Gå til innhold

Kroppen min vil ikke ha nok mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemte meg for å gå opp noen kilo, fordi jeg er kun 160 cm og 45 kg. Tenkte å gjøre det slik at jeg spiser etter sultfølelsen, og i tillegg drikker shaker som tilsammen gir meg 600 ekstra kalorier per dag (altså i tillegg til den vanlige maten jeg spiser etter sultfølelsen). Er ekstremt glad i godteri og kaker, så det får jeg spise et par ganger i uka, siden jeg vil opp i vekt på en sunn måte og ikke ved å spise bare sukker. 

Men greia er at kroppen min faktisk ikke vil ha nok mat. Noen dager har jeg god sultfølelse, men som regel blir jeg sjelden sulten. Jeg er egentlig glad i mat, men synes det er ubehagelig å spise når kroppen min ikke signaliserer sult. Dette gjør jo at jeg ikke kommer i tilstrekkelig kalorioverskudd, selv om jeg drikker shaker. 

Folk vil kanskje mene at "jeg bør spise selv om jeg ikke er sulten", men da synes jeg det er så vanskelig å vite hvor mye jeg er i overskudd. Vil jo ikke ha for stort overskudd per dag heller, siden en for rask vektoppgang heller ikke er sunt. Synes også det er stress å telle kalorier, fordi jeg rett og slett ikke aner hvor mye kalorier det er i mye av det jeg spiser, fordi jeg baker rundstykker selv (har allergi) og de har ulik størrelse, og når jeg baker/lager mat, så tar jeg oppi "passe mengde", slik at antall kalorier er vanskelig å beregne. 

Bør jeg heller innta faste måltider (uavhengig av om jeg er sulten eller ikke) hver dag, og droppe shakene? 

Det jeg spiste igår, etter sultfølelsen, var: 

10.00: Havregrøt med nøtter, ett eple og en gulrot

13.30: Et rundstykke med ost og kokt egg, go morgen yoghurt, en banan

19.00: En halv boks cottage cheese med nøtter, en banan og ett eple 

22.00: To rundtstykker med pesto og kokt egg, to gulrøtter

Dette er jo ikke mye mat. Det siste måltidet tvang jeg i meg også, var egentlig ikke sulten. Ikke hadde jeg lyst på skikkelig middag heller :( 

Anonymkode: 577d2...898

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen :) 

Kan det ellers være en mulighet å feks. bare spise "det jeg har lyst på" av mat, når jeg vil? Som sagt er jeg glad i både mat og godteri/kaker.

Hvis jeg da i hverdagene spiser vanlig mat når jeg får lyst på (selv om jeg kanskje ikke er sulten), og får lov til å spise godterier et par ganger i uka i tillegg. Tenker da å spise uten å telle kalorier, men passe på å spise jevnt gjennom hele dagen, feks. hver tredje time, og i tillegg velge kaloririke matvarer (nøtter, avocado, oljer, fet fisk osv.). Kan det da være sjanse for at jeg går opp på en sunn måte, eller vil det være for risikofylt å bare spise i hytt og pine? Ønsker som sagt ikke å gå opp i vekt for fort heller :) 

Dette vil kanskje påvenne kroppen min mer mat også, slik at den begynner å utvikle sult av seg selv oftere enn den gjør i dag? 

Håper noen orker å svare meg! 

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, ville legge på meg men var aldri sulten. Er 166 høy og veide 45 kg. Vet hvor frustrerende det er når man vil legge på seg men føler man må trykke i seg mat! 

Nå er jeg ingen kostholdsekspert, så det er ikke sikkert dette et riktig måte å gjøre det på eller om det funker for deg. Men for min del hjalp det å starte med å trene styrke. Apetitten ble mye bedre og jeg spiser jevnt gjennom hele dagen fordi kroppen trenger det. Jeg greide å gå opp i vekt sakte men sikkert. Spiser ikke noe særlig med godteri og kaker, da. 

Gjest Khloe
Skrevet

Spiser du ikke middag? En solid middag kan gi deg masse ekstra kalorier, som selvsagt ikke trenger å være av den usunne sorten.

Jeg tror faste måltider kan hjelpe deg og "venne" magen til en fast syklus av når du skal spise. Prøv å spis f.eks. frokost, lunsj, middag og kveldsmat med 3-4 timers mellomrom. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, moni123 skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg, ville legge på meg men var aldri sulten. Er 166 høy og veide 45 kg. Vet hvor frustrerende det er når man vil legge på seg men føler man må trykke i seg mat! 

Nå er jeg ingen kostholdsekspert, så det er ikke sikkert dette et riktig måte å gjøre det på eller om det funker for deg. Men for min del hjalp det å starte med å trene styrke. Apetitten ble mye bedre og jeg spiser jevnt gjennom hele dagen fordi kroppen trenger det. Jeg greide å gå opp i vekt sakte men sikkert. Spiser ikke noe særlig med godteri og kaker, da. 

Jeg trener styrke, har gjort det regelmessig i lang tid. Men det funker ikke for meg :( Uansett, takk for tips! :)

7 minutter siden, Khloe skrev:

Spiser du ikke middag? En solid middag kan gi deg masse ekstra kalorier, som selvsagt ikke trenger å være av den usunne sorten.

Jeg tror faste måltider kan hjelpe deg og "venne" magen til en fast syklus av når du skal spise. Prøv å spis f.eks. frokost, lunsj, middag og kveldsmat med 3-4 timers mellomrom. 

Som du ser jeg skriver, så spiste jeg ikke middag igår fordi jeg ikke fikk lyst på middag. Altså, jeg spiste etter sultfølelsen. Da klokka ble 22 og jeg snart skulle legge meg, innså jeg hvor lite jeg faktisk hadde spist. Hadde det vært tidligere på dagen kunne jeg laget meg middag og tvunget i meg det, men så sent som kl 22 orker jeg ikke å begynne å lage et middagsmåltid, særlig ikke når jeg skulle legge meg snart. 

Men ja, faste måltider kan jo være tingen, men jeg er liksom "redd" for at jeg da skal ha i meg alt for mange kalorier, slik at jeg går for fort opp i vekt i forhold til hva som er sunt. Derfor tenker jeg om jeg bare kan ha en regel om at jeg feks. MÅ spise noe innen en time etter at jeg står opp (uavhengig av sult), og så spiser jevnt hver tredje time gjennom hele dagen. For hver gang jeg spiser skal jeg spise sånn at jeg kjenner jeg er mett, men ikke "overmett". Så må jeg spise igjen etter ca tre timer, uansett om jeg er sulten eller ei. Men igjen: Vil jeg da innta kalorier i hytt og pine, og ende opp med et giga kalorioverskudd som ikke er sunt for kroppen på kort tid? 

Gjest Khloe
Skrevet

Spiser du normale måltider innenfor den "kalorirammen" du er ment å få i deg, vil du ikke gå i et giga kalorioverskudd, nei.

Men sliter du veldig med å få dette til, vil jeg anbefale å ta kontakt med legen din, som kan hjelpe deg med å finne noen som kan hjelpe med måltider som passer deg og din kropp.

Gjest Coolaid
Skrevet

Spis mer energitett mat. En gulrot for eksempel har et sted mellom 26 og 36 kalorierpr 100 gram. Det er bortkastet om du skal gå opp i vekt. 

Spis mer egg, kjøtt, fisk, grovt brød med litt tykker skiver, h-melk. Bruk også fisk som laks/makrell i tomat på skiven.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente å legge på deg av så sunn og så lite mat.

Det du har skrevet opp er jo en slankekur?

Slutt å tenk så mye på hva du spiser og å tenke på kallorier er da bare tull, og du kommer aldri til å legge på deg hvis du har tenkt å spise etter sultfølelse på den maten der.

Spis 4 måltider for dagen, med normalmengde og "fet" opp  maten med oljer, nøtter, smør etc, og spis et kakestykke hver dag i stedet for shaker som smaker dritt..

Anonymkode: 7a409...a6b

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Coolaid skrev:

Spis mer energitett mat. En gulrot for eksempel har et sted mellom 26 og 36 kalorierpr 100 gram. Det er bortkastet om du skal gå opp i vekt. 

Spis mer egg, kjøtt, fisk, grovt brød med litt tykker skiver, h-melk. Bruk også fisk som laks/makrell i tomat på skiven.

Ja, jeg skal prøve det :) Men greia er at jeg vil jo også ha i meg alle næringsstoffene kroppen trenger, og grønnsaker er vel viktig? Siden jeg sjelden har lyst på middag (hvor grønnsaker ofte er en naturlig ingrediens), så prøver jeg å spise litt grønnsaker ellers om dagen istedet. Men blir jo fort mett av grønnsaker og frukt, iallefall. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke forvente å legge på deg av så sunn og så lite mat.

Det du har skrevet opp er jo en slankekur?

Slutt å tenk så mye på hva du spiser og å tenke på kallorier er da bare tull, og du kommer aldri til å legge på deg hvis du har tenkt å spise etter sultfølelse på den maten der.

Spis 4 måltider for dagen, med normalmengde og "fet" opp  maten med oljer, nøtter, smør etc, og spis et kakestykke hver dag i stedet for shaker som smaker dritt..

Jeg synes ikke shaker smaker dritt. Og det er ikke sunt å spise godterier hver dag, selv om man skal opp i vekt. Derfor tenker jeg å begrense det til et par-tre ganger i uka. 

Hva er "normalmengde" for ett måltid da? Igår spiste jeg jo fire ganger i løpet av dagen. Men det er et eksempel på slankekur likevel? 

Skrevet

Pleier du å spise middag da? Hvis ikke er det jo ikke så rart du ikke går opp i vekt... Jeg kunne aldri "glemt" å spise middag, det er jo et stoort høydepunkt i løpet av dagen for meg! 😂

Hvordan er ditt forhold til din egen kropp og trening? Er du stort sett fornøyd utenom at du må legge litt på deg? Selvtilliten din - er den OK? Ditt forhold til mat, har det alltid vært greit? Grunnen til jeg spør er fordi jeg synes det er rart at noen ikke kan kjenne sult, men ellers være helt frisk. En voksen kvinne skal ha omtrent 2000 kalorier HVER dag. Det du skrev at du hadde spist iløpet av en dag har nok ikke alle kaloriene du trenger.. 

Håper du finner en løsning på dette, TS! ☺️

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Mheihei skrev:

Pleier du å spise middag da? Hvis ikke er det jo ikke så rart du ikke går opp i vekt... Jeg kunne aldri "glemt" å spise middag, det er jo et stoort høydepunkt i løpet av dagen for meg! 😂

Hvordan er ditt forhold til din egen kropp og trening? Er du stort sett fornøyd utenom at du må legge litt på deg? Selvtilliten din - er den OK? Ditt forhold til mat, har det alltid vært greit? Grunnen til jeg spør er fordi jeg synes det er rart at noen ikke kan kjenne sult, men ellers være helt frisk. En voksen kvinne skal ha omtrent 2000 kalorier HVER dag. Det du skrev at du hadde spist iløpet av en dag har nok ikke alle kaloriene du trenger.. 

Håper du finner en løsning på dette, TS! ☺️

Hvis du leser det jeg skriver, så hadde jeg bestemt meg for å spise etter sultfølelsen, og da fikk jeg ikke lyst på middag igår. Jeg spiser middag noen ganger ja, men ikke alltid (ikke når jeg ikke er sulten og ikke har lyst på). Det er vel heller ikke slik at man må spise et måltid som heter middag, for å gå opp i vekt. Det handler om totalt antall kalorier inn og ut. Men ja, middag kan jo bidra med en del kalorier i løpet av dagen :)

Ellers har jeg et normalt forhold til kropp og trening, har alltid hatt det. Har også alltid vært glad i mat. Da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine (frem til jeg var 19 år), så spiste jeg en del faste måltider selv om jeg ikke var sulten, siden dette var noe familien gjorde sammen. Da ble det middag omtrent hver dag, frokost/lunsj i helgene, felles kveldsmat av og til etc. Men etter at jeg flyttet hjemmefra og ble student, har det blitt en litt annen hverdag som har gjort at denne måltidsrytmen er blitt nedprioritert. Lange dager på skole, trening, møter, sosiale ting... Slik blir det at jeg spiser først når kroppen sier ifra om sult, fordi måltider ikke er en "fast rutine" om dagen hvis du skjønner. Før var jeg alltid hjemme kl 16 på ettermiddagen og hadde liksom en typisk familie-hverdag. Men sånn er det naturligvis ikke nå lengre. De fleste venninnene mine som også er studenter, spiser ikke ordentlig middag mer enn 2-3 ganger i uka, og har ikke noen fast måltidsrytme i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke shaker smaker dritt. Og det er ikke sunt å spise godterier hver dag, selv om man skal opp i vekt. Derfor tenker jeg å begrense det til et par-tre ganger i uka. 

Hva er "normalmengde" for ett måltid da? Igår spiste jeg jo fire ganger i løpet av dagen. Men det er et eksempel på slankekur likevel? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

10.00: Havregrøt med nøtter, ett eple og en gulrot

13.30: Et rundstykke med ost og kokt egg, go morgen yoghurt, en banan

19.00: En halv boks cottage cheese med nøtter, en banan og ett eple 

22.00: To rundtstykker med pesto og kokt egg, to gulrøtter

Havregrøt er svært mager mat. Men du kan fete den opp med å lage den på f.eks helmelk, fremfor vann. Og ha i tørket frukt og nøtter som er langt mer kaloririk enn fersk frukt og grønnsaker. 

Lunsjen er en helt normal menge med lunsj. 

Du mangler middag som er det mest næringstette måltidet de fleste spiser i løpet av en dag. Der det er lett å få opp næringstettheten ytterligere med å bruke litt fløte/smør etc når du lager den. 

En halvboks cottage cheese, frukt og nøtter har lite næring, men du kan bruke det som mellommåltid.

Kveldsen er helt grei. Men du vil antagelig spise litt mindre der om du får i deg middag. Men det gjør ikke noe, middagsmåltid har mye næring. 

Du trenger ikke spise godteri hver dag. Men hvis du får lyst på det flere dager en 1-2. Ser jeg ikke skaden i det. Det er snakk om å prøve å legge på seg og for en kortere periode, så det har null betydning, selv om du på sikt bare vil begrense det til 1-2 dager i uka. Blir det 2-3 nå, gjør det ingenting, og det trekker opp kaloriinntaket. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt er svært mager mat. Men du kan fete den opp med å lage den på f.eks helmelk, fremfor vann. Og ha i tørket frukt og nøtter som er langt mer kaloririk enn fersk frukt og grønnsaker. 

Lunsjen er en helt normal menge med lunsj. 

Du mangler middag som er det mest næringstette måltidet de fleste spiser i løpet av en dag. Der det er lett å få opp næringstettheten ytterligere med å bruke litt fløte/smør etc når du lager den. 

En halvboks cottage cheese, frukt og nøtter har lite næring, men du kan bruke det som mellommåltid.

Kveldsen er helt grei. Men du vil antagelig spise litt mindre der om du får i deg middag. Men det gjør ikke noe, middagsmåltid har mye næring. 

Du trenger ikke spise godteri hver dag. Men hvis du får lyst på det flere dager en 1-2. Ser jeg ikke skaden i det. Det er snakk om å prøve å legge på seg og for en kortere periode, så det har null betydning, selv om du på sikt bare vil begrense det til 1-2 dager i uka. Blir det 2-3 nå, gjør det ingenting, og det trekker opp kaloriinntaket. 

Tusen takk for råd :)

Men hva med de dagene jeg rett og slett ikke er hjemme mellom kl 8 og kl 21? Da blir det neppe noe middagsmåltid den dagen, dessverre. Det er også svindyrt for sånne Fjordland-middager, salat i løsvekt etc., og det har jeg rett og slett ikke råd til. 

Det er ikke bra å få i seg for mye sukker uansett om man skal opp i vekt. Men får jeg lyst på kake tre dager i uka, så er det jo ikke krise, selvfølgelig :) Men jeg vil opp i vekt på en sunn måte, fordi det er det beste for kroppen over tid, og gjør at man klarer å leve med den "nye" kroppen og ikke går ned igjen når vektoppgangen er avsluttet. 

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er å kontakte en klinisk ernæringsfysiolog. Hvis du er veldig redd for å spise (det du oppfatter som) usunt, må du ha noen som kan fortelle deg hva som i realiteten er usunt og ikke. Dette klarer du ikke så bra alene. Forøvrig er nøtter og mandler noe du kan tilsette måltidene og spise mellom måltider. Det er både godt, sunt og energitett. Lykke til!

Anonymkode: 8901e...35d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd :)

Men hva med de dagene jeg rett og slett ikke er hjemme mellom kl 8 og kl 21? Da blir det neppe noe middagsmåltid den dagen, dessverre. Det er også svindyrt for sånne Fjordland-middager, salat i løsvekt etc., og det har jeg rett og slett ikke råd til. 

Det er ikke bra å få i seg for mye sukker uansett om man skal opp i vekt. Men får jeg lyst på kake tre dager i uka, så er det jo ikke krise, selvfølgelig :) Men jeg vil opp i vekt på en sunn måte, fordi det er det beste for kroppen over tid, og gjør at man klarer å leve med den "nye" kroppen og ikke går ned igjen når vektoppgangen er avsluttet. 

Da kan du planlegge , på lik linje med de som slanker seg. Du kan lage ekstra porsjoner middag de dagene du har tid å fryse eller kjøle retter du vet er grei som restemat. og ta med middag i en plastboks:) 

Ellers ville jeg firt litt på kravene. Å fokusert mindre på at alt skal være så perfekt og sunt. 

Du spiser veldig sunt allerede. Litt sukker her og der, gjør ingenting når hovedvekten av det du spiser er så sunn som den er. Det er ikke sunt og dytte i seg en diger godteri pose hver dag, men et halvt kakestykke her og der eller noen ruter sjololade, noen ganger i uka, når alt det andre er solid og sunn mat? Gjør absolutt ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spise nøtter som mellommåltid (ha med i veska) de dagene du er lite hjemme? Det forutsetter jo at du liker nøtter selvsagt, og nøtter er nok ikke nok i seg selv heller. Jeg har omtrent samme høyde og vekt som deg. I perioder hvor jeg har mye å gjøre og stresser, blir sultfølelsen min undertrykt, og jeg begynner å gå ned i vekt. Jeg syns nøtter er veldig godt, så jeg har nød-nøtter i veska på travle dager, som jeg spiser av med jevne mellomrom. Det hjelper meg å forhindre/stoppe vektnedgang. For andre kan det kanskje virke motsatt, slik at man ikke orker de vanlige faste måltidene. Men for meg ser det ut til å skjerpe appetitten og holde den ved like :)  

Anonymkode: d4216...eba

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men ja, faste måltider kan jo være tingen, men jeg er liksom "redd" for at jeg da skal ha i meg alt for mange kalorier, slik at jeg går for fort opp i vekt i forhold til hva som er sunt. Derfor tenker jeg om jeg bare kan ha en regel om at jeg feks. MÅ spise noe innen en time etter at jeg står opp (uavhengig av sult), og så spiser jevnt hver tredje time gjennom hele dagen. For hver gang jeg spiser skal jeg spise sånn at jeg kjenner jeg er mett, men ikke "overmett". Så må jeg spise igjen etter ca tre timer, uansett om jeg er sulten eller ei. Men igjen: Vil jeg da innta kalorier i hytt og pine, og ende opp med et giga kalorioverskudd som ikke er sunt for kroppen på kort tid? 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at du får i deg altfor mye kalorier, det er jo nettopp det du MÅ for å kunne gå opp i vekt...? Med så liten matlyst som du har, kommer det aldri til å skje at du klarer å spise så mye at du går opp "for raskt". Hva er det du tenker at kommer til å skje for noe grusomt hvis du går opp "for raskt" uansett?

Du må slippe kontrollen nå!

Jeg er 158cm/51kg, spiser litt sjokolade e.l. hver eneste dag. Er ikke farlig så lenge du ikke erstatter all sunn mat med usunn mat. Spis litt godteri/popcorn/pølse osv i tillegg til den vanlige sunne maten.

Styrketrening er også gull. Da legger du ikke på deg bare fett (som kanskje friker deg litt ut?), men du legger på deg både muskler og fett. Da får du en finfin kropp!!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jacuzzi skrev:

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at du får i deg altfor mye kalorier, det er jo nettopp det du MÅ for å kunne gå opp i vekt...? Med så liten matlyst som du har, kommer det aldri til å skje at du klarer å spise så mye at du går opp "for raskt". Hva er det du tenker at kommer til å skje for noe grusomt hvis du går opp "for raskt" uansett?

Du må slippe kontrollen nå!

Jeg er 158cm/51kg, spiser litt sjokolade e.l. hver eneste dag. Er ikke farlig så lenge du ikke erstatter all sunn mat med usunn mat. Spis litt godteri/popcorn/pølse osv i tillegg til den vanlige sunne maten.

Styrketrening er også gull. Da legger du ikke på deg bare fett (som kanskje friker deg litt ut?), men du legger på deg både muskler og fett. Da får du en finfin kropp!!

Hvis man går for fort opp i vekt, så vil det kunne gi strekkmerker, være vanskelig psykisk, og det er også lettere å gå ned igjen uten at man egentlig vil det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...