Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig sprøyteskrekk. Både for blodprøver og vaksiner. Har aldri besvimt eller noe sånt, men blir alltid uvel(kvalm og svimmel). Jeg kjenner det når nålen er inne, men det er umidelbart etter nålen er ute det er verst. Har aldri opplevd at det gjør særlig vondt, utenom sist gang da jeg tok vaksine mot hjernehinnebetennelse. Den gjorde skikkelig vondt, synes jeg! Det var også første gangen jeg virkelig følte, og trodde at jeg kom til å besvime. Kjente jeg ble veldig skjelven og svak på en måte, samtidig som det svartnet for øynene og alt gikk rundt, og følte jeg måtte kaste opp på samme tid. Var skikkelig ubehagelig. Var livredd for at jeg bare skulle falle ut av stolen, for det føltes virkelig som jeg kom til å gjøre det. Gikk heldigvis over etter jeg fikk sitte der litt og drikke litt vann. 

Pleier alltid å snu meg vekk slik at jeg ikke ser sprøyten eller blodet. Det er liksom sånn at jeg vet(selvom jeg aldri har prøvd) at jeg faktisk besvimer om jeg gjør det. I mitt hodet er det liksom ikke tvil om at hvis jeg gjør det, så svimer jeg av.

Noen andre som sliter med sprøyteskrekk, eller noen som eventuelt har noen tips til hva kan gjøre for at det skal være mindre skummelt? Skal snart ta en ny vaksine, og gruer meg veeldig:((

Anonymkode: 47939...55e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ber du ikke om bedøvelseskrem?

Anonymkode: 82a32...3d5

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ber du ikke om bedøvelseskrem?

Er ikke det sånn man må kjøpe selv? 

Skrevet

Jeg må ta blodprøver med jevne mellomrom, og det har sine årsaker. Jeg har ikke noe skrekk for dette i det hele tatt. Jeg er veldig nøye på å ikke sitte å se på hva de gjør, - at de stikker meg og at de tapper blod. Etter at nåla er ute kan det være ubehag etter stikket, men det er ikke ofte jeg føler det. Når nåla først er inne så går det som regel greit til deter over, - utfordringa for meg kommer etterpå(!) Da gjelder det først å ikke reise meg for fort opp fra stolen. Så skal jeg få i meg et glass vann eller tre. Gjerne også noe mat. Og for all del ikke begynne å ta meg for mye ut med å trene, eller med å bære for mye tungt, bøye meg for mye opp og ned

Ang bedøvelses-krem så skal den sitte på i minst èn time før stikket skal skje, og da må du også være heltsikker på hvor du skal stikkes, slik at du plasserer plasteret på riktig sted. Men bedøvelses-krem er vel først og fremst beregnet på barn, og ikke på voksne. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Millimani skrev:

Jeg må ta blodprøver med jevne mellomrom, og det har sine årsaker. Jeg har ikke noe skrekk for dette i det hele tatt. Jeg er veldig nøye på å ikke sitte å se på hva de gjør, - at de stikker meg og at de tapper blod. Etter at nåla er ute kan det være ubehag etter stikket, men det er ikke ofte jeg føler det. Når nåla først er inne så går det som regel greit til deter over, - utfordringa for meg kommer etterpå(!) Da gjelder det først å ikke reise meg for fort opp fra stolen. Så skal jeg få i meg et glass vann eller tre. Gjerne også noe mat. Og for all del ikke begynne å ta meg for mye ut med å trene, eller med å bære for mye tungt, bøye meg for mye opp og ned

Ang bedøvelses-krem så skal den sitte på i minst èn time før stikket skal skje, og da må du også være heltsikker på hvor du skal stikkes, slik at du plasserer plasteret på riktig sted. Men bedøvelses-krem er vel først og fremst beregnet på barn, og ikke på voksne. 

Så med andre ord er det ikke så lett med bedøvelses-krem? Hvis man må vite akkuratt hvor man skal stikkes mener jeg.

Skrevet

Nei, det er ikke så lett, skjønner du

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Millimani skrev:

Men bedøvelses-krem er vel først og fremst beregnet på barn, og ikke på voksne. 

Null problem å bruke som voksen. Det er ikke verre enn å avtale å komme tidligere slik at den som skal stikke får satt på.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Null problem å bruke som voksen. Det er ikke verre enn å avtale å komme tidligere slik at den som skal stikke får satt på.

Men dette må kjøpes selv på forhånd sant?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men dette må kjøpes selv på forhånd sant?

Det koster 60,- kroner, det har du råd til.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster 60,- kroner, det har du råd til.

Jaja, var ikke det. Bare lurte på om det var noe som måtte kjøpes jeg. Er jo litt greit å vite synes jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte, det hjelper å ha med seg en flaske vann og noe å spise rett etterpå, en banan eller sjokolade. Evt. be om et glass saft med sukker i. 

Anonymkode: cdde7...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt dette problemet, og har bedt om å få ligge ned når de skal stikke, dette har hjulpet meg.

Anonymkode: a72ba...f4d

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at det gjør særlig vondt, utenom sist gang da jeg tok vaksine mot hjernehinnebetennelse. Den gjorde skikkelig vondt, synes jeg! Det var også første gangen jeg virkelig følte, og trodde at jeg kom til å besvime. Kjente jeg ble veldig skjelven og svak på en måte, samtidig som det svartnet for øynene og alt gikk rundt, og følte jeg måtte kaste opp på samme tid. Var skikkelig ubehagelig. Var livredd for at jeg bare skulle falle ut av stolen, for det føltes virkelig som jeg kom til å gjøre det. Gikk heldigvis over etter jeg fikk sitte der litt og drikke litt vann. 

Dette høres ut som en vaksinereaksjon for meg. Finn ut hva vaksinen heter og gå inn og les på bivirkninger: http://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/J07A

På den første meningokokkvaksinen som er listet der, står det svimmelet, slapphet og kvalme, men vet jo ikke om det var den du fikk. Det står svimmelhet og kvalme på noen av de andre også.

"Barn 3,5-<18 år: Svært vanlige (≥1/10): Nevrologiske: Hodepine. Øvrige: Reaksjoner på injeksjonsstedet inkl. ømhet, smerte, hevelse, erytem. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Kvalme, abdominal smerte, brekninger, diaré. Hud: Pruritus, ekkymose, dermatitt. Infeksiøse: Faryngitt, rhinitt. Luftveier: Hoste. Muskel-skjelettsystemet: Smerte i ekstremitet. Nevrologiske: Svimmelhet, slapphet, søvnighet."

NeisVac-C

Anonymkode: ed9e3...c4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som en vaksinereaksjon for meg. Finn ut hva vaksinen heter og gå inn og les på bivirkninger: http://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/J07A

På den første meningokokkvaksinen som er listet der, står det svimmelet, slapphet og kvalme, men vet jo ikke om det var den du fikk. Det står svimmelhet og kvalme på noen av de andre også.

"Barn 3,5-<18 år: Svært vanlige (≥1/10): Nevrologiske: Hodepine. Øvrige: Reaksjoner på injeksjonsstedet inkl. ømhet, smerte, hevelse, erytem. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Kvalme, abdominal smerte, brekninger, diaré. Hud: Pruritus, ekkymose, dermatitt. Infeksiøse: Faryngitt, rhinitt. Luftveier: Hoste. Muskel-skjelettsystemet: Smerte i ekstremitet. Nevrologiske: Svimmelhet, slapphet, søvnighet."

NeisVac-C

Men er ikke bivirkninger noe som kommer en stund etterpå, og ikke umiddelbart etter sprøyten? Hvertfal det jeg har hørt, og trodd.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hatt dette problemet, og har bedt om å få ligge ned når de skal stikke, dette har hjulpet meg.

Anonymkode: a72ba...f4d

Takk for tipset! Det skal prøves ut.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det på samme måte, det hjelper å ha med seg en flaske vann og noe å spise rett etterpå, en banan eller sjokolade. Evt. be om et glass saft med sukker i. 

Anonymkode: cdde7...15c

Takk! Det skal jeg huske på :)

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke bivirkninger noe som kommer en stund etterpå, og ikke umiddelbart etter sprøyten? Hvertfal det jeg har hørt, og trodd.

Det kan være begge deler, man skal jo være beredt for en eventuell allergisk reaksjon eller andre reaksjoner som kan komme med èn gang. Vet også at flere unge kvinner har besvimt av HPV-vaksinen.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være begge deler, man skal jo være beredt for en eventuell allergisk reaksjon eller andre reaksjoner som kan komme med èn gang. Vet også at flere unge kvinner har besvimt av HPV-vaksinen.

Akkuratt det med allergisk reaksjon har jeg også hørt, men det at man besvimer er vel ikke direkte en bivirkning  

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer. I noen tilfeller kommer bivirkninger rett etter stikket eller timene etterpå. Andre tilfeller kan det ta dager eller uker før bivirkningen kommer.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...