Gå til innhold

Startlønn helsefagarbeider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og sett på utdanning.no men der står det bare gjennomsnittslønn og da er ansiennitet medregnet.

Jeg har hørt noen har 160kr + eventuelt ub tillegg i startlønn som nyutdannet helsefagarbeider. Så jeg lurer på dere som nettopp har blitt det eller vet hva begynnerlønnen ligger på kan si det. Jeg skal begynne som lærling etter sommer og bare lurer på hva jeg kan forvente. Det er lite info om slike ting, men det er vel fordi det kan variere fra kommune til kommune ?

Så jeg lurer altså på ca. timelønn uten ansiennitet som fagarbeider. 160, 175, 180? Jeg synes hvertfall 160 virket litt lite men man går jo opp i lønn etter hvert. 

Anonymkode: 53e21...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i KS eller Oslo kommune? De har nemlig ulik tariff.

I KS er minstelønn for fagarbeider med 0 år ansiennitet 326 300 kr

 

 

 

image.png

Anonymkode: 6d1f4...f64

Det er i Bergen. Hvor finner man egentlig satsene på slik? Jeg føler det ligger så gjemt og man ikke skal finne de. Jeg leter etter tarifflønn i forskjellige type arbeid (butikk, restaurant, sykehjem) og i de forskjellige kommunene. Har vært innpå tariffhjemmesiden men fant bare tilfeldig minstelønn tariff for 2015 i en nettavis.

Men jeg vet at det er vanskelig å få 100% stilling som nyutdannet helsefagarbeider. Derfor lurer jeg på timelønn siden det er uavhengig av ub-tillegg. Om den årslønnen kun er dagvakt, altså uten ub-tillegg, så lurer jeg på hvordan man finner ut timelønn? Om det er medregnet ub-tillegg så er det vanskeligere å vite.

Men om jeg deler 326 000 på 1950 så blir det 167kr i timelønn, noe som kanskje kan stemme. Jeg har bare lest man skal gange timelønn / dele årslønn på 1950 for å få riktig svar. Vet ikke hvorfor men det ble noe realistisk lønn jeg kom frem til hvertfall. De fleste i jobben min som er helsefagarbeider han nemlig ikke 100% stilling. Bare 30% og 50%, kanskje 60%.

Takk for hjelp til å finne den tabellen :)

Anonymkode: 53e21...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra kommune til kommune og om det er offentlig eller privat. I kommunen hadde jeg 317000 i startlønn, mens da jeg gikk over til privat gikk jeg ned til 283000.. Så det varierer veldig! 

Som lærling får du uansett ikke full lønn, det var ihvertfall ikke sånn da jeg var lærling for et par år siden...

Anonymkode: 4abe4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig fra kommune til kommune og om det er offentlig eller privat. I kommunen hadde jeg 317000 i startlønn, mens da jeg gikk over til privat gikk jeg ned til 283000.. Så det varierer veldig! 

Som lærling får du uansett ikke full lønn, det var ihvertfall ikke sånn da jeg var lærling for et par år siden...

Anonymkode: 4abe4...dc9

I 2016 er startlønn helsefagarbeider 326.300 i KS, 347.450 i Oslo kommune. I det private kommer det an på om tariff følges eller ei.

Som lærling er det vanlig å få 30% av årslønn 1. halvår, 40% 2. halvår, 50% 3. halvår og 80% 4. halvår. Man skal til sammen ha ett årsverk i lønn i løpet av lærlingtiden.

Anonymkode: 6d1f4...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i Bergen. Hvor finner man egentlig satsene på slik? Jeg føler det ligger så gjemt og man ikke skal finne de. Jeg leter etter tarifflønn i forskjellige type arbeid (butikk, restaurant, sykehjem) og i de forskjellige kommunene. Har vært innpå tariffhjemmesiden men fant bare tilfeldig minstelønn tariff for 2015 i en nettavis.

Men jeg vet at det er vanskelig å få 100% stilling som nyutdannet helsefagarbeider. Derfor lurer jeg på timelønn siden det er uavhengig av ub-tillegg. Om den årslønnen kun er dagvakt, altså uten ub-tillegg, så lurer jeg på hvordan man finner ut timelønn? Om det er medregnet ub-tillegg så er det vanskeligere å vite.

Men om jeg deler 326 000 på 1950 så blir det 167kr i timelønn, noe som kanskje kan stemme. Jeg har bare lest man skal gange timelønn / dele årslønn på 1950 for å få riktig svar. Vet ikke hvorfor men det ble noe realistisk lønn jeg kom frem til hvertfall. De fleste i jobben min som er helsefagarbeider han nemlig ikke 100% stilling. Bare 30% og 50%, kanskje 60%.

Takk for hjelp til å finne den tabellen :)

Anonymkode: 53e21...89e

Som helsefagarbeider i Bergen kommune skal du se på KS-tabellen. Årsramme ved 35,5 t/uke er 1846 timer. 

Inneb butikk er tarifflønnen slik: http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=723 Men mange butikker følger ikke tariff. 

Anonymkode: 6d1f4...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig fra kommune til kommune og om det er offentlig eller privat. I kommunen hadde jeg 317000 i startlønn, mens da jeg gikk over til privat gikk jeg ned til 283000.. Så det varierer veldig! 

Som lærling får du uansett ikke full lønn, det var ihvertfall ikke sånn da jeg var lærling for et par år siden...

Anonymkode: 4abe4...dc9

Så dumt det varierer så veldig :/ Har hørt privat i helsesektor har dårligere timelønn enn kommunen. 

Jeg får 30% av fagarbdier lønn første halvår. 40% neste. 50% tredje. 80% siste halvår.

Så første halvår blir det 50kr timen om årslønnen er 326 000 som hfa.

Så 8000 kr i mnd første halvår om jeg regnet riktig. 67kr neste halvår som blir 10 800 i mnd. Før skatt.

Anonymkode: 53e21...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dumt det varierer så veldig :/ Har hørt privat i helsesektor har dårligere timelønn enn kommunen. 

Jeg får 30% av fagarbdier lønn første halvår. 40% neste. 50% tredje. 80% siste halvår.

Så første halvår blir det 50kr timen om årslønnen er 326 000 som hfa.

Så 8000 kr i mnd første halvår om jeg regnet riktig. 67kr neste halvår som blir 10 800 i mnd. Før skatt.

Anonymkode: 53e21...89e

Som helsefagarbeider vil du antagelig gå tredelt turnus. Da er minste timelønn 326300 kr pr år / 1846 timer pr år = 177 kr pr time.

30% av dette er 53 kr pr time, 40% er 71 kr, 50% er 88 kr, 80% er 141 kr. Husk at du også får UB-tillegg for kveld, natt og helg, samt helligdagstillegg.

Det er vanskelig å leve av lærlinglønn første året, men det året tilsvarer jo 3. år på vgs, og da pleier man jo å bo hjemme. Skal du bo for deg selv, kan du søke studielån i tillegg, eller ta på deg ekstravakter. På ekstravaktebe vil du få assistentlønn.

Anonymkode: 6d1f4...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som helsefagarbeider vil du antagelig gå tredelt turnus. Da er minste timelønn 326300 kr pr år / 1846 timer pr år = 177 kr pr time.

30% av dette er 53 kr pr time, 40% er 71 kr, 50% er 88 kr, 80% er 141 kr. Husk at du også får UB-tillegg for kveld, natt og helg, samt helligdagstillegg.

Det er vanskelig å leve av lærlinglønn første året, men det året tilsvarer jo 3. år på vgs, og da pleier man jo å bo hjemme. Skal du bo for deg selv, kan du søke studielån i tillegg, eller ta på deg ekstravakter. På ekstravaktebe vil du få assistentlønn.

Anonymkode: 6d1f4...f64

Er minstelønnen annerledes (før tillegg) om man har todelt eller tredelt turnus? Får man høyere timelønn om man har 3 delt turnus selvom man uansett får ub-tillegg for å jobbe kveld/natt og helg? 

Anonymkode: 53e21...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er minstelønnen annerledes (før tillegg) om man har todelt eller tredelt turnus? Får man høyere timelønn om man har 3 delt turnus selvom man uansett får ub-tillegg for å jobbe kveld/natt og helg? 

Anonymkode: 53e21...89e

Årslønnen uten tillegg er det samme, men todelt turnus er vel 36 t/uke, noe som gir en lavere timelønn (er 1872 timer pr år).

UB-tilleggene er den samme innen samme yrkeskategori uansett om man går todelt eller tredelt turnus. 

Anonymkode: 6d1f4...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...