AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Hei allesammen! Jeg begynte å merke for noen dager siden at smakssansen min ble forandret og det kjentes ut som jeg hadde brent tunga mi på noe varmt (kakao f.eks.) og det kjennes sånn ut fortsatt. En kveld kjente jeg at tungen min var litt øm i kantene kun på høyre og venstre side av tungen. Jeg så på den i speilet og den så litt anneledes it men jeg tenkte at det var sikkert bare noe helt uskyldig. Dagen etter syntes jeg chillinøtter (som jeg spiser ofte og er glad i) ble alt for sterkt, klarte ikke å spise det. Neste gang jeg så på tungen min i speilet så jeg klart og tydelig at tungen er veldig rød i kantene langs høyre og venstre side, kun der og resten er "normal". Dette har vart i noen dager nå og det begynner å bli litt irriterende siden det er vondt/ømt. Det er kun i kantene der jeg er rød og av og til kjennes det ut som det prikker i tunga. Rødfargen kommer og går litt men den har enda ikke gått bort kun blitt lysere, men det kan endres iløpet av en halvtime igjen. De siste dagene nå har jeg holdt meg unna potetgull, krydder og litt sterke og salte ting. Men tunga kjennes fortsatt ut som den har blitt brent på noe varmt. Det er ingen blemmer eller åpne sår på tunga den er kun rød (veldig rød til tider) og er litt sår/øm. Lurer veldig på hva dette kan være og håper kanskje noen her har en anelse. Og før noen kommenterer det så vil jeg bare si at jeg spør her for å høre om noen har vært borti noe lignende, jeg forventer ikke noe eksperthjelp. Vet det finnes lege men jeg spør bare her etter erfaringer fra andre rundt dette fordi jeg ikke ser på det som noe "nødstilfelle". Setter pris på all hjelp og råd jeg kan få. Anonymkode: d66b4...d1a
Skylines Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Synes det kan høres ut som geografisk tunge. Dukket plutselig opp hos meg i midten av tjueårene. Jeg kan ikke spise mye potetgull for eksempel uten at tungen svir og brenner. Det kommer og går i perioder.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 11 timer siden, Skylines skrev: Synes det kan høres ut som geografisk tunge. Dukket plutselig opp hos meg i midten av tjueårene. Jeg kan ikke spise mye potetgull for eksempel uten at tungen svir og brenner. Det kommer og går i perioder. Takk for svar:) Har googla litt men det ser egentlig ikke sånn ut i forhold til bildene, men kan godt være det alikevel siden jeg regner med at ingen er like og ingen tunger ser like ut. Men i de periodene du har det, er det vondt/ømt hele tiden? Føler meg nesten litt "nummen" i tunga. Anonymkode: d66b4...d1a
Skylines Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Den 11. juli 2016 at 13.49, AnonymBruker skrev: Takk for svar:) Har googla litt men det ser egentlig ikke sånn ut i forhold til bildene, men kan godt være det alikevel siden jeg regner med at ingen er like og ingen tunger ser like ut. Men i de periodene du har det, er det vondt/ømt hele tiden? Føler meg nesten litt "nummen" i tunga. Anonymkode: d66b4...d1a Føles ut som man har drukket noe veldig varmt, og det svir gjerne på de røde områdene. Bildene på google er ekstremtilfeller, ser sjelden så ille ut med meg. Litt flekkete blir det dog.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 Den 11.7.2016 at 2.11, AnonymBruker skrev: Hei allesammen! Jeg begynte å merke for noen dager siden at smakssansen min ble forandret og det kjentes ut som jeg hadde brent tunga mi på noe varmt (kakao f.eks.) og det kjennes sånn ut fortsatt. En kveld kjente jeg at tungen min var litt øm i kantene kun på høyre og venstre side av tungen. Jeg så på den i speilet og den så litt anneledes it men jeg tenkte at det var sikkert bare noe helt uskyldig. Dagen etter syntes jeg chillinøtter (som jeg spiser ofte og er glad i) ble alt for sterkt, klarte ikke å spise det. Neste gang jeg så på tungen min i speilet så jeg klart og tydelig at tungen er veldig rød i kantene langs høyre og venstre side, kun der og resten er "normal". Dette har vart i noen dager nå og det begynner å bli litt irriterende siden det er vondt/ømt. Det er kun i kantene der jeg er rød og av og til kjennes det ut som det prikker i tunga. Rødfargen kommer og går litt men den har enda ikke gått bort kun blitt lysere, men det kan endres iløpet av en halvtime igjen. De siste dagene nå har jeg holdt meg unna potetgull, krydder og litt sterke og salte ting. Men tunga kjennes fortsatt ut som den har blitt brent på noe varmt. Det er ingen blemmer eller åpne sår på tunga den er kun rød (veldig rød til tider) og er litt sår/øm. Lurer veldig på hva dette kan være og håper kanskje noen her har en anelse. Og før noen kommenterer det så vil jeg bare si at jeg spør her for å høre om noen har vært borti noe lignende, jeg forventer ikke noe eksperthjelp. Vet det finnes lege men jeg spør bare her etter erfaringer fra andre rundt dette fordi jeg ikke ser på det som noe "nødstilfelle". Setter pris på all hjelp og råd jeg kan få. Anonymkode: d66b4...d1a Har hatt det sånn i 20 år Anonymkode: ec298...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Den 11.07.2016 at 2.38, Skylines skrev: Synes det kan høres ut som geografisk tunge. Dukket plutselig opp hos meg i midten av tjueårene. Jeg kan ikke spise mye potetgull for eksempel uten at tungen svir og brenner. Det kommer og går i perioder. Det er mye som kan gi lingua geographica eller andre former for sår tunge, men hos unge kvinner ville jeg først og fremst sjekket om det kunne skyldes jernmangel. Anonymkode: feec2...f23
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye som kan gi lingua geographica eller andre former for sår tunge, men hos unge kvinner ville jeg først og fremst sjekket om det kunne skyldes jernmangel. Anonymkode: feec2...f23 Tusen takk for tipset, det skal jeg sjekke Anonymkode: d66b4...d1a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 21 timer siden, Skylines skrev: Føles ut som man har drukket noe veldig varmt, og det svir gjerne på de røde områdene. Bildene på google er ekstremtilfeller, ser sjelden så ille ut med meg. Litt flekkete blir det dog. Okei, stemmer overens med sånn jeg føler det. Men er ikke så veldig flekkete, men takk for svar Anonymkode: d66b4...d1a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, stemmer overens med sånn jeg føler det. Men er ikke så veldig flekkete, men takk for svar Anonymkode: d66b4...d1a Jeg har brennende tunge på grunn av allergi mot enkelte mat typer, og sterke lukter som parfyme og bensin, eksos osv. Anonymkode: ec298...fc8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå