Gå til innhold

Unødvendig bekymret?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år. 

Som 16-åring debuterte jeg seksuelt, med min daværende kjæreste. Vi var sammen til jeg var 19 år, og vi brukte kondom hver gang vi hadde sex. 

Da jeg var 20 år fikk jeg ny kjæreste, og begynte på p-piller. Derfor hadde jeg da ubeskyttet sex med han så lenge vi var sammen. 

Etter det ble slutt mellom oss, har jeg hatt sex med én person, da ubeskyttet (ja, det var dumt, men gjort er gjort). 

Dette vil si at jeg har hatt sex med tre forskjellige personer i mitt liv. Er det stor sjanse for da å ha fått HPV-viruset, slik at jeg kan ha forstadier til livmorhalskreft? Jeg har ingen symptomer, men de kommer vel heller ikke før det virkelig er blitt kreft, og ikke mens det "bare" er forstadier til kreft. 

Bør jeg ta celleprøve, selv om jeg ikke er 25 år ennå? Eller er jeg bare unødvendig bekymret? En venninne av meg spurte legen om å ta celleprøve, men han sa at det ikke anbefales for jenter under 25 år som ikke har symptomer, fordi de aller fleste har ufarlige celleforandringer når man er så ung. Livmorhalskreft er heller ikke arvelig. 

Tror dere jeg er i risikogruppen, med tanke på antall sexpartnere osv.? Vet at det "bare er å ta celleprøve", men vil høre noen andres meninger om jeg bekymrer meg unødvendig. 

Anonymkode: 9b73e...67d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill deg en time hos fastlege og bli undersøkt eller dra til klinikker som bare undersøker på kjønnsykdommer. Ville nå egentlig vært mer bekymret for Hepatitt og Clamydia var jeg deg. 

Anonymkode: 90a19...c07

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bestill deg en time hos fastlege og bli undersøkt eller dra til klinikker som bare undersøker på kjønnsykdommer. Ville nå egentlig vært mer bekymret for Hepatitt og Clamydia var jeg deg. 

Anonymkode: 90a19...c07

Mens jeg hadde min kjæreste nr 2 testes jeg positivt for kjønnssykdommen mycoplasma, og fikk behandling. Testet på nytt, den var negativ. Har også tatt enda en test for kjønnssykdommer etter sist gang jeg hadde sex, og den var negativ. Etter det har jeg ikke hatt sex, og dermed har jeg heller ikke kjønnssykdommer. Så det er jeg ikke bekymret for. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare testet for HPV, og tatt vaksinen om du er fri for det. 

Hva legen anbefaler handler jo mye om ressurser og hva de gidder å prioritere. Sannheten er at vi er selv ansvarlige for egen helse.

Jeg testet meg for HPV da jeg var 22, og ettersom jeg ikke hadde noe spor av det, tok jeg vaksinen. Det måtte jeg da gjøre privat riktignok. 

Anonymkode: 8a636...971

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare testet for HPV, og tatt vaksinen om du er fri for det. 

Hva legen anbefaler handler jo mye om ressurser og hva de gidder å prioritere. Sannheten er at vi er selv ansvarlige for egen helse.

Jeg testet meg for HPV da jeg var 22, og ettersom jeg ikke hadde noe spor av det, tok jeg vaksinen. Det måtte jeg da gjøre privat riktignok. 

Ja, det er vel for å unngå overbehandling og unødvendig bekymring at det anbefales å teste seg fra og med 25 år. Det hadde jo vært stress hvis alle jenter under 25 år skulle testet seg for å være på den sikre siden. Legen til venninna mi sa at så lenge hun ikke hadde symptomer, så var det ikke noen hensikt å teste seg. Men symptomene får man vel ikke før man virkelig har fått kreft?! Eller gir celleforandringer også symptomer? 

Tester de for HPV samtidig som de tester for andre kjønnssykdommer (mycoplasma, klamydia etc.)? Og hva med sånne kjønnsvorter? Det står på nettet at man kan ha kjønnsvorter uten å merke det... 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel for å unngå overbehandling og unødvendig bekymring at det anbefales å teste seg fra og med 25 år. Det hadde jo vært stress hvis alle jenter under 25 år skulle testet seg for å være på den sikre siden. Legen til venninna mi sa at så lenge hun ikke hadde symptomer, så var det ikke noen hensikt å teste seg. Men symptomene får man vel ikke før man virkelig har fått kreft?! Eller gir celleforandringer også symptomer? 

Tester de for HPV samtidig som de tester for andre kjønnssykdommer (mycoplasma, klamydia etc.)? Og hva med sånne kjønnsvorter? Det står på nettet at man kan ha kjønnsvorter uten å merke det... 

HPV og celleforandringer gir sjelden noen symptomer. 

Og HPV er vanlig, men utvikler seg sjelden til noe mer. Likevel - det er såpass vanlig at veldig mange har det, og spesielt menn er ikke klar over det. Så om man venter noen år kan det godt hende man har fått det, fra man var 22 til man fylte 25.

Jeg ville bare gått og bedt om test av HPV og alt annet. Sist jeg var hos legen ba jeg om "alt" og legen var bare positiv til det. Men han er også en hyggelig fyr som ikke vifter bort ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HPV og celleforandringer gir sjelden noen symptomer. 

Og HPV er vanlig, men utvikler seg sjelden til noe mer. Likevel - det er såpass vanlig at veldig mange har det, og spesielt menn er ikke klar over det. Så om man venter noen år kan det godt hende man har fått det, fra man var 22 til man fylte 25.

Jeg ville bare gått og bedt om test av HPV og alt annet. Sist jeg var hos legen ba jeg om "alt" og legen var bare positiv til det. Men han er også en hyggelig fyr som ikke vifter bort ting. 

Ja, veldig mange blir smittet av HPV, men hos de aller fleste forsvinner det jo av seg selv. Så hvis jeg tar test nå og har HPV-viruset, vil jo det gjøre at jeg blir enda mer bekymret, siden jeg faktisk har det, men det "mest sannsynlig går bort av seg selv". Venter jeg med å ta celleprøve til jeg blir 25, er det jo litt mer sikkerhet rundt det at jeg faktisk har celleforandringer som bør behandles. 

Jeg er bare så redd for at det skal være for sent å vente til jeg er 25. At jeg feks. har alvorlige celleforandringer/forstadier nå, som har utviklet seg til kreft når jeg først tester meg som 25-åring. Men det kan jo være bare unødvendig av meg å tenke så mye på dette :( 

Skrevet

Jeg har hatt Hpv tre ganger og det har forsvunnet av seg selv hver gang. Det virker som du bekymrer deg litt for mye. Jeg vil anbefale at du bestiller en time, tar testen og snakker med legen om bekymringene rundt dette.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Sulosi skrev:

Jeg har hatt Hpv tre ganger og det har forsvunnet av seg selv hver gang. Det virker som du bekymrer deg litt for mye. Jeg vil anbefale at du bestiller en time, tar testen og snakker med legen om bekymringene rundt dette.

Ja, jeg bekymrer meg sikkert for mye. Det er jo mange som har HPV, og for de aller fleste forsvinner det av seg selv. Så OM jeg har det, så trenger det jo ikke å bety at livet er over, for det.

Derfor er jeg litt usikker på om jeg skal ta celleprøve når jeg er bare 22 år, fordi da kan jeg jo bli unødvendig skremt hvis jeg eventuelt har HPV og celleforandringer. Det kan jo kanskje være like så greit å være ubevisst om det, siden det uansett er så vanlig? Så tar jeg test når jeg fyller 25 år, og da få oppfølging hvis jeg eventuelt har celleforandringer? Eller er det like så greit å ta test som 22-åring slik at jeg får sjekket det med en gang? 

Jeg leste at det tar minst 10 år fra man blir smittet av HPV til mat eventuelt får kreft. Jeg debuterte seksuelt som 16-åring, og hvis jeg da ble smittet av HPV den gangen, er det jo fortsatt flere år til jeg eventuelt får kreft. Og da jeg debuterte var det første gang for både meg og han jeg hadde sex med (vi var kjærester fra 16 til 19 år), og da er det vel ikke så stor sjanse for å ha blitt smittet av HPV fra han? 

Vet du forresten om HPV-viruset alltid gir celleforandringer (som kan utvikle seg til kreft over mange år), eller kan man ha HPV uten å få celleforandringer? 

Skrevet

Hpv gir ikke automatisk celleforandringer, det er de færreste som er så uheldige. Som sagt har jeg hatt det tre ganger og ingen av gangene har det blitt til celleforandringer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sulosi skrev:

Hpv gir ikke automatisk celleforandringer, det er de færreste som er så uheldige. Som sagt har jeg hatt det tre ganger og ingen av gangene har det blitt til celleforandringer.

Ja, skjønner :)

Men tror du jeg er i en slags risikogruppe for å få celleforandringer? Med tanke på antall seksualpartnere osv., som beskrevet i HI. Han første jeg hadde sex med hadde jo aldri hatt sex før med meg, og vi brukte alltid kondom. Da er vel sjansen liten for at jeg ble smittet der? Han andre kjæresten min hadde jeg jo ubeskyttet sex med, og han hadde hatt sex med MANGE før med meg, så der er vel sjansen mye større. Han siste jeg hadde sex med aner jeg ikke om har hatt sex med mange før meg, men det har han sikkert. Og vi hadde jo også ubeskyttet :(

Øker klamydia/mycoplasma sjansen for celleforandringer? Og hva med soppinfeksjon i underlivet? 

Greia er at jeg ønsker ikke å ta noen celleprøve hvis det kan føre til unødvendig stress. Om den viser celleforandringer, må vi jo bare "vente og se" om det utvikler seg, og da kommer jeg til å gå og være redd. Hvis jeg venter til jeg er 25 år må vi jo også bare vente og se, men da vil jo celleforandringene eventuelt ha kommet på et senere stadium enn om jeg tester meg som 22-åring, og dermed får jeg vel fortere behandling og slipper å "vente og se" like lenge. Hvis du skjønner hva jeg mener? 

Skrevet

Hvis du tester positivt på viruset når du er 25 må du uansett vente 6 mnd for å ta ny test og hvis den er positiv må du vente 6 mnd til for å ta den mere omfattende celleprøven. Det er samme prosedyre legene følger enten du er 18 eller 60 år.

Snakk med legen, du kan gjerne be om en henvisning til en gynekolog som har tid til å snakke litt med deg. Det har du nok god at for du bekymrer deg mye og lagt over normalen for.dette.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sulosi skrev:

Hvis du tester positivt på viruset når du er 25 må du uansett vente 6 mnd for å ta ny test og hvis den er positiv må du vente 6 mnd til for å ta den mere omfattende celleprøven. Det er samme prosedyre legene følger enten du er 18 eller 60 år.

Snakk med legen, du kan gjerne be om en henvisning til en gynekolog som har tid til å snakke litt med deg. Det har du nok god at for du bekymrer deg mye og lagt over normalen for.dette.

Det er jo ikke slik at jeg går og bekymrer meg konstant, slik at jeg føler det er nødvendig å ha samtale med en gynekolog om dette. Hvis det ikke er nødvendig å ta testen før jeg fyller 25, så beroliger jeg meg med det, og venter i tre år til :) Det er når folk sier/skriver "TA TESTEN, jeg tok den som 21-åring og hadde kreft" at jeg blir skremt. Fordi tenk om jeg er en av de uheldige, jeg også. Det er derfor jeg prøver å vurdere sjansene for at jeg faktisk kan ha celleforandringer som er på vei til å bli kreft, selv om jeg ennå er så ung. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster det å ta celleprøve hos legen? 

Skrevet

Vanlig gebyr pluss 40 eller 60 kroner for utstyr tenker jeg. Billigere hos fastlegen enn hos gyn, iallefall for der jeg går.

AnonymBruker
Skrevet

Som legen til veninna di sa, så er det vanlig med lette celleforandringer hos kvinner under 25 år, uten at det er noe farlig. Det er nok derfor de har satt "grensen" til nettopp 25 år, fordi det da vanligvis er såpass stabilt at eventuelle avvik er lettere å finne.
 Så jeg for min del hadde nok hørt på dette, og ventet tre år til. Jeg fikk påvist lette celleforandringer, og skulle egentlig ha min siste kontroll i høst. (Celleforandringen var gått tilbake igjen i løpet av seks måneder, men jeg skulle ta årlig kontroll i to år etter dette, deretter tilbake til rutinen, som er hvert tredje år.) Men da det viste seg at jeg var gravid på det tidspunktet, ville de vente til jeg uansett skal på seksukerskontroll etter fødselen. Graviditeten kan nemlig også føre til celleforandringer, som da vil gå tilbake igjen etter fødselen. Da er det lite hensiktsmessig å ta en kontroll "til rett tid" for deretter å kanskje oppdage noe som man uansett ikke vil kunne sjekke grundigere før etter fødselen. Som (førstegangs)gravid fins det jammen nok av andre ting å tenke på! :P

Ja, man kan være blant de uheldige likevel. Men, det kan man uansett. På barneskolen gikk jeg i klasse med en som fikk akutt blodkreft. Han rakk aldri å bli tenåring. Jeg tror ikke det er mulig å sjekke "forebyggende" for den typen kreft. En barndomsvenn av meg døde i en bilulykke pga epilepsianfall. Ironien er at han hadde nettopp fått igjen sertifikatet etter å ha vært anfallsfri i to år. At man skal være anfallsfri i to år før man får kjøre bil når man har epilepsi, er jo for å forhindre nettopp slike tragiske hendelser.

Men så klart, det skader jo ikke å høre med en lege eller gynekolog selv om dette. Hvis du ikke får fred for "tenk hvis-atte dersom-atte sjansen for ditt eller datt kanskje samsvarer med sannsynligheten for sånn eller slik", er det bedre å ta en prat med fagfolk om det, enn å analysere og gjette frem og tilbake her inne. I beste fall blir du fortalt det samme som veninna di("kom igjen etter fylte 25"), i verste fall mener de at en undersøkelse er på sin plass. Det kan legen/gynekologen vurdere bedre enn vi her inne kan.

Anonymkode: fdeaf...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sulosi skrev:

Vanlig gebyr pluss 40 eller 60 kroner for utstyr tenker jeg. Billigere hos fastlegen enn hos gyn, iallefall for der jeg går.

Men hva er vanlig gebyr? Jeg har prøvd å søke på nett, men finner det ikke. 

Skrevet
Den 9.7.2016 at 20.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 22 år. 

Som 16-åring debuterte jeg seksuelt, med min daværende kjæreste. Vi var sammen til jeg var 19 år, og vi brukte kondom hver gang vi hadde sex. 

Da jeg var 20 år fikk jeg ny kjæreste, og begynte på p-piller. Derfor hadde jeg da ubeskyttet sex med han så lenge vi var sammen. 

Etter det ble slutt mellom oss, har jeg hatt sex med én person, da ubeskyttet (ja, det var dumt, men gjort er gjort). 

Dette vil si at jeg har hatt sex med tre forskjellige personer i mitt liv. Er det stor sjanse for da å ha fått HPV-viruset, slik at jeg kan ha forstadier til livmorhalskreft? Jeg har ingen symptomer, men de kommer vel heller ikke før det virkelig er blitt kreft, og ikke mens det "bare" er forstadier til kreft. 

Bør jeg ta celleprøve, selv om jeg ikke er 25 år ennå? Eller er jeg bare unødvendig bekymret? En venninne av meg spurte legen om å ta celleprøve, men han sa at det ikke anbefales for jenter under 25 år som ikke har symptomer, fordi de aller fleste har ufarlige celleforandringer når man er så ung. Livmorhalskreft er heller ikke arvelig. 

Tror dere jeg er i risikogruppen, med tanke på antall sexpartnere osv.? Vet at det "bare er å ta celleprøve", men vil høre noen andres meninger om jeg bekymrer meg unødvendig. 

Enkleste er nok å bestille time hos fastlegen, ja. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mari Y skrev:

Enkleste er nok å bestille time hos fastlegen, ja. 

Ja, jeg har gjort det nå :) Men fikk ikke før til høsten. Og jeg får ikke automatisk celleprøve, men en samtale med fastlegen, hvor vi sammen skal avgjøre om jeg skal ta en celleprøve eller ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...