Gå til innhold

Kun en partner, HPV-virus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og min første kjæreste debuterte seksuelt som 16-åringer. Da var begge hverandres første partner. Er det da mulig at en av oss kunne blitt smittet av HPV-virus? Eller går ikke det an at noen av oss hadde det fra før, siden ingen hadde hatt sex tidligere? 

Vi hadde sex jevlig i tre år, brukte alltid kondom. 

Anonymkode: e23bb...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 32cd1...62a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Altså at det ikke er mulig at noen av oss ble smittet av dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Å bli smittet innebærer jo at viruset blir overført fra en organisme til en annen. Når ingen av de involverte partene har viruset i kroppen fra før, er det dermed umulig at en part smitter den andre.

Så hvis du har fått det påvist nå, er det ikke fra din første kjæreste/sexpartner. Og vice versa; hvis han har fått det påvist nå, så kommer det ikke fra de tre årene dere hadde sammen. Dere kan som sagt ikke ha smittet hverandre, siden ingen av dere hadde viruset fra før. Så lenge viruset ikke er til stede, kan man heller ikke bli smittet. (Alternativet er jo så klart at en av dere har vært utro i løpet av de tre årene, men da har man jo hatt flere enn bare en partner ...)

Anonymkode: cb17d...fea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bli smittet innebærer jo at viruset blir overført fra en organisme til en annen. Når ingen av de involverte partene har viruset i kroppen fra før, er det dermed umulig at en part smitter den andre.

Så hvis du har fått det påvist nå, er det ikke fra din første kjæreste/sexpartner. Og vice versa; hvis han har fått det påvist nå, så kommer det ikke fra de tre årene dere hadde sammen. Dere kan som sagt ikke ha smittet hverandre, siden ingen av dere hadde viruset fra før. Så lenge viruset ikke er til stede, kan man heller ikke bli smittet. (Alternativet er jo så klart at en av dere har vært utro i løpet av de tre årene, men da har man jo hatt flere enn bare en partner ...)

Anonymkode: cb17d...fea

Okei, takk for svar :) Jeg var ikke utro i løpet av de årene, og det tror jeg heller ikke han var. Jeg aner ikke om jeg har HPV-virus den dag i dag, men om jeg eventuelt har det, så måtte det jo kommet etter disse tre årene. Det betyr at jeg måtte fått det tidligst for to år siden (da jeg hadde min partner nummer to), og dermed er det jo ganske liten sjanse for at et eventuelt HPV-virus jeg fikk da, allerede har ført til celleforandringer og/eller kreft som det er noe å gjøre med nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det forresten noen som vet hvor lang tid det minst tar fra man er smittet med HPV-virus, til man eventuelt kan få påvist celleforandringer? Altså, hvor lenge må viruset være i kroppen før det kan påvises celleforandringer for første gang? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det forresten noen som vet hvor lang tid det minst tar fra man er smittet med HPV-virus, til man eventuelt kan få påvist celleforandringer? Altså, hvor lenge må viruset være i kroppen før det kan påvises celleforandringer for første gang? 

Ingen som vet noe om dette? Jeg tenker om jeg eventuelt tar en celleprøve nå, og den ser fin ut, kan det da likevel være at jeg får celleforandringer i fremtiden, hvis det tar mer enn to år fra HPV-smitte til celleforandringer vises? Altså gitt at jeg da ikke har sex igjen i fremtiden, og evt. blir smittet fra denne partneren. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at HPV-virus automatisk fører til celleforandringer. Det er mange HPV-virus også.

Prøv å slapp litt av, TS. Ta en celleprøve hos lege hvis du ikke klarer å roe deg ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at HPV-virus automatisk fører til celleforandringer. Det er mange HPV-virus også.

Prøv å slapp litt av, TS. Ta en celleprøve hos lege hvis du ikke klarer å roe deg ned. 

Jeg vet at det er mange typer HPV, og at ikke alle fører til celleforandringer :) Men det er ikke det jeg spør etter her. 

Jeg lurer på om hvor lang tid det vil ta fra man blir smittet med HPV-virus (en type som kan føre til celleforandringer), og celleforandringer vises ved en celleprøve? Altså, minst hvor lang tid må viruset være i kroppen før celleforandringer kan påvises?

Hvis jeg tar celleprøve nå, og den ser fin ut, så er det jo greit for meg å vite om jeg kan får celleforandringer i fremtiden fordi HPV-viruset ikke har vært lenge nok i kroppen min, eller om jeg er "garantert" å ikke ha eller få celleforandringer dersom jeg tester fint nå, og ikke har sex i fremtiden. Tenker sånn hypotetisk sett :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om hvor lang tid det vil ta fra man blir smittet med HPV-virus (en type som kan føre til celleforandringer), og celleforandringer vises ved en celleprøve? Altså, minst hvor lang tid må viruset være i kroppen før celleforandringer kan påvises?

Det finnes ingen fasitsvar på det.

Husk at celleforandringer tar lang tid å utvikle, det går sakte. Jeg har selv hatt celleforandringer med påfølgende konisering.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen fasitsvar på det.

Husk at celleforandringer tar lang tid å utvikle, det går sakte. Jeg har selv hatt celleforandringer med påfølgende konisering.

Jeg forstår at det ikke finnes noen fasit. Men kan man utvikle celleforandringer som fort som noen måneder eller et år etter man er smittet av HPV-virus (en type som kan føre til celleforandringer)? Jeg mener ikke at noen skal fortelle med eksakt hvor lang tid det tar, men jeg aner ikke om det kan ta en uke/en måned, eller om man må ha viruset i kroppen i feks. flere år før noe kan vises på en celleprøve. 

Jeg vet jo at jeg ikke kan ha hatt et eventuelt HPV-virus i kroppen i mer enn to år. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta lang tid før du smittes til det blir påvist. Det kommer helt an på hvilken type HPV, immunforsvar etc. Det handler også om nivået virus i kroppen for å påvise smitte, veldig enkelt forklart.

Det har vistnok skjedd tidligere i følge en undersøkelse jeg fant når jeg googlet i stad at jenter uten seksuell kontakt har fått viruset, men hvor vidt den undersøkelsen har gydlighet aner jeg ikke: http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1263334 Vaskine mot HPV er jo big business i statene, så ta forskningen med en klype salt.

Men om en av dere har "rotet" med en annen en før dere ble sammen kan det ha smittet da, viruset kan også ligge i huden rundt kjønnsorganet.

Du kan lese litt om HPV her: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Kvinner/ofte-stilte-sporsmal1/HPV1/

Anonymkode: 966df...971

Skrevet

Selvsagt. Det er ikke bare sex som gir HPVsmitte. Avføring også, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan man utvikle celleforandringer som fort som noen måneder eller et år etter man er smittet av HPV-virus (en type som kan føre til celleforandringer)? Jeg mener ikke at noen skal fortelle med eksakt hvor lang tid det tar, men jeg aner ikke om det kan ta en uke/en måned, eller om man må ha viruset i kroppen i feks. flere år før noe kan vises på en celleprøve. 

Det finnes som sagt ingen fasit. Ingen kan svare deg på dette. Ta celleprøve hvert tredje år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Silfen skrev:

Selvsagt. Det er ikke bare sex som gir HPVsmitte. Avføring også, for eksempel.

Ikke skrem opp TS unødig, da. Dette skjer så sjelden at det er ingen vits i å nevne det.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skrem opp TS unødig, da. Dette skjer så sjelden at det er ingen vits i å nevne det.

Hun spør, hun får svar. Man må ikke ha sex for å bli smittet.

AnonymBruker
Skrevet

Celleforandringer skyldes ikke bare HPV, selv om det kanskje er den mest naturlige årsaken. "Celleforandringer" oppstår når celler deler seg og ikke blir helt som de skal. Kroppen produserer nye celler hele livet, og blant alle disse vil noen være "ødelagte" eller "med feil". Kroppen tar seg som regel av dette selv, og hvis du får påvist celleendringer vil det som regel være borte til neste test. Likevel kan kroppen møte på problemer den må ha hjelp til, deriblant HPV-virus som kan føre til kreft. Det er over 100 typer HPV, og kun 3-5 er farlige i den forstand. Grunnen til man tar prøver av livmorhalsen er nettopp dette, men jeg må minne deg på at du har celledelinger i hele kroppen. I øret, nesa, lungene, hjertet. Ikke tenk så mye på det, så lenge man tester seg hvert 3 år skal det bli oppdaget tidlig. Celleforandringer kan også bli påvirket av sopp, bakterier ect. Noen ganger oppstår de uten grunn. Og hvis du får påvist celleforandringer, så er det ikke verdens undergang. Det betyr ikke kreft. Det betyr at det kan føre til et forstadie til kreft hvis den ikke blir fulgt opp og eventuelt behandlet. Det tar som regel 10 år å utvikle livmorhalskreft (ifølge min lege), så i de fleste tilfeller har ikke pasientene tatt celleprøve tidligere. Det er også derfor man begynner ved 25. Rundt 50 000 får beskjed om celleendringer hvert år, og da kan du tenke deg hvor mange som ikke tester seg. Det er veldig, veldig vanlig.

Anonymkode: 21fca...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...