Gå til innhold

Går ikke ned i vekt!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå gir jeg snart opp...
Har siden i januar virkelig gått inn for å få ned vekta. Jeg lastet ned appen My FitnessPartner med Endomondo og bruker begge deler aktivt.
Appen sier at jeg skal ha et kalori mål på 1200 pr dag for å oppnå vektnedgang (0,5 kg pr uke) med moderat aktivitetsnivå.
Har begynt å gå raske turer hver dag på ca 30 minutter, slik at jeg går mellom 2 og 2,5 mil pr uke. Forbrenner i følge appen rundt 250 kalorier på hver tur. På helgeturene som blir noe lengre, forbrenner jeg rundt 600 kalorier.
Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser, drikker kun et glass brus eller to i helgen, aldri kaker eller godteri i uka, spiser mye fiber og lite rødt kjøtt.
Allikevel så står vekta aldeles bom fast! Det rikker seg ikke mer enn kanskje 0,5 kg en uke, men neste uke er det gjerne opp igjen samme vekt, så da er jeg like langt.
Jeg merker jo selvsagt at formen blir bedre, pusten er lettere og rompa er strammere, men vekta er fortsatt like høy.
Hva gjør jeg galt?

Vet jeg burde bedrevet noe styrketrening i tillegg, men dette begrenser seg til 10 sit-ups, 10 armhevinger og 10 knebøy om dagen. Litt planke når jeg føler for det.....

Noen gode tips?

Anonymkode: 33552...97e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser, drikker kun et glass brus eller to i helgen, aldri kaker eller godteri i uka, spiser mye fiber og lite rødt kjøtt.

Teller du kalorier? Det må du gjøre.

Rødt kjøtt er forresten ikke farlig i seg selv, så skjønner ikke hvorfor du nevner at du spiser lite av det.

Anonymkode: 9f41f...518

• Liker 1
Skrevet

Men kan det hende at du er på din idealvekt allerede? Har du merket forandringer på kroppen i form av fettprosent, sunnere utseende, muskler osv. Vekt kan jo være hva som helst, mens kroppen taler mer riktig. Sikker på at du logger riktig også? At du skriver ned ALT? Eller kanskje du kan vurdere å spise litt mer? Jeg selv gikk ned i vekt på 1800 kcal (2000 de dagene med styrketrening) og ca samme aktivitetsnivå og noen steder har jeg lest at for stort underskudd kan forhindre en. Spiser man riktig kan man spise mer enn mange tror og fortsatt gå ned. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teller du kalorier? Det må du gjøre.

Rødt kjøtt er forresten ikke farlig i seg selv, så skjønner ikke hvorfor du nevner at du spiser lite av det.

Teller kalorier, ja. Bruker MyFitnessPal-appen og teller ALT!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vesentlig skrev:

Men kan det hende at du er på din idealvekt allerede? Har du merket forandringer på kroppen i form av fettprosent, sunnere utseende, muskler osv. Vekt kan jo være hva som helst, mens kroppen taler mer riktig. Sikker på at du logger riktig også? At du skriver ned ALT? Eller kanskje du kan vurdere å spise litt mer? Jeg selv gikk ned i vekt på 1800 kcal (2000 de dagene med styrketrening) og ca samme aktivitetsnivå og noen steder har jeg lest at for stort underskudd kan forhindre en. Spiser man riktig kan man spise mer enn mange tror og fortsatt gå ned. 

Jeg er ikke på min idealvekt, nei...
Har gått opp rundt 20 kilo de siste 10 årene og ser jo at jeg er for stor.
Mannen min påstår han ser stor forskjell, men dette ser jeg ikke selv... Merker heller ikke noe særlig forskjell på klærne, så det kan ikke ha skjedd stort.
Tror jeg logger riktig, ja.... veier og teller alt, så det er få dager jeg kryper over kalorimålet mitt. Om jeg spiser for lite så burde jeg jo egentlig ikke gått så mye opp i utgangspunktet. Har aldri hatt spesielt usunt kosthold og har ikke måtte gjøre de helt store endringene etter at jeg begynte å telle kalorier, forskjellen er mer i at jeg har begynt å røre på meg mer. Før trente jeg aldri noe i det hele tatt, mens jeg nå går raske turer hver dag. De MÅ jo ha betydning?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teller kalorier, ja. Bruker MyFitnessPal-appen og teller ALT!

Veier du maten?

Skrevet (endret)
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Veier du maten?

Endret av Angelheart2
Feil tråd.....
Skrevet

Hvis du teller kalorier teller du feil. Husk at du absolutt ikke kan spise tilbake kalorier når du trener. Det du kan spise er 1200 kalorier, ikke 1200 + treningskalorier. 

Steker du mye mat? Hvis du bruker olje eller margarin må du huske at det er hundrevis av kalorier bare i det. Stek maten i ovnen heller, eller bruk formfett.

5 minutter siden, Vesentlig skrev:

Forskning viser at man er mer sannsynlig til å ikke lykkes dersom man har lite kaloriunderskudd. Selvsagt er det mulig, men det er vanskeligere. Hysteriet mot stort underskudd er ikke vitenskaplig begrunnet og det bidrar til at mange ikke lykkes.

En stor fordel med 1200 kalorier er at du har litt feilmargin, hvis du ligger rett under har du ingen feilmargin. De fleste teller kalorier feil med flere hundre kalorier. 

Jeg liker han ernæringsfysiologen som bestemte seg for å gå ned i vekt bare med å spise sjokolade og annet dritt. Han fikk lavere kolesterol og gikk ned i vekt. Hva man spiser er ikke så viktig, hvor mye er det som har noe å si.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Hvis du veier maten og teller kaloriene skal du i teorien ikke kunne vike så altfor mye fra kalorimålet ditt.

Jeg ser noen her nevner stekefett. Bruker du slikt? Teller du disse kaloriene med?

Er du sikker på at du forbrenner så mye som du tror på disse gåturene dine? Du må jo gå i omtrent to timer i temmelig raskt tempo for å brenne 600 kcal. Tilsvarende må du gå raskt i omtrent en time for å komme rundt 250 kcal. Er du sikker på at du går så fort som du skal for å brenne så mye?

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på min idealvekt, nei...
Har gått opp rundt 20 kilo de siste 10 årene og ser jo at jeg er for stor.
Mannen min påstår han ser stor forskjell, men dette ser jeg ikke selv... Merker heller ikke noe særlig forskjell på klærne, så det kan ikke ha skjedd stort.
Tror jeg logger riktig, ja.... veier og teller alt, så det er få dager jeg kryper over kalorimålet mitt. Om jeg spiser for lite så burde jeg jo egentlig ikke gått så mye opp i utgangspunktet. Har aldri hatt spesielt usunt kosthold og har ikke måtte gjøre de helt store endringene etter at jeg begynte å telle kalorier, forskjellen er mer i at jeg har begynt å røre på meg mer. Før trente jeg aldri noe i det hele tatt, mens jeg nå går raske turer hver dag. De MÅ jo ha betydning?

Definitivt! Vanskelig å si hva som er feil for det høres jo ut som du gjør alt rett. Vurdert å prøve å få en time hos en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å se på inntaket ditt?

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Forskning viser at man er mer sannsynlig til å ikke lykkes dersom man har lite kaloriunderskudd. Selvsagt er det mulig, men det er vanskeligere. Hysteriet mot stort underskudd er ikke vitenskaplig begrunnet og det bidrar til at mange ikke lykkes.

Da moren min jobbet for Grete Roede hadde deltakere ofte suksess med å spise litt mer om de hadde veldig lavt inntak. Økte gjerne med 400 kcal og tre dager etter senket med 200 kcal igjen. Ikke at jeg er særlig imponert over det grete roede-styret hun drev med, men akkurat det grepet der vet jeg fungerte for ca 10 stk av dem hun veiledet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du veier maten og teller kaloriene skal du i teorien ikke kunne vike så altfor mye fra kalorimålet ditt.

Jeg ser noen her nevner stekefett. Bruker du slikt? Teller du disse kaloriene med?

Er du sikker på at du forbrenner så mye som du tror på disse gåturene dine? Du må jo gå i omtrent to timer i temmelig raskt tempo for å brenne 600 kcal. Tilsvarende må du gå raskt i omtrent en time for å komme rundt 250 kcal. Er du sikker på at du går så fort som du skal for å brenne så mye?

Jeg bruker minimalt med stekefett, men legger uansett inn noen gram med margarin når jeg logger mat jeg har stekt, så tror det skal være dekket.
Jeg forholder meg til den forbrenningen jeg får opp på Endomondo når jeg går turer.
Eks i går: 8,09 km på 1:19:59. Snittfart 6.07 kmt. Total stigning 250 meter.
Her får jeg opp 723 kalorier forbrent. Da er målene mine som er lagt inn 74 kg og 162 cm.
Min vanlige morgentur er på 3.56 km på 32 minutter. Her får jeg opp at jeg forbrenner 292 kalorier.

Skrevet
7 minutter siden, Vesentlig skrev:

Definitivt! Vanskelig å si hva som er feil for det høres jo ut som du gjør alt rett. Vurdert å prøve å få en time hos en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å se på inntaket ditt?

Da moren min jobbet for Grete Roede hadde deltakere ofte suksess med å spise litt mer om de hadde veldig lavt inntak. Økte gjerne med 400 kcal og tre dager etter senket med 200 kcal igjen. Ikke at jeg er særlig imponert over det grete roede-styret hun drev med, men akkurat det grepet der vet jeg fungerte for ca 10 stk av dem hun veiledet.

Hvis det faktisk fungerte foreslår jeg at hun publiserer en studie i en vitenskapelig journal. Det finnes så mange andre potensielle årsaker.

Skrevet

Jeg bruker minimalt med stekefett, men legger uansett inn noen gram med margarin når jeg logger mat jeg har stekt, så tror det skal være dekket.
Jeg forholder meg til den forbrenningen jeg får opp på Endomondo når jeg går turer.
Her får jeg opp 723 kalorier forbrent. Da er målene mine som er lagt inn 74 kg og 162 cm.
Min vanlige morgentur er på 3.56 km på 32 minutter. Her får jeg opp at jeg forbrenner 292 kalorier.

Det høres ut som endomondo overdriver forbrenningen grovt da.

Spiser du tilbake kaloriene du trener inn?

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gir jeg snart opp...
Har siden i januar virkelig gått inn for å få ned vekta. Jeg lastet ned appen My FitnessPartner med Endomondo og bruker begge deler aktivt.
Appen sier at jeg skal ha et kalori mål på 1200 pr dag for å oppnå vektnedgang (0,5 kg pr uke) med moderat aktivitetsnivå.
Har begynt å gå raske turer hver dag på ca 30 minutter, slik at jeg går mellom 2 og 2,5 mil pr uke. Forbrenner i følge appen rundt 250 kalorier på hver tur. På helgeturene som blir noe lengre, forbrenner jeg rundt 600 kalorier.
Allikevel så står vekta aldeles bom fast! Det rikker seg ikke mer enn kanskje 0,5 kg en uke, men neste uke er det gjerne opp igjen samme vekt, så da er jeg like langt.
Jeg merker jo selvsagt at formen blir bedre, pusten er lettere og rompa er strammere, men vekta er fortsatt like høy.
Hva gjør jeg galt?

Vet jeg burde bedrevet noe styrketrening i tillegg, men dette begrenser seg til 10 sit-ups, 10 armhevinger og 10 knebøy om dagen. Litt planke når jeg føler for det.....

Noen gode tips?

Mer aktivitet fører til mer muskler og muskler veier mer enn fett, så det kan forklare noe av det manglende resultatet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det høres ut som endomondo overdriver forbrenningen grovt da.

Spiser du tilbake kaloriene du trener inn?

Mulig det er noe feil på endomondoen, ja?
Jeg har prøvd både å spise slik at totalen er på 1200 inkludert trening og utenom trening. Dersom jeg spiser 1200 og så trener slik at jeg får fratrekk på 250 så får jeg opp advarsel i My Fitness Pal om at jeg spiser for lite...

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil.

Jeg regnet ut ditt kaloriforbruk. Den første turen på 8 km forbrenner du rundt 500 kcal på, den andre brenner du cirka 260 kcal på.

Du kan ikke bare legge til noen gram med margarin eller smør når du steker maten i det, du MÅ veie mengden og legge til alt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare har brukt den appen og inenting annet er det kanskje den som teller feil. Kan anbefale å kjøpe en treningsklokke med belte eller sensor som måler utifra hva du faktisk forbrenner, da vil du nok få mer nøyaktig oversikt :)

Vil også bare nevne en ting (som du kanskje er klar over, men nevner det uansett). Enkelte treningsformer gjør at du forbrenner fett men får mer muskler, og siden muskler veier mer enn fett vil ikke vekten synke. Men du vil alikevel få strammere og mer veltrent kropp. Det å gå er ikke den aktiviteten som gir deg mest muskler men alikevel fint å ha i bakhodet om du skal trene noe annet også. 

Lykke til videre, stå på :)

Anonymkode: cae5a...196

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd både å spise slik at totalen er på 1200 inkludert trening og utenom trening. Dersom jeg spiser 1200 og så trener slik at jeg får fratrekk på 250 så får jeg opp advarsel i My Fitness Pal om at jeg spiser for lite...

Ja, det er noe feil med enten tallene du legger inn eller måten appen regner på.

Jeg tror også du legger inn for lite kalorier mtp at du bare legger inn noen gram med stekefett. Fett inneholder 100 kcal per spiseskje.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ignorer trening, det trenger du ikke telle. Hvis du går ned i vekt fortere enn du er komfortabel med kan du heller øke hvor mange kalorier du spiser.

Bare koble endomondo fra MFP, det er ikke nyttig. Spesielt når du ikke har pulsbelte.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil.

Jeg regnet ut ditt kaloriforbruk. Den første turen på 8 km forbrenner du rundt 500 kcal på, den andre brenner du cirka 260 kcal på.

Du kan ikke bare legge til noen gram med margarin eller smør når du steker maten i det, du MÅ veie mengden og legge til alt.

Dette er ikke nøyaktig. Du bruker drastisk mindre kalorier når du er bedre trent. 

Enig i at man må veie maten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Dette er ikke nøyaktig. Du bruker drastisk mindre kalorier når du er bedre trent. 

TS har uansett ALTFOR høye tall. Mine tall er regnet ut med utgangspunkt i TS' høyde og vekt. 

Mine tall er selvsagt ikke fullstendig nøyaktige, man kan aldri være det, men de er ikke feil slik du påstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...