Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Tviler på at jeg får lurt fastlegen min til at jeg har diabetes da, så det spiller vel egentlig ingen rolle.

Du kan jo bare kjøpe knappene. Du trenger ingen resept på disse

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Jeg kjøpte denne startpakken med 2 sensorer og 1 avleser i går. Spent på og prøve den ut. Jeg mistenker dessverre diabetes, så det blir spennende og se! Innimellom får jeg anfall hvor jeg svetter ekstremt ved under hender, føtter, kraftig hjertebank og er ikke meg selv. Blir også ekstremt svimmel/kvalm/sulten. Den tar også vare på data i inntil 90 dager. Slik at man kan ta den med til legen sin og vise den der. 

Skrevet
2 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Jeg kjøpte denne startpakken med 2 sensorer og 1 avleser i går. Spent på og prøve den ut. Jeg mistenker dessverre diabetes, så det blir spennende og se! Innimellom får jeg anfall hvor jeg svetter ekstremt ved under hender, føtter, kraftig hjertebank og er ikke meg selv. Blir også ekstremt svimmel/kvalm/sulten. Den tar også vare på data i inntil 90 dager. Slik at man kan ta den med til legen sin og vise den der. 

Da vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen for å måle HBA1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2016 den 14.57, abrasiveRefraction skrev:

Jeg vil jo få vite om jeg trenger mat eller ikke. Da kan jeg lære min egen personlige glykemiske indeks.

Hun er bare en dårlig lege.

Alt jeg skriver er empirisk underbygget, dessverre er ikke all vitenskap velkommen her.

Hvordan mener du at du skulle kunne måle deg frem til om du trenger mat? 

I en helt normal organisme uten diabetes så opprettholdes balansen i blodsukker av kroppen selv. 

Anonymkode: 54d4b...661

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at du skulle kunne måle deg frem til om du trenger mat? 

I en helt normal organisme uten diabetes så opprettholdes balansen i blodsukker av kroppen selv. 

Ja, hvis jeg har nok blodsukker trenger jeg jo ikke spise mer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Du forstår jo ikke hvordan bloduskkerreguleringen fungerer.....

Anonymkode: b4ed7...7d7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er ikke slik det funker. Er blodsukkeret veldig høyt, trenger du tilførsel av insulin og er du diabetiker, betyr dette sprøyter. Evt kontakt med lege

Anonymkode: 5e8c1...fc9

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er ikke blodsukkernivået som bestemmer om du har spist nok eller bør spise mer. 

I en normalt fungerende organisme så merker kroppen at energinivået i blodet øker (når maten er brutt ned til enkle sukkerkomponenter og tatt opp i blodet), og da produserer kroppen insulin. Insulin er døråpneren/nøkkelen til cellene slik at cellene får tak i energien som bringes til dem i blodet.

Men, for all del, det er jo bare å kjøpe en Libre og prøve deg frem. Startpakken koster 1900 kroner og da får du 2 x 14 dagers sensorer. Du trenger vel ikke lenger tid enn 1 mnd før du blir sikker på at du fungerer helt normalt.

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
57 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen for å måle HBA1c

Jeg har sagt det til legen. Dessverre så bare lo han av meg og sa at «når du finner ut av at du har diabetes, så tro meg. Da er du allerede innlagt på sykehus»... Har byttet lege flere ganger tidligere og spurt om det samme. Det virker som at man må være innlagt for å få lov til å ta en slik test... Jeg er ung, så jeg blir kun sett på som en hypokonder :( er lei av det nå, og nå ønsker jeg og ta dette på alvor. Da jeg er mye plaget i hverdagen med plagene. Tisser også mye og drikker mye. Mye sliten. Ja... Ikke gøy!

Skrevet
1 time siden, Lilleprinsesse skrev:

Jeg har sagt det til legen. Dessverre så bare lo han av meg og sa at «når du finner ut av at du har diabetes, så tro meg. Da er du allerede innlagt på sykehus»... Har byttet lege flere ganger tidligere og spurt om det samme. Det virker som at man må være innlagt for å få lov til å ta en slik test... Jeg er ung, så jeg blir kun sett på som en hypokonder :( er lei av det nå, og nå ønsker jeg og ta dette på alvor. Da jeg er mye plaget i hverdagen med plagene. Tisser også mye og drikker mye. Mye sliten. Ja... Ikke gøy!

Det der er jo så uakseptabelt som det går an. Har man mistanke om diabetes, SKAL dette taes alvorlig. En ubehandlet diabetes over lengre tid, kan føre til komplikasjoner.

Da vil jeg anbefale deg å se om du kan kjøpe et blodsukkerapparat.

Mål før og etter måltid samt fastende. Vent ca 1 time med å ta blodsukker etter måltid. Gjør dette hver dag i 2 uker. Da vil du kunne regne ut det gjennomsnittlige blodsukkeret ditt

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Det der er jo så uakseptabelt som det går an. Har man mistanke om diabetes, SKAL dette taes alvorlig. En ubehandlet diabetes over lengre tid, kan føre til komplikasjoner.

Da vil jeg anbefale deg å se om du kan kjøpe et blodsukkerapparat.

Mål før og etter måltid samt fastende. Vent ca 1 time med å ta blodsukker etter måltid. Gjør dette hver dag i 2 uker. Da vil du kunne regne ut det gjennomsnittlige blodsukkeret ditt

Jeg er helt klart enig med deg! Det finnes mange dårlige leger der ute :(

Det er derfor jeg har bestilt freestyle libre. Det er en blodsukkermåler/skanner. Du stikker en sensor i underarmen/magen hver 14 dag, det er nål i den som skal inn i kroppen. Den skannes med en avleser. Den lagrer automatisk hvert minutt igjennom hele dagen og natten på opptil 8 timer i intervaller på 15 minutter. Sensor byttes hver 14 dag. Da slipper man å stikke seg i fingeren, og det tar deg noen sekunder og sjekke blodsukkeret. Den lagrer også data opptil 90 dager. :) 

Skrevet
2 timer siden, Lilleprinsesse skrev:

Jeg er helt klart enig med deg! Det finnes mange dårlige leger der ute :(

Det er derfor jeg har bestilt freestyle libre. Det er en blodsukkermåler/skanner. Du stikker en sensor i underarmen/magen hver 14 dag, det er nål i den som skal inn i kroppen. Den skannes med en avleser. Den lagrer automatisk hvert minutt igjennom hele dagen og natten på opptil 8 timer i intervaller på 15 minutter. Sensor byttes hver 14 dag. Da slipper man å stikke seg i fingeren, og det tar deg noen sekunder og sjekke blodsukkeret. Den lagrer også data opptil 90 dager. :) 

Det er jeg klar over. Saken er at slike sensorer koster skjorten, da de ikke finnes på resept enda.

• Liker 2
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er jeg klar over. Saken er at slike sensorer koster skjorten, da de ikke finnes på resept enda.

Det vet jeg også. Men jeg syns det er verdt prisen :) unner meg det.

• 1 måned senere...
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

En liten oppdatering her. Jeg kjøpte dette freestyle libre apparatet, betalte flere tusen kroner til sammen. Gikk tilslutt til legen og fortalte om de dårlige resultatene jeg hadde fått.. Det ble tatt langtidsblodsukkermåling via blodprøve hos legen. Det var helt perfekt. Ble satt opp på ny time igjen en uke etterpå. Fortalte om det lave blodsukkeret mitt igjen. Legen min ville dobbeltsjekke om det var blodsukker apparatet mitt, i tilfelle det var noe galt med det. Fikk resept på blodsukkermåler og alt av utstyr til det. Har time om 1 uke igjen, for kontroll. Hvis det fortsetter og være så lavt så blir jeg henvist til spesialist på ahus.

Så kjære kvinner/menn. Dersom dere er usikre på blodsukkeret deres, så gå til legen. Føler dere at noe ikke er som det skal med blodsukkeret, be om og få blodsukker apparat / m utstyr på resept. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...