Gjest tanamon Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Da har jeg gjennomgått min fjerde, og hopefully, min siste oppkjøring! Prøven ble bestått Da som jeg har hatt fire oppkjøringer, fire sensorer, fire sikkerhetsspørsmål og tre ruter (jeg hadde to ruter to ganger), så ville jeg gjerne dele min erfaring og hjelpe noen av dere som gruer dere til oppkjøring! 1. Oppkjøring: Jeg var veldig nervøs, sensor grep inn, jeg kjørte en rute som var ukjent og til helhet, så failet jeg spørsmålet. Dette var i november. Selv om det er en rute dere ikke kjenner til, så er det argumentet irrelevant i ettersom at alle norske veier er helt like, med like regler, like kjørefelt og mye mer. Så du må nesten føle deg komfortabel med regler, veier og ha OVERSIKT over alt. (klokka var 10:30, og da kjørte jeg mot e18 drammen, mot slemmestad og vettre) Sikkerhetspm var (Sikkerhetsspørsmål: Kontroller om bremsene har skjevtrekk, hva kan være årsaken til skjevtrekk) 2. Da følte jeg mer mer sikker og trodde jeg skulle bestå, jeg kjørte fint, men jeg strøk på fart. Jeg kjørte for fort, og hadde kort avstand til kjøretøy foran. Svingene mine ble for store og det skapte forvirring. Her kjørte jeg mot Hønefoss klokka 08.10. Sikkerhetspørsmålet ordnet jeg til, men dette var ikke god nok til helhet vurdering. Dette var i januar.(Sikkerhetsspørsmål: Kontroller at nødsignallyset virker, i hvilke situasjoner er det viktig å bruke dette) 3. Tredje gang var jeg enda mer nervøs, tenkte at jeg skulle bare ta sjansen, men det er en dum ide. VÆR SELVSIKKER! Det viktig. Sensor grep inn når jeg kuttet i rundkjøring for andre kjøretøy. Jeg husker faktisk ikke hvor jeg kjørte, men tiden var vel 13:10 og var i februar. (Sikkerhetsspørsmål: Kontrollere alle bilbeltene, hva er risikoen ved å bruke bilbeltet med slappe belt strammere) 4. Siden jeg tok det i mai, så hadde jeg ventet neste tre mnder og tok tiden min veldig godt. Jeg konsentrere på skolen og jobb mer, men øvde på å kjøre. Jeg kjørte opp 08:10 fordi her kjører de som regel ofte mot Hønefoss og E16 Bergen, og jeg bor rundt det området og kan veien veldig godt. Grunnen til dette er vel fordi det er trafikk om morgningen og de gidder ikke å vente på motorvei og slik. Sikkerhetsspørsmålet var jeg både og bra til å svare. (Hva er største tillate totalvekt på tilhenger etter denne bilen? 2. Hvilke konsekvener kan det få å få kjøre med for tung tilhenger.) I helhet, så hadde jeg jo selvfølgelig fellestrekk mellom de tre oppkjøringene. Brems mye lenger før en rundkjøring og bytt gir til 2, selv om det er biler der eller ikke, fordi da blir svingene dine mye mer komfortabelt og miljøvennlig. Ikke lag forvirring i trafikken, tenk i hodet ditt at det skal være plass til en annen bil ved siden av deg i rundkjøring, så derfor velg riktig plassering. Hvis du er et stykke unna trafikklys, og du ser det lyser mot rødt, kjør så rolig og sakte at du slipper å stoppe opp, og du kjører sakte slik at det kjører mot grønt og du kan gasse videre. Brukt alltid høyeste gir, selvfølgelig ikke gir 5 i 50 km, men vurder gir 4. Vis andre trafikanter, som syklister og mennesker at du viser hensyn til dem. -Trafikkavvikling -God sammenhandlig -Farttilpasning BRUK TEORITENTAMEN.NO / OPPKJØRING, mye hjelp! Jeg vil også tipse til å velge en god og riktig trafikkskole. Hør med andre folk, og hør andres vurderinger. Jeg valgte feil trafikkskole som var ute etter andre ting enn min lykke. Ved siste oppkjøring så valgte jeg en skole som nesten alle besto, og tok en kjøretime med en flink kjørelærer. Jeg fortalte alle notatene sensorene fortalte meg og han hjalp meg under 45 minutter og jeg besto et par dager senere når jeg øvde med mor og far. Jeg brukte 30k selv, mine egne penger på veien til lappen. Så vil hjelpe dere til å spare så mye penger og tenke fornuftig. ØV MASSE HJEMME! Lykke til, og still gjerne spørsmål hvis det er noe dere lurer på! PS, denne PDF siden har absolutt ALLE sikkerhetsspørsmålene som sensor stiller. Siden jeg har hatt fire spørsmål, så fant jeg alle fire heeeelt like her: http://www.abc-trafi...rollklasseB.pdf Så øv gjerne på de! Hilsen, en som vil hjelpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå