bare et halvt kilo mellom. Anonymkode: b7f47...17b Det finnes olje å få kjøpt for å unngå eller minske strekkmerker! Får kjøpt det på helsekost osv. Egentlig beregnet for gravide, men fungerer ved vektoppgang også! Dama mi har gått opp 18 kg på 1,5 år, og har ikke strekkmerker!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå