Gå til innhold

Psykisk helse - sykemelding. Hjelp :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vært igjennom å få sykemelding utifra at man rett og slett har gått på en smell, når man ellers er frisk og rask? Hvem er det man skal kontakte (fastlege/psykiater), og hva skal jeg si til han/henne? Har ikke tid til å vente på henvisning..

Jeg har ingen diagnoser og dette har aldri hendt meg før. Jeg kan presse meg til å være på jobb men klarer ikke å være ordentlig til stede (jobber på sykehjem) og har det overhode ikke bra med meg selv. Kan begynne å gråte foran en pasient uten at jeg klarer å stoppe det.. Har tidligere opplevd psykisk traume men det har jeg ikke hatt problemer med siden 2011. Vet ikke selv om dette er underliggende årsak, men er det noe jeg kan legge frem som mulig årsak eller er det "for gammelt" siden det er 5 år siden? 

Er så redd for at legen skal si jeg ikke er dårlig nok eller noe sånt.. 

Anonymkode: 9b796...955

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å kontakte fastlegen er nok det du burde gjøre.

Anonymkode: 8e662...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen din. Jeg gikk på en smell i fjor og fikk en sykemelding. Da ble det sendt henvisning til psykolog i samme slengen :) 

god bedring 

Anonymkode: c5a57...02e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt legen din. Jeg gikk på en smell i fjor og fikk en sykemelding. Da ble det sendt henvisning til psykolog i samme slengen :) 

god bedring 

Anonymkode: c5a57...02e

Tusen takk for at du delte din erfaring. Hvor lang sykemelding fikk du? Og hvordan tror du det blir når dette bare er sommerjobb? 

Jeg har psykolog fra før, eller det vil si jeg holder på å få en ny. Så har ingen akkurat for øyeblikket men er jo inne i systemet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du delte din erfaring. Hvor lang sykemelding fikk du? Og hvordan tror du det blir når dette bare er sommerjobb? 

Jeg har psykolog fra før, eller det vil si jeg holder på å få en ny. Så har ingen akkurat for øyeblikket men er jo inne i systemet.

Har du en annen jobb eller jobbet før? Dersom det bare er sommerjobb og du ikke har jobbet noe særlig annet er det ikke sikkert du har rett på sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man møte opp personlig på legekontor for å kunne ha legetime? Eller kan man ha en legetime over telefon? Er nemlig ikke i den byen hvor jeg har fastlege som kjenner til journalen min :( en ny fastlege her jeg er nå kjenner meg jo ikke i det hele tatt.. Må jeg reise til denne byen for å ha legetime eller går det an over telefon ?? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en annen jobb eller jobbet før? Dersom det bare er sommerjobb og du ikke har jobbet noe særlig annet er det ikke sikkert du har rett på sykemelding. 

Jeg er student..

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kontakte fastlegen er nok det du burde gjøre.

Takk for svar :) 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man møte opp personlig på legekontor for å kunne ha legetime? Eller kan man ha en legetime over telefon? Er nemlig ikke i den byen hvor jeg har fastlege som kjenner til journalen min :( en ny fastlege her jeg er nå kjenner meg jo ikke i det hele tatt.. Må jeg reise til denne byen for å ha legetime eller går det an over telefon ?? 

Har du skiftet fastlege, eller har du fremdeles den gamle? Om du har byttet lege er det antagelig ikke mye annet å gjøre enn å møte opp der, hvis du fremdeles har din gamle så ring dem og hør hva det er mulig å gjøre per telefon. Vet ikke hvor langt det er å reise, men når du er så dårlig så kan det være like greit å ta en egenmeldingsdag for å reise til legen, sannsynligvis skriver legen sykemelding fra og med den dagen.

Endret av Ananas.
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekket nå og det er ikke noe sånn at man ikke har rett på sykemelding. Det som er, er at hvis man ikke har jobbet mer enn to måneder på arbeidsplassen så kan man ikke skrive egenmelding, man må gå til fastlege for å få sykemelding. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ananas. skrev:

Har du skiftet fastlege, eller har du fremdeles den gamle? Om du har byttet lege er det antagelig ikke mye annet å gjøre enn å møte opp der, hvis du fremdeles har din gamle så ring dem og hør hva det er mulig å gjøre per telefon. Vet ikke hvor langt det er å reise, men når du er så dårlig så kan det være like greit å ta en egenmeldingsdag for å reise til legen, sannsynligvis skriver legen sykemelding fra og med den dagen.

Tenkte på om jeg skulle bytte, men har den gamle fremdeles og hvis jeg får snakke med han så må det jo være det som vil lønne seg. Bare at jeg må jo finne ut om jeg kan ha time over telefon. Han kjenner meg jo og er opptatt av min psykiske helse, og han vet at jeg er på vei å bytte over til ny psykolog. 

Skrevet

Jeg gikk på en smell for et par år siden. Gikk til fastlegen og forklarte hvordan jeg hadde det, og han gav meg to ukers sykemelding.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har vært igjennom å få sykemelding utifra at man rett og slett har gått på en smell, når man ellers er frisk og rask? Hvem er det man skal kontakte (fastlege/psykiater), og hva skal jeg si til han/henne? Har ikke tid til å vente på henvisning..

Jeg har ingen diagnoser og dette har aldri hendt meg før. Jeg kan presse meg til å være på jobb men klarer ikke å være ordentlig til stede (jobber på sykehjem) og har det overhode ikke bra med meg selv. Kan begynne å gråte foran en pasient uten at jeg klarer å stoppe det.. Har tidligere opplevd psykisk traume men det har jeg ikke hatt problemer med siden 2011. Vet ikke selv om dette er underliggende årsak, men er det noe jeg kan legge frem som mulig årsak eller er det "for gammelt" siden det er 5 år siden? 

Er så redd for at legen skal si jeg ikke er dårlig nok eller noe sånt.. 

Ring mentalhelses hjelpetelefon, eller Kirkens SOS.

Gjest Lofilteret
Skrevet

Vil bare si at psykisk helse er helt likestilt med fysisk helse. Du har akkurat samme rettigheter og får akkurat samme type sykemelding. Ingen andre enn du og legen trenger å vite hvorfor du er sykemeldt.

Lykke til og god bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...